COP verhogen op Lucht/lucht Warmtepomp .

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
alfa
Master lid
Installatie Land: België

COP verhogen op Lucht/lucht Warmtepomp .

Bericht door alfa » 29 apr 2016, 12:30

Ben tot een bedenking gekomen van mijn de L/L WP (airco om te verwarmen) niet optimaal werkt in huidige werking.
Zal mij verduidelijken:
De ventilator van verdamper buiten blijft altijd in zelfde richting blazen (zuigt buitenlucht tussen lamellen), met gevolg dat die altijd "onderdruk" maakt tussen lamellen en hierdoor zakt lucht T°
Dit is zéér goed in koelfunctie .
Als die ventilator anders zou draaien blaast die lucht op lamellen bouwt die luchtdruk op tussen de lamellen en stijgt lucht T° en dat is zeer goed om te verwarmen.
In de kering van ventilator kan die luchtdruk onderling (aanzuiging of lichte luchtdruk) tussen lamellen meer dan 50% verschillen in luchtdruk.
Is ook een verschil van 50% in lucht T°tussen lamellen.

Spijtig dat ventilator niet mee over switcht zou COP ten goede komen
Is dit bij alle toestellen?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: COP verhogen op Lucht/lucht Warmtepomp .

Bericht door janus » 29 apr 2016, 13:48

Hoe kom je aan die 50% ?
Idee is wel grappig al is het wat lastig om een 1 fase motor van draairichting te laten veranderen.
Bijkomend voordeel is dat je ook een schoonmaak/blaas functie verkrijgt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 apr 2016, 15:09

janus schreef:Hoe kom je aan die 50% ?
Idee is wel grappig al is het wat lastig om een 1 fase motor van draairichting te laten veranderen.
Bijkomend voordeel is dat je ook een schoonmaak/blaas functie verkrijgt.
Heb mijn installateur gecontacteerd en vond het een geweldige tip! Omdat die bevestigd dat dit natuurkundig klopt.
Bij koelen mag de fan niet te hard draaien maar voor verwarmen mag dit wel om zoveel mogelijk druk opbouw creëren.
Mss. met een ventilator motor 24 v DC en mee laten switchten zou de oplossing zijn.
Ik geef hier 50% maar kan gemakkelijk veel meer zijn.
Normaal weegt lucht +-1,290 kg /M3 atmosferisch zee niveau, door onderdruk te creëren via aanzuiging ventilator weegt de lucht tussen lamellen lichter en bij switch ventilator comprimeert de lucht tussen lamellen en weegt de lucht zwaarder.
Door gaswet is er een verschil in T°gas (lucht)comprimeren
Het % is het verschil van gewicht lucht M3 door luchtuitzetting of lucht comprimeren tussen lamellen

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 apr 2016, 15:53

Mail gekregen dat verschil in "switch" ventilator bij 0 graden buiten T°atmosferisch zee niveau op wisselaar verdamper bij verwarmen 4 C° kan verschillen!!!
Hoe ze dat berekend hebben weet ik niet staat er niet bij.

Dus in huidige toestand (aanzuigende ventilatie)zakt T° tussen lamellen naar -2° bij 0°buitenlucht.
En bij comprimerende ventilatie stijgt T° tussen lamellen naar +2°bij 0° buitenlucht.
Nou , dat is toch om even op na te denken.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 apr 2016, 16:30

Juist even met een ontwerper van koelinstallaties gesproken.

Het is niet zo simpel als jij voorstelt.
Regel 1: zuigen is altijd beter voor de lucht verdeling over de lamellen en geeft het beste rendement.

Maar er zijn ook afwijkingen mogelijk, want bij zuigen trek je alle warmte over je pomp en bij hoge buitentemperaturen is dat niet altijd gewenst.
Sommige fabrikanten kiezen daarom om te blazen.

Het betere rendement door onderdruk of overdruk tussen de lammellen is echter totaal niet van belang, de verschillen zijn veel te klein.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 apr 2016, 18:08

Als aanzuigen beter is dan blazen is de indicatie van onderdruk bevestigd.
Is natuurlijk beter als je wilt koelen.
De luchtstroming word afgeremd door smalle doorgang van lamellen en er ontstaat lichte onderdruk tussen die plaatjes.
De lucht die tussen lamellen passeert is lichter dan atmosferische lucht rond buitentoestel.
En natuurkundig is de T° van die lucht op dat moment lager.
Om te koelen kan dit minimaal zijn maar om te verwarmen is dit wel een belangrijke factor.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 apr 2016, 18:14

Je leest mijn tekst verkeerd.

Aanzuigen geeft de beste verdeling van lucht rond de lamellen, dat heeft niets met onderdruk of overdruk te maken.

Als je blaast heb je blijkbaar meer lucht die niet door het midden gaat en de luchtstroming niet gelijkmatig langs alle lamellen stroomt.
Hierdoor is het rendement sowieso slechter.
.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 apr 2016, 18:36

janus schreef:Je leest mijn tekst verkeerd.

Aanzuigen geeft de beste verdeling van lucht rond de lamellen, dat heeft niets met onderdruk of overdruk te maken.

Als je blaast heb je blijkbaar meer lucht die niet door het midden gaat en de luchtstroming niet gelijkmatig langs alle lamellen stroomt.
Hierdoor is het rendement sowieso slechter.
Dat is de reden dat die toestellen voor 99% over heel de wereld dienen om te koelen.
Hoe harder airco moet werken hoe harder de ventilator van buitenunit draait en luchtdichtheid minder word tussen lamellen.
Bij koelen is dit een bekomende positieve factor maar niet bij verwarmingsfunctie .
Is natuurkundig vastgelegd.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 30 apr 2016, 00:27

De ontwerper vertelde heel wat anders maar ik geloof jouw ook wel hoor.
.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 30 apr 2016, 11:01

Vele jaren geleden heb ik nog geleerd dat koude lucht denser is dan warme lucht. Dat je een ventilator (in elektronica) beter koude doet blazen omdat je daardoor een groter volume lucht over een koelvin krijgt dan omgekeerd. Echter in die wereld spreek je over temperatuursverschillen van tientallen graden. Bij een buitenunit WP spreken ze over 3° max, meestal zelfs maar de helft.
Wat mogelijks maar bitter weinig invloed heeft op het rendement (in vergelijking met de te maken kosten om het te realiseren)

Sent from my D6000 using Tapatalk

Plaats reactie