WP HT + buffervat ?

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
ericksenior
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

WP HT + buffervat ?

Bericht door ericksenior » 04 mar 2016, 17:45

Ja ook wij hebben een WP (HT) en dachten 4 jaar terug hoera :mrgreen: maar vandaag is het wel een tegenvaller, wat niet wil zeggen dat het niet goed komt.
Enfin, mss een oplossing om dat prosumententarief en de kosten wat te drukken is het mss mogelijk om met een buffervat te werken.
Stel wij installeren tussen de WP en de radiatoren een buffervat van +/- 500 L. dan zou men toch in de tussenseizoenen; bij zonoverschot, het buffervat kunnen verwarmen. De warmte van het vat kan dan s'avonds gebruikt worden om de radiatoren te voeden of niet ?
Moet ik dan via een bypass dat vat installeren ?
Een buffervat van 500L kost +/- 500 euro, de vraag is natuurlijk hoeveel verlies is hierop.
Wat betreft prosumententarief heb ik nu een gescheiden meting ( slimme meter) en een direct verbruik van +/- 50%
Adviezen en ideeën zeer welkom

ericksenior
Senior lid
Contacteer:

Re: WP HT + buffervat ?

Bericht door ericksenior » 04 mar 2016, 18:52

Buffervat zal 1000 euro kosten

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 mar 2016, 19:12

Aangesloten?

Hoeveel overschot heeft je PV, m.a.w. hoeveel kWh overschot kan je in dat buffervat steken? (in de veronderstelling dat je overschotten niet in de
zomerperiode worden opgewekt maar in het tussenseizoen, wat ik al betwijfel).
Je gaat minimaal 1000 euro investeren om iets te besparen vanaf het ogenblik dat de COP van je WP juist erg stijgt (verbruik dus juist erg laag is).
En je gaat daar dan overschotten voor gebruiken die je slechts op bepaalde dagen kan opslaan/benutten via de buffer terwijl deze overschotten
al gratis ter beschikking staan op het net om, indien nodig, rechtstreeks door je WP opgenomen te worden?
Heb je al berekend hoeveel je dan in het tussenseizoen gaat winnen tov de investeringskosten?
Met het prosumentarief heeft dat toch rechtstreeks niets te maken want dat blijft even hoog/laag.
Ik dacht, maar ik kan mis zijn, dat je het prosumententarief alleen kan ontwijken met een bimeter en dat de slimme meter, nu nog, juist hetzelfde voor/nadeel heeft als een
gewone meter?
M.a.w. kan je eens stap voor stap uitleggen hoe je wil besparen met die buffer want ik ben niet mee met je redenering.

ericksenior
Senior lid
Contacteer:

Bericht door ericksenior » 04 mar 2016, 23:09

@Ivo
ok hier komt mijn redenering (kan fout zijn he)
Van begin october ( begin verwarming) tot eind april ( eind) heb 1200 kwh injectie die op het net gaat voor berekening neem ik 1000kwh als potentieel naar de boiler.
1000 kwh met een cop van 3.3 ( 15° in de namiddag) geeft mij effectief 3300KWh die naar de boiler gaat.
Die 1000 Kwh geeft een minder kost aan prosumententarief van 113 euro.
in de huidige situatie verbruikt mijn WP die 1000Kwh a cop 2.7 ( 5°) 2700Kwh opbrengst of voor dezelfde 3300 Kwh te bekomen moet ik 1222 kwh van het net halen.
Dus een verschil van 222KWH a 0.25 euro = 55 euro.
Totale besparing zou dus 113+55 =168 euro zijn idd niet veel.
Echter een bijkomend voordeel is dat de WP s'morgens niet start maar de radiatoren direct warm water van de boiler krijgen .

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 mar 2016, 15:20

Echter een bijkomend voordeel is dat de WP s'morgens niet start maar de radiatoren direct warm water van de boiler krijgen .
Dan zal er toch nog een sturing moeten zijn tussen je boiler en je radiatoren (hopelijk oversized?).
?

ericksenior
Senior lid
Contacteer:

Bericht door ericksenior » 05 mar 2016, 16:31

ivob schreef:
Dan zal er toch nog een sturing moeten zijn tussen je boiler en je radiatoren (hopelijk oversized?). Ja
?
slimme meter, gescheiden meting, gaselwest 2016 113.00 euro

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 mar 2016, 17:05

U maakt dus deel uit van een proefproject?
Ik ben maar op de hoogte van 2 keuzes:
1. terugdraaiende meter: de gebruiker betaalt het volledige prosumententarief volgens het max. vermogen van de omvormer.
2. bidirectionele meter: de gebruiker betaalt geen prosumententarief maar heeft ook geen recht op een terugdraaiende meter.
(3). slimme meter: kan nog niemand aanvragen. Wordt alleen gebruikt in bepaalde proefprojecten van Eandis en Infrax.
Jij maakt dus deel uit van de laatste groep? Dacht dat de verrekening daar,voorlopig, gebeurde zoals bij de eerste?

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 05 mar 2016, 17:21

ericksenior schreef:Ja ook wij hebben een WP (HT) en dachten 4 jaar terug hoera :mrgreen: maar vandaag is het wel een tegenvaller, wat niet wil zeggen dat het niet goed komt.
Enfin, mss een oplossing om dat prosumententarief en de kosten wat te drukken is het mss mogelijk om met een buffervat te werken.
Stel wij installeren tussen de WP en de radiatoren een buffervat van +/- 500 L. dan zou men toch in de tussenseizoenen; bij zonoverschot, het buffervat kunnen verwarmen. De warmte van het vat kan dan s'avonds gebruikt worden om de radiatoren te voeden of niet ?
Moet ik dan via een bypass dat vat installeren ?
Een buffervat van 500L kost +/- 500 euro, de vraag is natuurlijk hoeveel verlies is hierop.
Wat betreft prosumententarief heb ik nu een gescheiden meting ( slimme meter) en een direct verbruik van +/- 50%
Adviezen en ideeën zeer welkom
radiatoren?

zal tussen de 2000 en 4000 liter pas zin hebben, afhankelijk van de warmtebehoefte....

mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 mar 2016, 19:00

Ja
Hoe hoog moet je WP de aanvoertemp dan omhoogbrengen?
Misschien zelfs zinvoller om te investeren in LT convectoren dan een boiler?

ericksenior
Senior lid
Contacteer:

Bericht door ericksenior » 05 mar 2016, 19:37

besluit, na veel opzoekwerk en navraag en bedankt forumleden, niets doen.
enkele duizenden euro investeren (op onze leeftijd) en 10 jaar wachten om de investering terug te krijgen, noppes.
Ik ga verder isoleren, ben bezig met rolluiken en dan de spouw laten opspuiten, zal mij meer opbrengen + nog een premie en een betere epc i.g.v. verkoop.
Het is idd zo dat wij in nazareth een slimme meter hebben ( gratis) en ik een goedgekeurde gescheiden meting.
Ik probeer dus zoveel mogelijk mijn verbruik overdag bij zon te programmeren.
Mijn electrische boiler verbruikt +/- 400Kwh/ jaar en die laad nu overdag op. ( ediplug http://www.edimax.com/edimax/merchandis ... /sp-2101w/)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 mar 2016, 20:02

Het is idd zo dat wij in nazareth een slimme meter hebben ( gratis) en ik een goedgekeurde gescheiden meting.
Maar nu weten we nog altijd niet het fijne van de tarifering van de slimme meter?
Op wat wordt het prosumententarief dan berekend? Duidelijk niet op de omvormer maar op wat dan wel?
Neem aan dat dit geen geheim is? :-)

En om te besparen heb je eigenlijk wel nog veel eenvoudiger en goedkoper werk aan de winkel ;-) .

ericksenior
Senior lid
Contacteer:

Bericht door ericksenior » 06 mar 2016, 10:20

ivob schreef:
Maar nu weten we nog altijd niet het fijne van de tarifering van de slimme meter?
Op wat wordt het prosumententarief dan berekend? Duidelijk niet op de omvormer maar op wat dan wel?
Neem aan dat dit geen geheim is?
:-)

En om te besparen heb je eigenlijk wel nog veel eenvoudiger en goedkoper werk aan de winkel ;-) .
Meteropname is 01/05 ( op afstand) dan pas zal ik weten hoeveel ik moet betalen.
Volgens Eandis zal ik een stuk minder betalen gezien mijn verhouding verbruik/injectie +/- 50% is .
Dit zou betekenen dat ik van de 6 x 113 euro ( 6 kwp) er 3 zou betalen , afwachten.
Blijkbaar hanteren ze een formule maar die ken ik niet.
Verder nog een tooltje van Eandis om je verbruik te controleren, je dag- maand- en jaarverbruik maar de injectie kan je niet zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 06 mar 2016, 12:25

Ik ben benieuwd naar uw eindfactuur en welke "formule" ze gebruiken.
Dit kan intressant zijn voor iedereen met PV.

Beestje dom / spijtig dat de website ook grafieken weergeeft van de injectie.
Ik denk dat dit in NL wel zo is.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ericksenior
Senior lid
Contacteer:

Bericht door ericksenior » 06 mar 2016, 15:05

DaRkMaN_FX schreef:Ik ben benieuwd naar uw eindfactuur en welke "formule" ze gebruiken.
Dit kan intressant zijn voor iedereen met PV.

Beetje dom / spijtig dat de website ook grafieken niet weergeeft van de injectie.
Ik denk dat dit in NL wel zo is.
daarbij is de meting niet real time, de grafiek van de vorige dag wordt pas de dag nadien na 14.00 uur weergegeven, heeft te maken met controle op meterstanden.
Al bij al kun je er wel iets mee doen b.v. een extra verwarming tijdens de nacht kan je duidelijk het verbruik zien.
Meer over de berekening van zodra mijn jaarlijkse afrekening er is.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 mar 2016, 16:58

Blijkbaar hanteren ze een formule maar die ken ik niet.
Handig zo'n doorzichtig systeem.
Daar begrijp ik nu eens niets van. Je hebt een overeenkomst met Eandis wat betreft de aanrekening van het prosumententarief
(verhouding injectie/afname, over welke tijdstippen, onmiddellijke verbruik/injectie, per 15 minuten, per .... ) maar je krijgt hier geen
info over voor de overeenkomst ingaat en je weet pas de afrekening na voldongen feiten?
Blijkbaar rekenen ze dan toch over een totaal periode en niet per deeltijden want anders kan je nooit een eigen (ogenblikkelijk) verbruik van 50%
hebben met elektrische verwarming.
Wat ik op je grafiek kan zien is dat ze gewoon een dag/nacht meting doen per dag. Of staat alle info niet op het plaatje?
En zijn deze cijfers het verbruik bovenop de opgewekte stroom? Of is dat nog een andere grafiek?

Bij de voorwaarden van de slimme meter in een proefproject lees ik ook geen enkel voordeel tov een gewone meter (buiten een eenmalige gratis omschakeling van
tatriefkeuze bij installatie).
Integendeel, de netbeheerder kan alles op afstand beheren en moet geen personeel meer langs sturen maar de prijs voor de gebruiker blijft gelijk als bij het oude systeem?

Wat zijn mijn voordelen als afnemer?

Overschakelen van tweevoudig (dag/nacht) naar enkelvoudig (en omgekeerd) wordt eenvoudiger
Bij de installatie van de slimme meter wordt (gratis) de mogelijkheid geboden om te veranderen van tariefperiode
Na de installatie van de slimme meter kan de netbeheerder van op afstand de tariefperiode veranderen. Er moet dan geen technieker meer langs komen of iemand aanwezig zijn in de woning om de technieker toegang te geven tot de woning. Na de installatie van de slimme meter is het veranderen van tariefperiode niet meer gratis. De netgebruiker met een slimme meter betaalt dan dezelfde kosten als andere netgebruikers zonder slimme meter (conform de officieel goedgekeurde tarieven)
U krijgt meer zicht op de energie die u verbruikt en (in het geval u zonnepanelen heeft op de energie die u terug op het net steekt). De meter meet immers niet alleen de afname maar ook de injectie. Meer informatie over uw verbruik en wanneer u verbruikt, al dan niet in combinatie met energiebesparingstips, maakt het mogelijk om uw energieverbruik beter op te volgen en eventueel te verlagen.
Het opnemen van de (jaarlijkse) meterstanden wordt eenvoudiger. Er moet geen meteropnemer meer langs komen, er moet geen meterkaartje meer ingevuld worden, het risico op het doorgeven van een foutieve meterstand daalt en u moet niet meer aanwezig zijn in de woning om de meteropnemer toegang te verschaffen tot de meter.

Ik heb zonnepanelen. Heeft het plaatsen van een slimme meter gevolgen?

Neen. Het plaatsen van de slimme meter verandert niets. Er is een regeling uitgewerkt waarbij u automatisch een opgebouwd overschot (op uw oude meter) overdraagt naar uw nieuwe meter. U behoudt dus de zogenaamde compensatie of het teruggedraaide saldo op de teller. Vermits de slimme meter een elektronische meter is die niet meer “terug kan draaien” zal er een verrekening gebeuren (afname – injectie) door de netbeheerder. Deze verrekening wordt doorgegeven aan uw leverancier. Het eindresultaat op de afrekening blijft hierdoor net hetzelfde als in de situatie waarbij u uw oude meter zou behouden hebben.

Ongeacht of u een bestaande meter of een nieuwe slimme meter hebt blijft u groenestroomcertifcaten ontvangen overeenkomstig de regelgeving.

Plaats reactie