WP HT + buffervat ?

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: WP HT + buffervat ?

Bericht door ivob » 06 mar 2016, 17:31

Ik heb een decentrale productie installatie en ik neem deel aan het proefproject slimme meters
Moet ik het prosumententarief betalen?
U kan kiezen tussen twee opties.
De slimme meter is in staat om afname en injectie apart te registreren
Prosumenten die deelnemen aan het proefproject slimme meters en dus al een slimme meter hebben
kunnen kiezen tussen de onderstaande opties, waarbij geen metervervanging nodig is:

Forfaitaire aanrekening op basis van maximaal AC vermogen van de omvormer(s) = prosumententarief
Aanrekening distributienettarief op basis van het werkelijk afgenomen aantal kWh
U laat uw keuze best weten aan uw netbeheerder en uw elektriciteitsleverancier.
Aanrekening distributienettarief op basis van het werkelijk afgenomen aantal kWh
Dat is de vraag: hoe wordt dit aangerekend/berekend?

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 08 mar 2016, 22:32

Bij bidirectionele meter (of slimme meter) betaal je de volle pot voor elke kWh afgenomen van het net : dus naakte stroomprijs + distributiekosten, net zoals een gewone klant zonder injectie.
De stroom die je injecteert wordt normaal gezien wel vergoed aan dezelfde prijs als de naakte stroomprijs die je betaalt voor afname, maar als je injectie groter is dan de afname wordt je voor het overschot niet vergoed.

Met slimme meter vermijdt je de prosumentenvergoeding/netvergoeding.
Normaal gezien kan je bij Eandis die tarifering aanvragen, mits een administratiekost van rond de 45 euro.
Met 50% zelfverbruik zou je dus wel iets goedkoper af zijn.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 08 mar 2016, 22:47

Update : de tarieven voor 'tariefwissel slimme meter' vind je terug in de tariefbeslissingen van de VREG :
bvb voor PBE :
http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... 3.2016.pdf
kostprijs 81,46 euro incl BTW

En dat gewoon om een of andere entry in hun database aan te passen :roll:

voor andere netbeheerders :
http://www.vreg.be/nl/documenten-databank
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 09 mar 2016, 08:39

Bij Eandis (prijzen excl btw)

-Remote tariefwissel electronische meter TUT > NT 40,49 € stuk
-Remote tariefwissel electronische meter NT > TUT 40,49 € stuk

Is eigenlijk goedkoper dan iedere keer uw "meter" te laten aanpassen.
Eandis komt altijd een nieuwe meter hangen ipv uit te schakelen zoals bij Infrax
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 mar 2016, 09:32

ErikDD schreef:Bij bidirectionele meter (of slimme meter) betaal je de volle pot voor elke kWh afgenomen van het net : dus naakte stroomprijs + distributiekosten, net zoals een gewone klant zonder injectie.
De stroom die je injecteert wordt normaal gezien wel vergoed aan dezelfde prijs als de naakte stroomprijs die je betaalt voor afname, maar als je injectie groter is dan de afname wordt je voor het overschot niet vergoed.

Normaal gezien kan je bij Eandis die tarifering aanvragen, mits een administratiekost van rond de 45 euro.
- Voor een gewone terugdraaiende meter (al dan nacht/dag tarief) is het simpel: je betaalt de volledige netvergoeding a rato van het max. vermogen van de aangegeven omvormer.
Je hebt tussen 2 meteropnames recht op een volledige saldering van verbruik/opwekking.
- Voor een bidirectionele omvormer ook simpel: je betaalt geen netvergoeding maar hebt geen terudraaiende teller. Dus alles wat je niet onmiddellijk verbruikt en op het net zet moet je
nadien aan de volle pot terug binnenhalen. Je kan een vergoeding krijgen voor injectie (bv. bij Ecopower) maar nooit meer dan wat je zelf afnam.
- Wat betreft de slimme (op afstand uitleesbare) meter is het (mij toch niet) niet zo duidelijk:
- De meter meet injectie en afname apart.
- Je injectie en afname worden gesaldeerd bij de jaarlijkse (of een datum in de buurt die de DNB kiest?) meterverrekening.
- Je kunt kiezen voor een tariefverandering (op afstand) maar dient hier voor te betalen per tariefwissel (behoudens de eerste keer bij installatie)
- Je kan een deel van de netvergoeding ontlopen door meer zelf te verbruiken maar hoe dat precies in zijn werk gaat is me hier nog altijd niet duidelijk geworden. Noch hoe je dat in de
praktijk zou moeten monitoren (zonder slaaf te worden van je elektrische toestellen wat het tegengestelde is waarvoor ze ontworpen zijn).

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 09 mar 2016, 14:59

ivob schreef:
ErikDD schreef:Bij bidirectionele meter (of slimme meter) betaal je de volle pot voor elke kWh afgenomen van het net : dus naakte stroomprijs + distributiekosten, net zoals een gewone klant zonder injectie.

- Voor een gewone terugdraaiende meter (al dan nacht/dag tarief) is het simpel: je betaalt de volledige netvergoeding a rato van het max. vermogen van de aangegeven omvormer.
Je hebt tussen 2 meteropnames recht op een volledige saldering van verbruik/opwekking.
- Voor een bidirectionele omvormer ook simpel: je betaalt geen netvergoeding maar hebt geen terudraaiende teller. Dus alles wat je niet onmiddellijk verbruikt en op het net zet moet je
nadien aan de volle pot terug binnenhalen. Je kan een vergoeding krijgen voor injectie (bv. bij Ecopower) maar nooit meer dan wat je zelf afnam.
- Wat betreft de slimme (op afstand uitleesbare) meter is het (mij toch niet) niet zo duidelijk:
- De meter meet injectie en afname apart.
- Je injectie en afname worden gesaldeerd bij de jaarlijkse (of een datum in de buurt die de DNB kiest?) meterverrekening.
- Je kunt kiezen voor een tariefverandering (op afstand) maar dient hier voor te betalen per tariefwissel (behoudens de eerste keer bij installatie)
- Je kan een deel van de netvergoeding ontlopen door meer zelf te verbruiken maar hoe dat precies in zijn werk gaat is me hier nog altijd niet duidelijk geworden. Noch hoe je dat in de
praktijk zou moeten monitoren (zonder slaaf te worden van je elektrische toestellen wat het tegengestelde is waarvoor ze ontworpen zijn).
de 'slimme meter' is de elektronische versie van 2 andersom aangesloten meters met terugloopwerk. Elke meter telt enkel en alleen op.
om het visueel te maken, je wekt 1800W op en speelt met de aan/uit knop van een elektrische verwarming van 2000W en je zal het moment dat die uit staat injecteren en op het ogenblik dat die aan staat verbruiken. (idem voor als een wolk passeert)

je kiest voor saldering of je kiest voor het dubbele domme meter principe, het eerst is er netvergoeding verschuldigd,het andere niet maar al je verbruik betaal je, misschien krijg je geld voor de geinjecteerde stroom
nog nergens teksten gezien die beide combineren. zoals Erik schrijft
enige mogelijkheid tot op heden om correct in te spelen is een continue meting van de stroomgrootte en richting en het verschil aanpassen door een batterij te laden of te ontladen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 mar 2016, 18:15

Ja ik weet dat dat ongeveer zo werkt en dat een slimme meter alleen gebruikt kan worden in een proefproject.
Waarvan TS blijkbaar deel uitmaakt.
Ik probeer er, cijfermatig, gewoon achter te komen hoe hij prosumentenvergoeding kan uitsparen met een slimme meter.
Dit zonder de hele dag achter zijn toestellen aan te hollen om ze op en af te zetten naargelang de zonneschijn en zeker op voorhand (ter beschikking
van tariferingstabellen) en niet af te wachten tot de afrekening in de bus valt en je dan pas ziet of je iets bespaard hebt of niet.

ericksenior
Senior lid
Contacteer:

Bericht door ericksenior » 29 mar 2016, 13:04

ivob schreef:Ja ik weet dat dat ongeveer zo werkt en dat een slimme meter alleen gebruikt kan worden in een proefproject.
Waarvan TS blijkbaar deel uitmaakt.
Ik probeer er, cijfermatig, gewoon achter te komen hoe hij prosumentenvergoeding kan uitsparen met een slimme meter.
Dit zonder de hele dag achter zijn toestellen aan te hollen om ze op en af te zetten naargelang de zonneschijn en zeker op voorhand (ter beschikking
van tariferingstabellen) en niet af te wachten tot de afrekening in de bus valt en je dan pas ziet of je iets bespaard hebt of niet.
Ja idd nu moet ik mijn boiler via een app schakelen als de zon schijnt, we zijn met pensioen en dat lukt vrij aardig. Ik vind er wel iets op om automatisch te schakelen.

Maar nu een ander idee (buffervat is niet rendabel).
Ik kan een 2 jaar oude elektrische accumulator gratis krijgen, als ik die oplaad met de "overschot" en s'avonds zijn warmte laat afgeven ?
Op die wijze kan ik mijn WP HT beperkt laten werken tijdens de koudere periode. Ik heb +/- 800 Kwh injectie naar het net voor de maanden oct nov. en half febr. tot eind april.
Besparing op prosumentenbelasting +/- 90 euro.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 mar 2016, 13:22

Ja idd nu moet ik mijn boiler via een app schakelen als de zon schijnt
Als ik het goed begrijp verwarm je je SWW dan met een gewone elektrische boiler en niet via de WP?
Ik kan me toch nog steeds niet van de indruk ontdoen dat je allerlei ingewikkelde (en arbeidsintensieve) systemen aan het bijeen zoeken
bent om slechts een paar euro te besparen?

Ecopower zoekt kandidaten (100/200) om aan hun Nobel Grid project mee te doen om je PV en WP te 'sturen' via de zon door installatie van een monitor.
Misschien is dit iets voor jou?

ericksenior
Senior lid
Contacteer:

Bericht door ericksenior » 29 mar 2016, 13:53

ivob schreef:
Ja idd nu moet ik mijn boiler via een app schakelen als de zon schijnt
Als ik het goed begrijp verwarm je je SWW dan met een gewone elektrische boiler en niet via de WP?
Ik kan me toch nog steeds niet van de indruk ontdoen dat je allerlei ingewikkelde (en arbeidsintensieve) systemen aan het bijeen zoeken
bent om slechts een paar euro te besparen?

Klopt maar er zijn mensen die duizenden euros gaan uitgeven voor een Tesla wall ? en nooit een besparing zullen zien.

Ecopower zoekt kandidaten (100/200) om aan hun Nobel Grid project mee te doen om je PV en WP te 'sturen' via de zon door installatie van een monitor.
Bedankt voor de info.

Ja wij hebben nog een gewone electrische boiler 100 L. 2400 Watt verbruik 500 Kwh /jaar.
Geen ligbad enkel een douche en 2 personen. Ik zoek idd een beter alternatief niet via de WP HT die werkt niet tijdens de zomer.
Mijn WP werkt op 380 v via een 12 KVA trafo 220 naar 380 .

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 29 mar 2016, 14:02

@ivob
ivob schreef:
Heb mij ingeschreven :-)
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 mar 2016, 14:28

Vanaf dag 1 (maar zal er wel niets meer van horen :D ).

Plaats reactie