Slimme meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Allerlei warmtepompen.
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Re: Slimme meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Bericht door DaanW » 29 feb 2016, 18:18

alfa schreef:
janus schreef:Zucht, heb je nu wel 1 van de antwoorden hier gelezen en begrepen?
Je zit met een idee-fixe in je hoofd wat er met geen enkele normale overredingskracht is uit te krijgen.
Moet jij mij eens vertellen hoe je uw zomerstroom gratis terug krijgt in winter met die bidirectionele meter die Vreg bedoeld.
Want u denkt het te weten terwijl heel het net vol staat dat die meter nefast is voor eigenaars met zonnepanelen.
leg de werking maar eens uit van bidirectionele meter en zonnepanelen in combinatie WP
ben benieuwd
Dan moet je de overheid dagvaarden omdat je nu zwaar benadeeld bent. Door hun foute informatie en hun nadelige beslissingen.
Wat zouden je kosten en investeringen zijn zonder WP en PV ?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Slimme meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Bericht door janus » 29 feb 2016, 18:55

Je snapt blijkbaar nog steeds niet dat een slimme meter niet hetzelfde is als een bidirectionele meter.

Ik heb het al de gehele dag over een slimme meter omdat die toch duidelijk in de titel van je eerste bericht staat genoemd.

Dat je kan kiezen voor een bidirectionele meter en dat die in bepaalde gevallen niet zo interessant is als je een wp hebt is een heel ander verhaal en heeft niets met jouw stelling over de slimme meter te maken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

alfa
Master lid

Re: Slimme of bidirectionele meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Bericht door alfa » 29 feb 2016, 19:59

janus schreef: Dat je kan kiezen voor een bidirectionele meter en dat die in bepaalde gevallen niet zo interessant is als je een wp hebt is een heel ander verhaal en heeft niets met jouw stelling over de slimme meter te maken.
Leuk :roll:
U weet zeer goed dat het over de meter ging dat Vreg bedoeld en zij gebruiken ook de term "slimme meter"
De Vreg meter word overal als slimme meter vernoemt , dus dat is zwak van u om dat nu te verbloemen.
Deze vreg meter geeft PV en WP combinatie systeem de doodsteek.
Rubanov en ik waren altijd over de zelfde meter bezig, in de keuze van dergelijke meter tegenover prosumenten tarief.
Wat het voordeligste was bij combinatie PV en WP
In zijn geval met zware omvormer en injectievergoeding zou het kunnen kloppen enkel de aanschaf en TVT daar heb ik twijfels over.
Ik blijf erbij dat dergelijke meter een nadeel is voor combinatie PV en WP zodat PV in die opstelling een nutteloze meerkost word.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 29 feb 2016, 20:19

Copie uit de tekst van de vreg:
Kan ik een slimme meter of een bidirectionele meter - waarbij
afname en injectie apart worden gemeten - laten plaatsen?
U kunt geen slimme meter op aanvraag laten plaatsen, maar wel een bidirectionele meter.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Re: Slimme of bidirectionele meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Bericht door DaanW » 29 feb 2016, 20:31

alfa schreef: Ik blijf erbij dat dergelijke meter een nadeel is voor combinatie PV en WP zodat PV in die opstelling een nutteloze meerkost word.
Met de huidige stroom- en aardgasprijzen samen met de Turteltaks is een WP als hoofdverwarming volgens mij ook niet rendabel
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 feb 2016, 20:40

DaanW schreef:
alfa schreef: Ik blijf erbij dat dergelijke meter een nadeel is voor combinatie PV en WP zodat PV in die opstelling een nutteloze meerkost word.
Met de huidige stroom- en aardgasprijzen samen met de Turteltaks is een WP als hoofdverwarming volgens mij ook niet rendabel
Stroom duurder maken voor eli. verwarming , Zou aardgaslobby hier niet achter zitten?
Want mensen met accumulatie verwarming krijgen ook een gepeperde Turteltaks rekening.
Alles om uw woning te verwarmen is nu goedkoper met gas en mazout.
TVT in acht genomen zijn WP systemen zo goed als begraven .

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 01 mar 2016, 11:12

Ik heb eens mijn glazen bol uitgehaald en heb (voor mijn data van 2015) de berekening gemaakt wat vier verschillende tellers zouden geven aan elektriciteitskost op jaarbasis. Ik heb een terugdraaiende dubbele meter gemodelleerd, een terugdraaiende enkele meter, een bidirectionele meter en een slimme meter met variabele tarieven. Voor de eerste drie heb ik het tarief gebaseerd op wat je nu bij Ecopower betaalt. Voor de slimme meter heb ik zelf een variabel tarief uitgevonden dat rekening houdt met momenten van meer en minder verbruik. Ik heb 8 tarieven hiervoor met jaargemiddelde 0,26:
1. 0,20: zomerhelft, overdag in de week
2. 0,15: zomerhelft, nacht in de week
3. 0,25: zomerhelft, morgen-, middag- en avondpieken in de week
4. 0,01: zomerhelft, weekend
5. 0,40: winterhelft, overdag in de week
6. 0,30: winterhelft, nacht in de week
7. 0,50: winterhelft, morgen-, middag- en avondpieken in de week
8. 0,35: winterhelft, weekend

Met deze gegevens en met mijn data voor een zuinig huis met grond-water WP, PV en zonneboiler met verwarmingsondersteuning kom ik aan volgende resultaten:
Terugdraaiende dubbele meter: 875€/j
Terugdraaiende enkele meter: 628€/j
Bidirectionele meter: 648€/j
Slimme meter: 281€/j

Ik weet dat de tarieven voor een slimme meter fictief zijn, maar volgens mij houden deze sterk rekening met de momenten van hoge en lage vraag. Dus, wat mij betreft, als de slimme meter een variabel tarief heeft in de zin zoals ik hierboven aanneem, laat maar komen, die slimme meter! Hoop doet leven. Bij mij zou deze slimme meter mijn WP+PV+ZB rendabeler maken.

Ik heb het ook eens proberen aanpassen voor een situatie met een hoger verbruik en een hogere productie, door extrapolatie van de 8 tellerstanden van een verbruik van 4286 naar 10000 kWh/j, en dan kom ik aan 657€/j, tegenover met enkele terugdraaiende teller (met netvergoeding voor 9kW) je dan 1098€/j zou betalen. Lijkt mij een betere regeling dan de netvergoeding in elk geval. Ik denk dat het onderwerp dus eigenlijk zou moeten zijn: "de netvergoeding heeft combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omgedraaid".
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 01 mar 2016, 12:17

Zojuist bij de Chit-Chat gezien hoe een slimme meter in Nederland wordt opgevat, zie http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic ... 6&t=19227#. Mij lijkt dit geen slimme meter met variabel tarief, maar gewoon een dubbele domme bidirectionele meter die ongetwijfeld elke 15 minuten de meterstanden doorstuurt naar de netbeheerder. Ze hebben die voordelig gemaakt voor de prosument door injectie bij voorkeur met piektarief te verrekenen, maar ik durf dit toch absoluut geen slimme meter noemen hoor.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 01 mar 2016, 12:22

Netvergoeding heeft alles de nek omgedraaid kost meer dan stroom zelf .
Waarschijnlijk zal alleen bij u deze meter een zaligheid brengen maar bij anderen niet.
Stap een winkel binnen van WP systemen en stel uw schema ter beschikking , mogelijk zal de verkoop terug in de lift zitten ;-)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 01 mar 2016, 12:36

.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 01 mar 2016, 13:11

Laatst gewijzigd door alfa op 01 mar 2016, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 01 mar 2016, 13:19

I.2.1 Slimme meters
I.2.1.1 Definitie
Een slimme meter is een elektriciteitsmeter met ingebouwde ICT, informatie- en
communicatietechnologie, die de analoge draaistroommeter of Ferraris-meter kan
vervangen. De aanduiding ‘slim’ wordt eraan gegeven omdat de meter in staat is
informatie te verzenden en commando’s van op afstand te ontvangen.
Een kilowattuurmeter, stroommeter of elektriciteitsmeter meet het elektriciteitsverbruik van een woning of bedrijf. De meter is te vinden in de meterkast en is een onderdeel van de elektrische installatie. Er bestaan ook zogenaamde bidirectionele elektriciteitsmeters waarbij de teller terugdraait indien stroom teruggeleverd wordt aan het net.
Hopelijk zijn we het nu eens over de term "slimme meter" ?

Al de rest zijn mogelijke functies van bepaalde types.
.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 01 mar 2016, 13:21

Je hebt gelijk, maar overal word die term" slimme meter "gebruikt
Denk nu wel wat we bedoelen , dat de injectiestroom waarschijnlijk verrekend word of helemaal moet betaald worden.
Met negatieve inpakt voor combinatie PV en WP
Ofwel ziet niemand dit maar alles word gekelderd wat verwarming met eli te maken heeft.
Je moet eens spreken met CV installateurs , die zitten nokvol van het werk.
Mensen die nog aan het twijfelen waren van WP aan te schaffen zijn er aan voor de moeite en kiezen voor gas.
Installatie kost is veel minder en verbruik ervan zeker en niemand is nog geneigd een PV aan te schaffen.
Mss. met de afschaffing van prosumenten tarief dat er verandering in komt, maar dan toveren ze wel iets anders uit de taks hoed.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 01 mar 2016, 14:40

Heren, beide bronnen bevestigen wat ik al eerder zei, namelijk dat een slimme meter een bidirectionele meter is (of kan zijn) die kan communiceren.

Op wikipedia (over de Nederlandse slimme meter) zeggen ze letterlijk "De slimme meter heeft een los telwerk voor teruglevering door decentrale opwekkers, bijvoorbeeld via PV-installaties. De slimme meter saldeert dus niet, zoals een analoge meter die gewoon terug draait.". Verder staat er ook nog "Er is koppeling mogelijk met decentrale opwekkers zoals zonnepanelen en een microwarmte-krachtkoppeling. Door deze systemen aan te sluiten op de slimme meter (en hier bijvoorbeeld een flexibele tarieven aan te verbinden) ontstaat er gedetailleerder inzicht in de financiële gevolgen van opwekking van de energie door de consument zelf. De huidige generatie 'slimme' meters is hier nog niet toe in staat.". De Nederlandse slimme meter is dus (nog) niet in staat tot variabele tarieven, en is dus gewoon een bidirectionele meter die kan communiceren.

In de masterproef staat "Bidirectionele communicatie en meetregisters: •meting van elektriciteitsafname en –injectie". Opnieuw bevestiging. Er staat ook "Tariefperiodes: •Tarieven van op afstand aanpassen / •Registreren van verbruik per tarief". Deze tekst is erg positief over slimme meters: "De meeste besparingen, teweeggebracht door slimme meters, komen op naam van de consument.". Een groot deel van deze besparingen hangen echter af van hoe tarifering van de meter in kwestie in elkaar kan zitten.

De "slimme" meter in Nederland lijkt in elk geval niet over deze eigenschap te beschikken, en het is nog maar de vraag wat het voordeel is voor de gewone consument. Welke drive krijgen mensen daar om verbruik te verschuiven naar dalperiodes en productie (indien mogelijk) te verschuiven naar piekperiodes?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 01 mar 2016, 15:17

Persoonlijk vind ik het wegvallen van het mannetje wat de meterstanden komt opnemen wel een groot voordeel.

Dit zowel voor het milieu de klant en de netbeheerder.

Verder kunnen thuiswerkers of mensen in ploegendienst (hier) zelf hun piek en dal uren kiezen.

Ook het zeer simpel loggen van de meters of online uitlezen spreekt mij wel aan.
.

Plaats reactie