Slimme meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Allerlei warmtepompen.
alfa
Master lid
Installatie Land: België

Re: Slimme meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Bericht door alfa » 29 feb 2016, 11:33

Heb eens gesurft op net en nergens is er een voordeel met dergelijke meter in combinatie PV installaties , waarschijnlijk hebben al die mensen het mis en ik ook.
Op Creg is er vroeger een proefopstelling geweest van slimme meter (met uitprint) maar vind die niet meer terug.
Prosumenten tarief is gebaseerd op huishoudelijk verbruik , als dat op WP verbruik had geweest zou prosumenten tarief praktisch even veel kosten dan consumenten betalen.
Laatst gewijzigd door alfa op 29 feb 2016, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Slimme meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Bericht door janus » 29 feb 2016, 11:36

Nogmaals een slimme meter kan alleen het verbruik / teruglevering meten en op afstand uitgelezen worden of uit/in geschakeld worden.

Wat er met die mogelijkheden gedaan gaat worden weet niemand, en of het positief of negatief gebruikt gaat worden weet ook niemand.

Hier in Spanje is het in ieder geval tot nu aan toe allemaal positief.
In België maakt het p dit moment nog geen enkel verschil.

Ik citeer uit jouw tekst:
"In de onderzoeksprojecten wijzigt er niets voor de eigenaars van zonnepanelen, behalve in het telwerk. Bij de klassieke meter draait het telwerk terug als u zelf stroom produceerde en die elektriciteit aan het net leverde. Bij de nieuwe meters staat het verbruik op een elektronisch schermpje. Daarop zijn afwisselend verschillende meterstanden zichtbaar: de meterstanden voor jouw verbruik (afname) en de meterstanden voor wat de zonnepanelen zelf aan het net leveren (injectie). Aparte pijltjes op het scherm geven aan wanneer precies stroom wordt afgenomen van het distributienetwerk of geïnjecteerd."
Heb eens gesurft op net en nergens is er een voordeel met dergelijke meter in combinatie PV installaties , waarschijnlijk hebben al die mensen het mis en ik ook.
Op Creg is er vroeger een proefopstelling geweest van slimme meter (met uitprint) maar vind die niet meer terug.
Dat schrijf ik toch er verandert op het moment niets.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 29 feb 2016, 11:43

de meterstanden voor jouw verbruik (afname) en de meterstanden voor wat de zonnepanelen zelf aan het net leveren (injectie)
Dat is niet zoals het met een terugdraaiende teller gebeurt toch? Ze spreken hier van afname en injectie. Het is niet omdat ze zeggen dat er niets verandert, dat dat effectief zo is. Ze kunnen zich hier altijd proberen uit te praten door te zeggen dat er niets verandert voor mensen die al een bidirectionele meter hebben. Geen idee hoeveel het er zijn, maar er zullen er wel een paar zijn.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 feb 2016, 12:35

Slimme meter is een alternatief om geen prosumenten tarief te betalen .
Er is een injectiemeting en verbruiksmeting.
Dan zou de mogelijkheid zijn van PV en WP , volledige netvergoeding betalen van afgenomen Kwh en geïnjecteerde stroom in mindering van verbruiksstroom.
vb. eindfactuur 7500 kwh injectie en verbruik 8000 kwh
Zou 8000 kwh netvergoeding en 500kwh stroomkost zijn.
Andere mogelijkheid :
Als pietlullige vergoeding van geinjecteerde stroom word afgetrokken van verbruiksstroom en dat laatste moet helemaal betaald worden :?
Heeft een PV installatie met het laatste nog een meerwaarde in functie van WP ?
Totaal niet , het zou praktisch hetzelfde zijn dan gewoon stroom kopen in winter.
De pietlullige vergoeding van Injectie zou een hoge TVT realiseren van sub PV installatie voor WP

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 feb 2016, 13:26

Ik stop hier mee, jullie gooien alle types slimme meters en mogelijkheden van dat ding op een hoop en kiezen dat de meest ongunstige configuratie uit om de slimme meter af te wijzen.

Bekijk het nu toch ook even vanuit een andere richting, de slimme meter moet er toch vroeg of laat komen.
Bijna elk toestel is tegenwoordig slim, van koffiezetters tot wagens, waarom een kwh teller dan niet.
Kan de slimme meter in de consument zijn nadeel zijn?
Ja als je het verkeerde tarief kiest wel als je het goede tarief kiest doe je misschien wel voordeel.

Maar dat is nu met de domme meter hetzelfde volgens mij?
Dubbel tarief meters met een grootte PV installatie en veel verbruik in de avonduren is ook geen goede keuze.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 29 feb 2016, 14:22

Janus, als je zegt dat in Spanje de slimme meters echt slim zijn (en met variërende tarieven werken), dan is dat zo hé. Maar daarom gaan ze hier nog niet hetzelfde doen toch? Ik zou in elk geval willen dat ze dat hier ook zo zouden invoeren. Zoals het er hier nu echter uitziet gaat het jammergenoeg niet die richting uit volgens mij. Als jij elders andere info vindt, dan wil ik dat graag weten in elk geval.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 29 feb 2016, 16:53

Rubanov schreef:
de meterstanden voor jouw verbruik (afname) en de meterstanden voor wat de zonnepanelen zelf aan het net leveren (injectie)
Dat is niet zoals het met een terugdraaiende teller gebeurt toch? Ze spreken hier van afname en injectie. Het is niet omdat ze zeggen dat er niets verandert, dat dat effectief zo is. Ze kunnen zich hier altijd proberen uit te praten door te zeggen dat er niets verandert voor mensen die al een bidirectionele meter hebben. Geen idee hoeveel het er zijn, maar er zullen er wel een paar zijn.
zoek een wettekst, reglement, of wat dan ook die aan toont dat de verrekening afname-injectie = wat je betaalt tegenspreekt
zowel voor de ferrarismeters als de slimme meters.
Je zal er geen vinden en ook geen slimme meter klanten die anders worden behandeld

vandaar dat wij uitkijken naar wat men ons in 2018 zal voorschotelen.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 29 feb 2016, 16:54

alfa schreef:Slimme meter is een alternatief om geen prosumenten tarief te betalen .
NEEN
enkel de dubbele domme meter is de enige oplossing om geen prosumententarief te betalen
een slimme meter kan je NIET aanvragen, enkel de dubbele domme meters

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 29 feb 2016, 17:05

Rubanov schreef:Janus, als je zegt dat in Spanje de slimme meters echt slim zijn (en met variërende tarieven werken), dan is dat zo hé. Maar daarom gaan ze hier nog niet hetzelfde doen toch? Ik zou in elk geval willen dat ze dat hier ook zo zouden invoeren. Zoals het er hier nu echter uitziet gaat het jammergenoeg niet die richting uit volgens mij. Als jij elders andere info vindt, dan wil ik dat graag weten in elk geval.
volgens de laatste info die ik gelezen had heeft een BE-slimme meter intern 8 telwerken
Of dit voldoende zou zijn voor diverse tarieven is nog de vraag want je hebt
dag/nacht afname en verbruik (4)
uitsluitend nacht (1)
blijven er maar 3 over

daarbij de invoering van de slimme meter is enkel 'opgelegd' door EU indien het voor de klant voordeliger is.

En alle fantaseer werk (lees wel doordacht glazen bol werk) is tot op heden nog nergens op feiten gebaseerd. Je kan het enkel als best of worst case bestempelen, voor zover wij met alles rekening kunnen houden.
Wij kennen de kostenstructuur van de DNK+overkopelende Eandis/Infrax niet, de netwerk knelpunten die waarmee zij te maken hebben, en de verzuchtingen van de leveranciers. Deze kostenproblematiek moet financieel gedekt worden door de inkomsten én dit met een dalend verbruik en evenwichtig verdeeld volgens gebruik. Rekening houden met reeds betaalde aansluitkosten in het verleden (of zullen we nu ditzelfde nog eens betalen onder jaarlijkse connectiekost). Oeps met de zin tussen () bezondig ik mij van het gebruik van mijn glazen bol. on topic

Het onderwerp van deze draad is verkeerd: 'nieuwe tarifiëring met een slimme meter nekt ...." echter er is nog geen nieuw tarief. peace

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 29 feb 2016, 17:21

Het is voorlopig koffiedik kijken welke kant het op gaat.
De slimme meter heeft veel mogelijkheden maar of deze in het voordeel van de consument gaan zijn blijft afwachten.
Alles hangt af van de toekomstige tariefformules zowel qua tarieven voor het distributienet als voor de zuivere energiekost.
Enkele uitgangspunten
1. Hernieuwbare bronnen zullen belangrijk blijven of nog belangrijker worden. Ze moeten daarom ook rendabel zijn/blijven voor de investeerder en de maatschappij. Dit zou voor prijsregulatie moeten zorgen.
2. De netbeheerders hebben geld nodig om hun netten te moderniseren en te onderhouden. Op dit vlak verwacht ik geen prijsdalingen.
3. De netbeheerders moeten nu ook de kosten voor REG-maatregelen en het opkopen van GSC financieren. Ze rekenen deze kosten door aan de verbruiker. Dit maakt onze netarieven nu kunstmatig te hoog. Maar zal op lange termijn dalen/verdwijnen.
4. De energieproducenten moeten in de toekomst vooral piekcapaciteit beschikbaar hebben voor als de alternatieve bronnen onvoldoende kunnen leveren. Deze capaciteit is relatief duur door het lage aantal draaiuren. Hoe aan zij deze kosten (mogen) doorrekenen?

Met de slimme meter KAN men op elk moment van de dag een ander tarief aanrekenen.
Afhankelijk van vraag en aanbod ZOU de energiekost factor 10 of meer kunnen wisselen of dit voor gezinnen ook gaat gebeuren blijft de vraag. Maar het is mogelijk.
Ook de nettarieven ZOUDEN sterk kunnen wisselen als dit de netstabiliteit kan verbeteren. Overaanbod temperen of belasting door grote vraag beperken. Hier ook "is mogelijk" maar of het ook gaat gebeuren ???

Ik denk dat we als prosumenten zeker moeten afdwingen dat het sladeren van de energiekost een recht blijft : 1kWh injectie = 1kWh afname ongeacht op welk moment dit gebeurt.
Ook moeten we proberen dat we enkel betalen voor de reële distributienetkosten (afschrijvingen, onderhoud en algemene kosten)
De REG-kosten en deze van de GSC kost zouden op een totaal andere manier verdeeld moeten worden.
Best steken ze deze kosten bij primaire vervuilende en CO2-uitstotende energie bronnen (Kolen, Mazout, Diesel, Benzine, Kerosine, Aardgas.....) en kernenergie.
De verhouding netkost/energiekost zou maximaal 40/60 mogen zijn. Momenteel is die eerder omgekeerd waardoor het produkt spot goedkoop is maar de verpakking en het transport veel te duur.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

alfa
Master lid

Bidirectionle meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Bericht door alfa » 29 feb 2016, 17:37

http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... tarief.pdf

U betaalt de eenmalige kost voor de vervanging van de terugdraaiende meter door een bidirectionele
meter (niet-periodiek tarief van uw distributienetbeheerder). Nadien betaalt u als prosument nog het
periodiek distributienettarief voor het gedeelte bruto afname, zonder prosumententarief. U betaalt
geen periodiek distributienettarief voor het gedeelte injectie.
U geniet dan niet meer van een terugdraaiende meter

Gaat over de meter die injectie en verbruik meet zodat prosumenten tarief wegvalt.
Maar dat kan later gewoon overgenomen worden door opgelegde "slimme "meters met sturingen.
Welke meter het word is niet van belang , als je daar uw stroom in winter niet meer "gratis"kan ophalen is een PV installatie overbodig voor WP
$*

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 feb 2016, 17:44

Zucht, heb je nu wel 1 van de antwoorden hier gelezen en begrepen?
Je zit met een idee-fixe in je hoofd wat er met geen enkele normale overredingskracht is uit te krijgen.
.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Re: Bidirectionle meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Bericht door DaanW » 29 feb 2016, 17:51

alfa schreef:http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... tarief.pdf

U betaalt de eenmalige kost voor de vervanging van de terugdraaiende meter door een bidirectionele
meter (niet-periodiek tarief van uw distributienetbeheerder). Nadien betaalt u als prosument nog het
periodiek distributienettarief voor het gedeelte bruto afname, zonder prosumententarief. U betaalt
geen periodiek distributienettarief voor het gedeelte injectie.
U geniet dan niet meer van een terugdraaiende meter

Voor het aandeel 'Energiekost' Netto of Bruto moet je afspraken maken met je energieleverancier.
Als je meer dan 28% van je totale stoombehoefte direct intern verbruikt (dus niet via het net) kan deze oplossing goedkoper zijn dan het prosumenten tarief. Op voorwaarde dat je energieleverancier de kWh wil salderen. (kWh afname - kWh injectie)
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 feb 2016, 17:54

janus schreef:Zucht, heb je nu wel 1 van de antwoorden hier gelezen en begrepen?
Je zit met een idee-fixe in je hoofd wat er met geen enkele normale overredingskracht is uit te krijgen.
Moet jij mij eens vertellen hoe je uw zomerstroom gratis terug krijgt in winter met die bidirectionele meter die Vreg bedoeld.
Want u denkt het te weten terwijl heel het net vol staat dat die meter nefast is voor eigenaars met zonnepanelen.
leg de werking maar eens uit van bidirectionele meter en zonnepanelen in combinatie WP
ben benieuwd

alfa
Master lid

Re: Bidirectionle meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Bericht door alfa » 29 feb 2016, 18:02

DaanW schreef: Als je meer dan 28% van je totale stoombehoefte direct intern verbruikt (dus niet via het net) kan deze oplossing goedkoper zijn dan het prosumenten tarief.
Met aantal KWp dat in functie injecteert voor WP zal het % een stuk lager liggen met gevolg...

Plaats reactie