Slimme meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
alfa
Master lid
Installatie Land: België

Re: Slimme meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Bericht door alfa » 01 mar 2016, 15:41

Tijd zal uitwijzen hoe slim die meter is in onze portemonnee , daar zijn de meeste mensen mee bezig.
"Ik " denk niet veel goeds voor PV en WP combinatie
PS . Ik heb met manneke en vrouwtje dat meter komt opmeten gesproken en die vrezen voor hun job!!

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Slimme meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Bericht door janus » 01 mar 2016, 16:31

PS . Ik heb met manneke en vrouwtje dat meter komt opmeten gesproken en die vrezen voor hun job!!
Ja voor die mensen is het natuurlijk een drama.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

nieuwbouw123
junior lid

Bericht door nieuwbouw123 » 02 nov 2018, 19:58

janus schreef:
28 feb 2016, 23:25
Een kwh meter is een Kwh meter of die nu slim genoemd wordt of niet.
maw plaatsen daarvan zal niet uitmaken op de wp systemen.

Alleen het aanpassen van de tarieven en de frequentie van de afrekeningen kan van invloed zijn.
Maar het blijft voorlopig koffiedik kijken, wat de plannen daarover zijn.

De stelling klopt dus niet is mijn mening.
Sterker nog je kan de stelling het op het moment ook gewoon omdraaien als je andere parameters neemt voor de tarieven.
Veel later en met de info beschikbaar: heeft de oorspronkelijke poster van dit item met de huidige stand van zaken niet gewoon gelijk?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 nov 2018, 22:19

Daar begint het wel sterk op te lijken :-(
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 02 nov 2018, 22:30

Ja.
Wie er op rekende om de overschot in de zomer op te gebruiken in de winter met een warmtepomp is er aan voor de moeite met digitale meter tarief.
Zelfs als hij er zou in slagen om de opbrengst van zijn zonnepanelen in de winter voor 100% in zijn warmtepomp te verbruiken zal hij veel stroom tekort komen.

Een ruwe schatting:
10 kWp zonnepanelen aan 1000 kWh/kWp is dat op jaarbasis 10000 kWh.
In de koudste maanden november december januari februari is de totale opbrengst ongeveer 1650 kWh.
Zelfs met een COP van 3, wat al heel optimistisch is voor L/L in de winter, krijg je daarvoor 4950 kWh warmte.
Dat veronderstelt dan wel dat je de warmtepomp kunt aansturen zodat die niet meer stroom verbruikt dan wat er aan zonneenergie beschikbaar is, anders moet die pomp de hele dag opstaan om de mogelijke zonnestroom te kunnen verbruiken en dat heeft weinig nut als je dan niet thuis bent.
Om uw gewoon huis warm te houden heb je pakweg 15000 kWh energie nodig, de rest moet je dus van het net halen en de volle pot betalen.
De energie die je in de zomer op het net zet kan je niet zelf verbruiken en ben je dus kwijt.
Enkel met een warmtepomp verwarmen is dus geen optie en je moet dan toch nog een andere warmtebron aanspreken en daar dus de investering voor doen. De warmtepomp wordt op die manier nooit terugverdiend.
Als je in een BEN woning woont, dan heb je ook geen installatie van 10 kWp nodig en heb je dus ook te weinig energie om uw huis in de winter te verwarmen (bovenop het hogere stroomverbruik in de winter voor andere toepassingen)
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

nieuwbouw123
junior lid

Bericht door nieuwbouw123 » 03 nov 2018, 03:42

Tnx voor de duiding. Ik ben nu nog in de fase dat ik voor midden december moet beslissen maar alle voorbereidingen voor geoWP en circa 10 Wp PV waren al genomen inclusief het boren van de juiste gaten.

Praktijkvraagje: indien het door schakeling mogelijk is de WP overdag in de winter al te laten bollen wanneer PV opleveren, blijft een sterk geïsoleerde nieuwbouw dan niet "warm" in de avonduren tot bedtijd?

Ik las net ook de comments en bijhorende reacties van Tommelein op zijn eigen siteartikel ter zake. Hij zegt dat eerst VREG moet beslissen maar is nu duidelijk wat die willen doen (bevraging over +- 1 jaar uitstel van executie is schijninspraak omdat het niet over de lange termijn impact gaat) dus mag hij ook klare wijn beginnen schenken. Heb een bericht gestuurd aan via zijn site en ben benieuwd naar het antwoord van zijn secretaris. Ik zal zijn antwoord hier zeker delen.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 03 nov 2018, 06:02

Wie de hoorzittingen in de Commissie Energie volgt weet dat de onduidelijkheid op dit moment het grootste probleem is.
Zowel ODE, FEBEG (koepel van energieleveranciers), Fluvius zijn voorstander van een snelle uitrol van de digitale meter omdat er tel van opportuniteiten zijn.
Maar ze pleiten ook allemaal voor investeringszekerheid voor de netgebruikers. Zo stelt Fluvius bijv. voor om "principe van de terugdraaiende teller" in combinatie met het prosumenten tarief nog toe te laten tot alle prosumenten hun digitale meter hebben. Ergens tegen eind 2023. Dit zijn maar adviesen.
De VREG en de politiek zal de knoop moeten doorhakken maar er staat veel op het spel. Een aanpassing van de nettarieven en dan zeker het deel ODV (openbare dienst verplichting) bijv. een verschuiving van lasten naar bijv. fossiele brandstoffen wordt ook aangehaald. Maar de mazoutprijs is een federale bevoegdheid. En een verschuiving van de ODV-kosten naar distributietarieven op aardgas zou oneerlijk zijn.
Wil men op lange termijn investeringen in WP en PV aantrekkelijk houden en wil men de Europese doelstellingen halen zal men dringend een oplossing moeten zoeken. De onzekerheid nu is nefast voor alle investeringen en nieuwe ontwikkelingen voor REG.
Wie de tijd wil nemen om de hoorzitting te volgen zal al heel wat wijzer worden. https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... 6074#video
Opening hoorzitting 14:30"
- Bram Claeys, ODE >15:20" tot 28:00"
- Ruben Baetens, 3E > 28:40" tot 44:55"
- Marc van den Bosch, FEBEG 45:15" tot 1:01:56"
- Walter Van den Bossche, Fluvius 1:02:15" tot 1:21:07"
- Pieterjan Renier, VREG 01:21:20" tot 1:41:05"
Vragen vanaf 1:41:21"
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 03 nov 2018, 08:05

Praktijkvraagje: indien het door schakeling mogelijk is de WP overdag in de winter al te laten bollen wanneer PV opleveren, blijft een sterk geïsoleerde nieuwbouw dan niet "warm" in de avonduren tot bedtijd?
De sterke kant van een wp en vvw is dat hij onder zeer lage temperatuur kan werken.
Dit lukt echter alleen als je alles 24op24 laat draaien.
De vvw 12uur of langer uit laten staan heeft dus een zeer slecht effect op het rendement van de wp.
Maar om je vraag te beantwoorden, warm zal het wel blijven in je sterk geïsoleerde nieuwbouw.
.

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 03 nov 2018, 08:40

Het probleem dat ik ervaar in mijn BEN houtskelet woning met LW warmtepomp is dat je de vvw enkel nodig hebt als er twee dagen geen zon geweest is en temp onder de 5 Gr ofzo. Dan heeft de zon het huis niet kunnen opwarmen. Dat helpt niet echt voor de warmtepomp ook om efficiënt te gaan verwarmen.

Voorlopig staat mijn vvw aan (sinds 1/11) tussen 10u en 23:30. Dan checkt ie of het onder de 21 graden binnen is. Zoja, vvw.

Ideaal zou inderdaad zijn dat je de vvw laat lopen als de zon schijnt en je buffert maar als je een beetje ramen hebt op het zuiden hoef je op dat moment geen vvw.

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 03 nov 2018, 09:33

janus schreef:
03 nov 2018, 08:05
De sterke kant van een wp en vvw is dat hij onder zeer lage temperatuur kan werken.
Dit lukt echter alleen als je alles 24op24 laat draaien.
De vvw 12uur of langer uit laten staan heeft dus een zeer slecht effect op het rendement van de wp.
Maar om je vraag te beantwoorden, warm zal het wel blijven in je sterk geïsoleerde nieuwbouw.
Dat is inderdaad het probleem met warmtepompen: ze verliezen veel efficiëntie als je ze gaat gebruiken zoals een klassieke gas/stookolie verwarming. Ze moeten continu kunnen draaien op een laag pitje om de watertemperatuur zo laag mogelijk te houden. Vooral bij radiatoren (zoals in mijn geval) is dat cruciaal. Zonder buffervat of SWW is er geen mogelijkheid om de zelfconsumptie te verhogen, dan moet je naar een heel zware batterij. Indien een boiler en/of een groot buffervat aanwezig is zou je dit mogelijk 'intelligent' kunnen opladen. Maar dan is warm water niet altijd meer gegarandeerd. Je zou wel gedurende een zonnige dag je woning verder kunnen verwarmen richting 26 °C en meer, maar daarvoor pas ik toch.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 nov 2018, 16:49

ErikDD schreef:
02 nov 2018, 22:30
Ja.
Wie er op rekende om de overschot in de zomer op te gebruiken in de winter met een warmtepomp is er aan voor de moeite met digitale meter tarief.
Zelfs als hij er zou in slagen om de opbrengst van zijn zonnepanelen in de winter voor 100% in zijn warmtepomp te verbruiken zal hij veel stroom tekort komen.

Een ruwe schatting:.....
Gezien ik niet van schattingen hou en zeker niet van ruwe, enkele werkelijke cijfers:
Open bebouwing (geen BEN), permanente bewoners over 5 jaar afnemend van 4 naar 2.
PV installatie met 5500 kWh aan panelen (ZZO) en een omvormer van 5 kVA.
WP voor CV (W/L en L/L), SWW (150 liter vat) en airco (marginaal).
CV via digitaal gestuurde LT convectoren (geen VVV) om snel op warmtevraag en rechtstreekse zonnewinsten te kunnen inspelen.
Opwekking en verbruik gemeten over vijf jaar:
- Gemiddelde opbrengst over 5 jaar: 5123 kWh (min. 4922/max. 5370).
- Opgewekt minimum vermogen over die periode voor de maanden nov. tem feb: 463 kWh (hiervoor werd telkens de minimum opwekking genomen voor iedere maand over een periode van 5 jaar). Gemiddelde opwekking over deze vier maanden ligt op 662 kWh.
- Max. verbruik over die periode voor de maanden nov. tem feb: 2589 kWh, waarvan 1869 kWh voor CV (hiervoor werd telkens de maand met het hoogste verbruik genomen voor iedere maand over een periode van 5 jaar). Gemiddeld totaalverbruik ligt op 2110 kWh over 4 stookmaanden waarvan 760 kWh voor huishoudelijk verbruik en 1350 kWh voor CV.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 nov 2018, 17:54

bke schreef:
03 nov 2018, 09:33
Dat is inderdaad het probleem met warmtepompen: ze verliezen veel efficiëntie als je ze gaat gebruiken zoals een klassieke gas/stookolie verwarming. Ze moeten continu kunnen draaien op een laag pitje om de watertemperatuur zo laag mogelijk te houden. Vooral bij radiatoren (zoals in mijn geval) is dat cruciaal.
Dat verband begrijp ik toch niet. Een WP moet helemaal niet continue draaien. Ze moet enkel draaien als er warmtevraag is. En als de WP een inverter gestuurd exemplaar is draait ze niet harder dan nodig om aan de warmtevraag te voldoen. De warmtevraag is afhankelijk van de isolatiegraad en ligging van je woning en je levensstijl. De warmteafgifte (en aanvoertemperatuur) van het gekozen verwarmingselement. Dat staat beiden los van de WP an sich.

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 06 nov 2018, 20:26

ivob schreef:
06 nov 2018, 17:54
bke schreef:
03 nov 2018, 09:33
Dat is inderdaad het probleem met warmtepompen: ze verliezen veel efficiëntie als je ze gaat gebruiken zoals een klassieke gas/stookolie verwarming. Ze moeten continu kunnen draaien op een laag pitje om de watertemperatuur zo laag mogelijk te houden. Vooral bij radiatoren (zoals in mijn geval) is dat cruciaal.
Dat verband begrijp ik toch niet. Een WP moet helemaal niet continue draaien. Ze moet enkel draaien als er warmtevraag is. En als de WP een inverter gestuurd exemplaar is draait ze niet harder dan nodig om aan de warmtevraag te voldoen. De warmtevraag is afhankelijk van de isolatiegraad en ligging van je woning en je levensstijl. De warmteafgifte (en aanvoertemperatuur) van het gekozen verwarmingselement. Dat staat beiden los van de WP an sich.
Het komt er op neer dat je je huis niet of slechts beperkt mag laten afkoelen 's nachts/bij afwezigheid zoals bij een klassieke stookinstallatie. Dan heb je achteraf veel warmtevermogen nodig op een korte tijd waardoor je automatisch een hogere afgiftetemperatuur nodig hebt. En dat is net nefast voor de efficiënte werking van een warmtepomp; hoe hoger het verschil tussen brontemperatuur en afgiftetemperatuur, hoe lager de efficiëntie. Het is beter om met de warmtepomp het huis continu op een vaste temperatuur te houden: dan is het afgiftevermogen minimaal (enkel het ogenblikkelijke warmteverlies) en dus ook de afgiftetemperatuur.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 nov 2018, 22:48

Inderdaad. Maar je huis constant op dezelfde temperatuur houden is iets helemaal anders dan je WP constinue te moeten laten draaien. ;-)
En bij een goed geïsoleerde en georienteerde woning moet een WP 's nachts nauwelijks in werking treden. De warmteverliezen zijn lager en de
externe natuurlijke opwarming is groter. De WP moet dan 's morgens sowieso minder bijverwarmen om de woning terug op temperatuur te brengen.
Een WP in een groot huis dat dan nog eens niet goed geïsoleerd is en geen LT verwarmingselementen heeft blijft in alle omstandigheden niet de meest optimale oplossing.

Plaats reactie