Slimme meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
alfa
Master lid
Installatie Land: België

Slimme meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Bericht door alfa » 28 feb 2016, 23:11

Slimme meter zal combinatie van PV installaties en warmtepompen volledig doen uitdoven.
Is gepromoot door overheid maar heeft iedereen met deze groene investering volledig in sprint getackeld .
Gas lobby heeft overheid (Annemie Turtelboom)volledig ingepalmd .
Waar is de oplossing van overheid dat zij willen aanbieden voor deze mensen???
Sommigen hebben meer dan 40000 euro uit gegeven voor combinatie PV en WP om te verwarmen.
Deze mensen kunnen dit systeem niet zo maar liquideren.
Mensen investeren in deze groene energie voor langere termijn en overheid beslist in "paar dagen" ...... :twisted: :twisted:

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Slimme meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Bericht door janus » 28 feb 2016, 23:25

Een kwh meter is een Kwh meter of die nu slim genoemd wordt of niet.
maw plaatsen daarvan zal niet uitmaken op de wp systemen.

Alleen het aanpassen van de tarieven en de frequentie van de afrekeningen kan van invloed zijn.
Maar het blijft voorlopig koffiedik kijken, wat de plannen daarover zijn.

De stelling klopt dus niet is mijn mening.
Sterker nog je kan de stelling het op het moment ook gewoon omdraaien als je andere parameters neemt voor de tarieven.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

alfa
Master lid

Re: Slimme meter zal combinatie van PV installatie en warmtepomp systemen de nek omdraaien

Bericht door alfa » 28 feb 2016, 23:36

janus schreef:....
maw plaatsen daarvan zal niet uitmaken op de wp systemen.

Alleen het aanpassen van de tarieven en de frequentie van de afrekeningen kan van invloed zijn.
......
ù%
Naïviteit zal een deugt zijn zeker ;-)
Janus , serieus !
Dat geloof je toch zelf niet dat die meter ons ten goede komt.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 28 feb 2016, 23:47

Feit: Hier heeft zeker 50% van de huizen een slimme meter.
Is er iets verandert sinds de invoering?
Ja, de consument kan zelf zijn tarieven kiezen en op welk uur van de dag
Dus hier heeft de slimme meter alleen maar voordelen.

Vanuit NL hoor ik ook geen nadelen van de slimme meter
Zal de meter in BE nadelen hebben en dan specifiek voor wp installaties?
Dat kan maar is zeker geen feit en je stelling is voor de moment dan ook niet waar.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 28 feb 2016, 23:56

Dan heb ik een berekening voor u
+- 4000 kwh voor mijn primaire energie WP word in lente en zomer injectie vanaf november terug opgehaald
betaal hiervoor met prosumenten tarief 720 euro (+ huishoudelijk gebruik)of zal die betalen met slimme meter meer dan 1000 euro + deel van huishoudelijk gebruik .
Ik zou een clown zijn om dergelijke meter zelf aan te vragen .

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 feb 2016, 00:09

Het zou handig zijn als je je berekeningen even uitlegt, hoe kom je aan die 1000€ en waarom zou je zelf een slimme meter aanvragen??
.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 29 feb 2016, 08:29

de meter is eigendom van uw DNB
indien ze zelf beslissen om een ander type meter te hangen dan hebben ze dit recht en het kost u niks
indien je zelf over andere tarieven wenst te beschikken dan betaal je voor een andere tarievenmeter

momenteel kan geen slimme meter aangevraagd worden
het enige dat je kan aanvragen is een dubbele domme meter, maar dan zit je weer in het zelf aanvraag verhaal en deze keuze impliceert dat je afziet van een terugdraaiende teller

de slimme meter bestaat uit 2 stukken: een dubbele elektronische domme meter (D/N) en een communicatie en sturingsmodule. Deze laatste maakt uw domme metersysteem slim.
Mensen die nu al een slimme meter in huis hebben daarvan wordt 1 keer per jaar de standen van de meter in rekening gebracht voor de jaarlijkse afrekening
De DNB leest echter veel frequenter (uurbasis) de meters uit en verkrijgt zo een beter inzicht op de evolutie van injectie en verbruik voor mensen met PV's en van verbruikstijdstip en vermogen voor de mensen zonder PV's.
Alle meters samen op dezelfde leiding kunnen ze ook nog nakijken wat als injectie lokaal verbruikt wordt of waar tekorten zijn of overschotten.

Zolang er niet gewijzigd wordt aan de verrekening (jaarlijks) dan blijft alles zoals met een ferrarismeter.

niemand heeft een glazen bol van wat in de toekomst de tarieven of verrekeningen kunnen zijn, maar met een slimme meter kan men in principe elke 15 min uw tellerstanden uitlezen, en als de wet het zou toelaten verrekenen. Maar of je dit nu elk kwartier, elk uur, elke dag, elke maand of elk jaar zou doen maakt niets uit want elke meter heeft perfect geregistreerd of je nu aan het injecteren of aan het verbruiken was.
Wat wel kan uitmaken is of men in de tijd gezien (zoals Janus zegt) andere tarieven zou gebruiken (tijdstip van de dag, zomer/winter, wind of niet, e.a.), want dan moet men wel een verrekening maken.

Om nu te besluiten dat bepaalde installatie-combinaties gedoemd zijn? Stel dat je op een goedkoop tarief zou kunnen intekenen 'zon en/of wind' en indien beide op t zelfde moment niet aanwezig zijn dan betaal je een veel hoger tarief. Dan moet je zelf uitmaken of een PV/WP combinatie voordelig zou zijn. Dan zal jet rekenen zijn over hoeveel dagen het zon- ofwindloos is en hoe groot je verbruik op die ogenblikken is.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 29 feb 2016, 08:38

Het klopt wel ongeveer wat alfa zegt, dit hebben we al enigszins besproken in het gisteren gesloten onderwerp over verder verloop na onbeslist arrest RvS. Ik zal even de data geven die illustreren wat alfa bedoelt:

Stel dat je oorspronkelijk verwarmt met gas, dat je elektriciteitsverbruik 2500 kWh per jaar is, en je warmtevraag 20000 kWh per jaar. Stel dan ook dat elektriciteit 0,2598 €/kWh kost en gas 0,05 €/kWh. Je energiekost is dan 1650€/j.

Als je nu een WP plaatst met COP3, en je totaal elektriciteitsverbruik (9667 kWh) dan compenseert met PV (omvormer 9,667 kW, netvergoeding Iveka), dan betaal je nog 900€/j, een reductie met 750€/j, wat de terugverdientijd van deze WP erg gunstig maakte. Stel kost 3000 € -> TVT = 4j.
Nu met een bidirectionele teller (zo wordt hier in België momenteel de slimme meter beschreven), speelt het eigenverbruik erg sterk mee. Netbeheerders schatten dit in op in normale omstandigheden (dus zonder WP) op 37,8%. Uit eigen ervaring weet ik dat het in mijn geval eerder 28% is (met een meer efficiënte WP), dus met een WP met COP3 zal het nog lager zijn, stel 15%. Stel dan dat je als vergoeding voor op het net geplaatste stroom dan 0,0685 €/kWh krijgt (zoals Ecopower nu aanbiedt). Dan betaal je op jaarbasis 1572 €/j, ofwel een reductie van slechts 78 €/j, wat de terugverdientijd van deze WP sterk vermindert. Stel kost 3000 € -> TVT=39j!

Met een meer efficiënte WP verandert het verhaal een beetje, maar daar is de installatiekost groter en het lokaal verbruik iets hoger door het lagere verbruik van de WP. Als ik reken met een WP met COP5 en 25% lokaal verbruik, dan kom ik aan 605 €/j met een terugdraaiende teller, en 933 €/j met een bidirectionele meter. Stel dat de installatiekost 15000€ is, dan is de TVT eerst 14j en met bidirectionele meter 21j.

Een WP met PV is dus minder rendabel met bidirectionele teller dan met terugdraaiende teller. De enige gevallen volgens mij waar er geen echt negatief effect is van de bidirectionele meter, is ofwel als het lokaal verbruik hoog is (moeilijk met WP), ofwel als de omvormer overgedimensioneerd is (bij de efficiëntere WP toch). Stel nu dat je een omvormer van 10kW hebt met een PV installatie van 6,5kWp in het geval van de WP met COP5, dan is de kost van de terugdraaiende teller hoger omwille van de hogere netvergoeding, en komt dan op 931€/j. Met een bidirectionele meter wordt dat dan 933€/j. Weinig verschil dus.

In mijn specifieke geval betaal ik met terugdraaiende teller 625€/jaar en met een bidirectionele meter 627€/j. Aangezien wij momenteel nog een dubbele terugdraaiende teller hebben, is er voor mij weinig verschil tussen beide opties en is de bidirectionele meter mogelijks interessanter omdat dat mogelijkheden biedt om te investeren om het lokaal verbruik op te krikken.

Maar dus: meestal is de bidirectionele of slimme meter funest voor de momenteel rendabele combinatie WP + PV.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 feb 2016, 08:48

Nu met een bidirectionele teller (zo wordt hier in België momenteel de slimme meter beschreven), speelt het eigenverbruik erg sterk mee. Netbeheerders schatten dit in op in normale omstandigheden (dus zonder WP) op 37,8%. Uit eigen ervaring weet ik dat het in mijn geval eerder 28% is (met een meer efficiënte WP), dus met een WP met COP3 zal het nog lager zijn, stel 15%. Stel dan dat je als vergoeding voor op het net geplaatste stroom dan 0,0685 €/kWh krijgt (zoals Ecopower nu aanbiedt). Dan betaal je op jaarbasis 1572 €/j, ofwel een reductie van slechts 78 €/j, wat de terugverdientijd van deze WP sterk vermindert. Stel kost 3000 € -> TVT=39j!
Een slimme meter is gewoon een kwh teller die op afstand uitgelezen en gestuurd kan worden.
Zoals Bruma ook al schreef.
.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 feb 2016, 09:41

Welk nut heeft een PV installatie nog voor WP als je met dergelijke meter toch +- de volle pot moet betalen voor primaire winterstroom WP
Slimme meter zal combinatie van PV en WP de nek omdraaien
Zal het anders formuleren :
Slimme meter en gebruik van WP zal PV installatie tot een nutteloze kost herleiden.
Ik zie geen meerwaarde meer in deze combinatie voor PV installatie(*)
Indien iemand het anders ziet , hoor ik het graag.
* PV installatie die puur is aangekocht voor WP gebruik.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 feb 2016, 09:48

alfa schreef:Welk nut heeft een PV installatie nog voor WP als je met dergelijke meter toch +- de volle pot moet betalen voor primaire winterstroom WP
Slimme meter zal combinatie van PV en WP de nek omdraaien
Zal het anders formuleren :
Slimme meter en gebruik van WP zal PV installatie tot een nutteloze kost herleiden.
Ik zie geen meerwaarde meer in deze combinatie voor PV installatie(*)
Indien iemand het anders ziet , hoor ik het graag.
* PV installatie die puur is aangekocht voor WP gebruik.
Wat heeft het voor zin om je stelling eindeloos te herhalen zonder enige onderbouwing of uitleg?

Nogmaals er is op dit moment geen enkel verschil tussen een ferarismeter en een slimme meter. (naar facturatie toe)
.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 feb 2016, 10:10

janus schreef:
alfa schreef: Wat heeft het voor zin om je stelling eindeloos te herhalen zonder enige onderbouwing of uitleg?
Nogmaals er is op dit moment geen enkel verschil tussen een ferarismeter en een slimme meter. (naar facturatie toe)
Bij terugdraaiende is stroom in winter gratis en met slimme meter moet je die stroom betalen.
Dan mag prosumenten tarief de benadering zijn van netvergoeding met slimme meter, stroomkost is verschillend.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 feb 2016, 10:50

Je blijft onzin posten zonder enige bronvermelding.

Op deze manier heeft discuteren geen zin.
http://www.vreg.be/nl/wat-is-een-slimme-meter
.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 feb 2016, 11:03

Zal de bal terug kaatsen , sommigen zijn even hardnekkig
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme_meter
https://www.zonnepanelen.net/slimme-meters-na-2020/
..... Dat is allemaal handig, maar of dat zwaarder weegt dan de nadelen is nog maar te bezien.
..... Ons advies: als u een meter heeft die terug kan draaien, vervang deze niet door een slimme meter.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 29 feb 2016, 11:03

Janus, op website Eandis over slimme meters (http://www.eandis.be/nl/veelgestelde-vr ... mme-meters) staat letterlijk het volgende onder "Wijzigt een slimme meter iets voor de eigenaars van zonnepanelen?":
"In de onderzoeksprojecten wijzigt er niets voor de eigenaars van zonnepanelen, behalve in het telwerk. Bij de klassieke meter draait het telwerk terug als u zelf stroom produceerde en die elektriciteit aan het net leverde. Bij de nieuwe meters staat het verbruik op een elektronisch schermpje. Daarop zijn afwisselend verschillende meterstanden zichtbaar: de meterstanden voor jouw verbruik (afname) en de meterstanden voor wat de zonnepanelen zelf aan het net leveren (injectie). Aparte pijltjes op het scherm geven aan wanneer precies stroom wordt afgenomen van het distributienetwerk of geïnjecteerd."

Afname en injectie worden dus apart gemeten, dus dit lijkt mij een bidirectionele meter te zijn. De Vreg geeft een meer algemene definitie, en blijft dus duidelijk op de vlakte over de precieze invulling.

Op basis van deze info lijkt mij dat het enige verschil tussen een slimme meter (volgens Eandis) en een bidirectionele meter te zijn dat een slimme meter elke 15 minuten data naar de netbeheerder stuurt.

Wat ze verder ook nog zeggen: "Om de energiestromen permanent te kunnen controleren en optimaliseren, moet er constant informatie beschikbaar zijn over energieverbruik en de staat van het netwerk. Slimme meters helpen om de energiestromen beter op te volgen en het verbruik beter te meten." Een slimme meter wordt dus louter gezien als een manier om de netbeheerder betere data te laten verzamelen. Niks over de mogelijkheid van variabele tarifering of zo! Schandalig eigenlijk, maar wat kunnen we eraan doen?
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

Plaats reactie