Collectoren of warmtepomp?

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
Martin70
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Collectoren of warmtepomp?

Bericht door Martin70 » 01 feb 2016, 21:21

Hallo ervaringsdeskundigen.

Nu per 1 jan. a.s. de mogelijkheid bestaat investeringssubsidie te verkrijgen (in Nederland) krab ik me een beetje achter de oren.
Onze situatie is aldus:
Hebben sinds 5 jr een 5010 Wp op het zuiddak liggen en hebben per jaar
ca. 1000 kWh "over".
(mocht je geïntersseerd zijn in ons systeem zie:
http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm# ... tin_Hijink)
Daar onze vloerverwarming snakt naar een externe warmtebron ben ik een beetje aan het filosoferen geslagen.

Greenchoice saldeert deze volledig doch kreeg een brief dat men deze faciliteit wil "aanpassen".
Heb 2 mogelijkheden, t.w.: de 20 m2 zuiddak welke nog maagdelijk is van 100 heatpipes te voorzien met een 1200 liter buffervat of de 1000 kWh overtollig te gebruiken door een L/W warmtepomp te installeren met b.v. een 300 liter buffervat.
Investering van 100 pipes zal rond € 10.000,- bedragen.
100 pipes genereren rond 22 Gj/jaar (725 m3 gas) doch het nadeel is dat dit over het gehele jaar gebeurt en niet als je de warmte in de winter het meest nodig hebt!
Hoewel pipes in de koude periode meer genereren dan vlakkeplaatcollectoren.
Theoretisch kun je met een COP van 4 van een warmtepomp 14,4 Gj opwekken.
Omgerekend naar gas rond 475 m3/jaar.
Practijk zal ca. 400 m3 bedragen.

Zelf ben ik nogal gecharmeerd (met heatpipes) van een z.g. drainbacksysteem.
Geen expansievat, geen overdrukventiel, geen ontluchter, geen verouderend glycol en als je een kunststof buffervat inzet heb je geen anode nodig.
Kunststof "Pufferspeicher" zijn in Duitsland op de markt.
Concluderend: een onderhoudsvrij en zeer eenvoudig systeem.
Dit even terzijde.

Bij een warmtepomp denk ik eveneens aan een drukloos systeem met een kunststof vat van ca. 300 liter met 1 spiraal voor de warmtepomp pomp en 1 bovenin voor aansluiting naar de HR-combiketel welke reeds is voorbereid voor externe invoeding.
(2 aansluitingen heb ik al op voorhand reeds gemaakt)

Zowel bij een warmtepomp als collectoren kun je in aanmerking komen voor ISDE.

Concluderend: gebruik ik de overtollige kWh via warmtepomp of investeer ik in een collector?

Je zou ook nog kunnen denken aan een batterij van b.v. Nedap, Tesla, o.i.d.
Punt is dan echter dat je evengoed overschot blijft houden.
Dan liever "opstoken" om duur gas te vermijden?
Wat is wijs?
Wie heeft hierover een mening?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Collectoren of warmtepomp?

Bericht door janus » 01 feb 2016, 21:38

Even de subsidie er buiten gelaten vind ik de investering wat onzinnig.

10.000 € voor iets waar je in de zomer niets aan hebt?
Of een warmtepomp extra voor je hr gasketel zetten??

Koop dan wat IR panelen en plaats die in een paar ruimtes.
Of gooi de HR ketel buiten en zeg je gasaansluiting op.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Martin70
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Martin70 » 02 feb 2016, 11:46

Inderdaad Janus: heb al overwogen IR-panelen te plaatsen of eventueel een paar ventilatorkachtjes doch krijg dan "problemen" met m'n lief!
Tevens gaat dan de comfortabele vloerverwarming op nonactief.
Ik dacht het teveel op te souperen door een warmtepomp welke door een COP van ca. 3
op te waarderen.
Gas werd in Nederland per 1 jan. ca. 0,07 eurocent duurder en el. 0,02 cent goedkoper.
Is het om Co2-vermindering te doen of het financiele gewin?
Persoonlijk vind ik het eerste belangrijker en tevens stijgt het energielabel naar A of misschien wel naar A+!
Wat is dan wijs? Sta hierdoor in dubio. Geweten speelt ook een rol.
Onze (kinds)kinderen zouden we niet moeten opzadelen met huidige problemen.
Anderszins: de meeste vernieuwingen/renovaties/transities, e.d. beginnen van onderop!
Van de politiek kun je niet veel verwachten; zij denken en handelen op korte termijn en mogelijk aan hun plaats op de verkiezingslijst.
De geschiedenis leert dit; denk aan de kerkelijke hervormingen, Franse revolutie,
de Verlichting en recentelijk de Arabische Lente. En zo zijn er nog meer te bedenken.
Een man in Algerije stak zichzelf in brand en ontketende een gigantische revolte waarvan we momenteel de gevolgen zien in de vorm van vluchtende mensen.
Trouwens: deze vluchtelingenstroom wordt tevens veroorzaakt door misoogsten in hun regio's.
De door de droogte veroorzaakte misoogsten ontstaan (deels) door de opwarming!
En toevallig een zeer actieve El Nino.

En zo is de cirkel weer rond.
Mijn conclusie is dan: zo min mogelijk Co2 produceren.
Maar wie ben ik? Maar een klein radertje in het geheel.

zonnekeinhuis
lid
Installatie Land: België

Bericht door zonnekeinhuis » 02 feb 2016, 12:10

zo min mogelijk CO2 produceren is wel mooi in theorie, maar hoeveel CO2 is er geproduceerd om die WP/PV en al die andere 'groene dingen' te produceren, inclusief het transport van de afgewerkte toestellen als het transport en de ontginning van de grondstoffen? :)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 feb 2016, 12:36

Eerlijk gezegd heb ik het al opgegeven, als je bv weet dat sinaasappelsap met containerschepen uit Brazillie komt terwijl ze hier aan de bomen hangen te rotten wegens te duur.
Wat heeft het dan voor zin dat ik hier een spaarlamp in het toilet moet hangen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

DosD
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door DosD » 02 feb 2016, 19:36

Salderen blijft bij greenchoice(en bij alle andere leveranciers) is wettelijk vastgelegd.
het gaat om je overschot.
Bij greenchoice krijg je na de verandering nog € 0,11 excl btw per kWh voor je jaarlijkse overschot.
Je gas is een stuk goedkoper per kWh
Dus 1 op 1 verwarmen kost je vooralsnog geld.

Gaat het alleen om die 1000 kWh dan is een warmtepompboiler misschien iets.

Als je aardgas hebt zou ik niet gaan investeren voor die 1000kWh

Wil je meer panelen leggen/ook gaan verwarmen met warmtepomp dan moet je voor de berekening o.a. ook weten hoeveel je nu aan gas verbruikt.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Bericht door Rubanov » 04 feb 2016, 14:14

janus schreef:Eerlijk gezegd heb ik het al opgegeven, als je bv weet dat sinaasappelsap met containerschepen uit Brazillie komt terwijl ze hier aan de bomen hangen te rotten wegens te duur.
Wat heeft het dan voor zin dat ik hier een spaarlamp in het toilet moet hangen?
Ik weet niet hoeveel tijd jij doorbrengt op je toilet, maar de meeste toiletten worden maar af en toe gebruikt, meestal gedurende korte tijd. Dat is dus niet de plaats waar je significant veel elektriciteit kan besparen door spaarlampen of LED-verlichting. Waarschijnlijk sarcastisch bedoeld, maar toch.

Even een overzichtje van zaken die bij mij de afgelopen jaren tot CO2-emissiereducties hebben geleid (van 6,6 naar 3,6 t/j, rekening houdend met werkverkeer, autogebruik, gas- en elektriciteitsverbruik, bouwen van een woning en voeding):
PV panelen, WP + ZB: 1,2 t/j
Zuinigere wagen: 0,7 t/j
Werk dichter bij huis: 0,6 t/j
Grijze -> groene elektriciteit: 0,3 t/j
Minder melk consumeren: 0,08 t/j
Meer fiets ipv trein voor woon-werkverkeer: 0,04 t/j
Groenten uit eigen moestuin: 0,02 t/j

Ik ben me ervan bewust dat er nog dingen zijn die hier niet in zitten, bvb kleding of apparatuur, maar ik denk dat deze relatief gezien een lagere impact hebben en moeilijker te berekenen zijn.

Er gebeurt inderdaad veel verspilling in onze wereld, maar we kunnen het er toch over eens zijn dat dit geen motivatie mag vormen om de eigen verantwoordelijkheid te ontlopen. Het zou juist een motivatie moeten vormen om het beter te doen.

Het is inderdaad zo dat veel zaken eerst extra emissies veroorzaken, zoals een hybride wagen (met grotere batterijen), of PV panelen, zonneboiler, ... Maar na enige tijd zorgen deze "investeringen" voor meer besparingen dan de initiële extra emissies.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 04 feb 2016, 15:11

Ik weet niet hoeveel tijd jij doorbrengt op je toilet, maar de meeste toiletten worden maar af en toe gebruikt, meestal gedurende korte tijd. Dat is dus niet de plaats waar je significant veel elektriciteit kan besparen door spaarlampen of LED-verlichting. Waarschijnlijk sarcastisch bedoeld, maar toch.
Dat bedoel ik nu juist, de gewone gloeilamp mag niet meer verkocht worden, dus ben ik verplicht om een dure spaarlamp te kopen.
.

Plaats reactie