passiefhuis verwarmen en SWW

Allerlei warmtepompen.
jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: passiefhuis verwarmen en SWW

Bericht door jeroen beeckx » 08 feb 2016, 11:47

robin2cv schreef:Bedankt voor de info.
Onze architect haar buro is met vvw en warmtepomp. Zij is van mening dat dit systeem wat te traag is voor passief huis. En met warmtepomp uiteraard duur.
In haar privehuis heeft ze een gasketel met radiator. Stuk sneller indien nodig en goedkoper.

Op de prins van ketel wacht ik nog maar deze zal wel stuk goedkoper zij .
Bij warmtepomp gooit eigenlijk de extra lasten (prosumenten tarief) nog eens extra kosten er bovenop.

Als het van epb kon dan zette ik een paar elektrische vuurtjes en boiler en hup klaar.
Woont de architecte in een passiefhuis? Zij slaat de bal mis!
(Helaas is er serieus wat aan de hand met de aannemers en architecten... 90% van hen adviseert geen 3-voudig glas bijvoorbeeld...)

Er is niks aan de hand met een traag systeem, een passiefhuis is namelijk een traag systeem.
Je huis blijft 24uur per dag warm. Een snel systeem heeft geen enkele zin.

Design radiatoren zijn duurder dan wat buis in de vloer + het rendement van je ketel of WP gaar flink de hoogte in.
Trouwens comfort is gedefineerd: wanneer de som van gemiddelde wandtemperatuur (vloer/muren) en de luchttemperatuur gelijk is aan 37° , heb je comfort.
Een passiefhuis zonder vloerverwarming heeft ook koude vloeren en is bijgevolg niet comfortabel.

Mvg

Jeroen, al 12 jaar ervaringsdeskundige...:-)
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 08 feb 2016, 11:55

Nog een éénvoudig/low-tech trukje:

Je plaatst 2 collectoren voor de verwarming: ééntje voor vloerverwarming/muurverwarming en handdoekdroger/design radiator en een andere voor de overige vloerverwarming.
Deze komen in serie te staan, eerst gaat het iets warmere water door de collector van de badkamer, nadien komt het afgekoelde CV water pas in de vloer.

Resultaat: de badkamer is altijd behaaglijk warm en je het geen mengcircuits nodig, dus laat je de ketel rechtstreeks naar de vloer gaan.
Dit maakt het bijzonder goedkoop en zeer comfortabel.

Mvg
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 08 feb 2016, 13:14

90% van hen adviseert geen 3-voudig glas bijvoorbeeld
Waarom zouden ze? De meerprijs van het schrijnwerk van 3-voudig glas weegt niet op tegen de U-waarden tussen beiden (0.8 tov 0.6).
het rendement van je ketel of WP gaar flink de hoogte in
Misschien waar voor een passiefhuis maar niet voor een gewone woning. Hier komt bv. de aanvoertemp van de WP nooit boven de
35°C (voor LT convectoren).
Een passiefhuis zonder vloerverwarming heeft ook koude vloeren en is bijgevolg niet comfortabel.
Waarom is een passiefhuis zonder vvw oncomfotabel en een gewoon huis zonder vvw niet? Lijkt me dan toch niet in het voordeel van een
passiefhuis te spreken. Wij hebben hier een gewoon huis zonder vvw, echter zonder koude vloeren (hout) en heel comfortabel (dag en nacht 22°C).

Mvg,
Ivo al 29 jaar ervaringsdeskundige :mrgreen:

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 08 feb 2016, 13:24

Ivo,

Meerprijs voor 3 vouding glas is er vaak niet, na onderhandelen... Trouwens het is 1.0 voor betaalbaar dubbelglas en 0.6 voor drievoudig.

Convectoren blazen lucht rond en zijn minder gezond... 35°?

Ik heb het uiteraard over een stenen vloer...

Mvg
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door bartgo » 08 feb 2016, 13:35

We hebben in ons bijna passiefhuis houtskelet ook vloerverwarming voorzien. De bedoeling is om in de badkamer meer buisjes op de vloer te leggen dan elders en zo doende zonder extra regeling toch een warmere badkamer te krijgen.

Passiefzonnen
Senior lid

Bericht door Passiefzonnen » 08 feb 2016, 16:01

Akkoord met de stelling dat vloerverwarming een technisch een betere oplossing zou zijn dan (een) convector.
Akkoord dat je geen "snelle" opwarming nodig hebt in een passiefhuis. Om de t° met 1° à 1.5° te doen stijgen heb je geen zware ingrepen nodig. Als we stofzuigen stijgt de t° direct met 1° à 2°. Wanneer er in de winter een koppel op bezoek komt stijgt de t° met 0.5°C. (extra 150 Kcal/persoon) en dat effect voel je. Nog wat koken en je hebt geen bijverwarming meer nodig. De architecte heeft echt volledig ongelijk, praat zeker niet uit ervaring omtrent passief bouwen. Hopelijk maakt ze geen fouten bij de constructie van het gebouw...
Het idee om de badkamer eerst aan te sturen lijkt mij een goed idee. Wij hebben geen bijkomende verwarming in de badkamer (de kleine convector in de living is de enige warmtebron). Het is er nooit "koud" maar het is er ook niet warmer dan in de totaalruimte. Er staat wel een radiator op elektriciteit (type handdoekdroogrek) maar deze heeft nog zo goed als nooit aangestaan. Enkel enkele dagen in de zeer koude winter van 2012-2013). Akkoord dan werd er door beide toestellen stroom verbruikt... die winter, extra 800 kWh, maar ja bij wie niet.
Ons huis is niet oncomfortabel zonder vloerverwarming (20 cm PUR onder de chape) maar het zou allicht met vloerverwarming nog iets meer comfort hebben. Bij koud weer kan RV inderdaad zeer droog zijn. Allicht is dat met vloerverwarming minder. Wat ik mij wel afvraag is of het niet regelmatig te warm zal zijn (bv als de zon er regelmatig door komt).
Natuurlijk het verhoogt de kostprijs van de woning toch met een niet onaanzienlijk bedrag zeker als het vvw met warmtepomp is. Al is de kost van de aansluiting voor gas ook een extra kost (als er al gas ligt...). Zou een zonneboiler voor de energievoorziening van de vloerverwarming kunnen instaan (waarschijnlijk in de winter onvoldoende)? Geen ervaring en geen technisch inzicht in wat kan en niet kan.
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 08 feb 2016, 16:19

Passiefzonnen schreef:Akkoord met de stelling dat vloerverwarming een technisch een betere oplossing zou zijn dan (een) convector.
Akkoord dat je geen "snelle" opwarming nodig hebt in een passiefhuis. Om de t° met 1° à 1.5° te doen stijgen heb je geen zware ingrepen nodig. Als we stofzuigen stijgt de t° direct met 1° à 2°. Wanneer er in de winter een koppel op bezoek komt stijgt de t° met 0.5°C. (extra 150 Kcal/persoon) en dat effect voel je. Nog wat koken en je hebt geen bijverwarming meer nodig. De architecte heeft echt volledig ongelijk, praat zeker niet uit ervaring omtrent passief bouwen. Hopelijk maakt ze geen fouten bij de constructie van het gebouw...
Het idee om de badkamer eerst aan te sturen lijkt mij een goed idee. Wij hebben geen bijkomende verwarming in de badkamer (de kleine convector in de living is de enige warmtebron). Het is er nooit "koud" maar het is er ook niet warmer dan in de totaalruimte. Er staat wel een radiator op elektriciteit (type handdoekdroogrek) maar deze heeft nog zo goed als nooit aangestaan. Enkel enkele dagen in de zeer koude winter van 2012-2013). Akkoord dan werd er door beide toestellen stroom verbruikt... die winter, extra 800 kWh, maar ja bij wie niet.
Ons huis is niet oncomfortabel zonder vloerverwarming (20 cm PUR onder de chape) maar het zou allicht met vloerverwarming nog iets meer comfort hebben. Bij koud weer kan RV inderdaad zeer droog zijn. Allicht is dat met vloerverwarming minder. Wat ik mij wel afvraag is of het niet regelmatig te warm zal zijn (bv als de zon er regelmatig door komt).
Natuurlijk het verhoogt de kostprijs van de woning toch met een niet onaanzienlijk bedrag zeker als het vvw met warmtepomp is. Al is de kost van de aansluiting voor gas ook een extra kost (als er al gas ligt...). Zou een zonneboiler voor de energievoorziening van de vloerverwarming kunnen instaan (waarschijnlijk in de winter onvoldoende)? Geen ervaring en geen technisch inzicht in wat kan en niet kan.
Dank je voor het extra argument: convectie droogt de lucht uit...

De buitenvoeler mag bij grote "zonnetoetreding" zeker niet op de klassieke noordzijde hangen, best zuid onder een dakoversteek of zo. Wanneer deze op de noordzijde hangt is het een klassiek gegeven dat de woning met glas op het zuiden te warm wordt,
Wij hebben geen probleem met oververhitting, de vloermassa (inertie) stabiliseert het binnenklimaat.
Bij ons varieert de binnentemperatuur tussen de 22 en 24°C.

Wat de extra kostprijs betreft, de meeste CV installateurs verkopen liever complexe systemen, want dat brengt meer op.
Ik ben nogal voor "low-tech" en hoe simpeler, hoe beter...;-)

Mvg
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 feb 2016, 19:51

Meerprijs voor 3 vouding glas is er vaak niet, na onderhandelen... Trouwens het is 1.0 voor betaalbaar dubbelglas en 0.6 voor drievoudig.
Het gaat niet over de meerprijs van het glas maar over het schrijnwerk dat veel steviger moet zijn.
En voor extreem dubbel glas (met aangepaste spacers en AGC Gas Mix) is de waarde wel degelijk 0.8, maar het schrijnwerk net hetzelfde als voor dubbel glas en de kostprijs (als je wat uitkijk) nauwelijks hoge dan 1.1 glas. Bij 1.0 zijn alleen de spacers aangepast en niet de gasvulling.
Ze staan hier dus ik zal het wel weten. ;-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 feb 2016, 20:31

35°?
Ja waarom niet? Bij LT convectoren starten de DBE motoren al op vanaf 28°C
Ook in de badkamer is het dan steeds 22-23°C warm met een handdoekradiator (gewoon een oversized model nemen).
En we moeten onze handdoeken niet op de vloer uitspreiden om te drogen. :mrgreen:

En ik ben zeker niet tegen VVW, afhankelijk van het leefpatroon en de bouwwijze .
Maar wij houden nu eenmaal niet van stenen vloeren en nog minder van nieuwbouw.
Dat luchtverwarming droger is is idd waar. Maar wij verwarmen sowieso niet in de slaapkamers en als het vriest en er is iemand thuis
maken we gewoon gebruik van stralingswarmte in de rest van de woning. Daar kan vloerverwarming zelfs niet tegen op wat betreft
comfortgevoel. ;-)

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 08 feb 2016, 22:06

Ik ben benieuwd naar de theorie achter die buiten order op het zuiden bij vloerverwarming in passief huis, Jeroen!

robin2cv
lid

Bericht door robin2cv » 08 feb 2016, 23:35

Archi heeft wel wat referentie op vlak van passief bouw. Daar ben ik wel zeker van.
Zij vindt het systeem vooral te traag om af te koelen. Denk ik.
De vloer blijft langer warm als de zon er toch doorkomt met kans op overbrugging dan.

Vvw of radiatoren zal het niet zoveel extra duur maken. Dat zal volgens mij vooral wp of gasketel zijn.
Gas ligt in straat.

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 09 feb 2016, 23:40

ivob schreef:
Convectie verwarming in nieuw bouw is waanzin, onpraktisch, duur, en lelijk.
Lelijk? smaken verschillen nu eenmaal
Onpraktisch? waarom? Kan er meer mee inspelen op externe omstandigheden dan vvw.
Duur? zou niet weten waarom
Waanzin? zou het niet weten, ik vind nieuwbouw nl. waanzin :D (zie 1.)
Nog even reageren op je "nieuwbouw is waanzin"

Ik zelf heb grote bedenkingen bij de PUR-platen en dergelijke in de muren, de glaswol matten die tussen de balken worden gehangen, de aansluitingen muur-dak...
Ik kom wekelijks in nieuwbouw werven en ik denk er het mijne van.
Ik zie nog zeer weinig geblazen cellulose (papiervlokken) in daken, terwijl dit de perfectie is. Houtskelet-bouw met leidingzone ipv overal met leidingen de luchtdichting te perforeren.
Ventilatie systemen, die niet werken. (C is sowieso bedenkelijk, werkt zelden.) Systeem D zonder geluidsdempers op veel te lage debieten, met alle gevolgen vandien...
Voor mij niks boven een bio-ecologische houtskelet bouw, tenminste als het nieuwbouw moet zijn..

Beetje off-topic, maar wou je toch effe steunen...:-)

Mvg
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 09 feb 2016, 23:50

Papier cellulose all the way hier. Slechts enkele gaatjes nadien bijgevuld met rotswol. Glaswol over mijn lijk. Is het nieuwe asbest!

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 feb 2016, 07:47

Systeem D zonder geluidsdempers op veel te lage debieten,
Als het dat dan nog maar was. Veel balansventilatie (D) systemen (vooral bij sleutel op de deur formule) worden gewoon geplaatst tot het EPB verslag
afgeleverd is en dan verwijderd om in de volgende woning geplaatst te worden enz. Common practice.
Mensen bedriegen blijkbaar graag zichzelf.
En als het dan al blijft staan en goed geplaatst gaan ze besparen op de jaarlijkse werkingskosten (elektriciteit/vervangen filters/onderhoud) en is zo'n systeem uiteindelijk nog
slechter dan niets. Als het molentje maar blijft draaien. De nieuwste hype is telkens de veroordeler van de vorige. :D

robin2cv
lid

Bericht door robin2cv » 10 feb 2016, 15:40

Isolatie zal papiervlokken of houtwol worden.
Ventilatie D met Passiefhuis certificaat komt er ook en normaal gezien 3 dubbel glas. Pur komt er niet in.

Plaats reactie