passiefhuis verwarmen en SWW

Allerlei warmtepompen.
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: passiefhuis verwarmen en SWW

Bericht door ivob » 01 feb 2016, 18:52

Omdat ik heb gekozen voor een nulenergiewoning.
Een nulenergiewoning? In België? Hoe doen jullie dat? Eten jullie rauwkost bij kaarslicht en doen jullie de was in de nabijgelegen
rivier waarbij je een baantje trekt als ochtendtoilet? :D

Vinceruben

Bericht door Vinceruben » 01 feb 2016, 19:11

Ivob,
Misschien moet je even de moeite doen om definitie van nulenergiewoning op te zoeken....

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 feb 2016, 20:00

Hoeft niet echt. Voornaamste is dat het goed klinkt. ;-)

Weer zo'n Belgisch "feelgood" "wetwoord" waar je in de praktijk alle kanten mee uit kan en niets zegt over de reële totale energiebehoefte van een woning/gezin. ;-)
Een wettelijke nul is geen reële nul.
Voor mij (maar wie ben ik, zeker geen Belgische wetgever) hoort dat duur woord in hetzelfde rijtje thuis als EPB, BEN, passief, .....
Beter iemand die op 50m² woont en 1000 kwh per jaar verbruikt dan een papieren nulenergie passief gedoe van 500m² welke 4000 kWh per jaar verbruikt.
Het klimaat heeft er nl. lak aan dat je volgens de Belgische norm een theoretisch voorbeeld bent maar in de praktijk een veelvoud verbruikt dan je 'normale' buur zonder
certificaat. Hoort thuis in dezelfde categorie (lees zelfbedrog) van dure wagens die een premie krijgen en geen tot weinig wegentaks betalen omdat ze volgens hun sjoemelcertificaat weinig uitstoten maar een veelvoud de lucht inblazen van het (dure) dieseltje van de oma die alleen op zondag even naar de bridgeclub rijdt en daarvoor een veelvoud aan taksen betaald.

Vinceruben

Bericht door Vinceruben » 01 feb 2016, 20:20

Ivob,
Er heeft toch niemand gezegd dat een 0-energie PH reëel geen energie gebruikt?
De mensen die investeren in PH hoef je niet noodzakelijk belachelijk te maken.
Met uitspraken als 500 vierk meter, meer verbruiken dan buur, sjoemelsoftware, etc trek je zaken in het belachelijke.
Ik zie niet in hoe je de vraagsteller hier bij helpt of waarde toevoegt aan de discussie...

robin2cv
lid

Bericht door robin2cv » 01 feb 2016, 21:27

Op zich ben ik er niet veel verder mee.
Maar een kritisch blik,glimlach op enkele mooi woorden kan een avond al eens op vrolijken.

To the pointe:
- Ik wacht momenteel even de offertes af voor de optie gasketel en warmtepomp Lucht --- water.
Als de laatste niet veel duurder is dan heeft dit wel mijn voorkeur. Jammer dat het prosumenten tarief roet in het eten zwiert. (meer Pv panelen leggen om verbruik warmtepomp op te vangen)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 feb 2016, 11:18

Er heeft toch niemand gezegd dat een 0-energie PH reëel geen energie gebruikt?
De mensen die investeren in PH hoef je niet noodzakelijk belachelijk te maken.
Ik maak niemand belachelijk die in wat dan ook investeert, dat blijft een persoonlijke keuze die voor iedereen anders is (niemand leeft nl.
in de praktijk volgens een statistiek maar volgens zijn eigen parameters). Wat ik wel lachwekkend vind zijn al die mooie termen en
subsidieregelingen die in theorie allemaal mooi klinken en misschien zelfs goed bedoeld zijn maar de werkelijkheid wel zo vertekenen dat ze
tot neveneffecten leiden die het theoretische voordeel teniet doen. (neem alleen al het algemeen toegepaste gesjoemel met de balansventilatie of het EPC geleuter)
Waarom noemt men iets nulenergie als het in de praktijk niet zo is?

Mijn vb. was idd extreem (over de statistiek van het gemiddelde leest men overheen ;-) ) . Gewoon om aan te tonen dat een huis (of auto, of...) met een
mooie theoretische term (en de daarbij horende subsideregeling van de waan van de dag) niet per definitie minder energie (laat staan geen = 0) verbruikt dan een doorsnee
modaal huis met bewoners met een aangepaste levensstijl doch zonder certificaat van echtheid. ;-) (disclaimer: algemeen gesteld zonder te doelen op iemand in het bijzonder).
Ik wacht momenteel even de offertes af voor de optie gasketel en warmtepomp Lucht --- water.
Als de laatste niet veel duurder is dan heeft dit wel mijn voorkeur. Jammer dat het prosumenten tarief roet in het eten zwiert. (meer Pv panelen leggen om verbruik warmtepomp op te vangen)
Voor alle duidelijkheid: mijn installatie dateert van medio 2011 en werd geplaatst onder de toen geldende regelingen (en profiteert daar nog van).
Moest ik nu dezelfde renovatie doen zou ik het ook heel anders doen en totaal geen rekening meer houden met welke van overheidswege begunstigde regeling dan ook (waar ze toch maar op terug komen als de wind eens
draait) en zorgen dat ik alles zoveel mogelijk zelf in handen had van productie tot verbruik.

robin2cv
lid

Bericht door robin2cv » 06 feb 2016, 23:44

Offerte van warmtepomp 5kw met vloerverwarming,boiler met mogelijk spooraansluiting komt op een 11 000 excl. Ik leg de vloerverwarming dan.
Dit lijkt me zeer prijzig.
Iemand ervaring mee?
CV ketel prijs is voor komende week

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 07 feb 2016, 00:05

Zonder alle details te kennen is het natuurlijk moeilijk om er iets over te zeggen maar ik schrik niet echt van die prijs.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

zonnekeinhuis
lid

Bericht door zonnekeinhuis » 07 feb 2016, 11:30

Vind de prijs ook wel meevallen precies.
Wij hadden offerte voor Daikin Altherma L/W beneden op 100m2 vvw + 4x Daikin L/L voor 20k incl.
Uiteindelijk voor geothermische Wp van Thermia gegaan met 180m2 vvw en 2 boringen van 80m voor 26k incl. Hadden ook andere offertes tot 38k voor een geothermische warmtepomp :)

Passiefzonnen
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Passiefzonnen » 07 feb 2016, 16:35

We wonen nu reeds meer dan 7 jaar in een passiefhuis...Tijdens de planning in die tijd was over verwarmen spreken in een PH not done.
Dus het enige dat we als verwarmingsbron nu gebruiken is een heel simpel elektrische convector waar anderen een badkamer mee bijverwarmen.
Kostprijs van de installatie kleine 100 €... Zoals door Jeroen Becks(ben niet zeker van de juiste schrijfwijze) hoger reeds opgemerkt heeft, een PH heeft geen "snelle" verwarming nodig gezien het zeer lage verbruik. In ons geval gem. over de 7 jaar heen 1400 kWh per "stookseizoen" voor de convector, gevraagde t° zeker 21°. De convector start rond 8 uur 's morgens en stopt om 22 uur. We verliezen gem. 1° à 1.5°tijdens de nacht. Het "stookseizoen" begint ongeveer rond Allerheiligen en eindigt einde maart, begin april. Met dagen zoals vandaag 10° buiten en met af een toe een streepje zon staat deze convector gewoon niet aan. De kunst zal zijn om de vloerverwarming zo te regelen dat je het niet te warm hebt... Alle factoren die het nauwkeurig regelen van de T° beïnvloeden: dimensie van de installatie onder de vloer en de ketel, plaatsing van thermostaat, zullen goed op mekaar moeten afgestemd worden gezien de geringe behoefte aan energie.
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.

Passiefzonnen
Senior lid

Bericht door Passiefzonnen » 07 feb 2016, 16:42

Ook zul je moeten nadenken hoe je de ketel van lucht kunt voorzien zonder de luchtdichting te beïnvloeden (lucht dient aangezogen van buiten).
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 07 feb 2016, 17:19

Goedkoopste is gasketel met VVW, geregeld met weersafhankelijke regeling.

Je kan perfect met één Temperatuur, dus geen dure mengroepen voor 2 temperatuur regimes.

LW warmptepomp met VVW is wat duurder.

Onze woning verliest ook slechts 1°C per 24h, dit is zeer makkelijk te regelen, zelfs enkel met buitenvoeler, zonder thermostaat.
Eigenlijk is de VVW in een passief of laag energie woning meer "vloer ontkoeling", waarmee ook alle vooroordelen over gezondheid en dergelijke niet meer van belang zijn.
Nog een belangrijk voordeel van "massa-verwarming" is dat je slechts enkele uren per dag kan bijstoken, op termijn laat je de WP dus draaien wanneer de stroom het goedkoopste is.

De eenvoudigste verwarming is vloerverwarming. Convectie verwarming in nieuw bouw is waanzin, onpraktisch, duur, en lelijk.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Passiefzonnen
Senior lid

Bericht door Passiefzonnen » 07 feb 2016, 17:32

Jeroen Beecks schreef "De eenvoudigste verwarming is vloerverwarming. Convectie verwarming in nieuw bouw is waanzin, onpraktisch, duur, en lelijk."

Akkoord. Onze architecten zouden nu zo goed als zeker ook vloerverwarming aanraden, maar in die tijd...
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp

robin2cv
lid

Bericht door robin2cv » 08 feb 2016, 00:54

Bedankt voor de info.
Onze architect haar buro is met vvw en warmtepomp. Zij is van mening dat dit systeem wat te traag is voor passief huis. En met warmtepomp uiteraard duur.
In haar privehuis heeft ze een gasketel met radiator. Stuk sneller indien nodig en goedkoper.

Op de prins van ketel wacht ik nog maar deze zal wel stuk goedkoper zij .
Bij warmtepomp gooit eigenlijk de extra lasten (prosumenten tarief) nog eens extra kosten er bovenop.

Als het van epb kon dan zette ik een paar elektrische vuurtjes en boiler en hup klaar.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 feb 2016, 07:15

Convectie verwarming in nieuw bouw is waanzin, onpraktisch, duur, en lelijk.
Lelijk? smaken verschillen nu eenmaal
Onpraktisch? waarom? Kan er meer mee inspelen op externe omstandigheden dan vvw.
Duur? zou niet weten waarom
Waanzin? zou het niet weten, ik vind nieuwbouw nl. waanzin :D (zie 1.)

Plaats reactie