passiefhuis verwarmen en SWW

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
robin2cv
lid
Installatie Land: België

passiefhuis verwarmen en SWW

Bericht door robin2cv » 31 jan 2016, 20:40

Het komende jaar bouwen wij een passiefhuis met een kinepraktijk in.
Het plan was om dit met een kleine gasketel en 2 radiatoren te verwarmen. (Al dan niet zetten we er een warmtepompbpoiler(ik haal warmte uit garage) of zonnebeoiler bij voor SWW)

Nu was het idee ontstaan om heel het huis en SWW te verwarmen met warmtepomp. We dachten aan systeem lucht--water in combinatie met vloerverwarming.
Komende week zou ik een offerte mogen verwachten. Firma dacht aan een pomp van een 5kw op een vat van een 300L aangesloten.

Archi is zelf niet voor dit systeem in een passiefhuis:
- investering groter dan simpel gasketel
- vloerverwarming is trager dan de 2 radiatoren.

PV installatie komt erop. Als ik warmtepomp zet dan voor een 10 000kwh anders een 5000kwh.
Iemand tips of ervaringen met deze combinatie in een passiefhuis.
MVG
Robin

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: passiefhuis verwarmen en SWW

Bericht door ivob » 31 jan 2016, 21:37

Waarom dan geen LT convectoren? Sneller dan radiatoren en zeker dan vloerverwarming.
Als ik warmtepomp zet dan voor een 10 000kwh anders een 5000kwh.
Is 5000 kWh verwarming niet overkill voor een passiefhuis met 2 radiatoren?
Hier hangen er 4 LT convectoren, 2 airco units, 1 handdoekradiator van max. capaciteit en een SWW vat van 300 liter aan de WP.
Dit gevoed door 5500 wP panelen aan een 5000 wP omvormer (opbrengst ong. 5000 kWh op jaarbasis). En nog is er ruim overschot.
Geen praktijk maar bijlange ook geen passiefhuis.
Laatst gewijzigd door ivob op 31 jan 2016, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

robin2cv
lid

Bericht door robin2cv » 31 jan 2016, 21:40

ivob schreef:
Waarom dan geen LT convectoren? Sneller dan radiatoren en zeker dan vloerverwarming.
Geen idee. Omdat dit nog niet is voorgesteld ;-)
Ik bekijk het eens.
Er was wel gedacht om een convector bij te plaatsen in de praktijk. Dit om indien nodig snel bij te verwarmen als patiënt of therapeut het koud heeft.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 jan 2016, 21:46

Dit om indien nodig snel bij te verwarmen
De LT convectoren worden digitaal aangestuurd (motoren, Jaga DBE, draaien trager of sneller afhankelijk van de warmtevraag van de thermostaat en hebben als extra een manuele boosterfunctie
om sneller op te warmen (die zichzelf op non actief zet moest de aanvoertemp te laag zijn bij de manuele vraag)

robin2cv
lid

Bericht door robin2cv » 31 jan 2016, 22:09

Zelf niet echt thuis in het convectoren verhaal maar is dit dan de Lucht--lucht warmtepomp of werkt dit ook op water?
Schoonvader heeft als bijverwarming warmtepomp die via convectoren warme lucht blaast.

Vinceruben

Bericht door Vinceruben » 31 jan 2016, 23:58

Hallo,
Ons passiefhuis wordt verwarmd met simpele lucht lucht warmtepomp. Slechts 1 binnenunit (ingebouwd in plafond) verwarmt de bijna ganse woning. En we hebben een unit in elke badkamer. SWw via warmtepompboiler.
We zijn er tevreden over.

Op die manier kun je 0-energie woning bekomen.

Simpele gasinstallatie met radiator is goedkoper en voldoende. Ik vind de investering van vloerverwarming overbodig in passiefhuis.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 01 feb 2016, 00:34

Slechts 1 binnenunit (ingebouwd in plafond) verwarmt de bijna ganse woning. En we hebben een unit in elke badkamer.
Je hebt dus meer dan 1 unit?

Als je PV plaatst bedoel je?

Simpele gasinstallatie met radiator is goedkoper en voldoende.
Waarom heb jij dat dan niet?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 01 feb 2016, 09:56

Robin,

In een goed geïsoleerde woning is de Tp constant, dus is een lage temperatuur toepassing zoals vloerverwarming ideaal.
Radiatoren verwarmen de lucht/drogen lucht uit. Niet meer van deze tijd.

Een CV ketel gaat efficiënter werken met VVW.

Met radiatoren heb je meer ventilatieverliezen.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 feb 2016, 11:17

robin2cv schreef:Zelf niet echt thuis in het convectoren verhaal maar is dit dan de Lucht--lucht warmtepomp of werkt dit ook op water?
Schoonvader heeft als bijverwarming warmtepomp die via convectoren warme lucht blaast.
Een split systeem. De LT convectoren in de woonruimten werken op lucht/water en de airco units (slaapkamers) op lucht/lucht.
Het achterliggend verhaal is dat in de slaapkamers normaliter geen verwarming wordt gebruikt en airco daar meer nut heeft. De airco (L/L)
kan, indien nodig, ook verwarmen. Maar gezien deze gescheiden is van het L/W systeem (en bijna nooit gebruikt wordt) belast deze de buitenunit bijna
nooit en indien nodig reageert deze nog vlugger.
De LT convectoren werken uiteraard ook zonder DBE. De DBE zorgt er alleen voor dat je aanvoertemperatuur veel lager kan zijn (hier max. 35°C) dan bij
natuurlijke convectie en de kast veel kleiner kan blijven.
ter info: http://www.jagapro.nl/dbe-radiatoren
http://www.greenforcebelgium.be/
dus is een lage temperatuur toepassing zoals vloerverwarming ideaal.
Hangt af van je leefgewoonten. Als er altijd iemand thuis is een goed systeem. maar vloerverwarming is inert en reageert traag.
Ik heb bewust gekozen voor een ander systeem dat onmiddellijk reageert op vraag (Drie bewoners die op verschillende tijdstippen aanwezig zijn of afwezig. De bewoning varieert dus van
0 naar 3). Dit systeem is dan nog eens gekoppeld aan rechtstreekse zonne-energie (instraling zuid tussen 13:00 en 15:30 uur bij zonnig weer). Dit kan je, afhankelijk van je oriëntering, maximaal
toepassen in een passiefhuis. En bij vriestemperaturen aan een speksteenkachel (niet aan te raden in een passiefhuis).
De aanvoertemp voor de LT convectoren is van hetzelfde niveau als voor vloerverwarming. Maar de convectoren zijn soepeler voor het inspelen op externe factoren.

zonnekeinhuis
lid

Bericht door zonnekeinhuis » 01 feb 2016, 12:02

wij hebben geopteerd voor een simpel systeem met overal vvw op 1 unit van onze geothermische warmtepomp. Het voorstel van een L/W voor beneden icm met 4 L/L vond ik een te hoog aantal 'toestellen' in en buiten het huis. Nu staat er 1 'kast' in onze garage met wat drukvaten ernaast. Met L/W icm L/L hadden we een 9-tal toestellen moeten zetten..
Temperatuur is 22-23 graden terwijl de wp zelf op maar 19° is ingesteld.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 feb 2016, 12:29

Dat er meerdere units in huis zouden staan zonder VVW kan ik nog volgen maar wat het aantal buitenunits daarin zou verschillen is me niet duidelijk.
En VVW in de slaapkamers, laat staan in een passiefhuis?

zonnekeinhuis
lid

Bericht door zonnekeinhuis » 01 feb 2016, 12:32

wij hadden 1 buitenunit voor de L/W en 1 voor de L/L voorgesteld gekregen.
Nu hebben we buiten niets staan, enkel de boringen maar die kunnen in principe niet 'stuk' gaan :)

wij hebben geen passief huis. Traditioneel hedendaags gebouwd met iets beter dan normale isolatie.
K28, E peil moet nog berekend worden maar zal richting E-10 of lager moeten gaan.

vvw in de slaapkamers is heel comfortabel. Aangename temperatuur van de tegels boven en in de zomer kunnen we ook koelen via de vloer.
Meerprijs was verwaarloosbaar en zeker pak goedkoper dan een L/L of iets anders te plaatsen boven...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 feb 2016, 13:11

Iedere installatie is dus anders.
Hier hangt de L/L , L/W en SWWvat aan één enkele buiten- en binnenunit. En de buitenunit was sowieso (in ons geval) veel goedkoper dan een grondboring.
De buitenunit staat bovendien tegen een blinde buitenmuur (de beruchte verloren Vlaamse driemetergrens) waar alleen eventuele latere buren zicht op hebben.
En het passiefhuis was bedoeld op de vraagsteller. Ik vroeg me gewoon af of het überhaupt zin heeft om in een passiefwoning VVW te voorzien.
De L/L in de slaapkamers werd ook alleen maar geplaatst met het oog op latere doorverkoop gezien veel mensen een verwarming in de slaapzones als comfortabel ervaren. :D
Wij (weer een persoonlijk standpunt-) ervaren het zelfs als zeer oncomfortabel, ongeacht de buitentemperatuur, als de slaapkamerramen gesloten moeten blijven (dus voor ons ook geen ventilatiesysteem
dat op externe energie draait ;-) ), laat staan dat er verwarming aanwezig is.
Van het E-peil of welk peil van onze woning heb ik geen benul. Ik doe alleen aan eindafrekeningen niet aan de statistiek van het gemiddelde en nog minder aan uitpak/wedstrijd statistiek. ;-)

zonnekeinhuis
lid

Bericht door zonnekeinhuis » 01 feb 2016, 13:46

ik had offerte voor L/L en /LW en geothermische wp vergeleken en de geo was natuurlijk wel duurder maar door het betere rendement, minder onderhoud en minder dingen die stuk kunnen gaan hebben we voor de geo WP gekozen.
Hierdoor zullen we ook een beter E peil krijgen waardoor we meer premie krijgen en 5 jaar geen KI wat maakt dat de boringen al zijn terugbetaald. De boringen zijn normaal gezien 'voor altijd', een buiten-unit o.i.d. kan altijd stuk gaan + deze zijn ook onderhevig aan de buitentemperaturen, een grondboring niet.

Ik kijk voor de moment ook alleen maar naar ons toekomstig E-peil om de grootte van de premie te kennen, voor de rest sta ik ook heel sceptisch tegenover al die cijfers...
vorige woning was verkocht met EPC 321 wat vrij hoog is maar ik betaalde daar maar 100 euro per maand voor gas en elektriciteit. Heb dan ook mijn afrekeningen laten zien aan de kopers. Het is toch altijd maar wat natte-vingerwerk en afhankelijk van wie de berekening maakt..

Vinceruben

Bericht door Vinceruben » 01 feb 2016, 18:37

janus schreef:
Slechts 1 binnenunit (ingebouwd in plafond) verwarmt de bijna ganse woning. En we hebben een unit in elke badkamer.
Je hebt dus meer dan 1 unit?

Er is een buitenunit (in ons geval wat overgedemensioneerd -10 kw). Kan worden gekoppeld met 5 binnen units.
Omdat we in de badkamers graag snel extra willen kunnen verwarmen staat er daar ook een unit. Benedenverdieping is helemaal open, zonder deuren. Dat wordt allemaal verwarmd door 1 centrale unit.

Als je PV plaatst bedoel je?
Klopt. Die hebben we ook geplaatst.
Simpele gasinstallatie met radiator is goedkoper en voldoende.
Waarom heb jij dat dan niet?
Omdat ik heb gekozen voor een nulenergiewoning.
Bijkomend voordeel: geen noodzaak om gas in huis te brengen en geen schouw nodig.

In geval van passiefhuis moet je er rekening mee houden dat de warmtevraag echt beperkt is.
De efficiëntie van vloerverwarming tov radiatoren is inderdaad een feit. Maar niet relevant (in mijn ogen) in geval van passiefhuis. Je investeert immers veel geld in een goede basis door luchtdicht bouwen en extra isolatie en slim gebruik van glas.
En de beperkte noodzaak voor verwarming laat toe om een simpele verwarming te voorzien en comfort te behouden en goedkoop te verwarmen.

Plaats reactie