offertes lucht lucht WP (airco)

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
diker
lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: offertes lucht lucht WP (airco)

Bericht door diker » 04 feb 2016, 16:07

bruma schreef:Bij ons (daikin) zijn de vloermodellen (26dBa) stil, wandmodellen niet echt ook niet op hun fluisterstand (30dBa denk ik).
Indien -5 dan duurt ontdooien te lang, je hebt de indruk dat het frisser wordt.
Bij ons hangt de buitenunit aan de muur op een frame met antitrillingsvoeten in rubber en geven niet veel hoorbare vibraties. Enkel licht hoorbaar indien koud buiten én vochtig én juist voor de buitenunit moet ontdooien.
Wij hebben ook een warmtepomp daikin, hangt aan de muur aan onze slaapkamer (sinds 2008, dus ruime ervaring). Wordt gebruikt als hoofdverwarming ism. een pelletkachel.
De buitenunit veroorzaakt toch wel wat trillingen (gedabber), ondanks de antrillingsvoeten in rubber. 's Avonds als ik in mijn bed lig vind ik het echt vervelend, zo vervelend zelfs dat ik de airco 's nachts niet meer laat draaien. Daarenboven is het al helemaal storend als de airco in ontdooicyclus gaat dan is het echt lawaai ...(te vergelijken met een vrachtwagen die zijn handrem optrekt, dus zo'n "tsssch"-geluid)
Ik denk dat de trillingen via de spouw (die trouwens geïsoleerd is) versterkt worden naar binnen toe. Ik heb al dikkere antrillingsvoeten laten plaatsen, maar dat helpt niet echt.

==>Moraal van 't verhaal, toch misschien goed over nadenken waar je de buitenunit hangt...

Anderzijds is het lawaai dat de binnenunits (beneden vloermodellen) veroorzaken helemaal niet storend (toch niet voor iemand binnen ons gezin en ook bezoekers hebben hier nooit over geklaagd). Boven hangen wandmodellen en die maken iets meer lawaai, maar ook niet zo dat het storend is.

Wat betreft de airco bij vriesweer : hij gaat nogal veel in ontdooicyclus. Doch waarschijnlijk te wijten aan het feit dat we niet direct de zwaarste units hebben laten plaatsen (om het geheel betaalbaar te houden en aangezien we al over een pelletkachel beschikten). Die pelletkachel moet die het zware werk overnemen bij vriesweer en de airco springt dan wat bij.

ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: offertes lucht lucht WP (airco)

Bericht door ivob » 05 feb 2016, 08:39

Daarenboven is het al helemaal storend als de airco in ontdooicyclus gaat dan is het echt lawaai ...(te vergelijken met een vrachtwagen die zijn handrem optrekt, dus zo'n "tsssch"-geluid)
Dat is eigen aan iedere airco op L/L. Dat is gewoon het koelmiddel in de leidingen dat keert om de buitenunit te ontdooien.
Ook een relatief zware buitenunit heeft dat. En niet bij zware vriestemperaturen maar eerder bij temperaturen tegen het dauwpunt en een hoge luchtvochtigheid. Meestal zo tussen de 0 en 3°C.
De lamellen in de buitenunit gaan dan aanvriezen en moeten ontdooien. Anders verandert je buitenunit in een grote ijsklomp.
Het geluid dat je hoort hoor je overigens alleen in L/L binnenunits en niet in L/W binnenunits.
De inverter buitenunit hier staat op rubberen silentblocs welke in de grond zijn ingegraven. Trillen doet dat niet. Als de buitenunit op zijn hoogste vermogen draait
(aanmaken SWW) hoor je hem wel draaien. Best luidruchtig (voor de buren). Staat nl. tegen een blinde muur met 14 cm isolatie.

Plaats reactie