offertes lucht lucht WP (airco)

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
voodoo
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

offertes lucht lucht WP (airco)

Bericht door voodoo » 20 jan 2016, 19:07

Hallo,

Ik heb enkele offertes laken maken voor een airco. Bedoeling is om mijn living van +/- 45m2 te koelen in de zomer en ook als bijverwarming in de tussenseizoenen.
Ik twijfel echter nog tussen de volgende 2 offertes van dezelfde plaatser:

Daikin FTX50GV: 1.530 euro excl BTW. (SCOP: 4.08, SEER: 5.63)
Mitsubishi MSZ/MUZ SF50VE: 1.750,00 euro excl BTW. (SCOP: 4.4, SEER: 7.2)

Het betreft dus de goedkoopste basismodelen van resp. Daikin en Mitsubishi electric.

Ik weet dat zowel Daikin als Mitsubishi goede merken zijn. Persoonlijk dacht ik dat Mitsubishi iets beter is. Iemand hier ervaring mee?

Voor een 200,00 euro meer kan ik het zwaarder model krijgen (resp FTX60GV en SF60ve) maar dat zou niet nodig zijn, een 5kw komt zeker toe.
Nu ben ik mij wel aan het afvragen of het misschien toch niet beter is om nu 200,00 euro meer uit te geven en het hierdoor rapper warm en koel te krijgen. Ik denk ook "hoe zwaarder het toestel, hoe minder hij draait dus hoe minder rap slijtage".

Enig nadeel zijn de SCOP en SEER-waardes.
Daikin ftx60gv (SCOP: 3.74, SEER: 5.10)
Mitsubishi MSZ SFE60ve (SCOP: 4.3, SEER: 6.8)

Hoe zwaarder het toestel, hoe minder het rendement dus... .

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: offertes lucht lucht WP (airco)

Bericht door janus » 20 jan 2016, 19:51

Volgens mij zijn airco's sowieso onverslijtbaar.

Maar ja als jij het direct warm of koud wilt hebben moet je wat meer vermogen hebben.
Je kan ze ook iets eerder aanzetten ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

voodoo
junior lid

Bericht door voodoo » 20 jan 2016, 20:12

Inderdaad Janus, dat is ook een mogelijkheid, maar dan moet ik thuis zijn.
Tegenwoordig kan je via Wifi je airco regelen, maar dat vindt mijn installateur maar niets.
(Weer al iets dat kapot kan gaan). Toen dacht ik "misschien kan ik beter dat geld uitgeven aan een zwaarder toestel, dan zit die ook rapper in fluisterstand..."

Hoe storend vinden jullie het lawaai? Wat ik tot nu toe gehoord heb vind ik het meevallen, maar als je alleen in de zetel zit kan het natuurlijk weer iets anders zijn.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 20 jan 2016, 20:47

Mijn airco maakt veel minder lawaai dan de pelletkachel, dus ik hoor hem niet.

En ik denk dat jij bepaald wat er geplaatst wordt, niet je installateur :lol:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Steven DCr
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Steven DCr » 21 jan 2016, 09:09

Beste,

Ik heb dit al elders gepost maar herhaling kan geen kwaad. Ondertussen ben ik een (zacht) wintertje verder, dus ook meer ervaring.
Ik heb ervaring met 3 merken: Daikin, Mitsubishi en General en allerdrie zijn goed (ik heb ervaring met 2 5kw modellen, 2 hypertoestellen, en 2 4kw modellen).
De Mitsu en General maken het minst lawaai, de daikin het meest (zelfs in fluisterstand). De motor van de General toestellen is volgens mij een combinatie van de technologie van Mitsu in het hypermodel en vloermodel en Daikin in de gewone wandmodellen mits enkele kleine aanpassingen (zoals isolatie enz) uiteraard. Ze geven dit bij General niet toe (heb het gevraagd op de hoofdzetel) maar als je een beetje technisch bent en hem vanbinnen eens bekijkt weet je genoeg... Maar dit terzijde.

Een zwaarder model nemen is altijd goed volgens mij. Ten eerste heb je energie genoeg en ten tweede kan je hem makkelijker zachter (én dus stiller) zetten om hetzelfde resultaat te behalen. De voorbije dagen was het vrij koud, bij General maken ze reclame dat hij tot -15 °C geen krachtverlies heeft en ok het was maar min zes met een gevoel van -12 °C maar het klopte. De Daikin zakte wel voelbaar in kracht (subjectieve indruk maar toch-hun technische fiches geven dit ook aan trouwens dus zal het wel zo zijn). In verbruik is er weinig onderling verschil, als het kouder wordt stijgt je verbruik logischerwijs mee.
De Mitsu doet ongeveer hetzelfde als de General maar hij gaat wel vaker in defrost (dit is een ontdooingsstand om te vermijden dat hij letterlijk bevriest als het buiten zeer koud is)en het duurt iets langer voor hij terug warmte blaast.

Mijn ervaring is ook dat vloermodellen precies beter verwarmen dan wandmodellen (misschien omdat de warme lucht sowieso stijgt?) en je heb quasi nooit last van tocht daar waar een wandmodel wel eens een frisse tocht kan veroorzaken als hij in jouw richting blaast.

Maar de Generals waren bij mij wel gevoelig goedkoper dan de mitsu en iets goedkoper dan Daikin. Installateur speelt ook hier een rol.

Misschien nog een tip: denk ook goed na waar je buitenunit komt. In de zon of in de schaduw, regenkant, overdekt of niet, liefst zoveel mogelijk vrije ruimte erond,... Dit alles beïnvloed ook je prestaties. Zet je buitenunit ook indien mogelijk niet op een plat dak , dit kan lichte vibtraties geven en kan storend zijn en ze plaatsen op vibratiedempende voetjes is ook een aanrader (sommige zetten ze op plastic voetjes of hangen ze aan een muur, dat is allemaal geen ramp maar het geeft wel een verschil...). Hoe zwaarder de unit , hoe meer lawaai de buitenunit zal geven, dus niet onder je slaapkamervenster misschien, of te dicht naast je buurvrouw die dan kwaad is op jou omdat ze last heeft van het lawaai.

Voila, misschien zitten er stellingen bij waar sommigen niet mee akkoord gaan maar daarom is het ook mijn mening en mijn ervaring. Ik ben waarschijnlijk één van de weinige die 3 verschillende merken kan vergelijken. Hopelijk heb je iets aan. Succes!

voodoo
junior lid

Bericht door voodoo » 21 jan 2016, 13:04

Steve,

bedankt voor je uitgebreide reactie!
En voor de tips.

De plaatsing zou bij mij tegen de muur aan de zijkant van mijn woning gebeuren. Ik wou eerst op het stuk platdak, maar dat werd afgeraden, ookal omdat over een paar jaar de roofing vernieuwd dient te worden.
Die trillingen is nieuw voor mij. Ik ga dat nog eens goed opzoeken hoe dat juist zit, wan de buitenunit zou tegen de muur van de living komen, vlak aan de binnenunit eigenlijk... (1 installateur wou de buitenunit liever op de grond zetten, maar dan zou die bak voor mijn livingraam komen, aan de straatkant. Dan hoeft de airco voor mij niet. )

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 21 jan 2016, 21:16

Bij ons (daikin) zijn de vloermodellen (26dBa) stil, wandmodellen niet echt ook niet op hun fluisterstand (30dBa denk ik).
Indien -5 dan duurt ontdooien te lang, je hebt de indruk dat het frisser wordt.
Bij ons hangt de buitenunit aan de muur op een frame met antitrillingsvoeten in rubber en geven niet veel hoorbare vibraties. Enkel licht hoorbaar indien koud buiten én vochtig én juist voor de buitenunit moet ontdooien.

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 22 jan 2016, 09:19

Wat Bruma zegt is correct. Ik heb zelf de Daikin FTX50GV (zoals in je offerte) hangen in een minder gebruikte ruimte en die maakt in tegenstelling tot wat de technische fiches beweren in fluisterstand 44 dba. Dat is al redelijk veel hoor. Ter info trouwens: het toetsel is 5Kw maar haalt slechts 3,7 kw bij -5°C en nog 3,2 kw bij -7°C.
Nu weet ik ook dat het nog zelden zo frisjes wordt in ons opgewarmd landje maar het zegt toch iets. Van de andere heb ik helaas niet dezelfde gegevens maar ondervind ik weinig verschil tot -5°C, kouder heb ik nog niet kunnen testen.
Maar sowieso geven ze allemaal wat koudere stroming tijdens de defrostfase. Dat is ook logisch.

Hoe harder hij moet werken (hoe lager de kw hoe hoger het toerental om dezelfde warmte te genereren) hoe meer hij in defrost gaat bij koud en vochtig weer, een reden te meer om zeker niet te licht te gaan.

Anderzijds is er geen enkele die de aangegeven decibels echt haalt hoor. Allemaal zijn ze luider dan het boekje beweert. Zelfs de mitshu hyper die bekend staat en reclame maakt voor zijn superstille geluid (ik heb de MFZ-KJ35 - technische fiche zegt 20 dba) zit rond de 35 dba. Je moet wel weten dat ook de fluisterstand varieert. Als je nu met het koude weer deze gebruikt, dient hij ook iets harder te werken en zal dus meer lawaai te maken dan wanneer het buiten 15 °C is. De general ASDH12RIY hangt in mijn woonkamer (fiche zegt 21 dba, realiteit is 28-30 maar eerlijk dit hoor je echt niet), op automatic is hij wel meer hoorbaar dan bv mijn vloermodel general ABF14RIY (18,5 dba volgens dde fiche-eerder 25-28 dba in het echt). Deze laatste zijn buitenunit maakt wel iets meer lawaai, logisch want het is ook een zwaarder model en dus ook geen hyper zoals het wandmodel. De SCOP is slechts 4,0 in tegestelling tot de Mitsu in dezelfde kw-categorie maar hij behoudt wel bij -5°C 5,45 kw vermogen. Deze staat bij ons in de veranda, dus verre van ideaal en dus zwaardere omstandigheden maar het is mijn beste warmtepaardje. Vooral door de dubbele uitlaat (boven en onderaan) kan hij sneller warmte geven en die ook beter verdelen (en makkelijker in fluisterstand). Hij verbruikt misschien iets meer maar we hebben tenminste warm. Ervoor had ik de mitsu daar staan in vloermodel maar die had het moeilijk vanaf het ogenblik dat het begon te vriezen. Ik heb hem dan na 2 jaar ook weggehaald en bij mijn ouders geplaatst als bijverwarming in de keuken.

Aan Bruma, heb je zelf al eens echt gemeten of het 26 dba is?

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 22 jan 2016, 18:35

Neen ik heb dit nog niet opgemeten bij gebrek aan een deftig meettoestel.
Inderdaad die 26dBa is voor een vloermodel dat boven en onder warmte levert.
Ik kan de discussie groter/zwaarder volgen echter het binnentoestel moet het vermogen kunnen volgen en als je daar een groter/zwaarder model moet nemen maakt het altijd meer lawaai

voodoo
junior lid

Bericht door voodoo » 22 jan 2016, 19:32

Bruma en Steve,

nog eens bedankt voor jullie inbreng. Ik leer hier veel meer bij dan 2 weken surfen op internet.
Ik ben er ondertussen van overtuigd dat ik inderdaad beter voor een zwaarder toestel kan kiezen dan voor Wifi-afstandbediening of dergelijke.

Ik ben wel nog altijd van plan om voor een wandtoestel te kiezen. Ik zou het vloermodel wel kunnen plaatsen, maar eerlijk is eerlijk, deze zijn duurder (geen offerte ontvangen , maar als ik op de websites de prijzen vergelijk met de wandtoestellen blijkt dit wel duidelijk).
Ook esthetisch is zo'n vloermodel hier niet echt haalbaar.

Overlaatst nog met iemand gesproken die airco's had in zijn kantoren. Hij was hier helemaal niet content van. Vooral over de afstelling dan. Ik ga ervan uit dat bij een Inverter split (1 binnenunit gekoppeld aan 1 buitenunit) zonder automatische thermostaat, dit geen probleem is

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 22 jan 2016, 20:34

misschien nog even het volgende delen

mijn installatie kon, toen, niet groter, enkel 2 muurmodellen en 2 vloermodellen, groter en meer binnenunits waren er niet
de vloermodellen werden gekozen omdat ze het minste lawaai maakten van alle op de markt

de muurmodellen hebben wel een 'oog' (PIR) die aan of uit kan zetten. Zet je die aan dan daalt geleidelijk de temp met 2° indien niemand zich nog in het lokaal bevind. Vaaf iemand binnenkomt dat verhoogt de temp.
daarnaast is er een knop home leave, een temp die je wenst te handhaven indien je het huis verlaat.
het programmeren bij mijn toestellen is per toestel 1 aan/uit tijd die je elke dag opnieuw moet activeren

En dit is wel iets dat je in je achterhoofd moet houden: het is luchtverwarming, wat betekent dat de lucht-temp je wanden moet opwarmen.

en van vroeger weet ik dat de ervaringstemp de gemiddelde temp is van de alle (vloer, plafond, muren, glas) wanden en de lucht

tot vorige week werd de verwarming hier 's nachts uitgezet, 's morgens was het redelijk snel warm, echt koud was het ook niet
deze week staat 's nachts de temp op een home leave anders is het te fris, ook al is de luchttemp diegene die je ingesteld hebt

dus zou ik durven zeggen een zwaarder toestel zal sneller de lucht opwarmen maar je zal niet meteen een warmer gevoel hebben.
indien je zegt dat een toestel met wifi aanstuurbaar is, is dit ook vanop internet, want dan kan je een basistemp nemen en wanneer je wil de temp verhogen om tegen het thuiskomen de normale temp al te hebben (kan misschien in de toekomst belangrijker worden met de slimme meter en de injectie van stroom)

O ja mijn toestellen hebben ook nog een turbo, 20 min hun max vermogen afgeven, maar wel beperkt tot de grootte van de buitenunit

voodoo
junior lid

Bericht door voodoo » 22 jan 2016, 20:53

Mijn bedoeling is ook wel om de WP enkel als bijverwaring te gebruiken.
Ze moet dus dienen om te koelen en ook in de tussenseizoenen (lees als het buiten warmer is dan 7 graden) om te warmen.
Ik ga er sowieso van uit dat mijn CV goedkoper is dan warmen via een WP, zeker op dit moment!

Zo verwarming alleen met een luchtlucht WP, is dat eigenlijk aan te raden Bruma?
Zie je nadelen tov centrale verwarming of vallen die nog mee uiteindelijk?

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 22 jan 2016, 21:16

Wij verwarmen alleen met een lucht lucht wp, slaapkamers, indien nodig gewoon elektrisch.
Toen we de beslissing namen ook gas uitgerekend en de verbruiksprijs was nagenoeg hetzelfde én het werkelijke verbruik klopte met de berekening.
Nu ik ben altijd al groener ingesteld geweest dan jan modaal, vandaar de voorkeur voor de iets duurdere wp. Met in het achterhoofd dat we wel ooit onze elektriciteit zouden opwekken. De prijzen gas en elek zijn ondertussen uit elkaar gegroeid, ik heb niet herrekend maar dek ondertussen mijn behoeft bijna volledig, als de laatste vogel zijn nest zal verlaten zullen we misschien een klein overschot hebben.
Voordeel van een wp is dat je regelt per lokaal, je heby weinig verliezen.
Nadelen, daar ga ik even verder over denken.
Morgen werken

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 23 jan 2016, 11:30

Ik heb WP en CV als als verwarming. SInds 3 en 2 jaar (in 2 delen) had ik de WP'en lucht/lucht bijgeplaast. WIj hebben nu al 2 jaar op rij de CV niet meer gebruikt. Zelfs vorige week met de vries niet. Qua verbruik doe ik voordeel, vooral door het feit dat ik zonnepanelen heb en daardoor goedkoper over elektriciteit beschik(rekening houdend met de prosumentenvergoeding heb ik eigenlijk geen te grote verbruikskost-voor de prosumentenvergoeding was het nog beter natuurlijk...-de PS betekent dat je ongeveer 1/3 van de normale elektriciteitsprijs betaald, dus dan moet de gas echt wel goedkoop worden hoor).

Zoals Bruma aangeeft,zit het verschil vooral in het individueel verwarmen van de ruimten waar je wil zitten. Ik ondervind vooral dat je de temperatuur best constant houdt,zodat je niet constant moet grote temperatuurverschillen ophalen, maar dit geld ook voor CV en andere. 'sa nachts blijft het bij mij in de woonkamer/keuken/veranda altijd op 18-19 °C staan.
Tip: Qua tarifering is dit jaar is uitzonderlijk door de lagere aardgasprijzen en de oliemarkt tegenover de degoutante taksen die ze op elektriciteit toevoegen. Maar maak je geen illusie, de gasprijs en olieprijs zal ook wel terug op normaal niveau komen, desnoods ook via een taksje.
De regering heeft altijd geld nodig dus waar de koe staat, ...

De meeste mensen/verkopers beweren wel eens dat als het echt kouder wordt de CV goedkoper is maar je moet uw verbruik op dagbasis eens meten, zowel van de aardgas als van de WP's (is moeilijker omdat de gewone elektriciteit er ook tussenzit maar met wat logisch denken kan je het meeste toch eruit halen hoor. Je meet best op een dag waarop je geen machines opzet of zo-of je zet individuele tellers), Ik denk dat sommigen nogal gaan verschieten; Spijtig genoeg weten mensen wel hoeveel een kWh elektriciteit kost wat maar een m³ gas, dat is een ander verhaal... Ik wil maar zeggen, als het vriest , gaat de gas er ook stevig door.

PS: ik heb voor mijn vloermodel van General maar 1600 € inclusief plaatsing betaald, dus niet echt duurder en het is een 5,2 kw. Mitsu was wel duurder en Daikin ook. Succes!

voodoo
junior lid

Bericht door voodoo » 23 jan 2016, 12:19

In mijn geval:
we gaan uit van een stroomprijs van 26 cent/kwh en een SCOP van 4.
Dan wil dat zeggen dat 1000 KW warmte mij via een WP 65 euro kost.
Ik heb een condensatieketel op stookolie. Laat mij nog vertrekken van een rendement van 90%.
Dan zou 1 liter stookolie goed zijn voor 10 KW warmte.
1000 kw warmte = 100 liter mazout.
(ps: ik hoop dat ik kw hier goed gebruik)
Zolang de mazout minder dan 65 cent per liter kost, zou ik dus voordeel doen. Min of meer.
Ik heb ook een overschot van stroom door mijn zonnepanelen, maar niet genoeg om een heel jaar te warmen (rekening houdende ook met extra verbruik om te koelen).

Omdat ik mijn mazoutketel een kleine 10.000 euro betaald heb, wil ik deze ook nog wel gaan gebruiken!
(Had ik het toen allemaal geweten had ik waarschijnlijk beter voor een water-WP gekozen en meer zonnepanelen, maar bon)

Dus dan kan ik beter vanaf pakweg 5 graden mijn WP gebruiken en onder de 5 graden mijn CV. Deze zou ik eventueel ook gebruiken als er volk is ivm het ev.geluid.
Het zal natuurlijk ook kijken zijn naar de meterstand...

Ik ken een koppel dat vorig jaar een kleine 6.000 euro uitgegeven heeft om CV te leggen in een 2e verblijf. Ik heb hen voor dat ze dat lieten doen gezegd dat ze beter een luchtlucht WP zouden laten installeren in de living (en keuken) en in de badkamer ook een kleinere of ev. gewoon elektrisch.
Dan konden ze hun warm water via een doorstromer regelen.
Alleen al wat ze nu aan vast recht betalen voor de aardgas konden ze 4 winterweekends warmen.

Plaats reactie