Welke warmtepomp?

Allerlei warmtepompen.
wwfje
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Welke warmtepomp?

Bericht door wwfje » 10 aug 2016, 10:02

Heb gesprek gehad met aannemer en gevraagd of hij nog 2x gratis onderhoud bijdoet, hij ging er over nadenken.

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 10 aug 2016, 10:13

alfa schreef:
bartgo schreef:Afvoerbak dan in de vloer bij vloerkoeling? De vloer heeft een behandeling met een vochtscherm gekregen.
Dan zal de condens die gevormd word er zeker niet doortrekken :mrgreen:
Verklaar je nader? Waar moet die condens normaal naartoe?

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 10 aug 2016, 13:47

bartgo schreef:
alfa schreef:
bartgo schreef:Afvoerbak dan in de vloer bij vloerkoeling? De vloer heeft een behandeling met een vochtscherm gekregen.
Dan zal de condens die gevormd word er zeker niet doortrekken :mrgreen:
Verklaar je nader? Waar moet die condens normaal naartoe?
Om condens te vermijden moet je de luchtvochtigheid (LV) in het oog houden.
Bij een bepaalde binnen T° en % LV kan je lichtjes koelen via vloerverwarming enkel mag je nooit het dauwpunt voorbijgaan of de vloer begint te condenseren .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vloerverwarming

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 aug 2016, 14:36

wwfje schreef:Heb gesprek gehad met aannemer en gevraagd of hij nog 2x gratis onderhoud bijdoet, hij ging er over nadenken.
Wat voor onderhoud is daar aan?

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 13 aug 2016, 18:13

Ik vraag het mij af... Overal ne keer goed stofzuigen... Maar ja, blijkbaar moet dat bij mitsubishi om aanspraak te maken op de 5 jaar garantie. We zullen nog zien, momenteel loopt alles prima.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 15 aug 2016, 11:46

wwfje schreef:Ik vraag het mij af... Overal ne keer goed stofzuigen... Maar ja, blijkbaar moet dat bij mitsubishi om aanspraak te maken op de 5 jaar garantie. We zullen nog zien, momenteel loopt alles prima.
Onderhoud contract is nutteloze meerkost bij "enkel" verwarmen .
buiten unit eens per jaar uitblazen en filters van binnenunit elke 2 weken stofzuigen of uitwassen.(microfilters)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 aug 2016, 12:10

wwfje schreef:Ik vraag het mij af... Overal ne keer goed stofzuigen... Maar ja, blijkbaar moet dat bij mitsubishi om aanspraak te maken op de 5 jaar garantie. We zullen nog zien, momenteel loopt alles prima.
Je moet je dat niet afvragen. Om een 5 jaar verlenging te krijgen bij Samsung (sowieso wettelijk 2 jaar op alles en 5 jaar op de compressor) moest je bij de installateur ook een jaarlijks onderhoudscontract afsluiten voor de lopende jaren van een 200-tal euro per jaar. Buiten wat nakijken en stofzuigen (wat iedereen op een kwartier kan) is daar niet veel aan.
Zo'n buitenunit en binnenunit al eens opengevezen? Buiten wat buisjes, een rooster en een fan zit daar niet veel in. De rest is eigenlijk een pc met software. En als daar iets fout aan is kan de
installateur je ook niet helpen want ze krijgen de toegangscodes toch niet van de fabrikant/verdeler.
Laatst bij mijn installatie ook zo'n farce voorgehad. Airco koelde niet meer en SWW was altijd default 43°C, wat je ook instelde.
Heeft de installateur ook alles opengedraaid en uit elkaar gehaald maar technisch was er niets mis mee. Uiteindelijk is de hoofderverdeler nieuwe software komen uploaden.
Bleek een verouderde (met gekende fouten) versie op te zitten. Heeft alleen 3 jaar goed gedraaid omdat we de airco weinig gebruikten en de voeler van het SWW niet vastzat met contactpasta en eigenlijk 10°C meer verwarmde dan de voeler doorzond (en dus geen last hadden van de lagere temp tot er een nieuw vat gestoken werd waar de voeler wel correct inzat).
Buiten wat geloop en gebel is het uiteindelijk opgelost en heeft Samsung de kosten op zich genomen (in se was het natuurlijk gedeeltelijk ook hun fout en daar deden ze niet moeilijk over).
De installateur/verdeler gaven zelf toe dat ze persoonlijk niet zouden betalen voor een garantieupgrade :D . Dat zegt genoeg.
Je neemt toch ook geen onderhoudscontract op je frigo/diepvries?

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 15 aug 2016, 12:44

Soms is onderhoud wettelijk verplicht en er is een tooltje om te bepalen wat van toepassing is http://nl.climalife.dehon.com/exercise- ... uvel-outil
Goed onderhoud gaat verder dan filters uitblazen. Een installatie hoort lekdicht te zijn, maar is dit niet altijd en in deelast zul je een lekkage nooit zelf ontdekken.
SolarEdge gecertificeerd dealer

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 15 aug 2016, 14:20

Nutteloze meerkost bij 'enkel' verwarmen, ik koel nu ook af en toe en meer in de badkamer om te ontvochtigen, heb ik dan meer onderhoud nodig?
Hoezo wettelijk verplicht? Ik krijg grijs haar van al die wettelijke verplichtingen! Pure Commerce!!

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 15 aug 2016, 14:41

wwfje schreef:Nutteloze meerkost bij 'enkel' verwarmen, ik koel nu ook af en toe en meer in de badkamer om te ontvochtigen, heb ik dan meer onderhoud nodig?
Hoezo wettelijk verplicht? Ik krijg grijs haar van al die wettelijke verplichtingen! Pure Commerce!!
Als je veel koelt kan je dat laten reinigen tegen schimmelvorming, maar enkel bij verwarmen is filters genoeg.
Lekkage is zelfde risico als bij diepvriezers en koelkasten zeer miniem , maar kan natuurlijk.
Is het verbruik primair hoger en rendement ook al voelbaar, net zoals een diepvriezer die geen ijs meer maakt en blijft draaien.
Normaal is de hardware van WP L/L zeer betrouwbaar in levensduur , enkel de software is onder de merken vatbaar voor....

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 15 aug 2016, 15:02

Schimmelvorming ja, is blijkbaar mogelijk maar ik heb gelezen dat je na koeling een tijdje moet ventileren om dit tegen te gaan.
En als ik nu alleen zou ontvochtigen?
Toch knap wat die toestellen kunnen...
Is ontvochtigen hetzelfde als koelen?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 aug 2016, 15:44

japio schreef:Soms is onderhoud wettelijk verplicht en er is een tooltje om te bepalen wat van toepassing is http://nl.climalife.dehon.com/exercise- ... uvel-outil
Goed onderhoud gaat verder dan filters uitblazen. Een installatie hoort lekdicht te zijn, maar is dit niet altijd en in deelast zul je een lekkage nooit zelf ontdekken.
Dat is in B alleen wettelijk verplicht vanaf 3 kg koelmiddel. Sommige grote huishoudinstallaties zullen dat misschien nodig hebben maar dat weet je direct bij installatie want dan krijg je ook het wettelijk verplichte logboek. 6 maandelijkse controle (30 kg) of kwartaalcontrole (300 kg) kom je in een normaal huishouden niet tegen.
Een lekkage aan de aansluitingen is zeer eenvoudig na te zien met een bus oplosmiddel rond de dichtingen te spuiten. Zie je onmiddellijk (en een goede installateur die nie top de laatse euro uit is toont je gewoon waar en hoe je dit moet doen).
En een installateur kan bij een moderne inverter WP verlies van koelmiddel ook niet meer meten met een drukmeter.
Dat kan alleen door het koelmiddel af te laten en te wegen. En welke installateur gaat dat jaarlijks doen?
Een keuring is ook alleen wettelijk verplicht met een gezamenlijk vermogen boven de 12 KW (5 jaarlijks), om de 3 jaar (+50 KW) en om de 2 jaar (250 KW). Waarden waar de meeste huishoudelijke toestellen ver onder zitten (of je huis is zo groot en/of zo slecht geïsoleerd dat een WP sowieso geen zin heeft).

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 15 aug 2016, 16:24

F-gassenbesluit is sinds 1 januari 2015 van kracht in de EU en de 3kg norm is daarmee vervangen door de CO2 equivalent. Er is een overgangsregeling, maar die loopt niet oneindig door.
Ik leg bij oplevering altijd de druk van een installatie in rust vast en doe dit met ieder onderhoud weer en dat werkt feilloos.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 15 aug 2016, 16:33

wwfje schreef:Hoezo wettelijk verplicht? Ik krijg grijs haar van al die wettelijke verplichtingen! Pure Commerce!!
Kennelijk heb jij geen enkel benul wat er 30 jaar geleden ontdekt is en waarom deze regelgeving tot stand is gekomen, lees onderstaande wedden dat jij jouw ongefundeerde mening herziet?

http://ozone.unep.org/en/treaties-and-d ... zone-layer

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 15 aug 2016, 17:48

En ik dacht dat het nieuwe koelmiddel milieu ( ozon) vriendelijk was. Als je verlies hebt, loopt
dat toestel dan niet leeg? Dan kan dat toestel toch niet meer fatsoenlijk werken.

Plaats reactie