technische vraag over lucht lucht warmtepompen

Allerlei warmtepompen.
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 01 feb 2015, 17:49

De 42 van daikin is 3dBa luider dan de 35 versie, de hyper 35 is de stilste van de 3, als je er 2 hangt zou ik voor de hyper gaan. De 42 van mitsu is 6dBa luider dan de daikin.

Hou tekening dat de fluisterstand eentje is die maar goed werkt bij beperkte warmtevraag.

Steven DCr
Senior lid
Installatie Land: België

Re: technische vraag over lucht lucht warmtepompen

Bericht door Steven DCr » 01 feb 2015, 20:52

En wat raden jullie mij aan ? Een Daikin zoals hierboven of een mitsubishi?

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 01 feb 2015, 21:10

Dank je Bruma, ik had je antwoord niet gezien. Ik kan er wel geen twee hangen jammer genoeg. Ik had 1 installateur die zelfs een type 50 daikin voorzag omdat je dan de dubbele ruimte, die weliswaar vrij open verbonden is, beter kon bedienen. En omdat je dan volgens hem makkelijker op lagere stand kon zetten maar de 50 heeft natuurlijk wel een iets hoger standaard DB + de buitenunit is direct wat groter (ongeveer 20 à 30 cm groter) en zwaarder-dus misschien meer trillingen op het plat dak waar hij zou opstaan?
Qua vermogen scheelt de 50 van daikin wel weinig met de 42 van Mitshu.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 01 feb 2015, 21:32

Steven DCr schreef:En wat raden jullie mij aan ? Een Daikin zoals hierboven of een mitsubishi?
Is eigenlijk als een kachel kopen (gaan kijken ,voelen en horen in werking)
Contacteer de invoerder met uw vraag om te komen kijken.
Dat heeft mij overtuigd om Samsung Jungfrau 18 te nemen, werkt ook met twin compressor(levensduur)
http://www.samsung-airco.be/pdf/2013/fo ... dellen.pdf
U krijgt van netbeheerder een premie (was +- 270 euro)als installateur een attest afleverde (koelfunctie is uitgeschakeld )
Dit toestel koste mij geplaatst met premie eraf 2000 euro;
Nog geen sec spijt af.
Verwarmd mijn leefruimte 55 m2 tot 6C° BT enkel op stillemodus

dirsch
junior lid

Bericht door dirsch » 04 feb 2015, 10:04

janus schreef:
Als je een installateur wil die een heel scherpe prijs geeft voor LG en Panasonic, kan je mij een privébericht sturen.
ù%

En waarom mogen wij dat niet weten Dirk?
Als je het toch wil weten:
nominale verwarmingscapaciteit = 12 kW
nominale verwarmingscapaciteit bij -10°C = 10 kW

Panasonic buitendeel CU-5E34PBE 1x
Panasonic binnendeel CS-E12GFEW 3x (2 in living en 1 in keuken)

Inclusief installatie en attest € 6114
En ik vind de afwerking heel verzorgd

Groeten,
Dirk

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 04 feb 2015, 23:22

tcbelgium1 schreef:Van deze raad zou een koeltechnieker zijn haar van gaan rechtstaan. Wil je het geluid van de binnenunit manipuleren dan kan je dit manueel aanpassen door de blaasstand manueel op de laagste stand in te stellen en niet door een overgedimensioneerde unit aan te schaffen. Een overgedimensioneerde unit zal onvermijdelijk veel aan/uit's met zich meebrengen want nu nét niet de bedoeling (en niet gezond) is van een inverter.
Ik begrijp deze inbreng niet.

Bij een groter binnendeel is het verdamperoppervlak groter (en vaak zijn ook de aanzuig en uitblaasopeningen groter) daardoor kan de fan op een lager toerental draaien om hetzelfde vermogen te leveren. De COP zal op papier iets slechter uitvallen, maar in de praktijk zal het wel loslopen.

Hoe beter de inverter hoe groter het werkgebied, een inverter kent een minimaal een maximaal en een nominaal vermogen. Het is altijd goed om deze getallen mee te nemen in een vergelijking tussen verschillende systemen.

In verwarmingsbedrijf zal een installatie veel minder de neiging hebben om te pendelen dan in koelbedrijf omdat de gevolgen van invriezen veel kwalijker zijn dan dat de verdamper een paar graden warmer wordt dan de bedoeling is.
SolarEdge gecertificeerd dealer

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 04 feb 2015, 23:28

Zit het verschil niet in een "goed gedimensioneerde warmte pomp" of een "overgedimensioneerde warmtepomp"

Waarin "over" mij inderdaad niet correct lijkt?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 04 feb 2015, 23:41

Het ligt er maar net aan hoever of je gaat in het overdimensioneren. Ik laat het minimum vermogen wat de compressor kan leveren veel zwaarder wegen dan een eventuele onder of overdimensionering. Als je een airco (of warmtepomp) tijdig aanzet dan draait de installatie vele malen meer in een laag vermogen dan >75- 100%

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 05 feb 2015, 08:48

Euh mannen. Even in een bgrijpbare taal voor een leek zoals ik?
Welk syteem verkies jij Japio: de mitsu of de daikin? Wij overwegen zelfs een type zwaarder te gaan (type 50).

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 05 feb 2015, 20:44

Misschien nog een andere vraag, in welke regio komt de WP, hoeveel vorstdahen zijn er in die regio, hoeveel maal beneden de -5, -10 per jaar. En wil je ten alle tijde verwarmen met enkel de WP

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 05 feb 2015, 21:23

De regio is Denderleeuw. Gemiddeld 25-30 vorstdagen per jaar . Normaal een 10 tal van -2 tot -5. Uitzonderlijk een paar kouder. We willen er mee verwarmen maar als het echt onder nul gaat zoals vandaag hebben we nog een kachel en een gasradiator, dus dat is geen probleem. Op die dagen zou hij zoals onze andere WP in de veranda-keuken juist dienen om al een minimum op te warmen vooraleer de andere warmtebronnen aangewend worden. Ik dacht aan een type 50 vooral om hem eerder wat zachter te kunnen zetten (kwestie van geluidshinder) en sneller warm te kunnen maken als je thuis komt. In prijs is het meestal geen groot verschil.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 05 feb 2015, 21:46

In dat geval zou ik gaan voor de hyper, de stilste van de 3. Wanneer die op zijn max zit dan iverschakelen op de andere verwarmingsbron

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 05 feb 2015, 22:03

Steven DCr schreef:Welk syteem verkies jij Japio: de mitsu of de daikin? Wij overwegen zelfs een type zwaarder te gaan (type 50).
Ik lever zelf Daikin, mijn advies is dus nogal gekleurd :lol:
Wat nu de beste is dat model is over 4 jaar zwaar verouderd en wat er niet op zit dat kan ook niet kapot gaan.
Als de warmtepomp niet de enige bron van verwarming is dan zou ik de ftxs35k/ rxs35k aanbieden, bij zeer lage buitentemperaturen loopt het rendement flink terug terwijl de vraag toeneemt; warmtepomp uit, kachel aan zoals Bruma al tikte.

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 05 feb 2015, 22:20

Bedankt Japio, de verschillende installateurs raden mij toch een ftxs42k of 50 aan. Ik zou ook voor de 50 durven gaan. Liever wat overschot dan zoals soms in de veranda-keuken (is een 35) wat de kort waardoor hij altijd op vollen bak moet draaien. Ik twijfel juist tussen de 2 merken. Heb ondertussen ook van General offerte gekregen. Qua specs trekken die wel héél hard op de daikins...

dirsch
junior lid

Bericht door dirsch » 06 feb 2015, 13:33

Steven DCr schreef:Bedankt Japio, de verschillende installateurs raden mij toch een ftxs42k of 50 aan. Ik zou ook voor de 50 durven gaan. Liever wat overschot dan zoals soms in de veranda-keuken (is een 35) wat de kort waardoor hij altijd op vollen bak moet draaien. Ik twijfel juist tussen de 2 merken. Heb ondertussen ook van General offerte gekregen. Qua specs trekken die wel héél hard op de daikins...
Ik heb gekozen voor rendement en dat is het hoogst bij de Panasonic.(Mitsubishi is dan weer de slechtste leerling van de klas)
Andere merken hebben dan andere voordelen zoals functionaliteit: programmeren via smartphone e.d.
Aangezien dat ik het vooral voor verwarming nodig heb, heb ik dan ook de vloermodellen genomen als binnenunit -> warmte moet je zo laag mogelijk inbrengen in de ruimte om het comfortgevoel te verhogen.
Daarbij viel Daikin dan weer uit de boot omdat de bekasting van hum toestellen, na korte tijd, een verkleuring vertonen.
Als je dan toch nog niet beslist hebt, vraag dan nog eens een offerte bij info@ed-technics.be ... die doet voornamelijk Panasonic en LG, maar staat ook open voor andere merken en ik heb het mij zeker niet beklaagd

Groeten,
Dirk

Plaats reactie