technische vraag over lucht lucht warmtepompen

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
Steven DCr
Senior lid
Installatie Land: België

technische vraag over lucht lucht warmtepompen

Bericht door Steven DCr » 01 feb 2015, 10:09

Beste Janus,
Even een technische vraag over lucht lucht warmtepompen. Ik heb 4,4 kw nodig in de woonkamer om te verwarmen:
Bij Mishubischi heb je twee systemen:
- een hyper MSZ-FH35VE die zuiniger is en ook op max 6,3 kw vermogen zou leveren maar op de technische fiche 4kw aangeeft
http://www.mitsubishi-electric.be/resou ... MSZ-FH.pdf
- een gewoon model MSZ-EF42VE2 W/B/S iets zwaarder en iets minder zuinig die 5,4 kw aangeeft maar met ook een een max van 6,3kw
http://www.mitsubishi-electric.be/resou ... nsicht.pdf

De prijs voor beiden is bijna hetzelfde. Maar ik heb precies geen groot vertrouwen in die hyper omdat de fiche een basis van 4kw verwarming aangeeft. De hyper zou bij vries minder capaciteit verliezen door een andere techniek in de compressor)

Ik heb graag een beetje overschot, dat kan nooit kwaad. Toch beweren de verschillende installateurs die ik over de vloer heb gehad dat ze ongeeer even veel zouden verwarmen. Ik ben geen elektricien maar gezien ze een basisvermogen verschil hebben tussen 4 en 5,4 kw kan ik dit moeilijk geloven?
Wat denken jullie?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: technische vraag over lucht lucht warmtepompen

Bericht door janus » 01 feb 2015, 10:33

Ik snap je vraag niet helemaal.
Wat er uitkomt is afhankelijk van wat er in gestopt wordt en van de buitentemp.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

tcbelgium1
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door tcbelgium1 » 01 feb 2015, 11:12

Om te beginnen, hoe kom je op die 4,4 kw die je nodig hebt? En op welke buitentemperatuur is die berekend?
10785wp, 2 zonneboiler 60 heatpipes,500L backup warmtepomp + 25 heatpipes,200 liter, verwarming 17kw lucht/water en 6kw lucht/water met ventilo
warmtepompen & zonneboilers, interesse? >PB

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 01 feb 2015, 11:28

Steven DCr schreef: Even een technische vraag over lucht lucht warmtepompen. Ik heb 4,4 kw nodig in de woonkamer om te verwarmen:
- een gewoon model MSZ-EF42VE2 W/B/S iets zwaarder en iets minder zuinig die 5,4 kw aangeeft maar met ook een een max van 6,3kw
http://www.mitsubishi-electric.be/resou ... nsicht.pdf
Neem de deze, waarom?
Zéér belangrijk neem een overgedimensioneerde L/L wp.
Geluid van binnenunit kan zéér vervelend zijn.
Onze draait altijd in stillemodus (21DB) 50% van stand 1
Om dan nog de nodige Kw te produceren heb je een overgedimensioneerde L/L WP nodig,
die ook zuiniger is omdat die draait in deellast.(moduleren)
Een overgedimensioneerde L/L wp in deellast zal ook minder in defrost modus springen.

tcbelgium1
Senior lid

Bericht door tcbelgium1 » 01 feb 2015, 11:40

Van deze raad zou een koeltechnieker zijn haar van gaan rechtstaan. Wil je het geluid van de binnenunit manipuleren dan kan je dit manueel aanpassen door de blaasstand manueel op de laagste stand in te stellen en niet door een overgedimensioneerde unit aan te schaffen. Een overgedimensioneerde unit zal onvermijdelijk veel aan/uit's met zich meebrengen want nu nét niet de bedoeling (en niet gezond) is van een inverter.
10785wp, 2 zonneboiler 60 heatpipes,500L backup warmtepomp + 25 heatpipes,200 liter, verwarming 17kw lucht/water en 6kw lucht/water met ventilo
warmtepompen & zonneboilers, interesse? >PB

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 01 feb 2015, 11:48

@alfa, waarom moet hij dan de luidruchtigste nemen?

Eerste toestel is inderdaad een 4KW en tweede een 5,4KW.
Eerste start bij 21dBa, tweede bij 28dBa (noot 3dBa is dubbel zo luid -logaritmische schaal). Indien het kouder is buiten dan moet de binnenunit hoger staan om lokaal op temp te kunnen houden.

Nu is het afwegen, hoeveel keer is het hoe koud in uw regio, welk % wil ik afdekken met de WP en heb ik een alternatief voor als het ooit te koud zou zijn.

Een WP kost veel geld en als je 100% 100% dekking wul hebben dan neem je beter 2 afzondelijke units om aan het werk te zetten (ze zullen zelden beide in defrost gaan en zijn uit hun eigen al stiller). De kostprijs is er naar, en de prijs hangt af van uw klimaat.
Indien je maar enkele dagen per jaar lager komt dan -5 kan je mogelijks een goedkopere oplossing hebben naast je WP voor die enkele dagen, ook al is de werkingskost dan groter.

Bij ons is het een multisysteem met keuken, living, bureau en slaapkamer. Indien het te koud is dan worden de deuren van de keuken gesloten en 1 lokaal gaat op nachttemp en het andere op een normale temp. In de loop van de dag wijzigen de lokalen. En er is nog een elektrisch vuur of 2 ter beschikking indien nodig, maar nog nooit gebruikt.

dirsch
junior lid

Bericht door dirsch » 01 feb 2015, 13:15

Hallo,

Bij dit systeem mag je niet hopen dat het bijna geruisloos werkt ... de opgegeven dB's zijn zoiets als het opgegeven verbruik van je wagen ... dat haal je nooit.
De stappenmotor die de luchtkleppen van de binnenunit aanstuurt, laat zich héél regelmatig horen.
Ik heb voor Panasonic gekozen omdat zij de meest efficiënte units hebben: zie naar de waardes van SEER en SCOP
Verder is de buitenunit op -15°C berekend.
Het enige nadeel bij Panasonic, is dat zij geen weekprogramma hebben om de units aan te sturen
Je moet dus steeds via de afstandsbedieningen de temperatuur bijstellen en beschikt slechts over 1 aan en 1 uit timer.

Als je een installateur wil die een heel scherpe prijs geeft voor LG en Panasonic, kan je mij een privébericht sturen.

Groeten,
Dirk

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 01 feb 2015, 13:42

Als je een installateur wil die een heel scherpe prijs geeft voor LG en Panasonic, kan je mij een privébericht sturen.
ù%

En waarom mogen wij dat niet weten Dirk?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

dirsch
junior lid

Bericht door dirsch » 01 feb 2015, 13:48

Als iemand echt interesse heeft, kan hij de info bekomen
Het kan toch niet de bedoeling zijn om hiervan een reclameforum te maken.

Zelf heb ik er geen belang bij, het is enkel het resultaat van eigen onderzoek en ervaring.

Groeten,
Dirk

alfa
Master lid

Re:

Bericht door alfa » 01 feb 2015, 16:50

bruma schreef:@alfa, waarom moet hij dan de luidruchtigste nemen?
De technische fiche niet gelezen ,maar zou voor één gaan met hoger Th Kw dan nodig .
Ik ben eerst gaan horen bij invoerder naar het geluid van binnenunit(Samsung jungfrau 6 KW)
Deze draait zéér stil in stillemodus (21 DB)met voor ons de nodige th Kw afgifte.(centraal in leefruimte)
Heb dat toestel al 3 jaar en ben er zéér tevreden over, de nieuwe versie kan je programmeren met smartfhone.
Voordeel van overgedimensioneerde L/L wp s'morgens kan die woning vlugger naar T° halen.
Dit toestel springt niet op/aan, maar zal in deellast draaien en moduleren .
Werkt die zuiniger omdat compressor moduleert aan 21C° binnen T° (20 C° iets meer toeren 22 C° draait compressor iets minder in toeren .
Net zoals de moderne Cv gas branders
Technisch is deze werking in alle opzichten beter dan kleine L/L wp op vol vermogen en de nodige DB in woning.
PS. Wij gebruiken L/L Wp enkel tot 6 à 8 ° BT° bij lager BT°combinatie CV gas.
Ik zou nog altijd een overgedimensioneerde kopen , omdat ik er van overtuigd ben.
Zuiniger in verbruik door deellast werking en minder geluid in woning.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 01 feb 2015, 17:00

Inderdaad vergeten te vermelden, waarschijnlijk om dat ik zelf invertorgestuurd systeem heb, dat deze modullerende minder verbruiken.
Let wel indien je een overgedimentioneerd toestel neemt dan werkt de buitenunit bij geringe warmtevraag als aan/uit. Dit kan ik de laatste dagen 's nachts perfect meten.
Hoe groter de binnenunit, hoe meer geluidsdruk, vandaar mijn besluit.

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 01 feb 2015, 17:03

Beste Iedereen,
Alvast dank voor de massa's info. De 4,4 kw nodig is berekend door 4 verschillende installateurs, dus zal wel juist zijn zeker?
Hierbij ook de afmetingen:
- Zitplaats 5,30m x 3,63m x 2,70m
- Woonplaats 5m x 3.96m x 2,7m
Het is wel een open geheel met de keuken/veranda.Kan ook met glazen deuren worden afgesloten maar is niet de bedoeling.

Ik heb ook een mitsubishi reeds staan in de keuken (een 35 grondmodel) en ik heb inderdaad een alternatief als het echt koud is. Zoals door iemand gezegd slechts een 20 à 30 dagen per jaar. Gezien de opwarming van de aarde en de zachtere winters steeds minder nodig...
Vandaag heb ik ook een offerte gehad van een daikin: FTXS42K.
http://www.daikin.be/nl/binaries/ECPNL1 ... 237275.pdf
Deze is vergelijkbaar met de MSZ-EF42VE2 W/B/S van mitsubishi. Enkel iets mindere COP dus wel iets minder zuinig (200 kwh /jaar). Maar die COP's zijn ook niet altijd alles heb ik al ondervonden.

Op het einde van de rit moet je ook gewoon warm hebben. Het voordeel aan die daikin is wel dat deze een fluisterstille stand heeft en dat werkt echt zachter heb ik bij een kennis al gezien en gehoord.De daikin heeft ook een sensor om de windstroom niet naar personen te richten (waarde??) maar daikin heeft anderzijds niet altijd de beste naam?

Welke van de 3 raden jullie mij aan of zou ik toch een model nog zwaarder nodig hebben?

Alvast dank!

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 01 feb 2015, 17:05

Laat je ook niet blind staren op COP.
Een L/L wp in deellast haalt een beter COP bij -2 C° BT dan één op vol vermogen bij die BT.
Heeft te maken met thermische wisseling in verdamper.
Vol vermogen heeft het koelgas laagste T° in verdamper.(hogere druk in condensor)=binnenunit staat warmer
In deellast heeft het koelgas minder lagere T° in verdamper(minder hogere druk in condensor)=binnenunit staat minder warm
Er kan gekozen worden voor kleine WP die vol vermogen draait en evenveel KW'S afgeeft als grotere WP die in deellast draait en moduleert.

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 01 feb 2015, 17:13

Dag Alfa, dus jij zou zeker gaan voor de twee 42 modellen, zoals mijn gevoel al een beetje aangaf. Maar welke raadt je mij dan aan, de daikin of de mitsu? En heb ik met de 42 voldoende vermogen?

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 01 feb 2015, 17:26

Nog vergeten te vermelden .
De L/L WP zijn eigenlijk 90 % ontworpen om te koelen.(airco's) binnenunit word dan verdamper
Als je die toestellen 90% zou gebruiken om te verwarmen , moet je één laten samenstellen.
Ooit bij Samsung een tabel gehad met binnenunit en verschillende buiten units en de COP ervan
Daar zat toch wel wat verschil van rendementen.

Plaats reactie