Hoeveel verbruikt een warmtepomp?

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Hoeveel verbruikt een warmtepomp?

Bericht door Christiaan » 05 dec 2018, 17:10

DaRkMaN_FX schreef:
05 dec 2018, 16:07
Een WP werkt ook meestal met een buitensensor & binnensensor (kamersensor) die dan de graadminuten gaat berekenen.
Met deze graadminuten kan je dan ook weer gaan spelen om "pendelen" of start/stops te verminderen.
Moet "ik" daarmee gaan spelen ? Ik zou stellen dat de WP zelf zo intelligent moet zijn om de bvb. de ingestelde uitgaande temperatuur van het secundair circuit constant te houden , waarbij die temperatuur door de installateur ( of mezelf ) in te stellen is. Daarvoor heb je geen ver afgelegen sensoren nodig. De binnenkamer thermostaat zal wel bepalen of de WP zijn warmte moet afgeven of zich koest moet houden.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 05 dec 2018, 17:41

Die instellingen zijn meestal wel door de installateur gekend.
Met een buitensensor zal uw warmtevraag beter kunnen sturen dan zonder buitensensor.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 05 dec 2018, 18:03

DaRkMaN_FX schreef:
05 dec 2018, 17:41

Met een buitensensor zal uw warmtevraag beter kunnen sturen dan zonder buitensensor.
Dat snap ik niet. Mijn binnenhuis thermostaat en mijn eigen gebibber bepalen toch mijn vraag , of niet ? De WP moet maar voldoende kunnen compresseren om die binnentemperatuur te kunnen bereiken , en dat zou zelfs moeten kunnen zonder de lagere buitentemperatuur te meten. Alleen als de "buitentemperatuur" ( bvb. W/W WP met een vat heet water als bron ) hoger is dan de gewenste temperatuur van het water in het secundaire circuit , moet de WP iets "speciaals" doen , namelijk zichzelf buiten werking stellen en de warmteuitwisseling aan de pompen en de warmtewisselaar overlaten. Al dat buitensensor gedoe lijkt me een dikke foefel om beperkingen van de WP een beetje bij te vijlen.

P.S. De WP is eigelijk een fantastische uitvinding. :-) Het is het enigste toestel ( L/L of L/W ) dat op een eenvoudige manier de atmosfeer kan doen afkoelen. :D

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 05 dec 2018, 19:31

Lees dit dan eerst eens
https://www.ikgabouwen.be/10-punten-om- ... mtepompen/

Puntje 9
9. Installeer een regeling met een buitenvoeler. Deze beheert de ideale verwarmingscurve op basis van de buitentemperatuur. Voor een buitentemperatuur van 10°C bijvoorbeeld, bedraagt de begintemperatuur van het water voor verwarming 25°C, voor een buitentemperatuur van 0°C zal ze rond 35°C liggen.
Correcte verwarmingscurve = minder verbruik
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 dec 2018, 20:03

Christiaan schreef:
05 dec 2018, 18:03
Dat snap ik niet.
Is nochtans geen nieuw gegeven en zeker geen exclusiviteit van een verwarming met een WP. Is gewoon een WAR systeem.
Dat wordt op CV toegepast ongeacht hun energiebron.
Dat laatste gaat, als het goed is afgesteld, voorkomen dat je eerst moet bibberen voor je kamerthermostaat warmte vraagt en er enige tijd overheen gaat voor de gevraagde warmte je kamer bereikt.
Eigenlijk begrijp ik je soms niet goed. Enerzijds zit je theoretische berekeningen te maken voor systemen in de toekomst maar al jaren praktisch toepasbare systemen gaan je, volgens eigen zeggen, begrip te boven?

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 05 dec 2018, 21:02

Even reageren op vorige posts.
Wat ik nu neerschrijven is van technische proeven uitgevoerd door een collega samen met een technische school.

Ecovat-alike:
Een regenput van 20m3 werd binnenin voorzien van ruime isolatie met daarin een 'zak' met water, ruim 10.000l
Bevinding was dat er maar een beperkte hoeveelheid energie kon worden opgeslagen in vergelijking met wat de zonnecollector kon genereren en wat nodig was om het huis op temperatuur te houden.
Stilstand verliezen waren groot. Ecovat-alike minder dan 10°C in 6 maand ???

WP W/W-alike
Een WP waarbij de primaire zijde water kreeg op een temperatuur hoger dan de secundaire was een probleem. Anderzijds was het totaal verbruik aan de hoge kant om vanuit de regenput warmte te halen. Je wil nl de WP met zo laag mogelijk verschil temperatuur laten werken en water rondpompen aan hoog tempo kost redelijk veel energie.

Toestand veranderend medium
Overgaan van vloeistof naar vast of omgekeerd als stockering gaf teveel volumehoeveelheid en was bij elke cyclus wat minder efficiënt, aantal cycli was beperkt.

Ondertussen heeft een UK firma dit onder de knie en werken ze met gelaagde temperaturen. Elk heeft zijn eigen temperatuursniveau en een WP brengt die telkens hoger zodat je ook SWW kan genereren.
Vergelijk de werking met een CNG station met 3 drukvaten Hoge druk Midden druk en Lage druk.
Nadeel is de je bijna geen COP meer hebt na 3 keer optransformeren van de temperatuur.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 05 dec 2018, 21:49

DaRkMaN_FX schreef:
05 dec 2018, 19:31
Lees dit dan eerst eens

Puntje 9
9. Installeer een regeling met een buitenvoeler. Deze beheert de ideale verwarmingscurve op basis van de buitentemperatuur. Voor een buitentemperatuur van 10°C bijvoorbeeld, bedraagt de begintemperatuur van het water voor verwarming 25°C, voor een buitentemperatuur van 0°C zal ze rond 35°C liggen.
Dat 10 punten plan bevat wel een aantal evidente zakens. Dat hoeft men niet eens te schrijven ( isolatie , steeds performanter , etc ... ) Mijn oma met haar stoof wist ook al dat gordijnen voor de ramen isolerend werkten , en dat er goede en betere stoven bestonden.

Wat die beginwarmte van 25°C en 35°C betreft , dat is nu eens echt kwatch. Of het nu buiten plotseling -10°C of +10°C ( verschil dag / nacht ) is , dat maakt voor een goed geisoleerd huis niet uit. De ruimtes zullen bij eenzelfde binnentemperatuur en bij eenzelfde "binnenwater" temperatuur even snel 10 graden stijgen , ongeacht de buitentemperatuur. Die "verwarmingscurve" is een uitvindsel , en die kwam er om de beperking van een WP goed te praten. Uiteraard gaat de compressie minder energie vragen als de temperatuurstijging slechts 20° bedraagt ( van +10 naar +30 ) ten opzichte van wanneer de pomp 40°C moet opwekken ( van -10°C naar +30°C ). De "binnenwater" temperatuur regelen volgens wat zich buiten aan het afspelen is , dat is onnozel. Het gaat de snelheid waarmee de ruimte opgewarmd wordt variabel maken , niks meer dan dat.

Trouwens , wat is eigelijk de meest efficiente manier om ruimtes warm te krijgen ? Dat is verwarmde lucht ! Bij zowel vloerverwarming als verwarming met radiatoren , moeten eerst nog die vloer , en die radiatoren opgewarmd geraken vooraleer die hun warmte aan de omgeving kunnen afgeven. Vloerverwarming komt hier zelfs als slechtse uit de bus , alleen het subjectief "gevoel" van opstijgende warme lucht doet mensen denken dat de ruimte warm is.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 05 dec 2018, 22:01

@bruma

W/W-alike configuratie : waarom was een hogere temperatuur aan de primaire kant dan aan de secundaire kant een probleem ? Aan de primaire kant moet men de stroom sterk vertragen zodat de warmtewisselaar de warmte die "passeert" voldoende kan afkoelen en kan ocverdragen naar het secundaire circuit op een lagere temperatuur. Met een klassieke WP gaat dit uiteraard niet , men moet die zelfs "bypassen".

Ecovat-alike: dat is niet zomaar een zak maar zo goed als een echte thermos. Dat maakt men zo maar niet met een zak in een put te steken. Hoeveel kWh je in een bepaald volume water kan opslaan is gemakkelijk te berekenen , en afhankelijk daarvan moet je dan ook het volume kunnen afleiden , tezamen met wat je effectief aan kWh wilt stockeren.

shreknel
lid

Bericht door shreknel » 05 dec 2018, 22:05

Christiaan schreef:
DaRkMaN_FX schreef:
05 dec 2018, 19:31
Lees dit dan eerst eens

Puntje 9
Dat 10 punten plan bevat wel een aantal evidente zakens. Dat hoeft men niet eens te schrijven ( isolatie , steeds performanter , etc ... ) Mijn oma met haar stoof wist ook al dat gordijnen voor de ramen isolerend werkten , en dat er goede en betere stoven bestonden.

Wat die beginwarmte van 25°C en 35°C betreft , dat is nu eens echt kwatch. Of het nu buiten plotseling -10°C of +10°C ( verschil dag / nacht ) is , dat maakt voor een goed geisoleerd huis niet uit. De ruimtes zullen bij eenzelfde binnentemperatuur en bij eenzelfde "binnenwater" temperatuur even snel 10 graden stijgen , ongeacht de buitentemperatuur. Die "verwarmingscurve" is een uitvindsel , en die kwam er om de beperking van een WP goed te praten. Uiteraard gaat de compressie minder energie vragen als de temperatuurstijging slechts 20° bedraagt ( van +10 naar +30 ) ten opzichte van wanneer de pomp 40°C moet opwekken ( van -10°C naar +30°C ). De "binnenwater" temperatuur regelen volgens wat zich buiten aan het afspelen is , dat is onnozel. Het gaat de snelheid waarmee de ruimte opgewarmd wordt variabel maken , niks meer dan dat.

Trouwens , wat is eigelijk de meest efficiente manier om ruimtes warm te krijgen ? Dat is verwarmde lucht ! Bij zowel vloerverwarming als verwarming met radiatoren , moeten eerst nog die vloer , en die radiatoren opgewarmd geraken vooraleer die hun warmte aan de omgeving kunnen afgeven. Vloerverwarming komt hier zelfs als slechtse uit de bus , alleen het subjectief "gevoel" van opstijgende warme lucht doet mensen denken dat de ruimte warm is.
Kan je dat wat meer uitleggen? Ik snap dat er misschien een tijdsverschil is tussen superieure isolatie en mindere (vanwege warmte inertie). Maar in "steady state" gaat er proportioneel toch even hard verwarmd moeten worden, niet?

Wat het punt van de lucht te verwarmen aangaat, versta ik dat aangezien de lucht altijd een stuk minder warm dan 37 graden is, de stralingswarmte een groot deel van het "warmte gevoel" uitmaakt.

Maar dat is maar een beeld dat ik me gevormd heb door "zelfstudie". Misschien (en waarschijnlijk) is dit (deels) verkeerd.

Hopelijk kan je ons iets bijbrengen, want ik kijk er altijd naar uit om iets te leren om efficiënter te zijn (en ook voor het leren op zich :-) )

Sent from my MI 6 using Tapatalk

12x Trina Solar 300 (3600 Wp) - Oost (100) - West (280) - Solax X1 Boost 3.0

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 05 dec 2018, 22:36

shreknel schreef:
05 dec 2018, 22:05
Kan je dat wat meer uitleggen? Ik snap dat er misschien een tijdsverschil is tussen superieure isolatie en mindere (vanwege warmte inertie). Maar in "steady state" gaat er proportioneel toch even hard verwarmd moeten worden, niet?
Dat klopt , maar bij een lagere brontemperatuur ( de "binnenhuis" water temperatuur ) gaat de opwarming van de kamer trager verlopen , net vanwege dat temperatuursverschil. Of het buiten daarbij koud of warm is , maakt bij perfecte isolatie ( deuren en venters ) geen verschil.

Wat het punt van de lucht te verwarmen aangaat, versta ik dat aangezien de lucht altijd een stuk minder warm dan 37 graden is, de stralingswarmte een groot deel van het "warmte gevoel" uitmaakt.
Juist , maar dat is niet meteen waar het om gaat. Bij vloerverwarming en radiatoren warm je zakens op die helemaal niet warm hoeven te worden om het zelf binnenshuis lekker warm te krijgen. Dat is wat ik bedoel.

In alle drie gevallen ( vloer , radiator en warme luchtblazer ) wordt de ruimte omgewarmd door circulerende warme lucht. Stralingswarmte verkrijg je door directe infraroodstraling ( een electrisch kacheltje , de zon )

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 dec 2018, 09:20

De menselijke huidopp. heeft een gemiddelde temp. van 30-32°C (geen 37°C).
Convectiewarmte zorgt er alleen voor dat we niet teveel warmte verliezen aan de lucht maar ze warmt ons niet echt op (de verwarmde omgevingslucht is minder warm dan de temp. van de huid), stalingswarmte (infrarood) doet dat daarentegen wel (40-80°C aan de stralingsbron - infrarood warmt ook de massa in de woning op zodat het effect nog versterkt wordt, warme lucht doet dat niet).
Vandaar dat bv. ook een speksteenkachel bij een lagere en hogere ruimtetemp. (75 % stralingswarmte en 25 % convectiewarmte) altijd aangenamer aanvoelt dan eenzelfde gemeten ruimtetemp. bij 100 % convectiewarmte. Komt daar nog bij dat convectiewarmte de lucht uitdroogt en infraroodstraling niet. Stralingswarmte werkt dan nog eens horizontaal en luchtwarmte verticaal (vandaar dat vloerverwarming aangenamer aanvoelt. Het werkt ook grotendeels verticaal en het aandeel straling, afhankelijk van de gebruikte materialen van de vloer, is ook groter dan bij 100% convectie)
Het is dus iets ingewikkelder dan je stelt (wat betreft dit punt want voor je oplossingen maak je het blijkbaar liever zo ingewikkeld mogelijk ;-) ).

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 06 dec 2018, 09:46

Prachtig bewoord , en ik ben het helemaal met u eens :-) Alleen , dat het ingewikkelder is , tiens , ik vind de huisinstallatie die u zelf gebruikt en hier al beschreven hebt nog véééél ingewikkelder. :lol:

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 dec 2018, 13:23

Zo ingewikkeld dat ze al jarenlang dagdagelijks in gebruik is en bij aanhoudende buitentemperaturen van +4°C geen enkele persoonlijke tussenkomst vergt. Ziet er zelfs naar uit dat we op die manier het einde van het jaar gaan halen. Daar kan ik dus wel mee leven. Ook met de sporadische uitzonderingen op die algemene regel. :mrgreen:
Het leven hier aan huis verloopt in vergelijking van dat van de modale Vlaming redelijk eenvoudig. Maar dat kan ook persoonlijke perceptie zijn.

Plaats reactie