Zoek 1 fase 3000W max warmtepomp

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
Trianon
lid
Installatie Land: Ander

Zoek 1 fase 3000W max warmtepomp

Bericht door Trianon »

Beste,

Ik ben op zoek naar een warmte pomp die maar 1 fase nodig heeft en een (gestuurd) max vermogen onder de 3000W.
Tijdens zonnige dagen (wanneer de zonnepanelen opbrengen) mag het opgenomen vermogen dus wel hoger liggen.
Maar via een extern signaal moet het dus mogelijk zijn om het opgenomen vermogen te verlagen.

groeten,
Steve
bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Re: Zoek 1 fase 3000W max warmtepomp

Bericht door bartgo »

Zowat elke buitenunit lucht water is 1 fase. En kijk eens naar de functie smart grid waarbij je kunt sturen hoe hard de warmtepomp werkt.

3000w, dat is echt al op volle kracht warm water produceren.
janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Over wat voor soort wp gaat het?
LL LW of WW?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Trianon
lid

Bericht door Trianon »

Het liefst voor een Lucht Water versie die kan samen werken met de huidige radiatoren (dus hoge temperatuur).

Vandaar dat ik gaan zien was bij Daikin, vb de binnen unit ETVH16S23DA6V is 1 fase maar reeds met zekering van 20A.
Hun buiten units waren 3 fasen 400V...

Ben er zeker van dat er hier genoeg kenners zijn op het forum die me op de goede weg kunnen helpen naar een gepast
merk en types ... Dan ga ik wel verder zoeken, maar voor mij is gebruikers ervaring belangrijker dan wat er in de folders staat.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Denk niet dat je een wp moet kiezen als je radiatoren op hoge temp wilt gaan voeden, het rendement zal erg laag zijn.
Verder moet je ook niet teveel naar de gevraagde zekering kijken, beter naar het afgenomen vermogen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

Onze Daikin 8kw LW is dus echt wel eenfasig buitenunit.
Trianon
lid

Bericht door Trianon »

@bartgo
Wil je het type Daikin doorgeven aub ? 8kW zal de maximale warmte vermogen zijn en niet het opgenomen.

@janus
Daar vrees ik ook al voor, bij Bulex heb ik al iets gevonden dat kan werken ver onder de 3kw verbruik maar
met max 35C binnen water temp. ipv 55C. Ik denk niet dat er zoveel mogelijkheden gaan zijn... :cry:
Dus de radiatoren vervangen is zeker ook een mogelijkheid, maar liever geen lucht-lucht warmtepomp
omdat de vrouw daar niet gelukkig mee is.

Hoe dan ook zullen er zonnepanelen moeten bijkomen om boven die 3kW net aansluiting uit te komen
zodat onze andere verbruikers ook nog kunnen gebruikt worden. De digitale meter in Italie meet continue
de stroom, tot 3300W max voor 15min kan maar langer of er boven en ze sluiten je af !

Ook belangrijk is dat er volgens de plannen minimum 10.000W voor 12u pre dag nodig voor verwarming.
Heb nog geen idee of je dit ook als 5.000W voor 24u mag aanzien ?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Die vraag stel je beter aan het bedrijf wat de cijfers gegeven heeft.
Want het lijkt mij erg veel (weet natuurlijk niet hoe groot je woning is en hoe hij geïsoleerd is.
.

Trianon
lid

Bericht door Trianon »

janus schreef: 06 sep 2021, 15:27 Die vraag stel je beter aan het bedrijf wat de cijfers gegeven heeft.
Want het lijkt mij erg veel (weet natuurlijk niet hoe groot je woning is en hoe hij geïsoleerd is.
Totale oppervakte is 97m2, huisje origineel van 1960 maar volledig gerenoveerd door de vorige eigenaar in 2001 met dubbel glas en CV.
Dus heel dikke muren, nieuwe dak geplaatst, maar heb gene idee van dak isolatie (ga ik de volgende keer zeker onderzoeken).
Zou dus zeggen gemiddeld isolatie.

Ik vind het ook veel, maar er staat wel 10.000W voor 12u, daarom dat ik denk dat het 5000W is over 24h.
De originele plannen zijn van in 2001, uit ervaring weet ik dat je daar niets meer over moet gaan vragen.
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

Mijn model is een Daikin Rotex. Oud dus en niet meer beschikbaar. Maar wat ik wou zeggen: we dachten zelf ook dat een warmtepomp driefasig is maar dat is dus meestal niet zo. Tenslotte is het maar een grote koelkast he.
Trianon
lid

Bericht door Trianon »

bartgo schreef: 07 sep 2021, 08:12 Mijn model is een Daikin Rotex. Oud dus en niet meer beschikbaar. Maar wat ik wou zeggen: we dachten zelf ook dat een warmtepomp driefasig is maar dat is dus meestal niet zo. Tenslotte is het maar een grote koelkast he.
Ja dat klopt.

Nu dat ik meerdere datasheets heb gelezen, heb ik hem ook door :
Met bedrading "3x" bedoelen ze L+N+G en niet drie fasen :oops:
Drie fasen wordt meestal maar toegepast vanaf 16kW vermogen of hoger.

Maar de ingebouwde doorstroom weerstand zijn meestal 3kW of groter en
dan zit wel boven mij net budget (max 3300W voor 15min).
Maar ik hoop dat we die niet echt gaan nodig hebben in Italie.
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

Die weerstand in de buffer kun je altijd uitzetten. Of zelfs opsplitsen zoals mabo deed zodat je twee kleinere weerstanden hebt.
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Een LL (Daikin ervaring mee), een LW op LT zal daar niet veel van afwijken, van 2000W levert op 7°C buitentemperatuur 9-10kW aan warmte op per uur. Bij -5 zit je nog steeds boven de 6kW aan warmte per uur.

Trianon
lid

Bericht door Trianon »

Even een update :

Onze eerste stap is om zelf een WP te installeren die volstaat met enkel onze net aansluiting van 3kW (in feite 3.3kW) en tijdens koken, wassen, ... dan even de WP buiten unit op non actief plaatsen. De afgifte gebeurt via de oude radiatoren op HT !

Daarnaast gaan we ook navraag doen bij installateurs voor zonnepanelen en batterijen, afhankelijk van mogelijke subsidies en
het max toegelaten ZP vermogen gaan we dan beslissen (3kW is al zeker).

Qua WP heb ik mijn oog laten vallen op Vailliant, die hebben een reeks waarvoor je geen certificaat warmtetechnieken nodig hebt :
- aroTHERM plus mono, max 3.5kW opname, veel info, redelijke prijs en gaan tot 75C voor CV water.

Iemand ervaring mee ?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei warmtepomp”