monoblock WP met glycol in afgiftesysteem

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
Zwerius
lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

monoblock WP met glycol in afgiftesysteem

Bericht door Zwerius »

Zijn er eigenlijk mensen hier, die een monoblock in gebruik hebben, in combinatie met een glycol-oplossing in het afgiftesysteem? Enig idee van de extra benodigde energie voor de circulatiepomp (omdat de glycol-oplossing visceuser is dan water)?
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum, NL
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: monoblock WP met glycol in afgiftesysteem

Bericht door janus »

Ik verwacht toch dat dat verwaarloosbaar laag is.

En om dat te bepalen zal je een test opstelling moeten bouwen, in de praktijk zie je het verschil niet.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Patsme
junior lid
Installatie Land: België

Re: monoblock WP met glycol in afgiftesysteem

Bericht door Patsme »

Wel ik heb in diverse forums gelezen dat glycol in het afgifte systeem een COP killer is.
Het meerverbruik van de circulatiepomp zal miniem zijn maar het probleem zou daar vooral zitten in de slechtere warmteopname (afgifte?) door de viscositeit met glycol, dus hoe meer glycol toegevoegd hoe slechter.
Daarom dat dit normaal niet wordt gedaan, nadeel zonder glycol is kans op bevriezen van de leidingen die minder goed geïsoleerd zijn.
Dit laatste is gebeurd bij een collega tijdens de laatste vriesperiode, volgens hem werkte de antivriesfunctie bij zijn Vaillant LW niet of is er zelfs niet.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei warmtepomp”