Welke Airco ?? & Hoeveel Koelcapaciteit nodig ?? Onderwerp is opgelost

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
Yes
Master lid
Installatie Land: België

Welke Airco ?? & Hoeveel Koelcapaciteit nodig ??

Bericht door Yes »

Ik ben op zoek naar een LL Airco monosplit (Koelen , Verwarmen, Ontvochtigen)
Zelf een voorlopige berekening/schatting gemaakt als volgt.
Living = 40.6 m² = 106.4 m³ x coef. 30 (isolatiewaarde) = 3.0 kW.
Open keuken = 18.7 m² = 46.4 m³ x coëf. 30 = 1.4 kW.
Totaal = 59.3 m² = 147 m³ x coëf. 30 = 4.4 kW.

In 1ste instantie is het de bedoeling om te koelen tot een +/- 25°C (in Living+Keuken) , want tijdens de zomer kan het hier oplopen tot 30-32°C.
(Veel dubbel glas op het zuiden (7.7 m²) en westen (14.8 m²) )

In 2de instantie zou ik in tussenseizoen willen bijverwarmen met het overschot van PV die 1000-1500 kwh bedraagt. (nu verbruik ik dit met een gewone el. Radiator.
Met Airco met COP van 4 zou ik hier 4 x meer rendement uit halen.)
Daar de opening/doorgang tussen mijn keuken en de living slechts 128 cm. bedraagt , zou ik tijdens het verwarmen deze opening kunnen afsluiten met een gordijn , waardoor ik slechts mijn living dien op te warmen.

Vraag :
1. Wie kan er mij info geven over een goeie prijs/kwaliteit goed merk met een goede COP , SEER , SCOP die betrouwbaar is ?
2. STEL nu dat ik voor bovenstaande een 4 kW koelvermogen zou nodig hebben ? (of is dit te veel of te weinig ? ) Is het dan beter om wat te
overdimensioneren om verbruik (kWh/jaarbasis) lager te houden en het toestel niet tot het uiterste te belasten ? of speelt dit geen rol ?
3. Een Airco met Inverter is waarschijnlijk ook kostelijker ? Maar is dit zijn geld waard naar verbruik toe en temp./comfort regeling ?

Graag jullie input , ervaringen , tips enz….
En alvast bedankt !

PS. : Kennen jullie goede installateurs omgeving Kortrijk ?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Welke Airco ?? & Hoeveel Koelcapaciteit nodig ??

Bericht door janus »

Een Airco met Inverter is waarschijnlijk ook kostelijker ? Maar is dit zijn geld waard naar verbruik toe en temp./comfort regeling ?
Zijn er nog airco's zonder inverter te koop dan?
Koop die nooit, ze zijn veel minder comfortabel.

Maar heb je geen bomen of screens om de hitte buiten te houden?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Yes
Master lid

Bericht door Yes »

janus schreef: 06 jun 2020, 00:11
Een Airco met Inverter is waarschijnlijk ook kostelijker ? Maar is dit zijn geld waard naar verbruik toe en temp./comfort regeling ?
Zijn er nog airco's zonder inverter te koop dan?
Koop die nooit, ze zijn veel minder comfortabel.

Maar heb je geen bomen of screens om de hitte buiten te houden?

Nee , geen bomen of screens.
Ik kan wel al mijn vensters dichttimmeren met Betonplex platen :roll: :lol:
Maar dat ga ik niet doen !
Ik kan dan evengoed verhuizen naar een bunker.
En dat zou kostelijker zijn dan een airco (met inverter) te plaatsen ;-)
Hervé
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Hervé »

Koelcapaciteit is voldoende, maar ik zou een duo-split nemen om tocht te vermijden.
De merken die ik zou aanraden is Mitsubishi Electric, Daikin en Samsung. Alle hebben een goede na-service hier in België.
Moet het een stuk goedkoper zijn voor de zelfplaatser zou ik Midea Xtreme 18000BTU reeks in Italie aankopen. Bij defecten is het hier wel moeilijker aan vervangonderdelen te geraken maar prijs voor het toestel ligt op 1/3 voor dezelfde specs. (Wel het systeem dan door iemand met een F-gassen certificaat in dienst laten stellen).
Overcapaciteit heeft geen enkele zin, dit drukt zelfs het rendement/SCOP.
Yes
Master lid

Bericht door Yes »

Hervé schreef: 19 sep 2020, 03:05 Koelcapaciteit is voldoende, maar ik zou een duo-split nemen om tocht te vermijden.
Wat bedoel je met "tocht vermijden" ??

Overcapaciteit ?
Het is toch beter een 5 kw airco te laten draaien op 80% , dan een 4 kw op 100% ?
Hervé
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Hervé »

Yes schreef: 19 sep 2020, 11:01
Hervé schreef: 19 sep 2020, 03:05 Koelcapaciteit is voldoende, maar ik zou een duo-split nemen om tocht te vermijden.

Overcapaciteit ?
Het is toch beter een 5 kw airco te laten draaien op 80% , dan een 4 kw op 100% ?
Stel met 1 binnentoestel blaast 10m³ per minuut bij 10000BTU. Dan is de luchtverplaatsing bij 2 toestellen 5m³ per minuut elk en 10000BTU te samen. Dus bij 2 toestellen voel je de koude luchtverplaatsing en geluid minder + een veel gelijkmatige verdeling van temperatuur.

Als je de specs bekijkt is het rendement hoger bij vollast. De levensduur van de installatie kan wel iets verkorten, maar word ruimschoots gecompenseerd door het hoger rendement/SCOP.
Yes
Master lid

Bericht door Yes »

Hervé schreef: 21 sep 2020, 00:26
Yes schreef: 19 sep 2020, 11:01

Overcapaciteit ?
Stel met 1 binnentoestel blaast 10m³ per minuut bij 10000BTU. Dan is de luchtverplaatsing bij 2 toestellen 5m³ per minuut elk en 10000BTU te samen. Dus bij 2 toestellen voel je de koude luchtverplaatsing en geluid minder + een veel gelijkmatige verdeling van temperatuur.

Als je de specs bekijkt is het rendement hoger bij vollast. De levensduur van de installatie kan wel iets verkorten, maar word ruimschoots gecompenseerd door het hoger rendement/SCOP.
Kun je eens zo een spec met rendement posten ?
Plaats reactie