Fujitsu LL warmtepomp/airco ASYG18(24)KLCA Onderwerp is opgelost

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
roosenr
lid
Installatie Land: België

Fujitsu LL warmtepomp/airco ASYG18(24)KLCA

Bericht door roosenr »

Heeft iemand dees model van Fujitsu?

ASYG18KLCA Of ASYG24KLCA

De eerste heeft 5,1 en de tweede 7,2 kw koelvermogen...de ene installateur die hier komt zegt dat ik naar 2x 7kw moet gaan, de andere zegt dat 2x5,1 voldoende is.

Te koelen volume in totaal is 350m3, oppervlakte 130m2....

Wat ik ook raar vindt is dat geluidsproductie (geluidsdruk) in dba hoger is dan bij andere merken in Quiet maar vindt dan op de Nederlandse site weer andere info dan op de Belgische... ook zou de zwaarde versie 2dba minder geluid maken in quiet modus...
84B9661E-C99E-414C-BFC5-C4DE5B8281AD.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door roosenr op 22 jul 2020, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
roosenr
lid

Re: Fujitsu LL warmtepomp/airco ASYG18(24)KLCA

Bericht door roosenr »

FDFE1942-D63B-4BCA-862F-2B5457F40CFF.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Gokken de installateurs of hebben ze het berekent?
Plaats de berekeningen eens naast elkaar of probeer het zelf te berekenen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
roosenr
lid

Bericht door roosenr »

janus schreef: 22 jul 2020, 20:14 Gokken de installateurs of hebben ze het berekent?
Plaats de berekeningen eens naast elkaar of probeer het zelf te berekenen.
Tja wat is berekent, heb een beetje het gevoel dat die op hun....gevoel afgaan...nu bij die toestellen staat ook altijd een Max aantal m3 dat ze kunnen koelen...hier zijn mss al 10 installateurs langsgeweest, allemaal hetzelfde, die meten enkel oppervlakte op...
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Zonder de isolatiewaardes van de ruimte blijft het gokken, zeker van achter ons scherm, die mannen zijn in ieder geval nog ter plaatse geweest .
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Voor zover ik me herinner van mijn installatie warmen en koelen gebruiken ze standaard waarden per M2 of M3. Maar die kunnen bijgesteld worden naargelang de glaspartij grootte.
Bij ons is zuid een verlengde dakgoot (alias luifel) waardoor de zon quasi niet meer binnen schijnt. Dan hoeft die bijgestelling niet.
Ander punt is dat de ene installateur zijn installatie op een lagere last wil laten draaien dan een anderen.

En voor de geluidsdruk, neem niet de quit maar de middelmaat uit de 3 andere instellingen, is deze waarop de binnenuit het leest zal werken.
(Quit, low, mid, high)
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo »

Berekeningen van installateurs moet je met een dikke korrel zout nemen, het is altijd wat nattevingerwerk, plus een ruime veiligheidsmarge.
Ze doen het oppervlakte of het volume maal een bepaalde factor die afhankelijk is van wat ze denken of van wat jij hen zegt, hoe je huis ongeveer geïsoleerd is.

Ik heb als ingenieur, indertijd mijn berekeningen zelf gemaakt, met de exacte isolatiewaarden van de bouwmaterialen die in het huis verwerkt waren, en kwam op een warmteverlies uit dat minder dan de helft bedroeg dan wat verschillende CV installateurs me in hun offertes aanboden.
Ik heb dan ook gekozen voor een CV ketel die minder dan de helft van het vermogen gaf dan in hun offertes, en allemaal zeiden ze me dat ik in de winter zou kou lijden.
Als ik hen dan mijn berekening liet zien (een aantal pagina's lang), en hen vroeg waar ik me dan zou vergist hebben,
was er geen enkele die mijn vraag kon beantwoorden, omdat ze nul kennis hadden van warmteverlies berekeningen,
en gewoon het oppervlakte van het huis vermenigvuldigden met een faktor om tot een ketelvermogen uit te komen.

Het huis staat er ondertussen al 35 jaar, en ik heb nog geen minuut kou gehad in de winter omdat mijn ketel maar 2/5 van het vermogen produceert (kleinste CV ketel die er toen op de markt was) dan wat ze me allemaal aangeboden hadden.

Ik heb bovendien ook nog mijn radiatoren overgedimensioneerd, zodat ik op lagere temperatuur kon werken, en dus minder verliezen zou hebben, iets wat in hun "professionele" mening ook nooit goed zou kunnen komen.
Plaats reactie