Daikin warmtepomp defect

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
Pieter77
Installatie Land: België

Daikin warmtepomp defect

Bericht door Pieter77 »

Onze warmtepomp (lucht-vloeistof) van Daikin (Altherma) werd in de zomer van 2009 geplaatst.
Nu is de buitenunit na een dikke 10jaar volledig doorgeroest en kan deze niet meer hersteld worden. De nieuwe buitenunit is niet compatibel met de binnenunit die wij hebben. We moeten dus een volledig nieuwe installatie plaatsen.

Blijkbaar is dit een gekend probleem. Ik vind op verschillende fora hier echter niets over terug.
Daikin zou een korting van 15% aan onze installateur gegeven hebben, maar het vervangen kost nog steeds €5400 (excl. btw)

Hebben jullie dit ook reeds ervaren? Wat denken jullie hiervan?
Typenummer van onze warmtepomp:
- buitenunit: ERHQ008ADV38
- binnenunit: EKHBX008AA6V3

alvast bedankt

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Daikin warmtepomp defect

Bericht door janus »

Spijtig om te horen, 10 jaar is wat snel maar te lang om nog over garantie of tegemoetkoming te kunnen beginnen vrees ik.
Die 1500€ is al een mooi gebaar vind ik.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bxpope
junior lid
Installatie Land: België

Re: Daikin warmtepomp defect

Bericht door bxpope »

Volgens Daikin zelf; https://www.daikin.be/nl_be/warmtepompe ... derhouden.
gaat een warmtepomp minstens 15-20jaar mee (zelfs tot 30 jaar).
Je vind op het net een safety warning voor jouw buitenunit; https://www.daikin.co.uk/content/dam/da ... FINAL2.pdf

Jouw pomp heeft het dus begeven voor het het einde van de te verwachten levensduur en er is een gekend issue met deze units.
Wat is er precies mis met jouw unit? Indien het het gebrek is beschreven in de safety alert dan kan men toch enkel de compressor vervangen.

Ik zou in ieder geval Daikin schriftelijk in gebreke stellen voor het leveren van een gebrekkig toestel en een herstelling vragen van hun fabriekseigen probleem.

Plaats reactie