warmtepomp timer instellingen

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
pieterke60001
Installatie Land: België

warmtepomp timer instellingen

Bericht door pieterke60001 » 24 nov 2019, 19:58

Hey,

Wij hebben onlangs een Mitsubishi zubadan PUHZ-EHW 8 kW warmtepomp lucht-water laten installeren bij een verbouwing met vloerverwarming.
We gaan allebei uit werken en eigenlijk hoeft het enkel smorgens een uur en s'avonds warm (22gr) te zijn. De rest van de dag is 18 graden voldoende. Ik heb reeds wat zitten spelen met de weekklok om wat dingen te testen. Ik heb ondervonden dat er een 2 tal uur vertraging op het systeem zit. Smorgens eer uurke opwarmen lukt moeilijk. Voor s'avonds vraag ik hem van 15 tot 18 u 22gr. Toch is het moeilijk om hiermee een goed resultaat te halen. We overwegen nu om een pelletkachel aan te kopen om de morgen en de avond op te vangen, tenzij iemand een goed idee heeft hoe ik de warmtepomp beter kan afstellen.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: warmtepomp timer instellingen

Bericht door janus » 24 nov 2019, 21:04

Met vloerverwarming moet je zo constant mogelijk stoken, het beste resultaat krijg je door hem constant op dezelfde temp te houden.
Ik neem toch aan dat je bij je verbouwing ook goed hebt geïsoleerd?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

pieterke60001
Installatie Land: België

Bericht door pieterke60001 » 24 nov 2019, 21:16

Er is uiteraard geïsoleerd, enkel de spouw zou nog gevuld kunnen worden, maar ben daar niet zo fan van.
Het lijkt me logisch dat je op 18 graden en 3 uur per dag 22 minder gaat verbruiken dan de ganse dag op 22, of heb ik het hier verkeerd?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 24 nov 2019, 21:35

Janus heeft volkomen gelijk.
Vloerverwarming is een tamelijk inert systeem dat steunt op massaopslag (=> warmt lanbgzaam op en koelt langzaam af).
Het werkt alleen goed en zuinig als je een ZLTV toevoer hanteert en deze zo constant mogelijk houdt.
Jij wenst het tegenovergestelde (=> na een relatief grote afkoeling tijdelijk en op korte tijd snel de omgevingstemperatuur opdrijven.) Als je wenst te spelen met de temperatuur had je een ander afgiftesysteem moeten kiezen.

Een warmtepomp stuur je toch niet met een timer? En zeker niet als er vloerverwarming aan gekoppeld is. Dan werk je best met een WAR (juist door de vertraging de je zelf hebt vastgesteld en volkomen normaal is).

Als je leefruimte iedere dag afkoelt van 22°C naar 18°C is ze trouwens niet goed geïsoleerd.
En een warmtepomp met ZLTV kan nooit zuinig werken in een matig geïsoleerde omgeving.
Dat je met een omvormer van 10 kVA (en waarschijnlijk daaraan PV gekoppeld dat het nodige vermogen oplevert) je elektrisch verbruik niet rond krijgt wijst daar ook al op.

Investeer de kostprijs van een pelletkachel in betere isolatie.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 24 nov 2019, 21:58

Het lijkt me logisch dat je op 18 graden en 3 uur per dag 22 minder gaat verbruiken dan de ganse dag op 22, of heb ik het hier verkeerd?
Het weer opwarmen naar 22º kost meer energie dan constant 22º aanhouden.

WP moet op een zo laag mogelijke temperatuur werken, dat gebeurd niet als je de temp. 4º moet gaan verhogen op korte tijd.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie