Minder verbruik door warmtepomp toch hogere eindafrekening

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
Giolovin
lid
Installatie Land: België

Re: Minder verbruik door warmtepomp toch hogere eindafrekening

Bericht door Giolovin » 15 nov 2018, 00:48

declerck schreef:
Giolovin schreef:
14 nov 2018, 17:20
Wij hebben vorig jaar twee warmtepompen geïnstalleerd (1 wp L/L en 1 wp L/W voor SW). Dit jaar hebben we onze afrekening gekregen. We hebben ongeveer 3500 kwh minder elektriciteit verbruikt, maar moeten toch 100den euro's bijleggen. Voordien verwarmden we onze woning met elektrische accumulatoren op excl. nacht, met de warmtepompen is dit op dag/nachtteller.
Ik vind de winst door je warmtepomp wel weinig. Ik heb ook 2 accu's vervangen (2012) door 1 WP L/L en ik had toch een minverbuik van 6000 kWh (van 9000 kWh naar 3000 kWh).
Dat hangt natuurlijk af van o.a. het verbruik van je vorige installatie. Zoiets kun je niet onderling vergelijken. Ander huis, andere ruimtes, andere convectoren met een verschillend verwarmingsvermogen, ...

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 15 nov 2018, 08:50

Is er een specifieke reden waarom je voor twee verschillende WP's gekozen hebt (dus ook 2 buitenunits?) en niet voor één enkele.
Normaal zou dat laatste de installatiekost toch moeten drukken? Een W/L (voor CV) is toch ook beter stuurbaar dan een L/L systeem?

declerck
Senior lid

Bericht door declerck » 15 nov 2018, 11:22

Giolovin schreef:
15 nov 2018, 00:48
declerck schreef:
Giolovin schreef:
Wij hebben vorig jaar twee warmtepompen geïnstalleerd (1 wp L/L en 1 wp L/W voor SW). Dit jaar hebben we onze afrekening gekregen. We hebben ongeveer 3500 kwh minder elektriciteit verbruikt, maar moeten toch 100den euro's bijleggen. Voordien verwarmden we onze woning met elektrische accumulatoren op excl. nacht, met de warmtepompen is dit op dag/nachtteller.
Ik vind de winst door je warmtepomp wel weinig. Ik heb ook 2 accu's vervangen (2012) door 1 WP L/L en ik had toch een minverbuik van 6000 kWh (van 9000 kWh naar 3000 kWh).
Dat hangt natuurlijk af van o.a. het verbruik van je vorige installatie. Zoiets kun je niet onderling vergelijken. Ander huis, andere ruimtes, andere convectoren met een verschillend verwarmingsvermogen, ...

En, wat was je vorig verbruik. Uit mijn minverbruik van 9000 kWh naar 3000 kWh kan ik afleiden dat de WP een cop heeft van 3, wat een aanvaarbare waarde is voor een volledig jaar.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 15 nov 2018, 11:52

ivob schreef:Is er een specifieke reden waarom je voor twee verschillende WP's gekozen hebt (dus ook 2 buitenunits?) en niet voor één enkele.
Normaal zou dat laatste de installatiekost toch moeten drukken? Een W/L (voor CV) is toch ook beter stuurbaar dan een L/L systeem?
Wij hebben geen radiatoren of vloerverwarming. W/L voor SWW en L/L voor verwarming.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 15 nov 2018, 13:10

Giolovin schreef:
declerck schreef:
Giolovin schreef:

Dat je nu toch meer moet betalen heeft meerdere oorzaken:
1. Je bent vergeten rekening te houden met het grote prijsverschil tussen exclusief nachttarief en dag/nachttarief. D en D-N tarief is >50% duurder dan uitsluitend nacht.
Ter Illustratie 1000 kWh exclusief nacht kost bijv. 161,11€ terwijl 1000 kWh (50/50 D-N) bij dezelfde leverancier 241,78€ kost. Dat is exact 50% duurder ;-) enkel en alleen door andere eenheidsprijzen. (Prijzen kunnen sterk verschillen, afhankelijk van leverancier, type contract en de streek waar je woont)
2. De totale stroomprijs kan/zal dit jaar hoger liggen dan deze van vorig jaar door algemene prijsstijgingen en kan sterk afhankelijk zijn van jou contract. Vaste of variabele tarieven.
3. Ben je eventueel ook van leverancier en soort contract verandert?

Analyseer heel goed de energiefacturen van de laatste jaren. Maak ook een aantal simulaties met de VREG V-TEST en vergelijk hier steeds de Details>> per leverancier/contract hopelijk wordt je snel wijzer.
Het stopzetten van de" uitsluitend nacht" is de grootste boosdoener van de hogere factuur. Hier had je vooraf rekening mee kunnen/moeten houden. Het was ook perfect mogelijk om bij benadering in te schatten wat het prijseffect zou zijn. Op dat vlak heb je je huiswerk niet goed gemaakt. ;-)
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 nov 2018, 14:23

Giolovin schreef:
15 nov 2018, 11:52
Wij hebben geen radiatoren of vloerverwarming. W/L voor SWW en L/L voor verwarming.
Dat is dan een voor de hand liggende reden. ;-)

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 15 nov 2018, 14:38

DaanW schreef:
Giolovin schreef:
declerck schreef:

Dat je nu toch meer moet betalen heeft meerdere oorzaken:
1. Je bent vergeten rekening te houden met het grote prijsverschil tussen exclusief nachttarief en dag/nachttarief. D en D-N tarief is >50% duurder dan uitsluitend nacht.
Ter Illustratie 1000 kWh exclusief nacht kost bijv. 161,11€ terwijl 1000 kWh (50/50 D-N) bij dezelfde leverancier 241,78€ kost. Dat is exact 50% duurder ;-) enkel en alleen door andere eenheidsprijzen. (Prijzen kunnen sterk verschillen, afhankelijk van leverancier, type contract en de streek waar je woont)
2. De totale stroomprijs kan/zal dit jaar hoger liggen dan deze van vorig jaar door algemene prijsstijgingen en kan sterk afhankelijk zijn van jou contract. Vaste of variabele tarieven.
3. Ben je eventueel ook van leverancier en soort contract verandert?

Analyseer heel goed de energiefacturen van de laatste jaren. Maak ook een aantal simulaties met de VREG V-TEST en vergelijk hier steeds de Details>> per leverancier/contract hopelijk wordt je snel wijzer.
Het stopzetten van de" uitsluitend nacht" is de grootste boosdoener van de hogere factuur. Hier had je vooraf rekening mee kunnen/moeten houden. Het was ook perfect mogelijk om bij benadering in te schatten wat het prijseffect zou zijn. Op dat vlak heb je je huiswerk niet goed gemaakt. ;-)
Toch wel hoor, denk je echt dat ik zoiets niet op voorhand afweeg? Idealiter maak je een schatting van je verbruik adhv je gemiddelde cop. Ik zat er trouwens niet ver naast bij mijn berekening. Ik zeg gewoon dat het ook anders kan. Het is niet logisch dat je meer betaalt dan de energieverslindende accumulatiekachels.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 15 nov 2018, 16:57

wij hadden vroeger accumulatie kachels op uitsluitend nacht tarief. zitten voor 100% elektrisch
Hebben deze vervangen door ATERNO systeem. Sinds de omschakeling 2500 kWh minder verbruik. Volgens mij hoofdzakelijk te weiten aan de thermostatische temperatuur regeling.
indien ik het zou overdoen zou ik toch de richting van een W.P. L/L gaan.
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 15 nov 2018, 17:06

Je verbruikt meer, maar hou je dezelfde temperaturen aan als voorheen?
Want ik veronderstel dat je met die accumulatie toestanden, je niet constant de dag door kan verwarmen in alle kamers, en dat doe je misschien nu wel?

Of het comfort is nu misschien veel hoger dan voordien?

jordy.celis
lid

Bericht door jordy.celis » 15 nov 2018, 17:46

ivob schreef:
14 nov 2018, 19:00
Giolovin schreef:
14 nov 2018, 18:52
Je kunt geen inschatting maken van iets dat niet te voorspellen is hè. Laten we als algemeen besluit gewoon maken dat de energiemarkt in België en energiezuinige investeringen heel onzeker zijn.
Door je laatste zin geef je zelf aan dat het wisselvallig beleid wel in te schatten was. ;-)
Bij het installeren van mijn WP heb ik daar dan ook terdege rekening mee gehouden door al een back up systeem te voorzien (zodat de initiële investering minder hoog was en ik niet meer hals over kop op zoek moest naar een alternatief als de markt zou wijzigen. Het is net als op de financiële markten: een gezonde portefeuille kent een gedegen spreiding om op (bijna) alles voorbereid te zijn. Dat geldt ook voor de energiemarkt => spreiden is de boodschap.
Ga je hier wel niet heel kort door de bocht? Ik denk dat er wel een verschil gemaakt moet worden in een investering in aandelen ( puur om jezelf te verrijken) en een investering om een basis behoefte (nl. verwarming) te dekken. Het feit dat de verbruikskosten steeds blijven toenemen is veel meer een toonbeeld van wanbeleid door onze overheid dan een foute keuze. Zeker gezien de overheid een combinatie WP en PV steevast heeft aangemoedigd (en nog steeds doet..). Op deze manier voldoen zij als overheid aan de doelstellingen door Europa opgelegd, maar leggen zij de factuur volledig bij de gebruikers..

Het enige dat een combinatie WP/PV nog rendabel kan houden is het behoud van de slimme meter, tariefverlaging enkel voor de WP of het aankopen van de energie in de zomer en verkopen in de winter (gezien de grote hoeveelheden stroom die in de zomer op het net gezet worden. Voor dit laatste is er uiteraard een platform (Atrias) nodig. Hierin blijft de overheid in gebreke, terwijl zij wel de gebruikers voor de kosten willen zetten.

Wel een heel mooi voorbeeld hoe jij op dit alles inspeelt door met hout (van eigen kweek) te verwarmen, ivob. Alleen is dit niet voor iedereen weggelegd. Gezien de hoge initiële investeringskost van een PV/WP installatie is er bij velen niet meteen geld om gelijktijdig ook te investeren in een backup systeem of om opnieuw te investeren eenmaal de slimme meter er komt. Ook lang niet iedereen heeft de luxe een over een bos te beschikken in de directe buurt van zijn thuis. Dus het is mooi als je het geld hebt, maar voor velen is dit jammer genoeg geen optie.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 nov 2018, 19:53

jordy.celis schreef:
15 nov 2018, 17:46
Ga je hier wel niet heel kort door de bocht? Ik denk dat er wel een verschil gemaakt moet worden in een investering in aandelen ( puur om jezelf te verrijken) en een investering om een basis behoefte (nl. verwarming) te dekken. Het feit dat de verbruikskosten steeds blijven toenemen is veel meer een toonbeeld van wanbeleid door onze overheid dan een foute keuze. Zeker gezien de overheid een combinatie WP en PV steevast heeft aangemoedigd (en nog steeds doet..). Op deze manier voldoen zij als overheid aan de doelstellingen door Europa opgelegd, maar leggen zij de factuur volledig bij de gebruikers..

Het enige dat een combinatie WP/PV nog rendabel kan houden is het behoud van de slimme meter, tariefverlaging enkel voor de WP of het aankopen van de energie in de zomer en verkopen in de winter (gezien de grote hoeveelheden stroom die in de zomer op het net gezet worden. Voor dit laatste is er uiteraard een platform (Atrias) nodig. Hierin blijft de overheid in gebreke, terwijl zij wel de gebruikers voor de kosten willen zetten.

Wel een heel mooi voorbeeld hoe jij op dit alles inspeelt door met hout (van eigen kweek) te verwarmen, ivob. Alleen is dit niet voor iedereen weggelegd. Gezien de hoge initiële investeringskost van een PV/WP installatie is er bij velen niet meteen geld om gelijktijdig ook te investeren in een backup systeem of om opnieuw te investeren eenmaal de slimme meter er komt. Ook lang niet iedereen heeft de luxe een over een bos te beschikken in de directe buurt van zijn thuis. Dus het is mooi als je het geld hebt, maar voor velen is dit jammer genoeg geen optie.
Gezien ik de theoretische beschouwingen, in tempore non suspecto, al in de praktijk heb toegepast denk ik niet dat, in dit geval, bochtenwerk voor mij van toepassing is. Het staat natuurlijk iedereen vrij daar het zijne over te denken.
Op de keper beschouwd vind ik centrale verwarming en sww op huishoudelijk niveau zelf geen basisbehoefte, net zo min als een smartphone of een permanente en/of draadloze internetverbinding. Maar ik besef wel dat ik met die mening niet tot de meerderheid behoor. ;-)
Drinkbaar water en gezond eten, dat zijn basisbehoeften.
Zonder de gangbare "basisbehoeften" kunnen beschouw ik als een verrijking. Net zoals investeren in aandelen of obligaties. In de zin dat het mijn individuele vrijheid en autonoom bestaan verrijkt.
Mijn PV/WP had helemaal geen initiële hoge investeringskost. Mijn PV (enkele jaren voor WP) vereiste zelfs geen enkele inbreng van eigen kapitaal (remember investeren op het juiste tijdstip ;-) ). En dat scenario was toen voor iedereen beschikbaar. Als andere mensen andere prioriteiten hebben is dat hun goed recht. Maar ze moeten dan niet afkomen dat iemand anders meer middelen heeft (wat niet het geval is) omdat deze zijn prioriteiten anders gelegd heeft. De woning die ik gekocht heb was beschikbaar voor iedereen en haalbaar binnen een normaal budget (initieel 75.000 € voor een woning op 30 are bouwgrond). Je moest alleen maar durven toehappen. Het bos lag al jaren te verwilderen. Tot ik een bod deed en de eigenaar blij was dat hij er van af was. Bosgrond is goedkoper dan een werkbare thuisbatterij, slaat bovendien nog eens gratis een enorme hoeveelheid energie op en verslijt nooit. Integendeel als je oordeelkundig oogst neemt de energieopslag zelfs nog toe.
Zo wereldschokkend en buiten bereik van Jan Modaal waren deze investeringen dus niet.
Bovendien is mijn woning (uit 1992) veruit de kleinste van de straat EN de enige met zonnepanelen. De renovatie duurde drie jaar (en is eigenlijk nog bezig). Een persoonlijke auto heb ik niet meer. Als ik dan zie welke kasten van huizen er binnen een jaar op de buurgronden opgericht worden (nog een extra reden om zo vlug mogelijk aangrenzend bos als bufferzone in te palmen) en welke auto's (meervoud) er binnen de korste keren op de opritten en in de dubbele garages staan liggen de prioriteiten van de buren inderdaad blijkbaar ergens anders. :oops:
Indien gewenst kan ik voor drinkwater en voeding (we oogsten zelfs eigen thee op deze grond) autonoom in het onderhoud van 2-4 personen voorzien (wij eten wel geen vlees en zijn bv. pescotariërs wat het veel eenvoudiger maakt, zoals gezegd prioriteiten durven stellen ;-) ).
En zo kan ik nog wel even doorgaan waarom denken en leven out of the box het leven veel eenvoudiger en aangenamer kan maken, zonder zelfs aan kwaliteit te moeten inboeten. :idea:

jordy.celis
lid

Bericht door jordy.celis » 15 nov 2018, 20:17

Geef mij maar een warm huis en warm water en hierbij inderdaad toch heel veel meer mensen. :-) Klein detail is wel dat de overheid dit wel als basisbehoefte ziet, stookolie wordt dan ook aan dit tarief belast. Elektriciteit wordt dan weer louter om budgettaire redenen aan 21% belast.

Prioriteiten stellen is goed en belangrijk, enkel moet de mogelijkheid zich ook voordoen. Enkele jaren geleden bijvoorbeeld studeerde ik nog, dan is het niet mogelijk om een woonlening aan te gaan laat staan ook nog investeren in PV. Dit veralgemenen klopt dus ook niet. (Of is kort door de bocht, maar dat zal ik niet meer zeggen. ;-)

Maar ik denk dat het duidelijk is dat jouw situatie ver boven de standaard ligt. Zoals er trouwens nog een paar forumleden zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 15 nov 2018, 20:28

De gouden jaren waarbij je nog 75000 euro voor een huis en aanliggende bosgrond kon kopen zijn al lang voorbij.

Wonen is een dure aangelegenheid geworden. Pech dan voor de jonge generaties en de komende generaties, jammer en triestig zijn eerder de juiste woorden.

Niet iedereen is nog van de generatie die voor een appel en een ei een huis kon kopen. Als ik zie wat mijn moeder vroeger voor een grote fermette betaalde en wat je nu mag leggen voor een gewoon rijhuis kan ik geloven dat de meeste jongeren niet anders kunnen dan tot hun 26-28 jaar bij mama en papa wonen om daarna met niet al te grote luxe hun eerste uitzet te doen.

Op het juiste moment vind ik dan ook een ondoordachte argument.

En het klopt wat de andere poster zegt. Investeringen zijn duur, niet iedereen heeft de financiële middelen, laat staan bosgrond, ter beschikking om als backup te fungeren.

Ik vind verwarming allesbehalve een luxe. Studeren in de koude wintermaanden zonder verwarming is allesbehalve een pretje. Geloof me.

Om te functioneren in deze maatschappij heb je water, (gas) en elektriciteit nodig wat het een basisbehoefte maakt. Deze diensten opzettelijk (voor winstbejag) duurder maken is niet alleen ondemocratisch maar ook crapuleus. Iedereen heeft het nodig om goed te kunnen functioneren. Ik wil de mensen die hun elektriciteitsfactuur niet kunnen betalen geen eten geven (bij wijze van spreken).

De jonge generatie moet het met minder doen, da's nu eenmaal een feit.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 15 nov 2018, 21:52

Giolovin schreef:
15 nov 2018, 20:28
De gouden jaren waarbij je nog 75000 euro voor een huis en aanliggende bosgrond kon kopen zijn al lang voorbij.
Nou zolang geleden was het toch niet. Voor alle duidelijkheid, die bosgrond is een aankoop van dit jaar.
Giolovin schreef:
Wonen is een dure aangelegenheid geworden. Pech dan voor de jonge generaties en de komende generaties, jammer en triestig zijn eerder de juiste woorden.
Moet ook zo niet zijn. Van mijn vier kinderen (de jongste is pas afgestudeerd en beleeft nu een sabbatjaar in Frankrijk om goed Frans te leren) hebben er al drie een eigen woning verworven. De middelste (27 jaar) zijn woning is zelfs eigenlijk al afbetaald (alleen nog een minimale lening, uitsluitend voor het fiscaal voordeel). Dat allemaal in de laatste vijf jaar en toch, lijkt me, de "huidige" generatie. Heeft misschien iets te maken met tijdens de opvoedin de juiste prioriteiten leren stellen? In elk geval niets triestig aan en nog minder gejammer.
Giolovin schreef:
Niet iedereen is nog van de generatie die voor een appel en een ei een huis kon kopen. Als ik zie wat mijn moeder vroeger voor een grote fermette betaalde en wat je nu mag leggen voor een gewoon rijhuis kan ik geloven dat de meeste jongeren niet anders kunnen dan tot hun 26-28 jaar bij mama en papa wonen om daarna met niet al te grote luxe hun eerste uitzet te doen.
Inderdaad, blijkbaar niet iedereen. De eerste was hier op zijn 18de al het huis uit en de laatste heeft het gerokken tot haar 24ste (moest perse twee universitaire diploma's halen, ieder zijn ding.
Giolovin schreef:
En het klopt wat de andere poster zegt. Investeringen zijn duur, niet iedereen heeft de financiële middelen, laat staan bosgrond, ter beschikking om als backup te fungeren.
Maar goed ook. Als iedereen hetzelfde zou doen of naar dezelfde oplossingen zou streven zou het ook niet meer werken. Zoals eerder gesteld, ieder zijn eigen prioriteiten. Ik ken weinig mensen zonder auto. Met dat kapitaaltje koop je al aardig wat bos. En het is niet afgeschreven op vijf jaar.
Giolovin schreef:
Ik vind verwarming allesbehalve een luxe. Studeren in de koude wintermaanden zonder verwarming is allesbehalve een pretje. Geloof me.
Het is maar wat je jezelf gewend gemaakt hebt. En er is nog een verschil tussen luxe en een basisbehoefte.
Giolovin schreef:
De jonge generatie moet het met minder doen, da's nu eenmaal een feit.
[/quote]
Minder dan wie? Er zijn altijd rijkeren en armeren geweest en van alles er tussen in. Nog nooit lag in deze contreien luxe zo algemeen voor het grijpen en was er tegen relatief zeer lage prijzen zoveel weelde te verkrijgen. Nog nooit hebben jongeren zoveel kansen gekregen om naar keuze te studeren, zich in te zetten of zich te ontplooien. Dat men dat als niet meer te missen basisbehoeften is gaan zien is een ander verhaal. Dat sommigen uit de boot vallen, met of tegen hun zin, is ook geen nieuw gegeven.
Dat de jonge generatie het met minder zal moeten doen is hier in elk geval al geen feit.

Verstuurd vanaf mijn vaste basic internetverbinding zonder Tapatalk

Plaats reactie