Minder verbruik door warmtepomp toch hogere eindafrekening

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
Giolovin
lid
Installatie Land: België

Minder verbruik door warmtepomp toch hogere eindafrekening

Bericht door Giolovin » 14 nov 2018, 17:20

Wij hebben vorig jaar twee warmtepompen geïnstalleerd (1 wp L/L en 1 wp L/W voor SW). Dit jaar hebben we onze afrekening gekregen. We hebben ongeveer 3500 kwh minder elektriciteit verbruikt, maar moeten toch 100den euro's bijleggen. Voordien verwarmden we onze woning met elektrische accumulatoren op excl. nacht, met de warmtepompen is dit op dag/nachtteller.

Nu we zouden in de toekomst nog gaan voor zonnepanelen, maar wachten nog hoe het verhaal rond de slimme meter uitdraait.

We hadden een mail gestuurd naar het kabinet van Tommelein en kregen als antwoord dat een warmtepomp steeds in combinatie met zonnepanelen moet geïnstalleerd worden om er rendement uit te halen. Nu de toekomst hieromtrent troebel is rond de ROI van zonnepanelen, houden we de boot nog af.

in Oostenrijk hebben ze een speciaal tarief voor warmtepompen. Waarom kan dit niet in België ook???? Waarom iedereen aanzetten om warmtepompen te installeren als er geen gunstig/economisch draagvlak is???

Zonder zonnepanelen (als deze optie in de toekomst ook niet wegvalt :roll: ) lijkt het me een onmogelijke zaak om deze investering nog te laten renderen, laat staan dat je de wp ooit terug zal kunnen verdienen. Achteraf gezien hadden we misschien beter voor een pelletkachel gekozen.

ivob
Master lid

Re: Minder verbruik door warmtepomp toch hogere eindafrekening

Bericht door ivob » 14 nov 2018, 17:40

Ik vraag me altijd af hoe jullie dat berekenen iets "terugverdienen".
Hoe verdient een gas- of mazoutinstallatie zich terug?
Rekenen jullie ook zo voor andere aankopen? Verdienen jullie je -ik zeg maar wat- investering in een keuken of particuliere auto
ook terug?
Ik begrijp wel dat een gebruikstoestel goedkoper of duurder kan zijn dan een ander systeem (als je het louter eng economisch bekijkt en geen
rekening houdt met andere aspecten) maar terug verdienen? Je weet toch nooit op voorhand de verbruikskosten van de andere systemen?

Dat buiten beschouwing gelaten begrijp ik wel niet dat je bij een nieuwe investering geen rekening houdt met de reeds gekende cijfers (prijs elektriciteit vast nachttarief, vast dagtarief, wisselend dag/nachttarief) en zoo bij de eerste afrekening uit de lucht komt vallen.
Op een jaar tijd is het verschil in tarifering tussen deze afrekensystemen toch niet significant gewijzigd?

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 14 nov 2018, 18:00

Een keuken verdien je terug in comfort/uitrusting. Een auto net hetzelfde en daarbovenop naargelang wat je vorige auto verbruikte verdien je terug op het verbruik.

Het feit dat bij warmtepompen/zonnepanelen er geen meerwaarde is in comfort als je voordien met een vorige installatie ook voldoende je huis kon verwarmen dan moet die investering op de een of andere manier interessant blijven.

Ik denk dat iedereen die een investering overweegt uiteindelijk dit wel doet om ofwel zijn comfort te verhogen ofwel door hier financieel een voordeel uit te halen.

Niemand overweegt toch een investering die uiteindelijk niets opbrengt? Als er geen voordeel meer uit te halen is of dit voordeel wegvalt wie overweegt dan nog om die investering te doen? Niemand toch?

Mensen investering in zonnepanelen/warmtepompen niet omdat ze die mooi vinden hè. Alleen als het financieel iets verandert aan je energieverbruik, dan blijft zo'n investering interessant.

Het milieuzuinig aspect van zulke toestellen weegt bij de meeste niet door als het hun ook niet persoonlijk een voordeel geeft.

Als slimme meters het financieel voordeel van zonnepanelen teniet doen, dan stuikt niet enkel deze markt in elkaar maar ook de investering in warmtepompen. Daar gaat het om.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 nov 2018, 18:26

M.a.w. je vergelijkt het financieel rendement tussen verschillende systemen en kiest dat systeem dat een hoger financieel rendement haalt dan een
ander. Terugverdienen van het systeem an sich zit er dus meestal niet in.
Blijft dan de vraag, omdat financieel rendement blijkbaar je uitgangspunt is, waarom je voor te investeren de beschikbare cijfers niet tegen elkaar afgewogen hebt.
ps. verschillende warmteafgifte systemen kunnen wel degelijk een heel ander comfortgevoel geven ipv alleen warmte uitgedrukt in temperatuur.

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 14 nov 2018, 18:30

Wat betreft gas- en mazoutinstallatie: de meeste hebben huizen beschikken hierover, waardoor een investering hierin vaak niet nodig is. Momenteel is aardgas economisch gezien nog steeds een van de goedkoopste manieren om je huis te verwarmen. Mocht de aardgasprijs in de toekomst duurder worden tov andere energieproducten dan is een nieuwe investering hierin toch nutteloos?

En dat die prijs uiteindelijk zal stijgen is onvermijdelijk. Als de regering fossiele brandstoffen wil afbouwen en mensen wil aanzetten tot een investering in hernieuwbare energie moet het voor de eindgebruiker wel nog steeds interessant blijven. Wie is er anders nog bereid om dit te doen? Door enkel een subsidie te voorzien en stelselmatig het draagvlak af te bouwen of door er geen creëren blijft iedereen angstvallig vasthouden.

Het beleid rond hernieuwbare energie is in België aan het afbrokkelen. Aardgasgebruikers zullen repressief aangepakt worden en hernieuwbare energie vindt geen voet aan grond.

Energie zal en blijft een pijnlijk zeer in België met de nodige energiearmoede als gevolg.

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 14 nov 2018, 18:39

ivob schreef:M.a.w. je vergelijkt het financieel rendement tussen verschillende systemen en kiest dat systeem dat een hoger financieel rendement haalt dan een
Blijft dan de vraag, omdat financieel rendement blijkbaar je uitgangspunt is, waarom je voor te investeren de beschikbare cijfers niet tegen elkaar afgewogen hebt.
ps. verschillende warmteafgifte systemen kunnen wel degelijk een heel ander comfortgevoel geven ipv alleen warmte uitgedrukt in temperatuur.
Ik ben het daar niet volledig mee eens. Gasleidingen leggen in een bestaande woning is een zeer ingrijpende en kostelijke onderneming. Mazouttank zetten kost ook handen vol.

Warmtepompen kúnnen financieel interessant icm zonnepanelen. Maar ondertussen draait de overheid als de wind wat betreft de terugverdientijd van zo'n investering die vaak loopt over verschillende jaren.

De opties zijn vaak niet zo ruim zoals men zou denken.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 nov 2018, 18:40

Giolovin schreef:
14 nov 2018, 18:00
Als slimme meters het financieel voordeel van zonnepanelen teniet doen, dan stuikt niet enkel deze markt in elkaar maar ook de investering in warmtepompen. Daar gaat het om.
De markt van PV is al een paar keer in elkaar gezakt maar heeft zich, om andere redenen, ook weer enigszins hersteld.
Eerst was er een investering voor de GSC, daar mee samengaand en iets later voor de besparing op de elektriciteitsrekening, in de huidige context
vooral bij nieuwbouw om tijdelijk geheel of gedeeltelijk aan de OV te ontsnappen. Daar doorheen lopend was er ook altijd een (kleinere) markt voor mensen die het om andere reden dan louter financiële overwegingen deden.

De invloed van de slimme meter is op dit ogenblik, bij gebrek aan bindende wetgeving, gewoon gokwerk. Ook op het rendement op de combinatie WP/PV/slimme meter.

Maar ik begrijp je bezorgdheid daarover niet. De slimme meter kan een negatieve invloed hebben op het rendement van een combinatie WP/PV. Maar die combinatie heb jij helemaal niet. Je WP is gewoon rechtstreeks gekoppeld aan het netwerk en je wekt geen eigen energie op. De invoering van de slimme meter zal, onder de huidige gekende voorwaarden, dan ook geen enkele invloed hebben op het rendement van je WP.
Het verschil in tarief tussen vaste e-aansluiting en dag/nacht teller was al bekend voor je WP installatie. Dat argument kan dus niet aangevoerd worden als een niet te voorkomen onaangename verrassing.

Als slot: als je iets louter ziet als een financiële investering (waar niets mis mee is) moet je ook wel rekening houden met de grondregels van dat spel:
- grondig je huiswerk maken voor de je investering doet en alle beschikbare cijfers implementeren in de ROI berekening.
- het grootste rendement in een investering haal je door in te schatten om op het juiste tijdstip in te stappen en, nog belangrijker, wanneer je moet
uitstappen, uitwijken of herinvesteren in iets anders.

Niet zo maar lukraak ergens aan beginnen dus, dan de schuld ergens anders gaan zoeken en verder bij de pakken blijven zitten.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 nov 2018, 18:45

Giolovin schreef:
14 nov 2018, 18:39
ivob schreef:M.a.w. je vergelijkt het financieel rendement tussen verschillende systemen en kiest dat systeem dat een hoger financieel rendement haalt dan een
Ik ben het daar niet volledig mee eens. Gasleidingen leggen in een bestaande woning is een zeer ingrijpende en kostelijke onderneming. Mazouttank zetten kost ook handen vol.

Warmtepompen kúnnen financieel interessant icm zonnepanelen. Maar ondertussen draait de overheid als de wind wat betreft de terugverdientijd van zo'n investering die vaak loopt over verschillende jaren.

De opties zijn vaak niet zo ruim zoals men zou denken.
Waar ben je het niet mee eens?
Uiteraard kunnen WP'n, als je het gehele kostenplaatje bekijkt, interessant zijn. Ik heb er om die redenen juist zelf één.
Uit je eerste post valt wel niet je volledige ROI berekening af te leiden. Je beperkt je tot de klacht dat, ondanks je verminderde elektriciteitsverbruik (je WP heeft dus gedaan wat ze moest doen), je meer moest betalen omdat je een ander type aansluiting hebt. Die cijfers had je gemakkelijk voor de investering mee in overweging kunnen nemen. Het heeft geen zin te verwijzen naar de situatie in andere landen. Je moet je berekening maken voor de toestand die op jouw situatie van toepassing is. Liefst vooraf.
Laatst gewijzigd door ivob op 14 nov 2018, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 14 nov 2018, 18:46

Het was bij ons de bedoeling om een deel van het verbruik in de toekomst op te vangen door zonnepanelen te installeren. Nu dit blijkbaar in gedrang komt is dit natuurlijk geen haalbare kaart meer of het moet zijn dat er nog iets verandert.

Laatst gewijzigd door Giolovin op 14 nov 2018, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 nov 2018, 18:49

Giolovin schreef:
14 nov 2018, 18:46
Het was bij ons de bedoeling om een deel van het verbruik in de toekomst op te vangen door zonnepanelen te installeren. Nu dit blijkbaar in gedrang komt is dit natuurlijk geen haalbare kaart meer.

Dan weet je blijkbaar meer info dan mij en/of je hebt niet op het juiste ogenblik de juiste investering gedaan.
Als je in iets investeert waarvan je weet dat het bij aanvang geen goede ROI heeft en je hoopt deze op een later tijdstip positief te keren door bij
te investeren in iets anders ben je eerder aan het gokken dan aan het rekenen. Een gok kan je winnen maar meestal verlies je er aan. Zeker als het
dan nog je enige gok was en je geen andere troeven achter de hand hebt om in te spelen op de volgende opmerking.
Dat de Belgische/Vlaamse overheid geen lange termijn visie heeft en om de haverklap haar "beleid" wijzigt is een aloud gegeven en dat is een factor
waar je dus bij aanvang ook terdege rekening mee houden.
Laatst gewijzigd door ivob op 14 nov 2018, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 14 nov 2018, 18:51

Beste,

U zegt zelf dat u verwarming vroeger op elektrische accumulatoren op excl. nacht was.
U warmtepomp zal nu dat die op dag nacht tarief zit ook wel op dagtarief hebben gedraaid waardoor het wel mogelijk is dat u elektriciteitsfactuur duurder is geworden maar denkt u zeker niet aan.

Mvg
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 14 nov 2018, 18:52

ivob schreef:
Giolovin schreef:
14 nov 2018, 18:46
Het was bij ons de bedoeling om een deel van het verbruik in de toekomst op te vangen door zonnepanelen te installeren. Nu dit blijkbaar in gedrang komt is dit natuurlijk geen haalbare kaart meer.

Dan weet je blijkbaar meer info dan mij en/of je hebt niet op het juiste ogenblik de juiste investering gedaan.
Dat de Belgische/Vlaamse overheid geen lange termijn visie heeft en om de haverklap haar "beleid" wijzigt is een aloud gegeven en dat is een factor
waar je dus bij aanvang ook terdege rekening mee houden.
Je kunt geen inschatting maken van iets dat niet te voorspellen is hè. Laten we als algemeen besluit gewoon maken dat de energiemarkt in België en energiezuinige investeringen heel onzeker zijn.

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 14 nov 2018, 18:56

dyckie schreef:Beste,

U zegt zelf dat u verwarming vroeger op elektrische accumulatoren op excl. nacht was.
U warmtepomp zal nu dat die op dag nacht tarief zit ook wel op dagtarief hebben gedraaid waardoor het wel mogelijk is dat u elektriciteitsfactuur duurder is geworden maar denkt u zeker niet aan.

Mvg
Jawel hebben wij wel rekening mee gehouden. Wij weten waar die kost ligt. Ik wil hiermee enkel duiden op het feit dat het ook anders kan. Als excl. nacht (die nu meer en meer afgebouwd wordt) ooit ingevoerd kon worden, kan dit met de juiste maatregelen ook voor warmtepompen. Andere landen kunnen het bij België ligt het moeilijker blijkbaar.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 nov 2018, 19:00

Giolovin schreef:
14 nov 2018, 18:52
Je kunt geen inschatting maken van iets dat niet te voorspellen is hè. Laten we als algemeen besluit gewoon maken dat de energiemarkt in België en energiezuinige investeringen heel onzeker zijn.
Door je laatste zin geef je zelf aan dat het wisselvallig beleid wel in te schatten was. ;-)
Bij het installeren van mijn WP heb ik daar dan ook terdege rekening mee gehouden door al een back up systeem te voorzien (zodat de initiële investering minder hoog was en ik niet meer hals over kop op zoek moest naar een alternatief als de markt zou wijzigen. Het is net als op de financiële markten: een gezonde portefeuille kent een gedegen spreiding om op (bijna) alles voorbereid te zijn. Dat geldt ook voor de energiemarkt => spreiden is de boodschap.

declerck
Senior lid

Bericht door declerck » 14 nov 2018, 21:07

Giolovin schreef:
14 nov 2018, 17:20
Wij hebben vorig jaar twee warmtepompen geïnstalleerd (1 wp L/L en 1 wp L/W voor SW). Dit jaar hebben we onze afrekening gekregen. We hebben ongeveer 3500 kwh minder elektriciteit verbruikt, maar moeten toch 100den euro's bijleggen. Voordien verwarmden we onze woning met elektrische accumulatoren op excl. nacht, met de warmtepompen is dit op dag/nachtteller.
Ik vind de winst door je warmtepomp wel weinig. Ik heb ook 2 accu's vervangen (2012) door 1 WP L/L en ik had toch een minverbuik van 6000 kWh (van 9000 kWh naar 3000 kWh).
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

Plaats reactie