Warmtepompen, alternatief accumulatoren

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Warmtepompen, alternatief accumulatoren

Bericht door ivob » 17 dec 2017, 14:49

Als ik zijn uitleg goed begrepen heb wil hij de IR verwarming wel in de slaapkamers installeren?

aron_lj
junior lid

Bericht door aron_lj » 17 dec 2017, 14:58

Is een optie, maar de investering zal inderdaad hoog zijn en het rendement laag aangezien ik bijna nooit de kamers verwarm.

Concreet raden jullie dus de warmtepomp lucht/lucht aan ter vervanging van de twee accumulatoren?
En een nieuwe zuiniger elektrische boiler en dus geen warmtepomp voor het warme sanitaire water?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 dec 2017, 16:00

Ik ken uw situatie niet maar persoonlijk zou ik voor één buitenunit gaan met een L/W WP binnenunit die (eventueel) L/L kan koelen, L/W verwarmen en het SWW kan verwarmen.
Als je toch een WP kiest kan je best er zoveel mogelijk functies aan koppelen.

aron_lj
junior lid

Bericht door aron_lj » 17 dec 2017, 17:37

In het nieuwe huis is geen CV maar accumulatoren. Dus moet een WP L/L zijn om te verwarmen en een WP L/W voor het SWW.

Bedankt.

Nog tips zijn welkom!

ldt
lid

Bericht door ldt » 18 dec 2017, 07:33

ik denk dat l/l Wpmulti split de beste oplossing zou zijn in deze situatie.energie verbruik is lager dan een l/w WP en zijn ook een stuk voordeliger.met een l/l moet je natuurlijk wel nog een boiler voorzien voor het sww.(kan ook kiezen voor zonneboiler natuurlijk)
zonneboiler vaillant airostep 250
5001 wp zonnepanelen suntech
4825 wp zonnepanelen s energie
wp l/w daikin altherma
wp l/l mithubishi

aron_lj
junior lid

Bericht door aron_lj » 18 dec 2017, 07:47

ldt schreef:
18 dec 2017, 07:33
ik denk dat l/l Wpmulti split de beste oplossing zou zijn in deze situatie.energie verbruik is lager dan een l/w WP en zijn ook een stuk voordeliger.met een l/l moet je natuurlijk wel nog een boiler voorzien voor het sww.(kan ook kiezen voor zonneboiler natuurlijk)
Bedankt voor de tip.
Een zonneboiler en zonnepanelen zijn jammer genoeg niet mogelijk aangezien de woning in “beschermd dorpsgezicht” ligt.

ldt
lid

Bericht door ldt » 18 dec 2017, 08:05

panelen hoeven niet op een dak te liggen .(als er een alternatief is natuurlijk). l/l zou ik ook kiezen omdat je dan ook niet zoveel breekwerk hebt.bijl/w zou je radiatoren of vloerverwarming moeten plaatsen en zou je ook al naar een ht Wp moeten kiezen (die kan natuurlijk wel het sww voorzien)
zonneboiler vaillant airostep 250
5001 wp zonnepanelen suntech
4825 wp zonnepanelen s energie
wp l/w daikin altherma
wp l/l mithubishi

declerck
Senior lid

Bericht door declerck » 18 dec 2017, 11:13

aron_lj schreef:
17 dec 2017, 14:58
Is een optie, maar de investering zal inderdaad hoog zijn en het rendement laag aangezien ik bijna nooit de kamers verwarm.

Concreet raden jullie dus de warmtepomp lucht/lucht aan ter vervanging van de twee accumulatoren?
En een nieuwe zuiniger elektrische boiler en dus geen warmtepomp voor het warme sanitaire water?
Is de huidige boiler aan vervanging toe of werkt hij nog? Leeftijd?
Indien niet te oud dan blijven gebruiken. Een nieuwe elektrische boiler zal niet veel zuiniger zijn.
Ik zou kiezen voor een L/L warmtepomp met 1 buitenunit en 2 binnenunits. Prijs +- 4000 €.
Winst zal een 700 €/jaar zijn. Dus een zestal jaar teugverdientijd.
Nieuwe elektrische boiler (150 L) = 600 € (niet geplaatst).
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

aron_lj
junior lid

Bericht door aron_lj » 18 dec 2017, 12:52

declerck schreef:
18 dec 2017, 11:13
aron_lj schreef:
17 dec 2017, 14:58

Is de huidige boiler aan vervanging toe of werkt hij nog? Leeftijd?
Indien niet te oud dan blijven gebruiken. Een nieuwe elektrische boiler zal niet veel zuiniger zijn.
Ik zou kiezen voor een L/L warmtepomp met 1 buitenunit en 2 binnenunits. Prijs +- 4000 €.
Winst zal een 700 €/jaar zijn. Dus een zestal jaar teugverdientijd.
Nieuwe elektrische boiler (150 L) = 600 € (niet geplaatst).
de elektrische boiler is ca. 15 jaar oud.
misschien vervangen door een zuiniger model en één die werk op "exclusief nacht", want ik denk dat dit nu niet het geval is.
of is een warmte pomp l/w voor het SWW een betere optie?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 18 dec 2017, 13:01

Een nieuwe boiler zal niet veel zuiniger zijn, je oude goed inpakken met isolatie materiaal helpt beter en is goedkoper.

Aan(laten) sluiten op exc. nacht kan ook met de oude.

Warmtepomp l/w is veel zuiniger maar ook duurder in aanschaf, wat beter is zal je voor jezelf moeten bepalen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 18 dec 2017, 15:07

ldt schreef:
18 dec 2017, 07:33
ik denk dat l/l Wpmulti split de beste oplossing zou zijn in deze situatie.energie verbruik is lager dan een l/w WP
Hoe kom je daar aan? Ik meet hier het omgekeerde.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 18 dec 2017, 15:09

aron_lj schreef:
17 dec 2017, 17:37
In het nieuwe huis is geen CV maar accumulatoren. Dus moet een WP L/L zijn om te verwarmen en een WP L/W voor het SWW.

Bedankt.

Nog tips zijn welkom!
Nu als er nergens mogelijkheid is om waterbuizen te trekken is je keuze natuurlijk heel beperkt.
Het kan natuurlijk nooit kwaad om je installateur verscheidene offertes te laten maken: L/L WP met gebruik van de bestaande e-boiler,
multisplit L/L (ruimteverwarming) - L/W (SWW), L/L WP met afzonderlijke WP boiler.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 18 dec 2017, 22:09

Hoeveel liter SWW water schat je te verbruiken elke dag en per week?

Verstuurd vanaf mijn AllCall_Rio_S met Tapatalk

aron_lj
junior lid

Bericht door aron_lj » 19 dec 2017, 05:43

Ik schat 50/60 liter per dag.

(2 personen)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 19 dec 2017, 09:49

aron_lj schreef:Ik schat 50/60 liter per dag.

(2 personen)
T zelfde als bij ons nadat de kids de deur uit zijn. Nu en dan komt er wel nog eentje een keer een bad nemen.
Eerst heb ik een doorstromer geplaatst van 12kW wat impliceerde dat een aantal huishoudelijke toestellen op dat ogenblik niet actief mochten zijn. Voor mij geen probleem maar de partner zag dat zo niet. Het verbruik is dan ogenblikkelijk en het laagst van al.
Dan de keuze tussen een afzonderkijke WP boiler van rond de 800€ (110l) of eli boiler.
Nadeel van de WPB is de langere tijd om te warmen, tot 6u maar de lagere dagelijke 55° max temp.
Uiteindelijk zijn het 2 (gama, hubo) boilers geworden in serie. Eentje van 50l op 60° en eentje van 80l op 55° elk met een 1,5kW aansluitvermogen i.p.v. 100 of 150l met 1,1kW.
Indien er enkel douche nodig is dan hoeft de 80l niet te warmen. Ik heb er wel bijkomende isolatie aan bevestigd.
Het idee van 2 in serie komt omdat ik die oplossing terugvond bij mijn zoektocht naar RVS boilers (600€) uiteindelijk alle kosten incl. betaalde ik 287€.
Je hebt wel stilstandverliezen 0,5kWh en 0,8kWh resp.
Een douche verbruikt tussen de 1,5 en 2kWh en als je de enige bent die dag dan is het verlies van 0,5 groot te noemen.
Bij een WPB is dit hetzelfde, de fabrikant geeft dan een verlies op van 0,5 echter ze rekenen mat een COP van 4 (totaalverlies is wel 2kWh).
Bij een WPB hou je best rekening om die niet binnen de verwarmde woningschil te zetten.

Verstuurd vanaf mijn AllCall_Rio_S met Tapatalk

Plaats reactie