Warmtepompen, alternatief accumulatoren

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
aron_lj
junior lid
Installatie Land: België

Warmtepompen, alternatief accumulatoren

Bericht door aron_lj » 15 dec 2017, 14:16

Wij hebben een woning gekocht die voorzien is van accumulatoren in de woonkamer en een elektrische boiler voor de opwarming van het sanitaire water.
Omdat het energieverbruik van beide systemen bijzonder hoog is zouden we opteren voor het installeren van een warmtepomp.
  • Verwarming woonruimte/keuken (40m2) zouden we opteren voor warmtepomp lucht/lucht.
    Voor de verwarming van het sanitaire water zouden we eventueel opteren voor een warmtepomp lucht/water.
  • Hoeveel zouden we kunnen besparen op de elektriciteitsfactuur?
    Leveren beide systemen voldoende warmte in de wintermaanden? Warm water? Warme woonkamer?
Is de installatie van warmtepompen de beste keuze? Of vervangen we beter de accumulatoren door nieuwere zuinigere modellen? Idem voor de elektrische boiler.
Op de slaapkamers zijn er voorlopig elektrische convectoren, maar deze worden niet gebruikt.

declerck
Senior lid

Re: Warmtepompen, alternatief accumulatoren

Bericht door declerck » 15 dec 2017, 22:53

aron_lj schreef:
15 dec 2017, 14:16
Wij hebben een woning gekocht die voorzien is van accumulatoren in de woonkamer en een elektrische boiler voor de opwarming van het sanitaire water.
Omdat het energieverbruik van beide systemen bijzonder hoog is zouden we opteren voor het installeren van een warmtepomp.
  • Verwarming woonruimte/keuken (40m2) zouden we opteren voor warmtepomp lucht/lucht.
    Voor de verwarming van het sanitaire water zouden we eventueel opteren voor een warmtepomp lucht/water.
  • Hoeveel zouden we kunnen besparen op de elektriciteitsfactuur?
    Leveren beide systemen voldoende warmte in de wintermaanden? Warm water? Warme woonkamer?
Is de installatie van warmtepompen de beste keuze? Of vervangen we beter de accumulatoren door nieuwere zuinigere modellen? Idem voor de elektrische boiler.
Op de slaapkamers zijn er voorlopig elektrische convectoren, maar deze worden niet gebruikt.
Ik heb in 2012 twee van de drie accumulatoren in mijn living met open keuken (55 m²) vervangen door een warmtepomp lucht/lucht (5 kW).
Het verbruik voor verwarming is daardoor gezakt van een 9000 kWh naar een 3000 kWh. Mijn elektrische boiler (ongeveer 1200 kWh per jaar) heb ik laten staan. Door een warmtepompboiler of een lucht/water warmtepomp zou je ook dit verbruik kunnen laten zakken naar een 500 kWh per jaar of een winst van 700 kWh. Op nachttarief een 700 * 0.15 €/kWh = 105 €/jaar winst. Warmtepompboiler van 150 liter kost 1800 €, duurt dus een 18 jaar.
Als het echt koud is kan de warmtepomp het niet halen en moet ik mijn derde accumulator bijschakelen of werken met elektrische convectoren.
Ik heb ook zonnepanelen, waardoor ik nog een 1500 kWh per jaar moet bijkopen. Vroeger zonder zonnepanelen en warmtepomp was dat een 15000 kWh.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

aron_lj
junior lid

Bericht door aron_lj » 16 dec 2017, 10:51

Dus concreet raad je mij een lucht/lucht warmtepomp aan voor verwarming in de woonkamer en een lucht/water warmtepomp voor het sanitaire water af?
Volgens de installateurs van de warmtepompen, zou het in de winter voldoende verwarming moeten geven,... Afhankelijk of de systemen goed berekend geweest zijn.

Zijn nieuwe accumulatoren en elektrische boilers geen goed alternatief? Lees: Zuiniger?

Bedankt.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 16 dec 2017, 11:22

Een accumulator en een boiler heeft een rendement van 100%

Een warmtepomp zo rond de 400%
Dat is het verschil.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

declerck
Senior lid

Bericht door declerck » 16 dec 2017, 11:37

aron_lj schreef:
16 dec 2017, 10:51
Dus concreet raad je mij een lucht/lucht warmtepomp aan voor verwarming in de woonkamer en een lucht/water warmtepomp voor het sanitaire water af?
Volgens de installateurs van de warmtepompen, zou het in de winter voldoende verwarming moeten geven,... Afhankelijk of de systemen goed berekend geweest zijn.

Zijn nieuwe accumulatoren en elektrische boilers geen goed alternatief? Lees: Zuiniger?

Bedankt.
Weet je situatie en je verbruik niet. Waarschijnlijk heb je drie meters, piek, dal en exclusief nacht voor je accumulatoren en boiler?
Je zult een beetje moeten spelen met de Vreg test:
Stel dat je nu een 10000 kWh excl nacht, 3000 kWh piek en 3000 kWh dal hebt dan betaal je een 2800 €/jaar.
Plaats je een warmtepomp voor je woonkamer dan ga je 2/3 minder kWh verwarming hebben, maar de kWh worden wel verlegd van excl.nacht naar piek en dal. Stel dat je dan nog een 2000 kWh excl nacht over hebt (boiler?) en de 8000 kWh (10000-2000) met de warmtepomp terugbrengt naar 2700 kWh (cop =3) en dit verdeelt in 2 over piek (3000+1350 kWh) en dal (3000 +1350 kWh), dan betaal je nog een 2000 €/jaar. Winst 800 €/jaar.

Als de warmtepomp goed gedimensioneerd is dan zal hij inderdaad voldoende warmte geven in de winter.
Ik heb mijn warmtepomp (5kW verwarmingsvermogen) iets kleiner gehouden. Bij koudere temperaturen valt het verwarmingsvermogen terug naar een 4kW en dan moet ik met elektrische convectoren of met de achtergebleven accu iets bijstoken. Dat zal bij benadering een extra 10 kWh/koude dag zijn of een extra 800 kWh (80 koude dagen) per jaar zijn.

Met nieuwe accu's ga je niet minder verbruiken. De nodige verwarmings kWh's blijven als je niets verandert aan de isolatie van je huis. Idem voor een nieuwe elektrische boiler. Hoe oud zijn de accu's? Kan je nog de isolatie van je huis verbeteren? Dat zou ik eerst bekijken.
Zonnepanelen en een terugdraaiende teller zijn ideaal voor een warmtepomp, maar wat gaat er veranderen met de slimme meters (2020?) en capaciteitstarief?
Anders kan je even wachten en eerst de isolatie aanpakken?
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 dec 2017, 12:15

aron_lj schreef:
16 dec 2017, 10:51

Bedankt.
Waarom zou je en een afzonderlijke L/L + een L/W WP nemen voor CV en SWW?
Neem dan gewoon één splitsysteem (met één buitenunit) voor L/L (airco?) en L/W (CV-SWW).
Of je het in de winter voldoende warm gaat krijgen hangt gewoon van de isolatiewaarde van je woning af en het vermogen van de WP.
Accumulatoren en een e-boiler kunnen nooit zuiniger zijn dan een WP. Het laagste rendement van een WP is nl. gelijk aan het hoogste rendement
van een accumulator/e-boiler, nl. 100%.
Indien niet of onvoldoende aanwezig moet je idd eerst je isolatie aanpakken. Een WP warmt immers de lucht op in je woning, niet de massa. Zonder isolatie krijg je dann al vlug een oncomfortabel gevoel ook al is de ruimtetemp. voldoende hoog.

aron_lj
junior lid

Bericht door aron_lj » 16 dec 2017, 12:44

Ik schets even de situatie:

-EPC van 372 (verwarming elektrisch en boiler elektrisch) Simulatie EPC met hoge rendementsketel op gas komt op 183.
-Gemiddelde U-waarde van de bouwschil is 1,15W/m2K.
-Geen zonnepanelen (mogelijk) wegens beschermd dorpsgezicht.

Momenteel:
-2 accumulatoren (woonkamer + keuken)
-elektrische boiler
-2 kamers met elektrische convectoren
-1 badkamer met elektrische radiator (handdoekmodel)

Verbruiksgegevens volgens huidige eigenaars (2016):
PIEK: 2086 kwh
DAL: 3892 kwh
EXCL NACHT: 2076 kwh

Ik stel deze gegevens eigenlijk wel ik vraag of deze kloppen...

Plannen:
- warmtepomp voor verwarming woonkamer + keuken (40m2) en warm water sanitair
- elektrische convectoren kamers vervangen door IR panelen. (bijna nooit verwarming op kamers)
- elektrische radiator badkamer behouden. (enkel verwarming bij gebruik)

Hebben jullie ideeën, meningen of tips wat wij kunnen doen om te besparen?

Bedankt.

aron_lj
junior lid

Bericht door aron_lj » 16 dec 2017, 12:47

janus schreef:
16 dec 2017, 11:22
Een accumulator en een boiler heeft een rendement van 100%

Een warmtepomp zo rond de 400%
Dat is het verschil.
dus gaan voor de warmtepomp dus?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 dec 2017, 13:40

- elektrische convectoren kamers vervangen door IR panelen. (bijna nooit verwarming op kamers)
Waarom zou je kosten doen voor iets dat je bijna nooit gaat gebruiken en niet eens beter is?

aron_lj
junior lid

Bericht door aron_lj » 16 dec 2017, 13:50

ivob schreef:
16 dec 2017, 13:40
Waarom zou je kosten doen voor iets dat je bijna nooit gaat gebruiken en niet eens beter is?
Is IR niet zuiniger?

declerck
Senior lid

Bericht door declerck » 16 dec 2017, 13:54

aron_lj schreef:
16 dec 2017, 12:44

-EPC van 372 (verwarming elektrisch en boiler elektrisch) Simulatie EPC met hoge rendementsketel op gas komt op 183.

Momenteel:
-elektrische boiler

Plannen:

Bedankt.
Met dit verbruik kost dit een 1700 €/jaar volgens de Vreg test.
Ik heb wel mijn twijfels over het excl nacht verbruik van 2076. Is wel weinig voor een EPC van 372. Zal eerder 12076 kWh zijn? Ze waren misschien niet thuis in de winter? Heb je de eindfactuur gezien van de vorige eigenaar?
Als het maar zo weinig is, dan zou ik alles zo laten.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 16 dec 2017, 14:40

Is IR niet zuiniger?
1000Watt blijft 1000Watt of dat nu van een blazertje, een accumulator of van een IR paneel komt.
Maar je schrjft er dan ook nog bij dat je het bijna nooit gebruikt?
Dus eerst honderden Euro's investeren om (bijna) niets te bezuinigen??
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

aron_lj
junior lid

Bericht door aron_lj » 16 dec 2017, 14:50

declerck schreef:
16 dec 2017, 13:54
aron_lj schreef:
16 dec 2017, 12:44

Momenteel:
-elektrische boiler

Plannen:

Bedankt.
Met dit verbruik kost dit een 1700 €/jaar volgens de Vreg test.
Ik heb wel mijn twijfels over het excl nacht verbruik van 2076. Is wel weinig voor een EPC van 372. Zal eerder 12076 kWh zijn? Ze waren misschien niet thuis in de winter? Heb je de eindfactuur gezien van de vorige eigenaar?
Als het maar zo weinig is, dan zou ik alles zo laten.

Het hoge EPC komt waarschijnlijk omdat de woning volledig elektrisch verwarmd is.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 dec 2017, 18:49

aron_lj schreef:
16 dec 2017, 13:50
Is IR niet zuiniger?
Zie antwoord van Janus. En aanvullend: een IR is een gerichte warmte. Je moet daar dus al echt onder zitten om de warmte te voelen.
Dit in tegenstelling tot luchtblazers die de warmte verspreiden. Om een gehele ruimte te verwarmen moet je dus meer kWh in IR installeren
dan met een L/L WP of L/W WP. En hoe hoger je plafond hoe minder warmte je voelt bij IR.
Ik heb zowel WP L/L (slaapkamers + airco) - WP L/W (CV woonruimte + SWW) - IR ( overdekt terras) als houtkachel en kan dus het één en ander vergelijken.
Inzake comfort en gebruikskostprijs (maar dat is persoonlijk) is voor mij de rangschikking duidelijk:
1. Houtkachel met stralingsfunctie (speksteen)
2. WP W/L
3. WP L/L
4. IR

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 17 dec 2017, 09:32

Aron,
welk type IR-paneel zou je nemen, want ik ben het niet volledig eens met Ivob.

Ik heb een IR-toestel op wielen van Superser van 2000W en daar verwarm ik gans de living van 45m² mee. Het geeft wel geen "licht" af als het aanstaat, je voelt enkel de warmte.
Dit toestel verwarmt de voorwerpen in de kamer, maar niet de lucht en is ook aanbevolen voor mensen met reuma, maar zo ver ben je hopelijk nog niet.
Sommige IR-toestellen werken zoals een massagelamp en daar moet je echt gaan onder zitten om de warmte te voelen.

Succes met je keuzes
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

Plaats reactie