Resultaten en ervaring met General lucht/lucht warmtepomp.

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
Activa
Senior lid
Installatie Land: België

Resultaten en ervaring met General lucht/lucht warmtepomp.

Bericht door Activa » 06 mei 2016, 22:35

Een goed jaar geleden namen we de beslissing om een deel van onze (rechtstreekse) elektrische verwarming te vervangen door een lucht/lucht warmtepomp van General.
Deze neemt nu de verwarming van de leefruimte en af en toe de hoofdslaapkamer voor haar rekening. Voor de keuken moet de vroegere verwarming 's morgens nog eventjes bijspringen omdat de binnenunit niet zo ver reikt om het daar snel genoeg te laten opwarmen, eens op temperatuur valt het mee om het op peil te houden.
Intussen is de eindafrekening van Eneco gekomen (09/03/15 tot 01/04/16) en kunnen we eens bekijken wat de bereikte resultaten nu uiteindelijk geworden zijn. Het is nog van net geen volledig jaar in gebruik, de warmtepomp werd geplaatst in juni vorig jaar. En dus kan het resultaat denk ik nog wel wat beter temeer er nog enkele andere energiebesparende maatregelen (zoals nieuwe diepvries A+++, de laatste verlichtingen ook naar led...) genomen zijn die evenmin in deze afrekeningperiode vervat zitten.
Voor de afrekening van 2015 was er een dagverbruik van 823 KWh en een nachtverbruik van 3170 KWh, totaal dus 3993 kwh. netverbruik.
Zelf wekken we er met de p.v. installatie er goede 6000 KWh op en dus kom je aan een energietotaal van 10000 KWh. Andere energiebronnen zijn er niet en alles is daar dus in vervat (ook het verbruik van de zwembadpompen van begin mei tot eind september).
Voor 2016 geeft de afrekening volgend resultaat, dagverbruik -730 KWh en een nachtverbruik van 1666 KWh. Wat dus een netverbruik is van 937 KWh en jammer genoeg 730 KWh die we kwijt zijn en terug op het net gestoken hebben. Intussen is daar ook al een mouw aangepast door de timer van de boiler te verplaatsen naar het dagregime en de zwembadpomp iets meer overdag te laten filteren i.p.v. 's nachts. Nu beetje in het oog houden of het niet naar de andere kant overslaat.
Dus heeft de warmtepomp ons op jaarbasis (eerder 10 maanden) een besparing gebracht van ruim 3000 KWh. zonder aan comfort in te boeten en gaat ons netverbruik stilaan richting waar we het graag zouden hebben, zero.
Toch mogen we nog een goede 30€ meer betalen als vorig jaar, lag in 2015 de balans energiekosten vs. distributiekosten nog op 1€ - 1,5€ dan zitten we voor 2016 al op 1€ - 4,5€. Die distributie kosten zijn dus met dik 200% gestegen en daar zal het niet bij blijven.
Voor volgend jaar zal bij gelijk verbruik die balans nog verder stijgen door de prosumentenvergoeding die er bij deze afrekening nog niet voor een volledig jaar in zat en natuurlijk de Turteltaks, tenzij deze nog mocht komen te vervallen of zou afslanken (droom maar rustig verder .....).
Gaat ons verbruik verder omlaag dan wordt de verhouding tussen energiekosten en distributiekosten enkel maar hoger, hoger en hoger. Ze hebben het hier in dit surrealistisch land toch weer goed bekeken om op welke manier ook het geld ongegeneerd uit je zakken te halen.
Deze bedenkingen ten spijt sowieso toch blij met de gedane investering in de vorm van een warmtepomp, het was in het begin wat wennen aan de wat verschillende werking t.o.v. het vorige verwarmingsysteem maar eens je alles door hebt gaat alles prima. En dan nu op naar een nulverbruik :-) .
5640Wp Sanyo, SMA 5000TL, General MSAO24RIYN3 lucht/lucht warmtepomp.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Resultaten en ervaring met General lucht/lucht warmtepomp.

Bericht door janus » 06 mei 2016, 22:46

Voor de keuken moet de vroegere verwarming 's morgens nog eventjes bijspringen omdat de binnenunit niet zo ver reikt om het daar snel genoeg te laten opwarmen, eens op temperatuur valt het mee om het op peil te houden.
Optie zou kunnen zijn om het niet zoveel af te laten koelen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 16 mei 2016, 08:55

Warmtepompen geven met de winters van de afgelopen 2 jaar een geweldig voordeel, maar houd er rekening mee dat in een strenge winter het rendement nog wel fiks terug kan lopen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

gustje
junior lid

Bericht door gustje » 28 nov 2016, 11:08

Dit najaar eveneens een warmtepomp geplaatst van General ter vervanging accumulatieverwarming, 2 units in living, 1 unit in keuken en 1 unit in slaapkamer.
Buitenunit is er eentje van 7.68 Kw.
Heb ook zonnepanelen bijgeplaatst, momenteel nu een 8500 Wp.
Volgens installateur moet mijn verbruik op 0 komen, we zijn met 2 volwassenen, alles elektrisch, we zullen zien, er is me wel aangeraden mijn dubbele teller af te zeggen en enkel te werken met een dagteller, zal overschot krijgen op mijn dagteller en verbruik op mijn nachtmeter.
Volg mijn elektriciteitsverbruik per maand op, maar weet niet wat mijn warmtepomp verbruikt, denk eraan om een extra kw teller te monteren om mijn verbruik van warmtepomp te zien.

Paul1234
lid

Bericht door Paul1234 » 30 nov 2016, 02:57

Wij hebben ook de elektrische vloerverwarming geheel uitgezet en vervangen door Airco's (warmtepompen).
Als alles in het huis op elektriciteit werkt, dan moest dit wel gebeuren in deze tijd.
Wel, het werkt perfect en kan zelfs zeggen, dat het zelfs fijner is dan stoken op gas of olie.
Heb er wel lang over gedaan om de juiste keuze te maken, omdat ieder bedrijf wel met zijn eigen verkoop praatje komt.
Probleem is ook, dat deze apparaten in België bijna 2x zo duur zijn, dan in Nederland.
Dus het was aan die prijzen leveren en instaleren of anders niet. Uiteindelijk vele duizenden euro's bespaard, maar met moeite.
Veel eigen onderzoek gedaan en de zogenaamde goede (reclame) naam daikin is toch niet wat het lijkt.
Daar zitten 3 printplaten in en 1 ervan gaat altijd binnen een bepaalde tijd kapot.
Welke dat dan is, weet met nooit en men moet dan de 3 vervangen.. dure grap. (eerlijke Daikin verkoper)
Nu dus maar het beste gekozen, 3 Mitsubishi toestellen, voor het hele huis te verwarmen.
2 Buitenunits leveren in totaal 15kw en het huis is binnen 7 minuten op temperatuur. Dit ga je niet klaar krijgen met andere verwarming methodes.
Super stil en een gebruiksaanwijzing van 2cm.
Ik zou het iedereen aanraden, zodat je kan koelen en verwarmen, zonder de kosten van een dure ketel en onderhoud ervan.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 30 nov 2016, 09:13

Paul1234 schreef:Veel eigen onderzoek gedaan en de zogenaamde goede (reclame) naam daikin is toch niet wat het lijkt.
Daar zitten 3 printplaten in en 1 ervan gaat altijd binnen een bepaalde tijd kapot.
Ik doe dagelijks onderzoek en vraag mij af wat jouw bron is. Een eerlijke verkoper die zichzelf in de voet schiet lijkt mij een ander probleem te hebben.

Paul1234 schreef:Ik zou het iedereen aanraden, zodat je kan koelen en verwarmen, zonder de kosten van een dure ketel en onderhoud ervan.
Ook een warmtepomp heeft onderhoud nodig. Jaarlijks onderhoud aan een gasgestookte CV kost zeer weinig.
Paul1234 schreef:2 Buitenunits leveren in totaal 15kw en het huis is binnen 7 minuten op temperatuur. Dit ga je niet klaar krijgen met andere verwarming methodes.
Het huis is niet warm de lucht in het huis is warm. Stralingswarmte is veel aangenamer dan warme lucht.

gustje
junior lid

Bericht door gustje » 30 nov 2016, 10:13

Is inderdaad andere warmte, met mijn accumulatie waren de kamers waar de kachels staan altijd al een zekere temperatuur (verlies) dus als je ´s morgens in de kamer kwam had ik al een 19 à 20 graden in mijn living, warmtepomp stel ik in dat de verwarming moet starten een uurtje voor ik opsta dan is het ook warm.
Denk eigenlijk dat alles 24 h laten aanstaan (´s nachts lagere temp) zodat de temp niet teveel zakt voordeliger zal uitkomen dan steeds alles opnieuw te moeten opwarmen.
Nadeel, je hoort toch steeds de ventilator draaien, bij mijn accumulatie had ik een thermostaat die afhankelijk van de gevraagd temp de ventilatoren aanstuurde, bij groot temp verschil draaien de ventilatoren snel, eenmaal op temp bleven deze draaien maar waren niet meer hoorbaar.
Heb gisteren een Kwh teller tussen mijn warmtepomp geplaatst om zo eens te monitoren wat mijn pomp verbruikt.
Wel gemakkelijk in de slaapkamer, slaap graag in een koele kamer, maar zoals de laatste dagen (vriesweer) zet ik de unit op zo´n 17 graden en dat is voor mij een aangename temp in de slaapkamer, die schakel ik dan uit als ik ga slapen.
Als ik bij mijn moeder ga, die verwarmt nog met een kolenkachel, is nog de aangenaamste warmte.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 30 nov 2016, 11:35

Stralingswarmte is veel aangenamer dan warme lucht.
100% mee eens. Niet eens te vergelijken.
Ik snap bovendien niet hoe men L/L dan nog eens comfortabeler zou ervaren dan VV.

En het werkuur dat een installateur aanrekent voor een WP of een gas/mazoutinstallatie is meestal idd in dezelfde orde van grootte.

gustje
junior lid

Bericht door gustje » 30 nov 2016, 12:03

Je hebt natuurlijk geen breekwerk als je wil overschakelen naar warmtepomp, leidingen zijn netjes weggewerkt, bij mij lopen alle leidingen boven keukenkasten en berging, niks van de zien in de living, en in slaapkamer via plafond en zoldering.
Overschakelen van accumulatie naar gas is ok als je gans je huis wilt verbouwen, was geen optie bij mij.
Heb nu een 8.5 kw aan zonnepanelen, hoop daarmee toe te komen voor mijn verbruik, afwachten, zullen we zien na een jaar of zo.
Voordeel is als het eens te warm is in de zomer heb je ook airco.

Paul1234
lid

Bericht door Paul1234 » 30 nov 2016, 12:52

Japio moet weer alles tegenspreken..
Ik zit toch net mijn ervaring te verkondigen, waar je eens wat van kan leren..
En ja, je moet wel het juiste systeem hebben, dus geen LG of iets dergelijks, zodat je geen verschil merkt met Stralingswarmte..
Daarvoor was ook mijn studie van een half jaar :idea:

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 30 nov 2016, 17:02

ik heb directe elektrische verwarming van Aterno -welke ik heb laten plaatsen ter vervanging van de accumulatie kachels ( 4 tal jaren terug )
tevens hang ik met aircos in keuken slaapkamer en living.
momenteel gebruik ik de airco in de living als verwarming en dat lukt goed en ik meen te weten dat het verbruik van de airco goedkoper uitkomt dan de aterno verwarming
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 30 nov 2016, 17:20

Paul1234 schreef:Japio moet weer alles tegenspreken..
Ik zit toch net mijn ervaring te verkondigen, waar je eens wat van kan leren..
En ja, je moet wel het juiste systeem hebben, dus geen LG of iets dergelijks, zodat je geen verschil merkt met Stralingswarmte..
Daarvoor was ook mijn studie van een half jaar :idea:
Maakt dat uit of die warme lucht door merk x of y verspreid wordt?
Om over ervaring te spreken, ik heb al drie jaar gelijktijdig L/L, L/W en stralingswarmte lopen. Dus ik zal wel kunnen vergelijken zeker?
Maar het is idd geen top of the top merk zoals Mitsubishi maar slechts een B-merk (Samsung), dus daar kan ik mij niet over uitspreken.

Paul1234
lid

Bericht door Paul1234 » 30 nov 2016, 17:31

Werkt idd. perfect en zuinig.. Het is wel van belang, dat men niet een systeem neemt, dat telkens tegen de grens van zijn vermogen zit.
Om een stille werking te garanderen en toch voldoende warmte te laten geven, zonder lucht verplaatsing te voelen.. heb je een zwaar systeem nodig.
Dit is dan niet alleen zuiniger, maar ook betrouwbaar voor een lange periode zonder kosten..
(Beter met een zwaardere motor 150 rijden, dan met mini)

Paul1234
lid

Bericht door Paul1234 » 30 nov 2016, 19:10

Als je de comfortabele warmte van Stralingswarmte wil hebben, heb je nu eenmaal een goed systeem nodig.
Wij hebben radiatoren en vloerverwarming gehad en kan dus beter vergelijken dan Ivob en Japio.
Zo'n LG en vele andere merken, blazen maar wat en dat is niet aangenaam. Prima voor je zolder ;-)
Ik gebruik in de nacht de fluister stille modus in de slaapkamer en dit werkt super.
In combinatie met zonnepanelen en alles elektrisch is het een stuk fijner en meer een 2020 gevoel, dan met een gas of olie ketel,
die ook veel meer tijd nodig heeft om je te verwarmen..

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 01 dec 2016, 01:15

Paul1234 schreef:Om een stille werking te garanderen en toch voldoende warmte te laten geven, zonder lucht verplaatsing te voelen.. heb je een zwaar systeem nodig.
Warmte stijgt op, er is enige arbeid van de ventilator nodig om deze warmte naar beneden te drukken want anders blijft het bij een warm hoofd en koude voeten.
Jij hebt een half jaar op airco's gestudeerd, ik 19 jaar :idea:
Het koudemiddel bepaalt het referentiekader, installaties met hetzelfde koudemiddel verschillen alleen in details van elkaar.

Plaats reactie