Resultaten en ervaring met General lucht/lucht warmtepomp.

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Resultaten en ervaring met General lucht/lucht warmtepomp.

Bericht door ivob » 01 dec 2016, 21:25

Wij hebben radiatoren en vloerverwarming gehad en kan dus beter vergelijken dan Ivob en Japio.
Zo'n LG en vele andere merken, blazen maar wat en dat is niet aangenaam. Prima voor je zolder
Excuseer maar ik vergelijk met echte stralingswarmte (speksteenkachel) en warmte verspreid door computergestuurde Jaga
ventiloconvectoren, nog iets heel anders dan L/L blazers van welk merk dan ook.
De WP L/W maakt alleen warm water aan die hij naar de ventilo's stuurt. Of dat warm water nu door een WP, gas- of mazoutketel wordt
aangemaakt maakt de binnenunits echt niet uit. En warm water maakt de WP voldoende aan want anders starten de ventilo's en de boosters
gewoon niet op.
Iedere slaapkamer heeft een zeer krachtige L/L binnenunit.
Dus ik kan de drie wel degelijk goed vergelijken:
1. Stralingswarmte kachel (met voorsprong, straalt tot 14 m ver).
2. Luchtconvectie (via water)Jaga DNB gestuurde luchtconvectie (vloer/wand)
3. Samsung L/L airco units (via koelmiddel) warm/koud (plafond).

Activa
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Activa » 08 apr 2017, 12:40

Een jaartje verder en dus tijd om de balans nog eens te bekijken.
Het energieverbruik voor de woning de gepasseerde 12 maanden komt op 7150 KWh waarvan we ong. 5895 KWh zelf opwekten via de p.v. installatie.
Hoe zat dit nu voor de installatie van de warmtepomp? Een overzichtje van de afgelopen periodes toont een besparing van ong. 2800 KWh op jaarbasis.
Niet enkel dank zij de warmtepomp want nog andere maatregelen zorgden hiervoor.
Nu was het afgelopen winter toch net wat kouder als de vorige en zoals we weten zakt je w.p. rendement dan gevoelig. Je merkt dit ook wat aan een wat trager op temperatuur komen en omdat de w.p. onvoldoende ver reikt om de ganse gelijksvloer te dekken moest in sommige omstandigheden de conventionele elektrische verwarming enkele malen bijspringen. Er was bewust de mogelijkheid voorzien om nog één binnenunit bij te kunnen plaatsen wat nog wat perspectieven biedt voor de toekomst.
Een overzichtje van het netverbruik (geen p.v. inbegrepen dus) en de kostprijs ervan de afgelopen jaren.
04/2013 - 04/2014: 4035 KWh aan 720€ (geen w.p.)
04/2014 - 04/2015: 3993 KWh aan 620€ (geen w.p.)
04/2015 - 04/2016: 938 KWh aan 650€ (grootste deel met w.p.)
04/2016 - 04/2017: 1255 KWh aan ~~~€ (volledig met w.p.)
Het te betalen bedrag is nog niet geweten, is nog onderweg. Maar ik schat een goede 800€.
Laat duidelijk zien dat je met een netverbruik dat amper 25 % is van een paar jaar terug evenveel of meer betaald als toen, ik weet het niks nieuws.
Ik had het liever nog wat lager gezien, echter denken we dat we nog niet al te ongelukkig mogen zijn met ons energieverbruik. En al zeker niet gezien daar ook nog eens het energieverbruik van een zwembad bij inzit, die pompen draaien ook niet gratis hé.
Driewerf hoera echter want de pomp die de verwarmingspanelen van water moet voorzien was na 14 jaar aan vervanging toe en was wat over gedimensioneerd en er staat nu een energievriendelijker exemplaar (0,25 Kw i.p.v 0,33). Die pomp werkt behoorlijk wat uren en zal toch nog een besparing geven ergens rond de 100 KWh.
Alle beetjes helpen en ik heb hier en daar nog paar kleine ingrepen gedaan die nog wat kunnen helpen.
Zo zit er nu eindelijk een led-lampje in de koelkast :lol: .
5640Wp Sanyo, SMA 5000TL, General MSAO24RIYN3 lucht/lucht warmtepomp.

alfa
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door alfa » 08 apr 2017, 14:48

Activa schreef:
08 apr 2017, 12:40
.............
Zo zit er nu eindelijk een led-lampje in de koelkast :lol: .
Het moest eens blijven branden :D :D

Plaats reactie