overstappen naar lucht-lucht warmtepomp

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
alfa
Master lid
Installatie Land: België

Re: overstappen naar lucht-lucht warmtepomp

Bericht door alfa » 18 aug 2016, 16:38

Vraag eens aan JohnDC wat hij van het geluid van binnenunit ventilator denkt, die zal je niet meer kunnen overtuigen.
Is het vervelendste element aan WP L/L en heb er al genoeg gezien en gehoord(leve mijn over gedimensioneerde WP L/L met binnenunit op stille modus)
De meerkost had ik er graag voor over (terug gekregen van Eandis $* )

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 18 aug 2016, 18:28

Ben nu aan het koelen in stille modus, fantastisch gewoon. Ok het is geen 30 graden maar mijn unit haalt met gemak de gevraagde temperatuur.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 18 aug 2016, 18:35

Hoezo teruggekregen van Eandis? Hoe kan jij terug krijgen? Heb je uw cool functie uitgeschakeld? DAT is pas stom!

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 18 aug 2016, 18:57

wwfje schreef:Hoezo teruggekregen van Eandis? Hoe kan jij terug krijgen? Heb je uw cool functie uitgeschakeld? DAT is pas stom! :roll: ;-) :mrgreen:
Over paar jaar terug ging dit nog , nu niet meer en had ik er hoofdverwarming aangevinkt was het dubbel(maar ben al tevreden met wat ik kreeg)

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 18 aug 2016, 19:02

wwfje schreef:Ben nu aan het koelen in stille modus, fantastisch gewoon. Ok het is geen 30 graden maar mijn unit haalt met gemak de gevraagde temperatuur.
Wel als je in winter bij -5C°uw woning kan verwarmen in stillemodus van binnenventilator heb je een over gedimensioneerde WP L/L, en dat zou ook gewoon fantastisch zijn.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 27 sep 2016, 10:06

Deze morgen 7 uur was het toch frisjes binnen. Vrouw en kleine (2) sliepen nog.
Binnen was het 19 graden, buiten 3,5.
Wp overal opgezet op stand 2 zodat het toch sneller warmer werd. Fluistermode duurt te lang... Dus ja, je hoort ze blazen. Eens op temperatuur heb ik ze op automatisch gezet en dan sterven ze een stille dood. :-)
Het geluid kwijnt weg. Ok, dat blazen hoort erbij maar dat moet je gewoon worden en wetende dat ik geen fossiele brandstoffen meer gebruik, verzacht de pil.
Nu is mijn vraag, is het zuiniger om de wp steeds op automatisch te zetten?

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 27 sep 2016, 11:07

Spreek je enkel over automatische ventilatorstand of vol automatisch werken. In het laatste geval, gezien de koeling bij u actief is, zal er gekoeld worden indien het te warm is (winter) of verwarmt wanneer te koud (in de zomer).
Ook bij wijziging van temp (dag naar nachtregime) wordt dan gekoeld. Bij enkel snelheid ventilator geld dit natuurlijk niet.

tapatalk with smartphone

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 27 sep 2016, 11:26

Bedankt, en ja, alleen automatische ventilator snelheid. Is dit zuiniger dan altijd switchen tussen fluistermode en stand 1,2,3,4?

napoleon

Bericht door napoleon » 27 sep 2016, 14:23

Eric De Bedotte schreef:Hallo,
Ben nieuw op dit forum, maar heb wel ervaring met warmteverliesberekeningen en lucht-lucht warmtepompen. Vorig jaar vervingen we accumulatiekachels door lucht-lucht warmtepompen Mitsubishi Electric. Bij die gelegenheid maakte ik een +- grondige vergelijking tussen Daikin, Fujitsu en Mitsubishi. Geloof niet dat ze technisch veel uit elkaar lopen als je de cijfers en de prijzen vergelijkt. Het zijn veeleer de installateurs die het verschil technisch en commercieel uitmaken. Ik heb per merk bij 2 installateurs een voorstel gevraagd. Dit was technisch nooit hetzelfde, wel +- qua prijs. Niet echt een probleem, want daar leer je uit.
Wij zijn heel tevreden van het comfort van de keuze lucht-lucht (je huis wordt niet afgebroken, warmte en evt. koeling wanneer je het echt wil, sturing via Wifi, uiterst snel opwarmen etc én gunstiger invloed op EPC) Mitsubishi Electric voldoet aan de verwachtingen. De verbruikscijfers die ik dagelijks opvolgde deze winter dmv. wattmeters op elke buitenunit liegen niet. Grosso modo kan je stellen dat we dit seizoen afgesloten hebben met minder dan 1/3 van het vroegere nachtverbruik en geen enkele andere warmtebron gebruikt hebben. Dit is wel nu te rekenen als dagtarief.
Wat het vermogen betreft herhaal ik wat hiervoor reeds stond; vraag het max. geleverde vermogen én de COP op van de buitenunit bij -10°C (evt. bij -15°c). Dit vermogen moet er zijn in de winter en moet hoger zijn dan de som van de afgegeven vermogens van de bijhorende binnenunits. Ook moet de totale lengte van alle leidingen lager zijn dan de buitenunit aankan. (1 installateur hield daar geen rekening mee).
Wat het geluid betreft, dit is subjectief, wij waren de ventilators gewoon van accumulatiekachels, dit is nu een verademing. Maar nogmaals dit is subjectief, kijk naar de dB bij normale snelheid (zeker <40dB).
Wat de dubbele Vreg-premie betreft dat is bij Eandis één ellende. Ben dit via Testaankoop nog steeds aan het behandelen. Infrax zou wel de documenten van de constructeur aanvaarden en vlot uitbetalen.
Eandis blijft echter sedert half 2015 bij zijn standpunt dat een onafhankelijk labo dat precieze type buitentoestel + binnentoestellen moet uittesten (COP bepalen); ook het Europesche certificaat (van oa. Mitsubishi wordt niet aanvaard). De installateurs doen alsof hun neus bloed, de constructeurs wijzen op de onmogelijke labokosten voor alle combinatie's en verwijzen (volgen mij zeer terecht) naar hun Europees attest. Ze beweren ook dat niemand een erkend laborapport heeft en reageren via hun beroepsvereniging. Er is ondertussen een soort overgangsregeling die ik nog moet uitvlooien. Enkele fabrikanten zijn wel aanvaard voor bepaalde combinatie's (oa. Samsung). De Vreg heeft nu ergens een lijst op het internet. ('k Vind niet direct de link.)
Niet onbelangrijk: De hyperunit is wel zeer goed maar hun koelmodus is moeilijk uit te schakelen (moet speciaal bedraad worden + extra binnenmodule die mogelijks meer kost dan de premie). Dus zijn ze quasie niet vatbaar voor subsidie.
Ik zou zeggen maak een grondige offertestudie en ga voor de lucht-lucht warmtepompen, het is zeer goed indien goed bestudeerd. Mvg Eric
Beste,
ook ik ondervind moeilijkheden bij eandis voor de premieuitbetaling omwille van het installeren van L/L warmtepompen.Eind 2015 heb ik besloten om de accumulatieverwarming te vervangen door 3 fujitsu invertors van elk 3,5 KW,waar ik trouwens heel tevreden over ben.Bij het indienen van de premieaanvraag deed eandis onmiddellijk moeilijk ivm die bewuste testverslagen.Na wat heen-en weer e-mails is er nog steeds geen oplossing en ook de installateur kan naar eigen zeggen geen extra inspanning leveren.Hij hekelt alleen maar de houding van de netwerkbeheerders tegenover de privé sector.Punt is dat dit natuurlijk geen zoden aan de dijk brengt.Volgens berekeningen van mijn installateur zou het om een premie gaan van om en bij de 1200 euro (verdubbeld vanwege veravngen accumulatie).Ik vind dit echt frappant omdat enerzijds de overheid mensen aanspoort om de voorbijgestreefde accumulatieverwarming te vervangen door meer ecologische verwarming maar anderzijds doen ze moeilijk of weigeren zelfs de beloofde premie uit te betalen.Zijn er nog mensen in dergelijke situatie?

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 29 sep 2016, 18:19

Ik hoef die premie niet en dat ze met hun slimme pestmeters maar wegblijven. Ik betaal nu genoeg voor op het net te zetten in de zomer en terug af te halen in de winter. Het net is nu voor mij een opslag medium. Zolang er geen geschikte batterijen zijn moeten we het met ons distributienet maar doen. En zwijg mij van die slimme meters die moeten weten hoeveel kw je vandaag verbruikt hebt en hoeveel kw je morgen op het net zet. Ik denk dat het net sterk genoeg is om die schommelingen op te vangen. Nee maar ze zoeken van alles en nog wat om het volk te doen betalen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 sep 2016, 18:22

Ik heb ook netjes bedankt voor hun premie.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 sep 2016, 20:31

Ja , als je recht op iets en je laat dit liggen..... dan speelt geld geen rol zeker.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 29 sep 2016, 21:54

Recht op iets?
Voor 150 euro te krijgen moet ge uw airco neutraliseren, gijlie zijt ni goe zeker...
Ja, ik kan het geld goed gebruiken maar ni zeveren, hè.
Daarbij tis allemaal afgeschaft, Tommelein kan terug uit zijn duim zuigen hoe hij het land weer groener kan maken.

bartgo
Master lid

overstappen naar lucht-lucht warmtepomp

Bericht door bartgo » 30 sep 2016, 09:43

Vanaf 2017 (eindfactuur) krijg je een forfait per type warmtepomp en moet je geen cop meer berekenen. Voor lucht/lucht dacht ik 400 euro

Is er een reden, behalve airco, om het niet aan te vragen? Gaan ze de bezitters van de warmtepompen in kaart brengen en ze pakken? Uit ervaring met vorige aanvragen premies besluit ik dat het er veel amateuristischer aan toe gaat bij verwerken premies.

Plaats reactie