overstappen naar lucht-lucht warmtepomp

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
alfa
Master lid
Installatie Land: België

Re: overstappen naar lucht-lucht warmtepomp

Bericht door alfa » 16 aug 2016, 09:37

ivob schreef: En hoe bepaal je deze als je maar af en toe naar je verbruik kijkt en er geen constante meting is van je WP energieverbruik tov buitentemperaturen en gevraagde binnentemperaturen?
Er hangt een verbruiksmeter tussen, en noteer soms wat die verbruikt bij verschillende BT°

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 aug 2016, 10:56

En hoe weet je dan dat, bij jouw specifieke installatie, de SPF slechter zou zijn bij een correct gedimensioneerde installatie?
Je hebt toch geen vergelijkende proefopstelling?

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 16 aug 2016, 13:30

ivob schreef:En hoe weet je dan dat, bij jouw specifieke installatie, de SPF slechter zou zijn bij een correct gedimensioneerde installatie?
Je hebt toch geen vergelijkende proefopstelling?
Mijn collega van werk heeft één met minder vermogen en met hoger COP singel compressor (ik heb een duo compressor)
Woning heeft zelfde warmteverlies en dat was de reden om ook een te plaatsen , maar op aangeven van hem is er een zwaardere gekomen.
Soms komt die kijken en dan is hij verbaast dat de compressor in deellast draait en het verbruik 200 à 300 watt minder is .
Hij heeft veel problemen bij zeer lage T° (springt regelmatig in defrost modus)
Ik heb op 3 jaar +- 2200 kwh minder verbruikt dan collega.
Maar ik vind de site niet meer terug waar het word bevestigd door deskundigen.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 17 aug 2016, 16:34

@Alfa, ik probeer te begrijpen waarom jij de Carnot cyclus hierbij haalt om aan te tonen dat een zwaarder buitendeel energiezuiniger is dan lichtere variant. Zoals @Eric De Bedotte ook al schreef draaien vrijwel alle warmtepompen permanent in deellast en in deellastbedrijf wordt er minder koudemiddel rondgepompt, maar veranderen de drukken niet. Een lagere zuigdruk is zelfs ongewenst omdat het binnendeel dan invriest.
In vergelijking met mijn buren verbuiken wij 70% minder gas het huis is identiek, welke conclusies kun je hieruit trekken?
SolarEdge gecertificeerd dealer

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 17 aug 2016, 17:22

japio schreef:....maar veranderen de drukken niet. Een lagere zuigdruk is zelfs ongewenst omdat het binnendeel dan invriest.
Als compressor lichtjes werkt is er lagere gasdruk ,bij hoge gasdruk is T°van koelmiddel een pak lager achter smoorklep in verdamper.
Is natuurkundig vastgelegd en invriezen zal die niet doen maar wel de vochtigheid tussen buiten lamellen van verdamper.
japio schreef: In vergelijking met mijn buren verbuiken wij 70% minder gas het huis is identiek, welke conclusies kun je hieruit trekken?
Wij hebben jaren zelfde gasverbruik gehad op paar m3 verschil.(zijn allebei gedreven door energie)
Voor mijn part mag iedereen zetten wat die wil.
PV installatie zou er nooit meer op komen, maar een over gedimensioneerde WP L/L terug onmiddellijk.
Kan het huis snel opwarmen , stil en zuinig.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 17 aug 2016, 18:31

alfa schreef:Als compressor lichtjes werkt is er lagere gasdruk ,bij hoge gasdruk is T°van koelmiddel een pak lager achter smoorklep in verdamper.
Afbeelding

In de units die ik plaats zit er een elektronisch geregelde smoorklep (expantieventiel) in het buitendeel en zit er een niet geregelde spinnenkop in de binnenunit. Bij een overvulde installatie (hoge gasdruk) loopt het rendement inderdaad terug, maar dit is niet van toepassing bij een goed werkende installatie in deellast dus vraag ik me af wat jij hier bedoelt met een hoge gasdruk.
De temperatuur en de druk zijn een gegeven; weet je de verdampingsdruk dan weet je de verdampingstemperatuur, weet je de persdruk bij uittrede van de condensor dan weet je de condensortemperatuur.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 17 aug 2016, 21:57

japio schreef:......Bij een overvulde installatie (hoge gasdruk) (gebeurd in winter bij volle werking met een afgemeten WPL/L)loopt het rendement inderdaad terug, maar dit is niet van toepassing bij een goed werkende installatie in deellast (gebeurd in winter met een over gedimensioneerde WPL/L)dus vraag ik me af wat jij hier bedoelt met een hoge gasdruk.
De temperatuur en de druk zijn een gegeven; weet je de verdampingsdruk dan weet je de verdampingstemperatuur, weet je de persdruk bij uittrede van de condensor dan weet je de condensortemperatuur.(hier geef je zelf aan dat er drukverschil is als compressor harder of trager werkt )
Rood is een aanvulling van mij.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 18 aug 2016, 09:25

@Alfa,een gemiddelde warmtepomp draait misschien wel 95% van zijn levensduur in deellast en de verschillen in COP liggen daarbij achter de komma.
Een voordeel van een lichtere installatie is het minimum vermogen waarop de installatie kan werken, hoe lichter de warmtepomp des te lager het minimum vermogen.
Ik ben van mening dat er geen grote verschillen zullen zijn, maar ja ik ben leverancier he...

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 18 aug 2016, 09:42

Een lichte installatie die minder verbruikt maar meer moet draaien om uw huis warm te houden of een zware installatie die meer verbruikt maar minder moet draaien om uw huis warm te houden, wat is het verschil?
Levensduur??

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 18 aug 2016, 10:02

japio schreef:@Alfa,een gemiddelde warmtepomp draait misschien wel 95% van zijn levensduur in deellast en de verschillen in COP liggen daarbij achter de komma.
Een voordeel van een lichtere installatie is het minimum vermogen waarop de installatie kan werken, hoe lichter de warmtepomp des te lager het minimum vermogen.
Ik ben van mening dat er geen grote verschillen zullen zijn, maar ja ik ben leverancier he...
Logica en natuurkundig is er een verschil in het voordeel over heel de lijn met een over gedimensioneerde WP L/L
Het grootste voordeel is dat een over gedimensioneerde WPL/L merendeels op stillemodus kan blazen in woning met even veel KW's als een WP L/L met kleiner vermogen ,enkel de laatste zal dit in hoger stand van fan draaien ( geluid van die ventilator is een zeer irriterende factor )

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 18 aug 2016, 10:48

wwfje schreef:Een lichte installatie die minder verbruikt maar meer moet draaien om uw huis warm te houden of een zware installatie die meer verbruikt maar minder moet draaien om uw huis warm te houden, wat is het verschil?
Levensduur??
De initiële investering, €1000,-- aan meerkosten mag best enige meerwaarde hebben.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 18 aug 2016, 11:28

japio schreef:
wwfje schreef:Een lichte installatie die minder verbruikt maar meer moet draaien om uw huis warm te houden of een zware installatie die meer verbruikt maar minder moet draaien om uw huis warm te houden, wat is het verschil?
Levensduur??
De initiële investering, €1000,-- aan meerkosten mag best enige meerwaarde hebben.
Als ze een auto kopen zien ze niet op 1000 euro maar als het om een essentieel aankoop gaat is het teveel .
Stel dat die meerprijs van 1000 euro opgaat in iets zuinig verbruik dan zit je toch nog met een zeer grote meerwaarde en daarvoor heb ik een over gedimensioneerde WP L/L gekocht = verwarmen in stillemodus of max stand 1 van binnen ventilator.
Nog een voordeel als je s'morgens opstaat en laat die een half uur ervoor opspringen op vol vermogen = woning zeer snel opgewarmd door meer vermogen.
U bent onderweg via Wifi vol vermogen op laten springen = huis onmiddellijk warm door meer vermogen.
Ik zou een potentiële koper onmiddellijk overtuigen om voor de iets grotere installatie te gaan.
En meerprijs van 1000 euro ?? 500 à 600 euro zal wel genoeg zijn.

Eric De Bedotte
junior lid

Bericht door Eric De Bedotte » 18 aug 2016, 14:39

Hallo, neem me niet kwalijk, maar kunnen jullie eindelijk eens zeggen wat u verstaat over een overgedimentioneerde of licht- overgementioneerde installatie, dan kunnen we dat misschien eens afronden en hebben andere forumbezoekers daar mogelijks iets aan.
Voor mij is dat correct te berekenen. Het afgegeven vermogen van de units opzoeken of opvragen bij -10°C, dat moet ongeveer gelijk zijn aan de som van ALLE warmteverliezen te bepalen bij -10°C+ een opwarmingstoeslag van+-10W/m2. Dan ben je voor +-95% van de seizoentijd overgedimentioneerd, maar vangt de invertor dat teveel aan vermogen nog prima op. Nog meer installeren kost meer aan investering en meerverbruik door leegloopverliezen. Naar ons ervaring deden de 6 gevraagde installateurs dat allemaal aanvaardbaar. Misschien maken we ons wel wat te druk hier ;-) .
Groeten, Eric

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 18 aug 2016, 14:47

alfa schreef: Nog een voordeel als je s'morgens opstaat en laat die een half uur ervoor opspringen op vol vermogen = woning zeer snel opgewarmd door meer vermogen.
U bent onderweg via Wifi vol vermogen op laten springen = huis onmiddellijk warm door meer vermogen.
Leg mij even uit hoe ik dit kan doen met een buitenunit van 9KW en een binnenunit van 5KW? Graag vol vermogen 9KW op mijn binnenunit a.u.b. (invertergestuurde buitenunit die 20% in overdrive kan gaan)

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 18 aug 2016, 15:56

Eric De Bedotte schreef:......Dan ben je voor +-95% van de seizoentijd overgedimentioneerd,
Krijg je uw woning in stillemodus(50% stand 1 binnenventilator)nooit warm enkel met een over gedimensioneerde WP L/L met zelfde vermogen van compressor & binnenunit afgifte (geen onbalans)
Zit daar maar in 40 DB en meer, ik geef het op.
Laatst gewijzigd door alfa op 18 aug 2016, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie