overstappen naar lucht-lucht warmtepomp

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: overstappen naar lucht-lucht warmtepomp

Bericht door janus » 08 jul 2016, 12:44

Eerst kom je zelf met 3500kWh aanzetten, nu zou je daar blij mee zijn??

Ik blijf erbij zonder degelijke berekening blijft het één grote gok wat je gaat plaatsen.(en verbruiken)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

alfa
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door alfa » 08 jul 2016, 16:56

wwfje schreef:veel te veel vermogen, is dit dan slecht? Als ik (maar) 3500 kw/h ga verbruiken voor de verwarming van mijn hele woning ben ik tevreden .
Gaat hij teveel aan/ uit gaan en zo meer verslijten?
Primair verbruik voor WP L/L genereert +- 10500 kw thermisch dat is zeer weinig warmtevraag als je mij vraagt.
Kan natuurlijk maar die woning is goed geïsoleerd
Aan/uit zal een modulerende niet doen of de T° in woning is hoger dan ingesteld .
Modulerende werking is dat compressor zich aanpast aan gevraagde warmte en begint te zakken in toeren zodat gasdruk kan zakken (dus ook de T° van koelgas)
Waardoor die zuiniger werkt.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 08 jul 2016, 17:04

Primair verbruik voor WP L/L genereert +- 10500 kw thermisch dat is zeer weinig warmtevraag als je mij vraagt.
:eek: :shock: ù%
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 08 jul 2016, 17:16

KW moest KWh zijn
Hij zat toch maar met een warmte verbruik van +-9000kwh

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 08 jul 2016, 19:11

Janus
die 3500kw/h = wat de boekskes van Mitsubishi vertellen en als het minder is, zoveel te beter.
Mijn verbruik van 1000 Liter mazout per jaar is op basis van 19 a 20°,ik vermoed dat ik meer zal verbruiken als ik binnen 22 of 24° vraag. dus, wats the point van een warmteverlies berekening? Ik denk, hoe meer warmte je vraagt, hoe meer verlies. Niet? De praktijk is de beste meting!
groet

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 09 jul 2016, 13:50

De praktijk is de beste meting!
Uiteraard maar het is nogal vervelend als je er in de praktijk achterkomt dat je een te zware of te lichte WP hebt aangeschaft waardoor je het niet warm krijgt of tot de vaststelling komt dat je teveel betaald hebt.
.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 09 jul 2016, 19:27

Ohla dit is een statement, denk je dat er zoveel toestellen zijn die tot na de komma van uw WARMTEVERLIES BEREKENING kunnen werken? Ik lees hier vaak " over dimensioneren " is goed. Dan heb je nog het feit dat het aantal buiten units beperkt zijn, met 1 tot 4 binnen units. Als je 3 binnen units nodig hebt dan neem je de buiten unit die daar bij past. En wat de kosten betreft? Tuurlijk moet je niet te veel betalen maar dat is het leven.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 09 jul 2016, 19:48

Als je het berekend weet je ook direct hoe groot je binnen units moeten zijn maar je hebt blijkbaar geen behoefte aan goed advies, dus ik kan je alleen maar veel succes wensen met je gok.
.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 09 jul 2016, 23:01

janus schreef:Als je het berekend weet je ook direct hoe groot je binnen units moeten zijn maar je hebt blijkbaar geen behoefte aan goed advies, dus ik kan je alleen maar veel succes wensen met je gok.
+1

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 10 jul 2016, 10:18

ok Alfa, je hebt gelijk maar geen enkele maar dan ook geen enkele firma spreekt over zo'n berekening, speelt er dan ook niet een beetje ervaring mee?
( en gemakzucht)

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 10 jul 2016, 10:45

Fabrieksinfo heeft een indicatie maar mondervaring van verschillende mensen heeft bij meer waarde.
JohnDC heeft gelijk dat Wp L/L vervelend kan zijn betreft het geluid van binnenunit.(stand van ventilator)
Wil je dat zo veel mogelijk vermijden moet je kunnen verwarmen op stillemodus(50% van stand 1) of max stand 1(meestal tot stand 3)
Om dat te realiseren heb je een over gedimensioneerde WP L/L nodig .
Op momenten dat je niet aanwezig bent in woning kan je op stand 3 de woning zeer snel opwarmen .
Neem je een toestel dat maar net genoeg is dan zal opwarming van 15 naar 21 veel te lang duren met de nodige DB op stand 3
In uw geval is 5 à 7 KW genoeg.
Voordeel van een over (*)gedimensioneerde WP L/L zal die op lagere gasdruk gaan werken als die begint te moduleren .
* gas T* in binnenunit en koelmiddel in buiten verdamper liggen korter bijéén wat COP optimaliseert .

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 07 aug 2016, 04:59

Ziezo, ik ben nu eigenaar van een hyper heater en de eerste reactie is positief. Wat een luxe, dit is klimaat controle... Gisteren de temperatuur op 21 graden gehouden
en die buitenunit werkt zo zacht. Ik moet nog wel wennen aan de instellingen en je hoort die dingen wel blazen maar mijn dampkap is veel erger en in de fluisterstand
moet je al goed luisteren wil je iets horen. Mijn vrouw die soms last heeft van opvliegers is heel blij dat we de temperatuur onder controle kunnen houden. Nu mijn verbruik nog in het oog houden...

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 07 aug 2016, 09:32

Het is zomer, uw unit moet nu niet hard werken.
Ik zou eerder kijken naar de wintermaanden en dan eens evalueren of uw buiten unit goed gedimensioneerd is.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

jef
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jef » 07 aug 2016, 09:56

dat was ook mijn idee, hier is het 21° zonder enige vorm van ingrijpen ;-) .

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 aug 2016, 12:22

wwfje schreef:Ziezo, ik ben nu eigenaar van een hyper heater en de eerste reactie is positief. Wat een luxe, dit is klimaat controle... Gisteren de temperatuur op 21 graden gehouden
en die buitenunit werkt zo zacht. Ik moet nog wel wennen aan de instellingen en je hoort die dingen wel blazen maar mijn dampkap is veel erger en in de fluisterstand
moet je al goed luisteren wil je iets horen. Mijn vrouw die soms last heeft van opvliegers is heel blij dat we de temperatuur onder controle kunnen houden. Nu mijn verbruik nog in het oog houden...
Je spreekt je uit over "een test" over beperkte tijdsduur tijdens een ideaal klimaat voor een WP.
Je kan je pas uitspreken over gemeten over een langere tijdsduur en omstandigheden welke niet ideaal zijn voor een WP (koelen bij 30°C buiten of verwarmen bij 5°C buiten).
Nu moet ik soms ook naar mijn buiteninverter gaan kijken om te zien of het ding wel werkt. In de winter heb ik daar geen problemen mee (dan draait de fan als zot rond).
(ps. hier draait dat ding al 3 jaar "zonder problemen" en nu 'softwareitems'.)
En een dampkap is geen vergelijking als de motor in de keuken(kast) staat. Je kan een dampkap ook volledig geruisloos laten draaien met de motor buiten of hoog in de afzuigbuis geplaatst.

Plaats reactie