overstappen naar lucht-lucht warmtepomp

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
waldonk
Master lid
Installatie Land: België

Re: overstappen naar lucht-lucht warmtepomp

Bericht door waldonk »

Ik ben al op pensioen dus overdag thuis
Ik laat mijn binnenunits in de woonruimten op de laagste stand blazen maar wel op 24 of 25°C op een hoek van 70° naar beneden. Dat hoor je bijna niet en het is de hele dag aangenaam vertoeven. Als ik er recht onder sta voel ik een zachte warme luchtstroom.
Sinds begin oktober een verbruik van 2850 kWh voor de WP.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Als je zo verwarmt met een luchtverwarming dan heb je de verkeerde info gekregen van uw (onprofessionele) installateur!
Je moet continue verwarmen met max 2 à 3 graden verschil bij wel of niet aanwezig zijn.
Vandaar altijd de bemerking dat een WP L/L in een goed geïsoleerde ruimte pas echt tot zijn recht komt.
Bij langere afwezigheid kan de temp wel op 17° geplaatst worden maar dan is het wel een langere opwarmtijd.
japio schreef:
wwfje schreef:
07 mei 2019, 15:57
Eigenlijk vindt ik het raar waarom er niet meer reclame voor vloerunits wordt gemaakt .Warmte stijgt toch dus waar is het probleem?
Ik heb al spijt dat ik in mijn living die wandunit zo hoog heb laten plaatsen. Ik moet vooral in de winter soms mijn radiators aanspreken voor meer comfort anders moet ik veel te hard staan blazen . Neen ik overweeg om nog een vloerunit bij te installeren en als die unit van links naar recht zou kunnen swipen zou dat ideaal zijn.
Luchtverwarming is geen heel comfortabele manier van verwarmen en het maakt dan ook maar weinig uit welk type binnendeel of je neemt.
Het beste is om grote temperatuurverschillen te voorkomen, dus rustig naar een temperatuur toewerken ipv in 10 minuten proberen een woonkamer op te warmen van 16 naar 21 graden.

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk »

japio schreef:
07 mei 2019, 23:00
Het beste is om grote temperatuurverschillen te voorkomen, dus rustig naar een temperatuur toewerken ipv in 10 minuten proberen een woonkamer op te warmen van 16 naar 21 graden.
Als ik ga slapen gaat de WP uit. Als ik 's morgens beneden kom is het afgekoeld tussen 19 en 20°C in de woonkamer.

Dms airconditioning

Bericht door Dms airconditioning »

Werken met een lucht/lucht warmtepomp is zoals verwarmen met vloerverwarming deze mag je niet afzetten en zeker niet als buiten de temperatuur onder 0 gaat.
Voor de rest is dit een goede verwarming met als surplus dat je het kan gebruiken om in de zomer ermee gaan te koelen.

Groeten DMS Airconditioning

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob »

Hoe kom je daar nu bij?
Lucht/lucht warmtepomp is het tegengestelde van een massaverwarming (zoals vloerverwarming).
Een L/L WP kan alleen de temp. van de lucht opwarmen en niet de massa in een woning.
Een luchtverwarming reageert zeer vlug (vlug warm en terug vlug afgekoeld) terwijl massaverwarming (zoals L/W WP naar vloerverwarming) inert is.

Ook hier gaat de L/L verwarming alleen aan in de ruimte(s) waar ze nodig is en staat ze uit als het niet nodig is (waaronder alle nachten).
Voor basisverwarming gebruiken we L/W (via HLTV convectoren) en als de temp. onder nul gaan de massaverwarming. De straling van een massaverwarming is geheel anders (en voelt geheel anders aan) dan deze van luchtverwarming. Het comfort van massaverwarming is nog altijd ongeëvenaard. Daarentegen is de soepele inzetbaarheid (aan/uit) van luchtverwarming dan weer een pluspunt.

Het heeft ook weinig zin een verwarming 's nachts te laten draaien als het maar 'afkoelt' tot 19-20°C. Afzetten heeft dan trouwens ook geen zin want op nachtregime zou ze dan toch niet aanslaan. :-)

Dms airconditioning

Bericht door Dms airconditioning »

Ik spreek niet over het soort van warmte, ik bedoel hoe je deze gebruikt, en mijn ervaring is dat je bij min temperatuur niet moet uitschakelen omwille dat hij dan minder in ontdooiing zou schakelen, ik zit al bijna 20 jaar in het vak en zal wel weten hoe dit werkt zeker!

leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 »

Dms airconditioning schreef:
14 dec 2019, 18:46
Ik spreek niet over het soort van warmte, ik bedoel hoe je deze gebruikt, en mijn ervaring is dat je bij min temperatuur niet moet uitschakelen omwille dat hij dan minder in ontdooiing zou schakelen, ik zit al bijna 20 jaar in het vak en zal wel weten hoe dit werkt zeker!
In ontdooiing gaan is ook een beetje afhankelijk welk merk van WP je gebruikt. Er zijn toestellen die in ontdooiing gaan, ongeacht de afgegeven warmte bij een bep buiten temp. Er kan rekening worden gehouden met de watertemp (vvw) of omgevingstemp, buiten temp, belasting van de fans in buiten toestel, temp verdamper enz...Er waren vroeger toestellen die in ontdooiing gingen onder een buiten temp van 7°, zonder rekening te houden met andere parameters.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: [img]https://www.paypalobjects.com/nl_NL/NL/i/btn/btn_donate_SM.gif[/img]
Contacteer:

Bericht door janus »

ik bedoel hoe je deze gebruikt, en mijn ervaring is dat je bij min temperatuur niet moet uitschakelen omwille dat hij dan minder in ontdooiing zou schakelen, ik zit al bijna 20 jaar in het vak en zal wel weten hoe dit werkt zeker!
Iets minder afkortingen gebruiken zal de duidelijkheid van je berichten wel ten goede komen.
Niemand zegt dat je niet weet hoe het werkt maar je berichten zijn niet heel erg duidelijk en zorgen daardoor voor verwarring.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Tja, een warmtepomp die niet draait en geen warmte moet leveren gaat gewoon niet in ontdooi cyclus.

En het gaat wel degelijk over het soort verwarming. Een lucht/lucht verwarming kan alleen lucht opwarmen (is gewoon airco in reverse). Daardoor kan ze dit snel. Ze moet immers geen massa - met vertraging - opwarmen. Een warmtepomp met lucht/water waaraan een vloerverwarming gekoppeld is heeft een vertraging (omdat ze eerst de massa moet opwarmen alvorens deze massa door straling haar warmte aan de ruimte kan afgeven). Dan heeft het idd geen zin de (nacht)temperatuur te gaan verlagen. Het koelen en opwarmen van de vloermassa vraagt dan meer energie dan deze op een stabiele temperatuur te houden.

Als je verwarming met een warmtepomp de hele nacht moet doordraaien (omdat de ruimte anders te veel afkoelt) is er trouwens iets mis met de isolatiewaarde van die woning en zou een eerlijk installateur met ervaring al niet aanraden deze woning sowieso te verwarmen met een warmtepomp.
Een WP is alleen rendabel in een goed tot zeer goed geïsoleerde woning. Zo'n woning koelt 's nachts ook bijna niet af zodat het verwarmingssysteem 's nachts niet moet blijven doorwerken.

Tijdens de verwarmingscyclus overdag moet je bij min. temperaturen de verwarming uiteraard niet af en aan gaan zetten.

Een vloerverwarming zet je - tijdens het stookseizoen - best nooit uit. Je verlaagt ook best te temperatuur niet te veel tussen dag- en nachtregime.
Een WP met luchtverwarming laat je doordraaien tijdens aanwezigheid en bij gevraagde comforttemperatuur. Bij afwezigheid of verlaagd regime - wat in een goed geïsoleerde woning nauwelijks invloed heeft op de binnentemperatuur - zet je ze gewoon uit. Hoe je de ruimte dan niet op een aangename temperatuur heb je de verkeerde verwarming gekozen voor deze woning/ruimte.

Uiteraard gelden deze principes voor een hoofdverwarming, niet voor een tijdelijke bijverwarming (welke sowieso nooit continue blijft werken).

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

ik zit al bijna 20 jaar in het vak en zal wel weten hoe dit werkt zeker!
Dat weet ik - gezien ik je niet ken - uiteraard niet.

Maar dat 20 jaar in "een vak" zitten niet altijd een garantie is op onweerlegbare vakkennis weet ik dan weer wel. Genoeg vakmensen die tijdens hun loopbaan ergens blijven steken en niet meer mee-evolueren met de technieken van de tijd of switchen van het ene vak/techniek naar een ander (waarmee ik niet beweer dat dit in jouw geval ook zo is).

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 »

Wij verwarmen ook met L/L warmtepomp (1600Kwh/jaar voor verwarming living en keuken;40m³).
Wij hebben ook ondervonden dat je de verwarming (wanneer het buiten kouder is dan pakweg 12°C) best dag en nacht laat draaien.
Het gevolg is dat ze meer in deellast kan draaien waardoor ze s'morgens niet op maximum vermogen moet draaien gedurende enkele uren om de living terug op de comfortabele temp te brengen.We verlagen de temp s'nachts met 1 graad.
Een ander gevolg is dat ze inderdaad veel minder of niet aanvriest bij deellast.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje »

Bij mij gaat s'avonds alles uit.
S'morgens alles aan, cv mazout + wp, op 1 uur tijd 2 graden omhoog = goedkoper in stroom dan hele nacht aan laten.( getest)
Ik moet cv bij op zetten voor comfort. ( mezannine)

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Luc6580 schreef:
15 dec 2019, 15:25
Wij verwarmen ook met L/L warmtepomp (1600Kwh/jaar voor verwarming living en keuken;40m³).
Wij hebben ook ondervonden dat je de verwarming (wanneer het buiten kouder is dan pakweg 12°C) best dag en nacht laat draaien.
Het gevolg is dat ze meer in deellast kan draaien waardoor ze s'morgens niet op maximum vermogen moet draaien gedurende enkele uren om de living terug op de comfortabele temp te brengen.We verlagen de temp s'nachts met 1 graad.
Een ander gevolg is dat ze inderdaad veel minder of niet aanvriest bij deellast.
Hangt dus van de isolatiegraad van de woning af.

Bij een buitentemperatuur van 12°C koelt onze woning - bij uitgeschakelde verwarming - 's nachts hoogstens 1 graad af (bij 0°C koelt het tussen 22:00 en 08:00 uur nog maar 2°C af).
Bij uitgeschakelde verwarming moet onze verwarming dan ook niet meer opwarmen (1-2°C) dan de jouwe die de nacht door moet werken om te verliezen te blijven compenseren . Wij verbruiken nu gemiddeld 10 kWh per etmaal voor de CV via WP (L/L en L/W) en dit voor een ruimte van 295 m3 (waarvan de leefruimte 129/193 m³ bedraagt). Dit bij een gemeten etmaal buitentemperatuur tussen min. 5.3°C (00:49:07) - max. 8.7°C (05:11:05)
De leefruimte van 129 m³ wordt tussen 08:00 en 22:00 uur op 20°C gehouden via WP L/W (ZLTV convectoren).
Het deel leefruimte 64 m³wordt verwarmd door rechtstreeks zonneinstraling en bij somber weer op 20°C gehouden door een afzonderlijke L/L WP (die in de zomer bij +35°C buitentemperatuur tussen 11:00 en 14:00 - indien vereist - als airco functioneert.
De rest van de woning wordt via de WP L/W tussen 08:00 en 22:00 uur op 18°C gehouden (met uitzondering van de hoofdslaapkamer waar vanaf 22:00 uur tot 08:00/10:00 uur de buitenvenster opengaat (binnentemp. kan daar dan bij -3°C dalen tot 14°C).

Toen onze woning nog niet de huidige isolatiegraad had (tot medio 2019) heb ik een jaar lang getest om de binnentemperatuur - tijdens het stookseizoen - in de leefruimte de klok rond op 21°C te houden. Een ander jaar tussen 08:00 en 22:00 uur op 21°C en tijdens de nacht uit (waarbij de binnentemp. dan kon dalen tot 16°C. Bij verwarmen de klok rond was er een meerverbruik van 1198 kWh tov het jaar waarbij tijdens de nacht niet gestookt werd.
Geen enkel ander stookjaar (waarbij uiteraard 's nachts niet meer werd verwarmd) bereikte nog ooit het verbruikte energieniveau van het testjaar met all round verwarming (zodat de factor in verschil aantal graaddagen ook te verwaarlozen is).

Sinds het opvoeren buitenmuurisolatie draait onze WP voor CV trouwens altijd in deellast. Alleen om SWW van 55°C bij koude buitentemperatuur (minder dan 3°C) aan te maken gaat deze nog in vol vermogen (en dat is uiterst zelden).

declerck
Senior lid

Bericht door declerck »

Luc6580 schreef:
15 dec 2019, 15:25
Je zal wel 40 m² bedoelen ipv m³, denk ik.
Wij verwarmen ook met L/L WP (2600 kWh/jaar, living en keuken, 60 m², 150 m³).
Mijn huis heeft 4 cm isolatie (+porotherm binnensteen) in de spouwmuur, 12 cm rotswol in het dak, praktisch geen vloerisolatie (argex korrels).
s' Nachts gaat de WP verwarming ook uit. Het durft dan ook afkoelen tot 17-18 graden bij de huidige buitentemperaturen. Bij heel koud vriesweer koelt het af naar 14-16 graden. Maar ik laat dan s' morgens de WP iets vroeger starten (5:00 u). Dat doe ik nu al een een jaar of 8. Verbruik per jaar ligt gemiddeld rond de 2600 kWh. De thermostaat staat ingesteld op 21° als we thuis zijn, 18° als we huis verlaten. Als de timer s' morgens de WP start dan staat de thermostaat op 18°C. Vroeger had ik gemiddeld een 8000 kWh verwarming nodig met accumulatiekachels. Dus toch een besparing van 5400 kWh verwarming elk jaar. Als mijn huidige elektrische boiler kapot gaat, dan voorzie ik een warmtepompboiler voor mijn sanitair warm water met ook nog een aansluiting dan van die warmtepompboiler naar de elektrische keukenboiler als voorverwarming ervan. Mijn vrouw heeft graag warm water (60°C) in de keuken. :roll:
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk »

Ik verwarm ook met een LL warmtepomp, en zet die s'nachts uit. S'avonds vanaf 17u wordt een deel 20 m² met de minste isolatie van de woonkamer afgesloten. Gedeeltelijk plat dak met 4cm piepschuim tussen de balken + 12cm recticel platen op het dak onder de roofing. 4 cm rotswol in de spouw, geen vloerisolatie.
S'morgens is het dan tussen 19,5 en 20,5 °C. Na 15 minuten is het terug 22° in de woonkamer van ongeveer 30 m²
Jaarverbruik ongeveer tussen 1600 en 2000 kWh inclusief koelen in de zomer.

Plaats reactie