overstappen naar lucht-lucht warmtepomp

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
Machtedi
junior lid
Installatie Land: België

overstappen naar lucht-lucht warmtepomp

Bericht door Machtedi » 28 feb 2016, 22:46

Ik ben nieuw op dit forum. Ondanks feit dat ik reeds veel informatie vind op dit forum zou ik toch nog wat meer specifieke vragen willen stellen.

Wij hebben zo'n 20 jaar geleden gebouw en toen gekozen voor elektrische vloeraccumulatie verwarming. Nu met de stijging van de elektriciteitsprijzen en de taksen zijn wij aan het overwegen om onze installatie grotendeels te vervangen door lucht-lucht warmtepompen.

Momenteel zij we ons aan het concentreren op 2 mogelijke oplossingen en hierover had ik toch graag wat onafhankelijk advies en ervaringen gehoord.
Wij hebben ons momenteel beperkt tot de voor mij 2 meest gekende systemen, nl. Daikin en Mitsubitshi Electric. Hierbij al een eerste vraag, ik weet niet of het wijs is om ons deze beperking op te leggen?

Wij overwegen momenteel volgende 2 oplossingen:

1. Daikin
• Buitenunit Daikin 4MXS80E (8kW) met 2 binnenunits Daikin FVXG25K (2.5kW) en 1 binnenunit Daikin FVXG35K (3.5kW)
• Buitenunit Daikin 4MXS80E (8kW) met 1 binnenunits Daikin FVXG25K (2.5kW), 1 binnenunit Daikin FTXS25K (2.5kW) en 1 binnenunit Daikin FVXG35K

2. Mitsubitshi Elektric:
• Buitenunit Mitsubishi-Electric MXZ-4E83VAHZ (8.3 kW) met 3 binnenunits Mitsubishi-Electric MFZ-KJ25VE (2.5kW) en 1 binnenunit Mitsubishi-Electric MFZ-KJ35VE (3.5kW)
• Buitenunit Mitsubishi-Electric MUFZ-KJ35VHEZ (3.5kW) met 1 binnenunits Mitsubishi-Electric MFZ-KJ35VE (3.5kW)

Gezien voor ons het hoofddoel verwarmen is raadde de installateur van Mitsubitshi ons de hyper heating toestellen aan. Klopt het dat deze toestellen een meerwaarde zijn als het op verwarmen aankomt of is dat een overroepen eigenschap? Zijn er ook nadelen aan die toestellen, volgens de installateur van Daikin alvast wel?
Zijn er mensen die reeds ervaring hebben met die hyper heating units?
Zijn er bepaalde zaken waarmee wij rekening moeten houden? Is het sowieso een goed idee om over te stappen naar lucht-lucht systemen als hoofdverwarming?
...

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: overstappen naar lucht-lucht warmtepomp

Bericht door janus » 28 feb 2016, 23:09

Op zich is het geen verkeerde keuze, je energie gebruik zal flink dalen.
Maar of het de investering waard is zal mede van je huidige gebruik afhangen.

Over het hyper heating ik neem aan dat je een goede uitleg over de werking gehad hebt en de resultaten ook zijn terug te vinden in de specs (niet alleen in de leuke grafiekjes)

En wat waren de argumenten van de Daikin man tegen het systeem?

Het vermogen van de huidige verwarming is ook handig om de juistheid van de offertes te controleren.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Machtedi
junior lid

Bericht door Machtedi » 29 feb 2016, 08:13

Het grootste argument om de vervanging in overweging te nemen is dat wij momenteel een gemiddeld jaarlijks elektriciteitsverbruik hebben van +/- 23000 kWh. Hierbij is de opbrengst van onze 15 zonnepanelen (3.3 kW) reeds verrekend. Daar we boven de 20000 kWh zitten komen we, als we niets doen, in de schaal van 770€ turteltaks terecht.

Om het vermogen van onze huidige verwarming aan te geven zal ik een tabel geven van de kamers waar de verwarming vervangen wordt.
Gezien dat we zeer tevreden zijn over onze vloerverwarming in de badkamer willen wij deze niet vervangen, die zal waarschijnlijk, zeker op langere termijn, de enige kamer zijn waar de vloerverwarming blijft bestaan.

Vloerverwarming binnenunits
Living: 5160 KW 2 x 2,5kW
Keuken: 2750 kW Daikin 3,5kW (waarschijnlijk omdat er overschot was op de buitenunit)
Mitsubitshi 2.5 kW
Bureau: 1480 kW Daikin 2.5 kW
Mitsubitshi 3.5 kW (omdat de verwarming van de bureau ook gebruikt wordt om de inkomhal met open trap naar boven, mee te verwarmen)
Hierbij heb ik vragen naar haalbaarheid.
Inkomhal: 2560 kW Daikin 2,5 kW
Veranda: --- 3.5 kW

Wat de hyper heating betreft heb ik willen verstaan dat die toestellen hun maximum capaciteit houden tot -15°C. Dit zou vooral te danken zijn aan een nieuw compressorontwerp waarbij een kleinere compressor eenzelfde vermogen levert. De compressor zou overgedimensioneerd zijn waardoor er verbeterde prestaties geleverd worden, zelfs bij lage temperatuur.
En dit is nu net het tegenargument van Daikin, zij ontkennen niet dat de toestellen langer hun maximale capaciteit behouden maar zeggen dat het verbruik van die toestellen hierdoor veel hoger ligt dan een gewone warmtepomp en dat het niet echt nodig is in ons klimaat die maximale capaciteit te garanderen tot -15°. Ik ben technisch daar niet zo van op de hoogte maar mijn mening is dat als je die maximale capaciteit blijft behouden die dan ook kunt gebruiken als je ze nodig hebt.

Maar ik weet niet of dit een correcte redenering is of wie van de 2 nu meer gelijk heeft en niet. Ik heb ook geen zicht hoe snel de capaciteit daalt bij een gewone warmtepomp.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 feb 2016, 08:40

Vloerverwarming binnenunits
Living: 5,1 KW 2 x 2,5kW
Keuken: 2,7 kW Daikin 3,5kW (waarschijnlijk omdat er overschot was op de buitenunit)
Mitsubitshi 2.5 kW
Bureau: 1,4 kW Daikin 2.5 kW
Mitsubitshi 3,5 kW (omdat de verwarming van de bureau ook gebruikt wordt om de inkomhal met open trap naar boven, mee te verwarmen)
Hierbij heb ik vragen naar haalbaarheid.
Inkomhal: 2,5 kW Daikin 2,5 kW
Veranda: --- 3,5 kW
Ik heb de komma's even juist gezet dat vergelijkt gemakkelijker ;-)
Maar ik weet niet of dit een correcte redenering is of wie van de 2 nu meer gelijk heeft en niet. Ik heb ook geen zicht hoe snel de capaciteit daalt bij een gewone warmtepomp.
Vraag de COP gegevens op van beide merken bij verschillende temperaturen, als je die naast elkaar plaatst zie je het verschil.

Of je die extra boost van Mitsubitshi nodig hebt kun je best zelf beoordelen, jij weet immers hoe snel je woning afkoelt en hoe snel hij weer opwarmt met je huidige systeem.
De locatie van de woning speelt mee, in de koudere Ardennen of de warmere kuststreek.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 29 feb 2016, 08:41

Beste,

Ik heb ervaring met Daikin, Mitshubishi en General. (Zie vorige treds ergens). Zowel hypers als gewone.
Wat de man van Daikin zegt is commerciële zever. De hypers gaan zeker niet meer verbruiken, integendeel, op jaarbasis zijn ze zelfs zuiniger. Wanneer het vriest zoals de voorbije dagen, kan ik zeggen dat de hypers effectief geen kracht verliezen, in tegenstelling tot de Daikin. Een goede tip, neem altijd een model zwaarder waar het kan (zoals je living), dan kan hij zachter draaien en heb je veel minder last van defrosting (situatie waarbij hij zicht ontdooit als het vriest of zeer vochtig is in de buurt van 0 graden). Tijdens deze defrosting heb je namelijk ook geen warmtetoevoer gedurende 5 a 10 minuten, geen ramp maar toch voel je dat en is dat niet leuk, zeker niet als je in je zeteltje ligt.
TIP: Ik zie dat je veel 2,5 kw hebt, ik zou toch durven naar de 3,5 of 4 kw gaan. Het kost enkele honderden euro's meer maar die 2,5 kwh gaat staan blazen aan vollen bak bij koud weer en ik garandeer je dat je je gaat storen aan het lawaai. Ze zeggen wel dat ze zacht zijn en een quiet functie hebben en dat is ook allemaal zo maar als het kouder is, kan je dit zelden gebruiken, zeker bij zo'n kleine modellen. Ik zelf heb ook 2 Generals staan sinds vorig jaar en ben er qua warmteafgifte meer tevreden van dan de andere 2 merken. Zelfs het vloermodel van 5,2 kw die in een veranda staat behoudt zijn warmte bij vriestemperaturen moeiteloos ondanks het geen hyper is.
2de TIP: vloermodellen zijn stiller dan wandmodellen en geven minder kans op tochtstromen.

Succes!

Machtedi
junior lid

Bericht door Machtedi » 29 feb 2016, 08:45

Eigenlijk heb ik nog een bijkomende vraag over een mogelijk REG-premie.

Ik heb ondertussen ook vastgesteld dat we waarschijnlijk in aanmerking komen voor zo'n REG-premie maar van de installateurs hoor ik echter heel uiteenlopende informatie, nl. van er is geen geld meer voor die premies en grond-water en lucht-water warmtepompen krijgen voorrang, over die premies zijn de moeite niet om de cooling functie uit te schakelen, tot voor sommige merken zijn die premies makkelijker te verkrijgen dan voor andere merken, …

Zijn er personen die hiermee ervaring hebben?

Ik heb ook ondertussen gehoord dat Daikin opener is met zijn testresultaten dan Mitsubitshi waardoor de aanvragen voor Daikin warmtepompen vlotter zouden verlopen.
Heeft iemand hiermee ervaring?

In de formule voor de berekening van de premie wordt verwezen naar "het nominaal totaal elektrisch vermogen bij verwarming" is dat gelijk aan de energie dat je in de warmtepomp moet steken om zijn nominale vermogen te produceren? Dus het vermogen van de warmtepomp bij verwarming / COP?

Machtedi
junior lid

Bericht door Machtedi » 29 feb 2016, 09:13

Misschien helpt de evaluatie als ik er ook de volumes bijzet?
Het huis is wel ongeveer 20 jaar geleden gebouwd maar voor de toenmalige normen goed geïsoleerd, vloerisolatie, spouwmuur isolatie(harde platen van 4cm) en dubbele isolatie boven de slaapkamers (plafond en dak)

vloerverwarming \ voorgestelde binnenunits
Living (100m3): 5,1 KW \ 2 x 2,5kW
Keuken (50m3): 2,7 kW \ Daikin 3,5kW ; Mitsubitshi 2.5 kW
Bureau(36m3): 1,4 kW \ Daikin 2.5 kW ; Mitsubitshi 3,5 kW (omdat de verwarming van de bureau ook gebruikt wordt om de inkomhal met open trap naar boven, mee te verwarmen)Inkomhal (80 m3): 2,5 kW \ Daikin 2,5 kW (inclusief nacht hall omdat er een open trap is)
Veranda (75 m3): --- \ 3,5 kW

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 feb 2016, 09:28

Zonder warmteverlies berekeningen kunnen we alleen verwijzen naar algemene tabellen
bepalen_vermogen_kachel.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
.

Machtedi
junior lid

Bericht door Machtedi » 29 feb 2016, 12:00

Interpreteer ik die grafiek dan correct als ik daaruit afleid dat de voorgestelde vermogens van de binnenunits naar de lage kant zijn?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 feb 2016, 12:38

Als je de grafiek bekijkt wel.

Als je vergelijkt met je huidige vermogen niet, dus je woning is misschien zeer goed geisoleerd.
.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 29 feb 2016, 17:16

janus schreef:Als je de grafiek bekijkt wel.

Als je vergelijkt met je huidige vermogen niet, dus je woning is misschien zeer goed geisoleerd.
dit is luchtverwarming, versus uw accumulatiekachels die warmte uitstralen ook al zijn ze niet actief aan het warmen.
Kan je ook bekomen met uw WP indien je een home-leave temp zou aanhouden.
Je huidige accum kachels zullen tamelijk snel uw ruimtes kunnen bijwarmen gezien ze een voorraad warmte ter beschikking hebben
een WP dient op dat moment actief warmte te produceren en is beperkt tot zijn buitenunit (in de meeste gevallen), in mindere mate zijn binnenunit
ik sluit me wel aan bij iets overgedimensioneerde binnenunits voor het lawaai
verlies de capaciteit van de buitenunit niet uit het oog alsmede de lokalen die op hetzelfde ogenblik worden verwarmd en andere op een ander tijdstip, hiermee kan je capaciteit 'winnen' gezien het gebruik in tijd op een ander ogenblik is.
en verdiep u verder in wat en hoe hypers hun werk doen. Immers in de buitenlucht zit voor elk merk evenveel warmte bij dezelfde buitentemp en bij gebruik van hetzelfde 'koelmiddel'.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 feb 2016, 17:36

Misschien ben ik mis maar ik dacht dat het over elektrische vloerverwarming ging?
.

Machtedi
junior lid

Bericht door Machtedi » 29 feb 2016, 18:51

klopt inderdaad dat we momenteel verwarmen met elektrisch vloerverwarming. Principe van accumulatie geld wel, 's nachts opladen op uitsluiten nachttarief, maar dat extra bijverwarmen is er niet bij zeker niet met de vloerverwarming. Daarvoor zijn er wel extra convectoren aanwezig maar eerlijk gezegd die worden quasi nooit aangezet.

declerck
Senior lid

Bericht door declerck » 29 feb 2016, 20:35

Machtedi schreef:klopt inderdaad dat we momenteel verwarmen met elektrisch vloerverwarming. Principe van accumulatie geld wel, 's nachts opladen op uitsluiten nachttarief, maar dat extra bijverwarmen is er niet bij zeker niet met de vloerverwarming. Daarvoor zijn er wel extra convectoren aanwezig maar eerlijk gezegd die worden quasi nooit aangezet.
Als je nu vloerverwarming gewoon bent, dan zou het kunnen dat je bij een lucht/lucht warmtepomp een koude vloer zult aanvoelen. De warme lucht van de indoorunits stijgt immers.
Met mijn L/L warmtepomp is het in de living op 1,6 m een 21°C, tegen het plafond 23°C en op de vloer een 19°C. Is wel een stenen vloer met weinig vloerisolatie.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

Machtedi
junior lid

Bericht door Machtedi » 01 mar 2016, 15:48

Jullie doen mij wel een beetje twijfelen als ik de waarschuwingen voor geluidhinder en warmtegevoel tov vloerverwarming lees.
Maar gezien onze hoofdbedoeling verwarmen is en cooling eigenlijk een nice to have is ben ik geneigd om te besluiten dat de hyper heating toestellen van Mitsubitshi de meest aangewezen zijn ook al heb ik mij laten wijs maken dat het moeilijk is om een REG-premie te verkrijgen voor de toestellen van Mitsubitshi. Eandis krijgt blijkbaar de gevraagde testresultaten niet doorgestuurd. Dit zou een stuk vlotter gaan voor toestellen van Daikin?
Klopt dit?

Plaats reactie