Luchtwarmtepomp Samsung EHS TDM

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
mjgdecroon
lid
Installatie Land: Nederland

Re: Luchtwarmtepomp Samsung EHS TDM

Bericht door mjgdecroon » 11 feb 2016, 20:18

ivob schreef:
Jou systeem lijkt erg veel op die van jou
Het moest er nog maar aan mankeren. :D
zou dat te weinig kunnen zijn?
Neen, integendeel. Als ik het goed begrijp hangt daar toch alleen maar één airco aan en een SWW vat?
Bij mij hangen er 2 airco's aan, een radiator, vier convectoren en een SWW boiler.
Zelfs als het een paar graad boven 0 is dan zit de hele buitenkant vol ijs
Het eerste is normaal. Je buitenunit gaat in defrost door aanvriezend vocht (dauwpunt). Dat zal eerder bij vochtig weer en
tussen 0-3°C zijn dan bij droog weer en -10.
Vol ijs? De lamellen mogen een paar mm vol ijs hangen voor hij in defrost gaat. Is het dikker dan zit er inderdaad te weinig R410A in of is er iets
met de druk. Maar dan gaat hij normaal ook niet meer ontdooien maar gaat hij een steeds dikkere ijslaag aanmaken (zoals bij een slecht werkende
of oude diepvriezer).
Als het onder het vriespunt komt dan gaat ook vrij snel de backup-heater aan
Hoe maak je eigenlijk je warm water aan? Want dat zie ik niet in je initiële configuratie.
Als ik jou systeem zo zie dan vraag jij veel meer van je buitenunit. Ik maak mijn warmwater aan met de buitenunit, ik heb een 300ltr standaard boiler van Samsung.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 11 feb 2016, 20:29

Dus die 60kwh extra is alleen in je boiler gegaan??

daar kun je normaal meer dan 3000L water mee opwarmen :shock: :? :roll:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 feb 2016, 20:38

Als ik jou systeem zo zie dan vraag jij veel meer van je buitenunit.
Uiteraard. De details vind je hiervoor. Ik gebruik het waarvoor een TDM dient: SWW aanmaken, verwarmen (primair) en koelen (secundair) met A2W in de woonvertrekken, hal en badkamer en koelen (primair) en verwarmen (secundair) met A2A in de slaapkamers.
Daarom ook mijn vraag. Als je alleen een boilervat ermee opwarmt was je goedkoper en efficiënter geweest met een WP boiler.
Maar dan klopt je uitleg niet dat hij maar één keer per dag opwarmt (ik neem aan dat je niet 1 x 24 uur bedoelt ;-) ). Zoals Janus al zei, waar is dan al die
energie naar toe? En waarom draait je buitenunit dan door eenmaal je SWW op temperatuur is? En waarom spreek je over opwarmen van je woning?

mjgdecroon
lid

Bericht door mjgdecroon » 11 feb 2016, 20:43

ivob schreef:Waar staan die kranen tussen? Tussen de buitenunit en de hydrounit (A2W) of de aircounit (A2A)?
De TDM is een multisysteem waar beide systemen onafhankelijk werken met één buitenunit.
Normaal heb je een buitenunit (jouw RD060PHXEA), een A2W unit (normaal de NH080PHXEA maar daar lees ik niets over, vandaar de vraag wat
maakt je SWW aan. Het andere model, de NH160PHXEA, kan niet want dat kan je buitenunit niet trekken), een A2A unit (expansieventielen MXD-AXX) waar de leidingen lopen naar je binnenunits (je Neo Forte NH036NHXEA op zolder)
Ik begrijp ook niet dat je in je slaapkamer last hebt van de airco unit op de zolder? Het geluid van de kering van het koelmiddel
hoor je toch alleen in de airco unit?
Je installatie is toch nog in garantie. Wat zegt je installateur er over? Is hij het koelmiddel al komen nameten?

Je hebt een SWW vat van 300 liter (wat al redelijk veel is). Hoe dikwijls trek je dat leeg per dag?

De inhoud van je woning doet er, in jouw geval, toch niet toe? Je gebruikt alleen maar een SWW vat en één aircounit. Ik neem aan dat de inhoud van die
zolder geen 480 m³ is? Toch wel een vreemde combinatie om daar een volledige TDM voor te installeren. Was je dan niet beter afgeweest met een afzonderlijke WP boiler en een L/L
unit op zolder?
mijn hydro-unit is een NH080PHXEA. De 2 kranen zitten tussen de buitenunit en de airco-unit op zolder (wij slapen op zolder)

mjgdecroon
lid

Bericht door mjgdecroon » 11 feb 2016, 20:52

ivob schreef:Nu kan ik helemaal niet meer volgen. Opwarmen van de woning?
Je hebt toch geen units om de woning op te warmen? Ik denk dat je iets vergeten bent te vernoemen in je installatie.
Heb je misschien nog een hydrounit hangen die een vvw voedt?
Tijdens het opwarmen heb ik maar 1 x gezien dat het electrisch-element bij geschakeld werd.
Dat is normaal als je boiler 47°C vraagt (de grens van de hydrounit) en het buiten koud is. Kan ook ingeschakeld staan als je in de periodieke
legionella modus (indien ingeschakeld) gaat want dan moet ie naar 60°C en dat kan de hydrounit niet aanmaken.
Sorry dat ik niet duidelijk ben geweest. Mijn woning heeft op de begane grond vloerverwarming +/- 70 meter totaal, in de badkamer vloerverwarming +/- 6 meter en die worden verwarmd met de warmtepomp. Daarbij heb ik een Samsung cilinderunit NH300WHXXEA. De hydro-unit model NH080PHXEA met een buitunit RD060PHXEA.

mjgdecroon
lid

Bericht door mjgdecroon » 11 feb 2016, 20:56

ivob schreef:
Als ik jou systeem zo zie dan vraag jij veel meer van je buitenunit.
Uiteraard. De details vind je hiervoor. Ik gebruik het waarvoor een TDM dient: SWW aanmaken, verwarmen (primair) en koelen (secundair) met A2W in de woonvertrekken, hal en badkamer en koelen (primair) en verwarmen (secundair) met A2A in de slaapkamers.
Daarom ook mijn vraag. Als je alleen een boilervat ermee opwarmt was je goedkoper en efficiënter geweest met een WP boiler.
Maar dan klopt je uitleg niet dat hij maar één keer per dag opwarmt (ik neem aan dat je niet 1 x 24 uur bedoelt ;-) ). Zoals Janus al zei, waar is dan al die
energie naar toe? En waarom draait je buitenunit dan door eenmaal je SWW op temperatuur is? En waarom spreek je over opwarmen van je woning?
Ik gebruik mijn systeem gelijk aan de jouwe, alleen gebruik ik de binnen unit alleen voor de koeling.....

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 feb 2016, 21:15

Tja we zullen toch geen relevante info kunnen geven als we niet weten hoe je de woning dan verwarmt met de buitenunit want daar geef je
(nog steeds) geen info over.
Of je WP wordt alleen gebruikt om SWW aan te maken (zoals ik kan opmaken uit de gegeven technische info) en dan is je verbruik absurd.
Of je WP wordt ook gebruikt om je woning te verwarmen maar daar is geen technische info over gegeven en dus kunnen we daar ook niets over zeggen.
Dus ook niet of de buitenunit te licht is. In een PH met normale kamertemp. zou dat nog moeten lukken. In een normaal huis zie ik dat niet zitten
(maar echt veel kan ik daar niet over zeggen want dan heb je een warmteverliesberekening nodig van de woning, type verwarming, max. toevoer en de retourtemperatuur,
gevraagde temperatuur, aantal m² vvw of aantal verwarmingsunits met hun vermogen en aantal,....).
Zelf heb ik nl. een grotere installatie (8kW) voor de helft van jouw inhoud.
Maar eigenlijk ben ik nu omgekeerd bezig. Ik geef je mijn info terwijl jij de vraagsteller bent. :roll:
Laatst gewijzigd door ivob op 11 feb 2016, 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 11 feb 2016, 21:20

Mijn woning heeft op de begane grond vloerverwarming +/- 70 meter totaal,
We moeten het er wel uitsleuren hé :-(
70m slang/70m2/70m3 :?:
Warmteverlies van je woning enz enz
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 feb 2016, 22:03

Mijn woning heeft op de begane grond vloerverwarming +/- 70 meter totaal, .....
Oeps deze info had ik gemist toen ik mijn laatste bericht schreef.
Nou dat is een totaal andere situatie dan je aanvankelijk bericht. Maar ik had al zo'n vermoeden :eek: .
In een PH zou dat kunnen maar dan is je verbruik absurd voor een PH.
In een normaal huis (zie mijn configuratie) is dat, volgens mij, veel te licht. Je buitenunit werkt zich dan een ongeluk om aan de vraag te voldoen. Maar zonder gegevens van de woning en leefwijze is daar geen zinnig antwoord op te geven. Is bv. de woning geïsoleerd tussen gelijkvloers en (niet verwarmde) verdieping? Zo niet moet je vvw het hele huis warmstoken.
Heeft je installateur dan geen warmteverliesberekening gemaakt?
BTW, je airco op zolder is niet rechtstreeks verbonden met de buitenunit. Daar moet nog ergens (normaal ergens langs de hydrounit) de MXD-AXX EEV-kit tussen staan.
Als je optionele back up heater in de A2W binnenunit regelmatig aanspringt betekent het dat je buitenunit het gevraagde A2W vermogen niet kan trekken. Bij de hydro NH080PHXEA verbruikt deze bakcup heater bijkomend 4 kWh.

mjgdecroon
lid

Bericht door mjgdecroon » 11 feb 2016, 22:36

Mijn systeem:

Lucht/water-lucht warmtepomp Samsung model RD060PHXEA
Hydo-unit NH080PHXEA
DHW tank Samsung NH300WHXEA (300ltr)
Binnenunit NEO Forte NH036NHXEA.

Mijn woning heeft begane grond oppervlakte van 72m² (woonkamer, keuken toilet en hal) met vloerverwarming. Op de 1e verdieping zit de badkamer met ook vloerverwarming. De vloerverwarming wordt verwarmd door de warmtepomp in combinatie met de Hydro-unit. Daarnaast wordt de DHW tank ook verwarmd door de warmtepomp met Hydro-unit. Op zolder, waar ik slaap, heb ik de binnenunit hangen waarmee ik alleen in de zomer koel (in de winter buitenwerking dmv 2 kraantjes in de leidingen tussen de buitenunit en binnenunit) Tevens koelen wij de beneden-vloer in de zomer met de warmtepomp. De slaapkamers op de 1e verdieping zijn voorzien van fancoil-units maar die hebben we nooit aan staan omdat de woning goed geïsoleerd is en de verwarming nooit aan hoeft. Mijn woning heeft een totale inhoud van 480m³. De kamerthermostaat staat ingesteld op 20,5C ° en de DHW-tank op 48C°. 1 x in de week wordt de legionella-cyclus gedraaid (65C°x 30 minuten) De maximale temperatuur voor ingaand water van de vloerverwarming is 37C° en retour zit ik dan op +/-25C°. Over het warmteverlies van de woning kan ik alleen zeggen dat de woning gebouwd is in 2003 met een EPC van 0.6. Destijds was de woning voorzien van een water-warmtepomp die gevoed werd uit een centrale bron hier in de wijk. Dit hele systeem is mislukt. (Google maar eens op de Teuge in Zutphen, Vittens) Nu hebben we met 5 bewoners een lucht/water-lucht warmtepomp geïnstalleerd. Ik ben de enige met het TDM systeem en DHW-tank van Samsung. De ander bewoners hebben voor een EHS Split-systeem gekozen.

Vergeet ik nou nog iets…

en neem me niet kwalijk dat ik niet zoveel kennis heb van een warmtepomp-systeem. Daarvoor is toch dit forum?

mjgdecroon
lid

Bericht door mjgdecroon » 11 feb 2016, 22:54

ivob schreef:
Mijn woning heeft op de begane grond vloerverwarming +/- 70 meter totaal, .....
Oeps deze info had ik gemist toen ik mijn laatste bericht schreef.
Nou dat is een totaal andere situatie dan je aanvankelijk bericht. Maar ik had al zo'n vermoeden :eek: .
In een PH zou dat kunnen maar dan is je verbruik absurd voor een PH.
In een normaal huis (zie mijn configuratie) is dat, volgens mij, veel te licht. Je buitenunit werkt zich dan een ongeluk om aan de vraag te voldoen. Maar zonder gegevens van de woning en leefwijze is daar geen zinnig antwoord op te geven. Is bv. de woning geïsoleerd tussen gelijkvloers en (niet verwarmde) verdieping? Zo niet moet je vvw het hele huis warmstoken.
Heeft je installateur dan geen warmteverliesberekening gemaakt?
BTW, je airco op zolder is niet rechtstreeks verbonden met de buitenunit. Daar moet nog ergens (normaal ergens langs de hydrounit) de MXD-AXX EEV-kit tussen staan.
Als je optionele back up heater in de A2W binnenunit regelmatig aanspringt betekent het dat je buitenunit het gevraagde A2W vermogen niet kan trekken. Bij de hydro NH080PHXEA verbruikt deze bakcup heater bijkomend 4 kWh.
Wat is een "PH"? Mijn leefwijze is volgens mij normaal te noemen. Ik heb een vrouw en 2 redelijk kleine kinderen. Zoals ik kan zien wordt de DHW-tank gemiddeld 1 x per dag opgewarmd van +/-30C° naar 43C° (dat lees ik af van de kamerthermostaat). De 1e en 2e verdiepingen hebben een open verbinding. De slaapkamerdeuren zitten eigenlijk altijd dicht om warmteverlies te voorkomen. De installateur heeft volgens mij geen warmteverliesberekening gemaakt. Volgens mij is de MXD-AXX EEV-kid in de leidingen geplaatst tussen de airco op zolder en de buiten-unit/hydro-unit.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 12 feb 2016, 00:11

PH = Passief Huis
De installateur heeft volgens mij geen warmteverliesberekening gemaakt.
Heb je ook geen verschillende offertes gehad zodat je kan vergelijken ?
Hoeveel vermogen is er bij de buren geïnstalleerd.
.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 feb 2016, 08:04

en neem me niet kwalijk dat ik niet zoveel kennis heb van een warmtepomp-systeem. Daarvoor is toch dit forum?
Je mag nog zoveel kennis hebben als je wil, zonder cijfers en technische info kan niemand raad geven. In je beginpost sprak je helemaal niet
over een hydrounit en al helemaal niet over verwarming via de WP over en kwam het over dat de WP alleen diende voor SWW en in de zomer voor één airco unit.
Ik vermoedde al dat er iets ontbrak (vandaar mijn vragen) want zonder hydrounit kan je geen warm sanitair water aanmaken.
Samengevat: de buitenunit van 6 kW staat dus in de winter in voor:
- het verwarmen van je gehele woning via vvw (met een temp. ingesteld op 37°C).
- het verwarmen van 300 liter SWW op 47°C (je hydro dient dan tot zijn max. vermogen van 50°C) te gaan.
- wekelijks verhogen van 300 liter water naar 65°C.
Een passiefhuis zal je dus niet hebben want anders was je vertrouwd met de term PH.

Blijft de vraag hoe je woning geïsoleerd is.
- Wat is de dikte en type vloerisolatie? (uitermate belangrijk bij vvw).
- Wat is de U-waarde van je glaswerk (1.1/1.0/0.8/0.6) en hoeveel opp. glas heb je. Ramen op Noord? zuid?
- Is de verwarmde schil (benedenverdieping) afgesloten van de onverwarmde schil? Ik neem aan dat de slaapkamers op de bovenverdieping liggen en die verwarm je niet en
toch is het er warm. Is dit door vloer, muur en, dakisolatie op gewoon omdat de warmte van de benedenverdieping doordringt in de bovenruimte (m.a.w. moet je WP dus instaan
voor het verwarmen van de opgegeven m³?
- enz.

Ik heb toch een sterk vermoeden (maar kan hier geen uitspraken over doen zonder je cijfers te kennen) dat je WP veel te licht is voor wat je er van vraagt. dit gezien het aantal liter SWW,
de gevraagde temp. hiervan, de te verwarmen inhoud van je woning.

Om je een idee te geven:
Mijn WP van 8 kW staat in een matig geïsoleerd huis van 1992 (vloer 4 cm pur - muren 4 cm EPS, noord blinde wand met 10 cm pur extra - zoldervloer 26 cm rotswol - glas (voornamelijk zuid) Uwaarde 0.8 W/m²K.
De ruimte in de geïsoleerde schil bedraagt 112m²/258m³ waarvan rechtstreeks verwarmd 65m³/150m³.
Er is geen vvw maar LT convectoren in de leefruimten. Toevoer 28°C - max. 35°C.
De Neo Forte's hangen in de slaapkamers maar deze staan in de praktijk ook nooit aan.
Het SWW van 150 liter wordt opgewarmd aan 44°C (toevoer 47°C).

Zoals je ziet is heeft mijn buitenunit een vermogen dat bijna 40% hoger is dan jouw buitenunit.
En dit voor de aanmaak van de helft van het SWW tegen een lagere temp.(mijn WP verwarmt alleen de bovenste spiraal van 150 litrer, de onderste 150 liter hangt aan een 2de spiraal met externe back up)
en een te verwarmen ruimte die slechts een fractie is van jouw te verwarmen ruimte (of in elk geval toch kleiner).
De hydrounit is gelijk maar die kan haar volledig vermogen van 8 kW bij jou niet benutten omdat ze niet meer kan binnenhalen dan de buitenunit kan aanmaken.
Bovendien haal je het vermogen van de hydrounit nog eens extra naar benden omdat deeltijds de buitenunit haar vermogen moet aanwenden voor het aanmaken van 300 liter SWW tegen max. capaciteit.
Bij de TDM heeft de aanmaak van SWW voorrang op CV. Die moet dat daarna dus terug inhalen.

Dus jij vraagt met een buitenunit met een kleiner vermogen veel meer van je installatie.
Dus als je isolatie (deze waarden ken ik niet) niet zeer goed is en je oriëntatie optimaal (mijn noordgevel is blind/extra geïsoleerd en het merendeel van de ramen is zuid georiënteerd waardoor er ook nog eens
optimale zonnewinst is) moet bij vriesweer je installatie constant alles bijzetten om je woning warm te houden en het SWW op peil. En omdat ze constant moet werken gaat ze bovendien dan ook nog eens
meer in defrost (er wordt nl. dan voortdurend koude vochtige lucht door de lamellen getrokken) waardoor der op dat ogenblik geen warm water wordt aangemaakt, wat weer moet ingehaald worden,;...
Zo zou je installatie dus in een negatieve spiraal kunnen terecht komen met de gevolgen die je nu ziet.

Als je installateur geen warmteverliesberekening heeft gemaakt hoe heeft hij dan je installatie berekend? Natte vingerwerk?
Laatst gewijzigd door ivob op 12 feb 2016, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven DCr
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Steven DCr » 12 feb 2016, 08:28

Even naast de kwestie. Ik heb nog geen enkele keer ijs gehad op de buitenkant. Jullie spreken van enkele millimeters??? Des te beter voor mij waarschijnlijk?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 feb 2016, 08:39

Des te beter voor jou. ;-)
Nou enkele mm. Een dun zichtbaar rijmlaagje. Ik ben het nooit gaan nameten.
In de testfase heb ik ook meegemaakt dat er een probleem was met het koelmiddel (vandaar dat ik het weet).
De buitenunit blijft dan op vol vermogen draaien en verandert binnen een paar uur in een ijsklomp.
Hangt ook volledig af van de plaats van de buitenunit en de vochtigheidsgraad van de lucht.
Ik woon in een bos grenzend aan een vijver en moeras (hogere vochtigheidsgraad dan bv. in een stad of woonwijk en koudere buitenlucht) en de
buitenunit staat pal noord in de schaduw (in de winter kan het temperatuurverschil tussen schaduwrijke noordgevel en beschenen zuidgevel gemakkelijk tot
25°C oplopen). Staat je buitenunit op een andere plaats (bv zuidgericht) zal de lucht ook droger en warmer zijn. etc.

Plaats reactie