Luchtwarmtepomp Samsung EHS TDM

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Luchtwarmtepomp Samsung EHS TDM

Bericht door ivob » 12 feb 2016, 08:42

Heb je ook geen verschillende offertes gehad zodat je kan vergelijken ?
Nou daar kun je ook niet altijd op afgaan.
Ik had bv. verschillende offertes. Voor de buitenunit had ik offertes van 4 tot 32 kW. Kan je nagaan. :roll:

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 12 feb 2016, 09:43

PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

mjgdecroon
lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door mjgdecroon » 12 feb 2016, 10:27

janus schreef:PH = Passief Huis
De installateur heeft volgens mij geen warmteverliesberekening gemaakt.
Heb je ook geen verschillende offertes gehad zodat je kan vergelijken ?
Hoeveel vermogen is er bij de buren geïnstalleerd.
Ik heb een offerte gehad van Daikin en één van Samsung. Omdat er meerder bewoners een Samsung wilden hebben, heb ik ook daar voor gekozen...

Bij de buren staat een warmtepomp model EHS-Split op het dak. Zij hebben de bestaande boiler van 150ltr laten zitten. Zij hebben de 6kW versie van de SPLIT en hebben aanzienlijk minder stroomverbruik.

mjgdecroon
lid

Bericht door mjgdecroon » 12 feb 2016, 10:34

ivob schreef:
en neem me niet kwalijk dat ik niet zoveel kennis heb van een warmtepomp-systeem. Daarvoor is toch dit forum?
Je mag nog zoveel kennis hebben als je wil, zonder cijfers en technische info kan niemand raad geven. In je beginpost sprak je helemaal niet
over een hydrounit en al helemaal niet over verwarming via de WP over en kwam het over dat de WP alleen diende voor SWW en in de zomer voor één airco unit.
Ik vermoedde al dat er iets ontbrak (vandaar mijn vragen) want zonder hydrounit kan je geen warm sanitair water aanmaken.
Samengevat: de buitenunit van 6 kW staat dus in de winter in voor:
- het verwarmen van je gehele woning via vvw (met een temp. ingesteld op 37°C).
- het verwarmen van 300 liter SWW op 47°C (je hydro dient dan tot zijn max. vermogen van 50°C) te gaan.
- wekelijks verhogen van 300 liter water naar 65°C.
Een passiefhuis zal je dus niet hebben want anders was je vertrouwd met de term PH.

Blijft de vraag hoe je woning geïsoleerd is.
- Wat is de dikte en type vloerisolatie? (uitermate belangrijk bij vvw).
- Wat is de U-waarde van je glaswerk (1.1/1.0/0.8/0.6) en hoeveel opp. glas heb je. Ramen op Noord? zuid?
- Is de verwarmde schil (benedenverdieping) afgesloten van de onverwarmde schil? Ik neem aan dat de slaapkamers op de bovenverdieping liggen en die verwarm je niet en
toch is het er warm. Is dit door vloer, muur en, dakisolatie op gewoon omdat de warmte van de benedenverdieping doordringt in de bovenruimte (m.a.w. moet je WP dus instaan
voor het verwarmen van de opgegeven m³?
- enz.

Ik heb toch een sterk vermoeden (maar kan hier geen uitspraken over doen zonder je cijfers te kennen) dat je WP veel te licht is voor wat je er van vraagt. dit gezien het aantal liter SWW,
de gevraagde temp. hiervan, de te verwarmen inhoud van je woning.

Om je een idee te geven:
Mijn WP van 8 kW staat in een matig geïsoleerd huis van 1992 (vloer 4 cm pur - muren 4 cm EPS, noord blinde wand met 10 cm pur extra - zoldervloer 26 cm rotswol - glas (voornamelijk zuid) Uwaarde 0.8 W/m²K.
De ruimte in de geïsoleerde schil bedraagt 112m²/258m³ waarvan rechtstreeks verwarmd 65m³/150m³.
Er is geen vvw maar LT convectoren in de leefruimten. Toevoer 28°C - max. 35°C.
De Neo Forte's hangen in de slaapkamers maar deze staan in de praktijk ook nooit aan.
Het SWW van 150 liter wordt opgewarmd aan 44°C (toevoer 47°C).

Zoals je ziet is heeft mijn buitenunit een vermogen dat bijna 40% hoger is dan jouw buitenunit.
En dit voor de aanmaak van de helft van het SWW tegen een lagere temp.(mijn WP verwarmt alleen de bovenste spiraal van 150 litrer, de onderste 150 liter hangt aan een 2de spiraal met externe back up)
en een te verwarmen ruimte die slechts een fractie is van jouw te verwarmen ruimte (of in elk geval toch kleiner).
De hydrounit is gelijk maar die kan haar volledig vermogen van 8 kW bij jou niet benutten omdat ze niet meer kan binnenhalen dan de buitenunit kan aanmaken.
Bovendien haal je het vermogen van de hydrounit nog eens extra naar benden omdat deeltijds de buitenunit haar vermogen moet aanwenden voor het aanmaken van 300 liter SWW tegen max. capaciteit.
Bij de TDM heeft de aanmaak van SWW voorrang op CV. Die moet dat daarna dus terug inhalen.

Dus jij vraagt met een buitenunit met een kleiner vermogen veel meer van je installatie.
Dus als je isolatie (deze waarden ken ik niet) niet zeer goed is en je oriëntatie optimaal (mijn noordgevel is blind/extra geïsoleerd en het merendeel van de ramen is zuid georiënteerd waardoor er ook nog eens
optimale zonnewinst is) moet bij vriesweer je installatie constant alles bijzetten om je woning warm te houden en het SWW op peil. En omdat ze constant moet werken gaat ze bovendien dan ook nog eens
meer in defrost (er wordt nl. dan voortdurend koude vochtige lucht door de lamellen getrokken) waardoor der op dat ogenblik geen warm water wordt aangemaakt, wat weer moet ingehaald worden,;...
Zo zou je installatie dus in een negatieve spiraal kunnen terecht komen met de gevolgen die je nu ziet.

Als je installateur geen warmteverliesberekening heeft gemaakt hoe heeft hij dan je installatie berekend? Natte vingerwerk?
Ik zal vanavond wat meer gegevens van mijn woning verzamelen. Ik weet dat we overal HR++ glas hebben. We hebben wel redelijk wat veel glas in woning. Zowel oost als west. En het scheelt zeker als de zon opkomt, aan de voorkant van mijn woning, dat we dan wat minder verbruiken. Ik weet dat het huis in 2003 gebouwd is onder hoge eisen. Hoge isolatie waarde ed. Maar ik zal in de technische gegevens kijken hoe alles is geïsoleerd.

Vannacht was het bij ons -1C° en heeft de buitenunit ongeveer de hele nacht gedraaid met veel ijs op de lamellen. Is het ook mogelijk om een JPEG toe te voegen aan dit bericht?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 12 feb 2016, 11:17

Vannacht was het bij ons -1C° en heeft de buitenunit ongeveer de hele nacht gedraaid met veel ijs op de lamellen. Is het ook mogelijk om een JPEG toe te voegen aan dit bericht?
Foto uploaden naar imgur of imageshack eerst
http://http://imgur.com/
https://imageshack.us/

En dan in je bericht via de "Img" knop de link erin plaatsen tussen de [IMG.]*weblink*[/IMG.]
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 12 feb 2016, 11:21

Gewoon via de bijlage knop gaat ook hoor.
Voor de drie methodes zie:
http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=172
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 12 feb 2016, 11:29

Vannacht was het bij ons -1C° en heeft de buitenunit ongeveer de hele nacht gedraaid met veel ijs op de lamellen.
Mijn lucht lucht buitenunit heeft ook de hele nacht gedraaid, maar het is een inverter type en geen aan/uit systeem.
Daar kan ik niet op afgaan om te weten of die veel of weinig verbruikt
ik heb niet gaan kijken of er ijs aan de lamellen heeft gehangen, ik reken op de buitenunit voor de defrost
en ja het is het weer dat de buitenunit onder het dauwpunt komt waarbij er ijs aan de lamellen komt (luchtvochtigheid wordt ijs bij afkoelen).
daar kan ik ook mijn verbruik niet uit afleiden, noch het % belasting van mijn buitenunit

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 feb 2016, 11:35

maar het is een inverter type en geen aan/uit systeem.
TS zijn EHS TDM systeem heeft ook een inverter als buitenunit.

Geen flauw idee hoelang mijn buitenunit vannacht gedraaid heeft. Ik sliep. ;-)
De defrost is bij mijn weten ook niet in werking getreden.
Deze morgen om 05:00 uur was ie in elk geval niet aangevroren (buitentemp 3°C).

Ik ontlast de buitenunit o.a. door de aanmaak van het SWW te programmeren tussen 11:00 en 16:00 uur, de minst koude periode van een etmaal
en de meeste kans op zon. Dit kan je makkelijk instellen op de console van de hydrounit (of ergens anders als je de afstandbediende bedieningsconsole hebt
zoals ergens meen gelezen te hebben.
Bij temp onder de 3°C stel ik de stooklijn ook +5 in zodat de installatie vlugger reageert dan de buitenvoeler.
Ik weet dat we overal HR++ glas hebben.
Staat dat (dubbel) glas er ook al van 2003 of recentelijk vernieuwd?
Jaartal en waarde staat in de spacers gegraveerd.
0.8 bestond toen zeker niet. 1.0 (zwarte spacers) weet ik niet zeker. Waarschijnlijk dus 1.1.
onder hoge eisen. Hoge isolatie waarde ed.
De hoge eisen van 2003 zijn zeker niet meer in overeenstemming met de huidige isolatiewaarden.
Zeker niet als je over vvw beschikt (vloer onder vvw moet dan zeer goed geïsoleerd zijn of je stookt je kelder of ondergrond warm) en een WP (die azlleen een goed rendement heeft bij lage aanvoertemperaturen.

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 12 feb 2016, 12:42

Bij mij staan ze jammer genoeg ook noordgericht en achter ons huis zijn het allemaal velden, dus toch hoge RV. Soms gaat hij dus wel eens in defrost terwijl het niet superkoud is daardoor. Vooral veel vocht is hierbij van belang heb ik de indruk.

Greetz.

mjgdecroon
lid

Bericht door mjgdecroon » 12 feb 2016, 12:54

ivob schreef:

Ik ontlast de buitenunit o.a. door de aanmaak van het SWW te programmeren tussen 11:00 en 16:00 uur, de minst koude periode van een etmaal
en de meeste kans op zon. Dit kan je makkelijk instellen op de console van de hydrounit (of ergens anders als je de afstandbediende bedieningsconsole hebt
Bij temp onder de 3°C stel ik de stooklijn ook +5 in zodat de installatie vlugger reageert dan de buitenvoeler.
0.8 bestond toen zeker niet. 1.0 (zwarte spacers) weet ik niet zeker. Waarschijnlijk dus 1.1.
De hoge eisen van 2003 zijn zeker niet meer in overeenstemming met de huidige isolatiewaarden.
Zeker niet als je over vvw beschikt (vloer onder vvw moet dan zeer goed geïsoleerd zijn of je stookt je kelder of ondergrond warm) en een WP (die azlleen een goed rendement heeft bij lage aanvoertemperaturen.
Je hebt het over de buitenvoeler, bij mijn installatie werd geadviseerd om geen buitenvoeler te gebruiken omdat die de voor een hoger stroomverbruik zou zorgen....

mjgdecroon
lid

Bericht door mjgdecroon » 12 feb 2016, 12:56

mjgdecroon schreef:
ivob schreef:

Je hebt het over de buitenvoeler, bij mijn installatie werd geadviseerd om geen buitenvoeler te gebruiken omdat die de voor een hoger stroomverbruik zou zorgen....
Het dubbelglas HR++ zit er vanaf het begin in (2003) Ik weet dat mijn woning een giga-dikke vloer heeft. Ik zal vanavond even op de bouwtekening kijken...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 feb 2016, 13:13

bij mijn installatie werd geadviseerd om geen buitenvoeler te gebruiken
Dan heb je ook geen stooklijn.
omdat die de voor een hoger stroomverbruik zou zorgen....
No comment ;-)
Ik weet dat mijn woning een giga-dikke vloer
Doet er niet toe. Niet het beton is belangrijk (integendeel) maar de isolatielaag en de plaats ervan.
En of je vloer op de volle grond ligt (gemiddeld 13°C) of op een verluchte (kruip)kelder (lucht kan onder 0°C gaan).
Heb je een nat systeem of droog systeem van vvw?
Het dubbelglas HR++ zit er vanaf het begin in (2003)
Hoogstwaarschijnlijk U-waarde 1.1

Plaats reactie