bodem-water warmtepomp

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: bodem-water warmtepomp

Bericht door ivob » 07 jan 2015, 22:30

Vandaar die 200W afgifte. Ging uitsluitend over de badkamerradiator. Overgelezen. :roll:
Zelfs al haal je 50% dan maakt het idd nog niks uit. +50% van niks blijft nog weinig.

Uiteraard staan die ventilatoren niet op de buisradiator. Die was met 1800 W meteen berekend om met LT te werken.
(wou geen luchtverplaatsing in badkamer).
Die ventilo"s staan op de LT convectoren in de leefruimte. Enerzijds om de convectoren dan kleiner kunnen zijn met een lage WP temp
doordat de digitale sturing bij afwezigheid de tekorten van de natuurlijke convectie (of het vermijden van een te hoge aanvoertemp) kan opvangen en de handmatige boost (de ventilatoren gaan dan 15' op hoogste snelheid draaien, je hoort ze dan wel) bij aanwezigheid en lage buitentemperatuur snel(ler) de ruimte op de gewenste temp kan brengen.
Trouwens zonder ventilo's zouden de convectoren zelfs niet (naar behoren) werken bij 35/30. Dan zou de aanvoertemp al verhoogd moeten worden naar een 55/45 regime (bij dezelfde afmetingen convector) wat nefast is voor aansturing door een WP.

Wout VO

Bericht door Wout VO » 04 okt 2015, 10:02

Wij hebben ook een LEW gebouwd en gekozen voor een B/W WP met een vermogen van 6KW.
Op de benedenverdieping hebben we overal VVW en boven in alle ruimtes (inclusief de badkamer) een Jaga Strada DBE Pro.
Binnen maken we géén gebruik van een thermostaat.

De verwarming wordt volledig gestuurd de buitenvoeler en een zelf ingestelde stooklijn op de WP.
Boven wilden we enkel verwarming in de badkamer maar voor ons EPB was het interessanter om overal convectoren te voorzien.
Zo kunnen we in de SLK gebruik maken van de passieve koeling in de zomer en indien nodig ook bij verwarmen in de winter.

Het voordeel van de PRO-versie (die nodig is om te koelen) is dat deze ook een temperatuursensor hebben die automatisch de boost-functie inschakelt waardoor de ruimte zeer snel wordt verwarmd.
Mijn vrouw heeft me nooit gezegd dat het te koud was in de badkamer en dat is voor mij dé parameter :D
Onze WP is nu op 1 maand na bijna 1 jaar in gebruik en heeft inclusief droogstoken bouw op vandaag 568 uren gedraaid (inclusief 95u SWW).
Daarnaast zo'n 1198 u passieve koeling.

Van de STRADA zijn types beschikbaar die meer dan voldoende vermogen generen om toch op lage temp te kunnen verwarmen.
Wanneer je de radiator vervangend door een ventiloconvector én de WP volledig laat sturen door de buitenvoeler zal de WP ook merkelijk minder gaan pendelen.
24x Sunpower 327W & ABB 7.5 TL
WP Thermia Optimum G3 6 kw

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 04 okt 2015, 10:14

Heb je ook gegevens over het verbruik Wout vo?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 04 okt 2015, 12:48

Wij hebben tot nu toe (wp een jaar in gebruik) 929u op onze wp staan. Wsl is het meer doordat onze LEW behoorlijk groot is en we net onder het criterium voor LEW zaten (29,95 kWh/m².j voor verwarming en koeling). Geen passieve of actieve koeling tot nu toe. Ik denk dat het daar ooit wel van zal komen, vooral gezien de meeropbrengst van de zonnepanelen in de zomer. Passieve koeling was volgens onze installateur niet mogelijk doordat we de sondes in de zomer opladen, aar als het zover komt, zal ik toch eens nakijken wat de retourtemperaturen zijn van het water dat bij opladen uit de grond terugkomt.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

Wout VO

Bericht door Wout VO » 04 okt 2015, 16:58

@ Janus : voor verwarming inclusief SSW komen we op een vebruik van 729 kwh. Daarnaast nog 84 kwh voor anti-legionella.
Ik heb totaal geen idee van het verbruik van de passieve koeling omdat ik niet weet hoeveel de circulatiepompen van onze vloerverwarming verbruiken :mrgreen: + een miniem verbruik van de ventiloconvectoren op de SLK-ers maar de fans worden op 12v aangestuurd dus dat valt reuze mee.
Kleine noot hierbij : we hebben géén bouwdrogers gebruikt voor het droogstoken van onze woning.
De stooklijn hebben we volledig laten instellen door de Belgische invoerder van onze WP (onze WP is van Thermia) weliswaar met de uitdrukkelijke vraag om een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur te hebben. De gevraagde temperatuur in de winter staat op de WP ingesteld op 19 graden en binnen is het aangenaam warm. Als we 20 graden vragen wordt het binnen té warm.

@ Rubanov : ik ben niet mee met jouw stelling ivm de koeling. Als je een B/W WP hebt met verticale boringen (inclusief de module voor koeling) heb je altijd passieve koeling omdat in de zomer de glucol in de leidingen een vrij constante temp heeft van ongeveer 14-15 graden. De warmte wordt uit de woning onttrokken en "in de grond gestoken" waardoor de brine sneller regeneert dan normaal. Actieve koeling is optioneel bij L/W en L/L WP.
Wij hebben onze WP bewust gedimensioneerd op 80-85 procent van de energiebehoefte en zitten eigenlijk net boven het criterium van LEW (32 kWh/m2).
Totale bewoonbare oppervlakte : 185 m2.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 04 okt 2015, 17:05

Dat zijn hele mooie cijfers :tu:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Wout VO

Bericht door Wout VO » 04 okt 2015, 17:10

Thx Janus µ£

@ Rubanov : ik zie dat jij hetzelfde merk WP als ik (wij hebben ééntje van 6KW).
Ik denk dat je eens met je installateur moet praten want dit type wordt altijd INCLUSIEF de module voor passieve koeling geleverd ...
Dit is ook de reden waarom ik niet voor een Diplomat ben gegaan ook al heeft deze een iets hogere COP.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 04 okt 2015, 19:25

Tja, wij hebben wel de diplomat versie, en als ik het met goed herinner, dan was de passieve koeling een module die erbij kon komen, maar er niet bij zat.

zonnekeinhuis
lid

Bericht door zonnekeinhuis » 07 jan 2016, 10:09

Wij hebben ook de Diplomat G3 voor de VVW op de beneden en bovenverdieping.
Momenteel is ze ongeveer een maand in gebruik.
Inclusief de vertraagde opstart van 20° naar 30°(om de 2 dagen +2° gedaan) en daarna vertraagde afbouw naar 20° heeft onze compressor al 395u gedraaid. Warm water 19u op de 2 weken die we er nu al effectief wonen.
WP wordt gestuurd door enkel de buitenvoeler en de temperatuur staat ingesteld op de WP op 20°. In de living is het daardoor een 22° en we hebben totaal geen zonnewinsten.

Mij lijkt onze compressor toch vrij veel te draaien als ik die andere cijfers hier zie staan of is dat maar een gedacht?
Ik houd de bedrijfstijd nu wat bij en 's nachts draait de compressor ook nog zo'n 4u.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 07 jan 2016, 12:13

Mij lijkt onze compressor toch vrij veel te draaien als ik die andere cijfers hier zie staan of is dat maar een gedacht?
Ik houd de bedrijfstijd nu wat bij en 's nachts draait de compressor ook nog zo'n 4u.
Als je weet wat de warmte verliezen van je woning zijn en het vermogen van de WP dan weet je toch precies hoelang hij moet draaien?
.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 07 jan 2016, 12:17

Wat je altijd kan proberen is de stooklijn nog iets verlagen, als ik het me goed herinner, stond de werkwijze voor de afstelling beschreven in de handleiding. In de veronderstelling natuurlijk dat er van die 22° nog iets af mag.

Ik volg zelf de draaiuren niet zo op, maar op basis van de logging kan ik zeggen dat onze wp in december zo'n 100u heeft gedraaid. Bij ons wordt de stooklijn weersafhankelijk beïnvloed, maar gebeurt de regeling van de temperatuur in de leefruimte met een thermostaat. De belangrijkste reden hiervoor is dat ik niet wou dat de pomp van de vloerverwarming continu zou draaien. Op basis van ons meerverbruik, denk ik dat onze wp vorig jaar 800 uur heeft gedraaid.

Ik denk wel dat het weinig zin heeft om te vergelijken met een periode waarin een opstart zit. Een huis (of grote delen van een huis) op 30° houden kost stukken meer energie dan het op 20° houden. Met de vuistregel van 7% meerverbruik per graad hogere binnentemperatuur kom je aan 70% meerverbruik. Bovendien is er waarschijnlijk nog een deel vocht dat in deze periode verdampt, wat ook weer extra energie vraagt. Dus wacht nog even af, zou ik zeggen.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 07 jan 2016, 12:18

Door het koudere weer gaat je WP meer draaien
Ik heb een snapshot genomen van mijn Bidgely koppeling op mijn WP
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Plaats reactie