bodem-water warmtepomp

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

bodem-water warmtepomp

Bericht door Rubanov » 04 jan 2015, 09:21

Sinds deze zomer hebben wij onze verwarming op gas vervangen door een warmtepomp (8 kW) die warmte uit verticale bodemsondes haalt. In combinatie met onze vloerverwarming werkt dit heel goed. Alleen hebben wij op de verdieping radiatoren. Enkel de radiator in de badkamer staat regelmatig aan. Deze is gedimensioneerd op een 45/35-regime. Dit geeft echter verschillende problemen. Deze radiator heeft een zeer beperkt afgiftevermogen (~500 W bij 45/35), maar er zit ook een buffervat (500L) in de retour van het verwarmingswater. Wat er nu gebeurt is het volgende:
- De badkamer komt slechts zeer traag op temperatuur van 18°C naar 21°C, dit duurt 5-6 uur.
- De warmtepomp gaat pendelen, en gaat dus regelmatig 10-15 minuten uit.

Ik had op voorhand gekeken naar het afgiftevermogen in combinatie met de warmteverliesberekening, en ik kwam uit dat bij een 35/30 regime nog voldoende afgifte zou zijn. Ik had dit gemeld aan de installateur, maar die is natuurlijk vergeten om hiermee rekening te houden. Het stond ook niet op papier.

Verder heeft de spiraal in het buffervat een afgiftevermogen van een goede 1000 W/K.

Wat er nu gebeurt, is dat de warmtepomp water van ongeveer 30°C binnenkrijgt, en water van 35-37°C afgeeft, zolang de vloerverwarming draait. Op het moment dat de vloerverwarming uit gaat, blijft de binnenkomende temperatuur rond 30°C hangen, en stijgt de afgiftetemperatuur van de warmtepomp snel tot ~45°C, wat boven de gevraagde temperatuur is. Hierop springt de warmtepomp uit (eerst 10 minuten, volgende keer 15 minuten). Nadat de warmtepomp uit gaat, daalt de temperatuur in het verwarmingscircuit binnen de 1-2 minuten tot 30 aanvoer en 30 retour.

Vermoedelijk geeft de combinatie van 1 radiator met het buffervat een te laag afgiftevermogen, zodat de 8 kW van de warmtepomp niet volledig kan afgegeven worden.

Hebben jullie suggesties over hoe dit kan opgelost worden?
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: bodem-water warmtepomp

Bericht door janus » 04 jan 2015, 09:42

De vloerverwarming niet uit zetten, zo hoort het volgens mij ook te werken.
Dan is je vloer ook een buffer.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 04 jan 2015, 10:06

De vloerverwarming wordt door een aparte thermostaat geregeld. Als hier een bepaalde temperatuur is bereikt, dan schakelt de pomp uit.
De enige manier om dit te bereiken is dus een voldoende hoge doeltemperatuur voor de vloerverwarming in te stellen. Dan wordt het echter later op de dag al snel te warm als de zon goed schijnt, zelfs in de winter.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 04 jan 2015, 10:19

Wat ik er van weet (en dat is niet zo heel veel) behoor je vvw te regelen door de aanvoertemp.
Best heel de dag aan laten staan maar de watertemp verminderen, dan kan het nooit te warm worden en als de zon binnen komt en de vloer verwarmt wordt dat zelf opgenomen en in andere kamers weer afgegeven.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 04 jan 2015, 12:30

Dat is inderdaad een mogelijke regelmethode. Nadeel is echter dat de pomp dan altijd draait, ook als er geen verwarming nodig is, en ook dat er dan continu verwarmd wordt, wat volgens mij zelfs in onze behoorlijk goed geïsoleerde lage-energiewoning (volgens de definitie van energieverbruik voor koeling en verwarming kleiner dan 30kWh/m².j) voor een meerverbruik zorgt tegenover werken met verlagingen.

Bij continu verwarmen is er bovendien geen zekerheid dat de vloer op bepaalde tijdstippen warm aanvoelt (zoals 's morgens als we opstaan).

Bij ons wordt de gevraagde aanvoertemperatuur bepaald in functie van de buitentemperatuur op basis van twee stookcurves (één voor de vloerverwarming en één voor de radiatoren) en twee thermostaten.

Bovendien ligt onze vloerverwarming in één open ruimte, zodat herverdeling van warmte veel minder speelt.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 04 jan 2015, 13:09

Verlagingen in een goed geïsoleerde woning zijn nergens voor nodig.

Maar je kan zelf testen wat meer of minder verbruikt.
en moeten overwegen wat je meer waard is, een koude badkamer of een "warm" aanvoelende vloer bij het opstaan
.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 04 jan 2015, 16:49

Mijn WP installateur raade dergelijke combi systemen af.
Die heeft mij gewoon een elektrische radiator aangeraden op de badkamer.

De VVW regelt zichzelf met de aanvoer / retourtemp + buitensensor.
Die curve kan je nog wat regelen zodat je WP minder pendelt maar dat is ook het enigste.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

omerpr
lid

Bericht door omerpr » 04 jan 2015, 18:36

Hallo Rubanov,
Ik denk dat de gemakkelijkste,en ook de goedkoopste oplossing zou zijn om de radiator van de badkamer te vervangen door een ventiloconvector,heb hier bij mij ook de bestaande jaga convectoren in de living en keuken vervangen door deze ventiloconvectoren,en met +- 35°C werken deze zeer goed .
Mijn warmtepomp is hier ingesteld van 35 tot 40°C

Groetjes,Omer
Tracker Deger NT9000 met ( 42 x 240 Wp )10.080 Wp ; Zonneboiler met 5 vlakplaten en 500L backup ,Warmtepomp verwarming 12kw water/water met ventilo's

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 04 jan 2015, 18:51

Verlagen heeft volgens mij altijd zin, ook bij een goed geïsoleerde woning. Ik denk vooral omdat de warmteverliezen minder zijn bij iets lagere binnentemperatuur. Ik heb een model gemaakt in excel van onze woning met alle mogelijke thermische interacties gedurende een jaar op uurbasis (een file van een 90MB). Het is een benadering, maar wel een behoorlijk gedetailleerde. Hierin heb ik beide situaties vergeleken, geen verlaging en er bleef een verschil bestaan van een 300-500 kWh per jaar in het voordeel van verlaging. Dit kan je testen, maar dan moet je eigenlijk correcties uitvoeren met lokale weergegevens, en die heb je niet. Bovendien kan je met verlagingen de piekmomenten van elektriciteitsverbruik vermijden en zo het net minder zwaar belasten met je warmtepomp.

Onze warmtepomp pendelt alleen als enkel de radiatoren opstaan, wat niet zo dikwijls gebeurt. Ik begin wel te denken aan een elektrische lang-golvige stralingsverwarming als bijverwarming, bijvoorbeeld aan de wand als spiegel, of aan het plafond. De mogelijke oplossingen voor de trage opwarming, zijn volgens mij ofwel een andere, nog groter gedimensioneerde radiator (hier is echter niet genoeg plaats voor), ofwel de pomp vervangen om een hoger debiet te bekomen. Dit zou de tijd korter maken dat de verwarming in de badkamer alleen draait, en dus ook de tijd dat er gependeld wordt. Het lijkt me echter niet al te eenvoudig om die pomp te vervangen zodat de regeling nog werkt, en bovendien betekent dit weer een hoger elektriciteitsverbruik. Er zijn geen eenvoudige oplossingen denk ik...

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 04 jan 2015, 19:11

Hierin heb ik beide situaties vergeleken, geen verlaging en er bleef een verschil bestaan van een 300-500 kWh per jaar in het voordeel van verlaging.
..Oké maar is daar staat dan meer comfort tegenover, en dan denk ik dat de keuze voor de meeste mensen snel gemaakt is.
Heb je al eens naar de prijzen van zo'n infrarood paneel gekeken bij the way?
Dat is een veelvoud van je 500kWh
.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 06 jan 2015, 14:46

Omer, dat is een goed idee, proberen om meer convectie te krijgen. Ik ga in eerste instantie eens kijken wat dit kan verbeteren aan de bestaande radiator, door hier een paar ventilatoren op te zetten. Ik heb nog wat oud computermateriaal liggen op zolder, en ik denk wel dat daar nog een paar ventilatoren tussen zitten en ook nog een voeding. Eens zien of de temperatuur dan sneller stijgt.

Vermoedelijk kan het pendelen van de warmtepomp enkel vermeden worden door altijd ook de vloerverwarming aan te zetten als de verwarming in de badkamer wordt aangezet. Daar valt over te denken.

Ik heb de verschillende berekeningen nog eens opnieuw gemaakt. In vergelijking met het systeem met verlagingen zoals we dat nu toepassen, zouden we vermoedelijk een 2 200 kWh warmte meer verbruiken als we altijd een constante temperatuur zouden vragen. Het is dus nog iets meer dan ik dacht. Ik vind langgolvige infraroodpanelen met een vermogen van een 400W vanaf een 250-300€. Dat lijkt mij nog mee te vallen. Bovendien lijkt het mij efficiënter om rechtstreeks 400W elektriciteit te verbruiken die volledig wordt afgegeven, dan om hiervoor een warmtepomp te laten draaien die 1,7 kW elektriciteit verbruikt, en maar een goede 200W afgifte kan realiseren. Bovendien kan een dergelijke lage belasting volgens mij op het lichtnet aangesloten worden, waarmee je ineens ook de panelen samen met de verlichting kan schakelen. Tegelijk kan de warmtepomp dan een basistemperatuur van vb 18°C aanhouden (alle ruimtes naast de badkamer zijn onverwarmd, met temperaturen van 10 - 12 °C in de winter), op momenten dat de vloerverwarming ook aan staat.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 jan 2015, 16:39

Ik heb nog wat oud computermateriaal liggen op zolder, en ik denk wel dat daar nog een paar ventilatoren tussen zitten en ook nog een voeding. Eens zien of de temperatuur dan sneller stijgt.
Je moet dan wel een tempvoeler op je ventilatorsturing zetten zodat ze alleen aanslaan bij een bepaalde temperatuur. Anders gaan ze koude lucht
rondsturen. Dan verhogen ze idd het afgiftevermogen.
en warmtepomp (8 kW) die warmte uit verticale bodemsondes haalt.
warmtepomp te laten draaien die 1,7 kW elektriciteit verbruikt, en maar een goede 200W afgifte kan realiseren.
Dan is er toch iets mis? Bedoeling van een WP is toch juist dat ze x maal minder verbruikt dan het afgiftevermogen dat ze kan opwekken?
En bodem/water zou rendabeler moeten zijn dan lucht/water.

Mijn WP met hetzelfde vermogen haalt zijn energie uit de buitenlucht. En nu bij een buitentemp van 0°C verwarmt die met hetzelfde verbruik een volledige woning + SWW. In de badkamer staat trouwens ook een buizenradiator en geen ventilo want dat geeft een oncomfortabel gevoel in de badkamer zodat je de temp nog meer moet gaan verhogen om eenzelfde gevoel te krijgen als de warmtestraling van een radiator.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 07 jan 2015, 20:06

Je moet dan wel een tempvoeler op je ventilatorsturing zetten zodat ze alleen aanslaan bij een bepaalde temperatuur. Anders gaan ze koude lucht rondsturen. Dan verhogen ze idd het afgiftevermogen.
Voorlopig als test stop ik manueel de stekker in. Ik heb het vandaag al eens getest met twee ventilatoren, het lijkt te werken, maar ik heb nog twee extra ventilatoren besteld. Eenmaal dat ik die heb, zal ik twee testen uitvoeren, opwarming van 18°C tot 21°C, één keer met en één keer zonder vier ventilatoren. Als dat een significant snellere opwarming geeft, zal ik een meer definitieve installatie maken, inderdaad met een temperatuursensor. Ik heb over dit onderwerp behoorlijk wat info gevonden op Tweakers.
Dan is er toch iets mis? Bedoeling van een WP is toch juist dat ze x maal minder verbruikt dan het afgiftevermogen dat ze kan opwekken? En bodem/water zou rendabeler moeten zijn dan lucht/water.

Mijn WP met hetzelfde vermogen haalt zijn energie uit de buitenlucht. En nu bij een buitentemp van 0°C verwarmt die met hetzelfde verbruik een volledige woning + SWW. In de badkamer staat trouwens ook een buizenradiator en geen ventilo want dat geeft een oncomfortabel gevoel in de badkamer zodat je de temp nog meer moet gaan verhogen om eenzelfde gevoel te krijgen als de warmtestraling van een radiator.
Momenteel haal ik met mijn warmtepomp een COP die schommelt rond 5, dus dat is wel ok. Maar het gebeurt regelmatig dat we enkel in de badkamer de verwarming opzetten, en daar staat een radiator die bij een 45/35-regime voldoende vermogen afgeeft (een 600W), maar bij 35/25 daalt dit afgiftevermogen naar een 200W, ruim onvoldoende om in een redelijke tijd de temperatuur van 18°C naar 21°C te verhogen. In het verwarmingscircuit zit ook een boiler van 500L, bedoeld om te vermijden dat de warmtepomp gaat pendelen als er slechts een dergelijk klein afgiftevermogen wordt gevraagd. Echter vermoed ik dat de spiraal in deze buffer onvoldoende afgifte geeft, slechts ongeveer 1 kW per °C temperatuurverschil. Gevolg is dus niet enkel dat in dit geval de opwarming erg traag gebeurt, maar ook dat de warmtepomp gaat pendelen met periodes van stilstand van 10 à 15 minuten, wat niet bepaald te goede komt aan een snellere opwarming. Om de badkamer te verwarmen is het dus nodig dat tegelijk ook de vloerverwarming op staat, en ook dat de radiator meer vermogen kan afgeven.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 jan 2015, 21:24

Als dat een significant snellere opwarming geeft,
Ja natuurlijk gaat dat veel sneller. Werkt hier al een jaar en het verschil tussen natuurlijke convectie (eco), normaal (pc gestuurd) en
boost (hand bijgestuurd gedurende 15') is aanzienlijk. Het extra verbruik van de ventilatoren is te verwaarlozen tov de verhoogde warmteafgifte.
en ook dat de radiator meer vermogen kan afgeven
Uiteraard is 600 W veel te weinig in een badkamer (welke normaal de warmste kamer van het huis is).
Hier staat een 1800 W buisradiator die ruim voldoende produceert met het water voor de LT convectoren (27*/35 regime).
* de ventilatoren starten pas op vanaf 27°C aanvoertemperatuur om koudeverspreiding te voorkomen.

Wij hebben bewust voor LT convectoren gekozen en niet voor vloerverwarming omdat er technisch niet genoeg vloerisolatie kon aangebracht worden (slechts 4 cm pur) en omdat vloerverwarming een lange inertietijd heeft en alle bewoners een niet gestandaardiseerd en nog eens een verschillend werkrooster hebben (van 0 tot 3 aan/afwezig voor periodes van 2/7 en 24/24). Dan had je iets nodig dat vlug reageert (als het technisch al mogelijk was geweest).

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 07 jan 2015, 21:58

Volgens mijn warmteverliesberekening, heeft onze badkamer een warmteverlies van een 400W bij -8°C buitentemperatuur en 21°C in de badkamer. Tot nu toe voldeed deze radiator die 600W afgaf bij 45°C aanvoer (in combinatie met onze gascondensatieketel). Nu met de wp zijn er lagere aanvoertemperaturen, eerder 35°C, en dan geeft die volgens de fabrikant maar een 200W af, dit verhogen met ventilatoren is mogelijk, maar de cijfers die ik hierover vind liggen allemaal onder de 50%, wat wil zeggen dat we waarschijnlijk zelfs met ventilatoren nog onvoldoende afgifte zullen hebben. De testen zullen het moeten uitwijzen.

Staan jullie ventilatoren op die buisradiator? Hoe ziet dat er dan uit, ik kan me dat moeilijk voorstellen.

Plaats reactie