Vervanging accumulatoren door warmtepomp

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
Janvano
lid
Installatie Land: België

Re: Vervanging accumulatoren door warmtepomp

Bericht door Janvano »

Ik heb in de woonkamer ook 2 dynamische accumulatoren van 4kW. Die staan in vloerputten. Daar heb ik destijds voor gekozen omdat ik veel glas heb en relatief weinig muren overhoud. Ik zat ook te denken aan een warmtepomp, maar zouden er geen binnen units bestaan die in die vloerputten kunnen?
11220 Wp - 34 x Axitec Blackpremium 330 Wp - SMA Sunny Tripower 10.0 - -30° Z - helling 43°
toxictooms
lid

Bericht door toxictooms »

@bruma, kan je mij eens op weg helpen hoe ik mijn overtollige stroom in de lente naar 1 accumulatievuur kan sturen?
Dit zou idd voor mijn situatie handig zijn.
Janvano
lid

Bericht door Janvano »

@toxictooms Ik heb 3 accumulatoren en ga het proberen door keuzeschakelaars te plaatsen waarmee ik in de lente en de herfst mijn accumulatoren overdag kan opladen en in de winter dan gewoon weer op exclusief nacht kan opladen. In de lente en de herfst staan ze dan gewoon op dagstroom. Door ze alle 3 van een keuzeschakelaar te voorzien kan je ook goed doseren denk ik.
11220 Wp - 34 x Axitec Blackpremium 330 Wp - SMA Sunny Tripower 10.0 - -30° Z - helling 43°
toxictooms
lid

Lijkt mij ook een mogelijkheid. Maar zelf heb ik niet genoeg kennis om dit te doen.
Ik zal een hulplijn moeten inschakelen denk ik.
Zou je zomaar kunnen schakelen tussen de dag en exclusief nachtteller?
Overdag kan ik het dagelement gebruiken maar 's avonds heb ik geen opbrengst meer van de panelen natuurlijk.
Janvano
lid

Bericht door Janvano »

Met de dag elementen alleen red ik het niet. Ik had het erover met een vriend elektricien en hij vertelde mij dat het geen probleem kan zijn te schakelen tussen enerzijds opladen op dagstroom en anderzijds opladen op exclusief nachtstroom als de PV productie niet voldoende is.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Dan heeft hij vast ook uitgelegd hoe hij dat dan ziet?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
toxictooms
lid

Dat zou ik ook graag willen weten hoe hij dat in de praktijk ziet. Ik heb voorlopig 1 van de drie weerstanden laten uitschakelen. Zodat de vuren opladen aan verminderd vermogen(2,7kWh ipv 4kWh). Bij de boiler heb ik dit ook gedaan en die warmt nu op aan 1,6kWh ipv 2.6kWh. Maar ideaal zou zijn om idd mijn overschot van mijn panelen naar een vuur te sturen en daar op te slaan voor 's avonds. Maar dat lijkt mij niet zo simpel. In het tussenseizoen wek ik zo geen grote hoeveelheden op, dus zou ik toch nog een groot deel van de stroom moeten aankopen. (dagteller) ik zoek een mogelijkheid om kleinere vermogens te sturen. Ik heet graag hoe uw electrcien dit ziet.

Ik lees het wel in dit topic
Janvano
lid

Bericht door Janvano »

Zodra ik er meer over weet, zal ik het hier posten.
Het is iets om deze zomer te doen. de details weet ik ook niet, maar hij weet waarover hij spreekt en als hij vertelt dat het kan vertrouw ik er ook op.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Uiteraard kan het, we reizen ook naar Mars en daar komt nog wat meer techniek bij kijken ;-)
Maar is het financieel interessant om zo'n (volautomatische?) schakeling te maken met de nodige software.
Of zet hij een manuele schakelaar die je zelf om moet zetten als je het niet vergeet.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
toxictooms
lid

Je mag me altijd op de hoogte houden.
Het mag eventueel manueel zijn, ik vraag me gewoon nog altijd af hoe je bv 1 kWh overschot bv naar de accumulatiekachel gaat sturen?
Dat je ze kan opladen op de dagteller kan ik aannemen.
Maar mijn panelen brengen max 3Kwh op oost/west, dus blijft mijn probleem dat ik vermogens in stappen moet kunnen sturen.
En dat is moeilijker/duurder denk ik.
Ik weet dat de vuren over enkele jaren een pak duurder gaan worden maar moest ik ze als "batterij" nog even kunnen gebruiken.
Dan zou ik al tevreden zijn.
Wat de toekomstige verwarming dan gaat worden, heb ik nog geen idee van.
Ik heb geen zin om heel mijn huis open te breken en gas ligt er ook niet in de straat.
Hou je me op de hoogte?
Misschien kan ik dan contact met u opnemen om dit verder te bekijken.
Janvano
lid

Bericht door Janvano »

@janus Het zou een manuele schakeling zijn. Ik heb nog een terugdraaiende meter en de bedoeling is om in de lente en de herfst wat meer overschotten te gebruiken en niet teveel in negatief te komen.
Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”