Digitale meter en warmtepomp: buffervaten

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Digitale meter en warmtepomp: buffervaten

Bericht door janus »

Als er genoeg doorstroming is hoef je geen legionella maatregelen te nemen in een privé woning.
Wel opletten na thuiskomst van b.v. een vakantie.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door ivob »

wmertens schreef: 04 mei 2021, 17:23 Voor legionella zou ik met een elektrische weerstand 1x wekelijks het hele vat naar 55C brengen met WP en dan 60C met weerstand. Dat moet volstaan right, of mag het wat minder?
Of men angst heeft voor een legionella besmetting moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Maar in een normaal gebruikte huishoudelijke installatie komt legionella niet voor.
Als je er schrik voor hebt volstaat 1 x per week naar 60°C opwarmen. Meer is gewoon energieverspilling.
Gebruik je je SWW dagelijks (voldoende beweging) is zelfs dat niet nodig.

Hier wordt bv. al jaren tussen november en april het SWW maar om de 2-3 dagen opgewarmd tot 42-45°C. We leven nog allemaal.
2011: 5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO) SMA SB 5000 TL 5 kVA
2013: WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat)
2013 Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh (CV + SWW 300 l gelaagd vat).
2019: General L/L WP
2021: Semi off grid DM+15 kWh thuisbatterij + UPS + off grid mode 7 circuits (in uitvoeringsfase).
Maarten0
lid

Bericht door Maarten0 »

wmertens schreef: 04 mei 2021, 17:23
Maarten0 schreef: 04 mei 2021, 13:14 In de zomer is bij mij enkel de bovenste halve meter op 45 graden.

Ik ga er vanuit dat je wel de nodige voorzorgen neemt tegen legionella?
Ha, interessant! Hoe meet je de "vulhoogte"? Meerdere thermometers?

Voor legionella zou ik met een elektrische weerstand 1x wekelijks het hele vat naar 55C brengen met WP en dan 60C met weerstand. Dat moet volstaan right, of mag het wat minder?
Betreffende vulhoogt: ik heb een sensor geplakt op het buffervat (onder de isolatie) op de gewenste hoogte.

Voor Legionella: Ik ken de opbouw van jouw installatie niet, dus veel zinnige dingen kan ik daar niet op antwoorden, maar bovenstaande opmerkingen van Janus en ivob tonen aan dat je het gevaar niet moet overschatten.

Je moet jezelf gewoon de vraag stellen: Is er een mogelijkheid dat een hoeveelheid van meerdere liters warm water (<50°C) gedurende lange tijd stilstaat, maar wel op temperatuur blijft alvorens het als douchewater gebruikt wordt?

In mijn installatie zit in het buffervat alleen maar "zwart water" van de CV/WP en wordt mijn SWW aangemaakt met een "verswaterstation" dat enkel opgewarmd wordt vanuit het buffervat zodra er afname is van SWW. Dan speelt Legionella dus niet, maar ik ga zeker niemand aanraden om een boiler vol SWW op 40-45°C te verwarmen, maar zelfs dan is het risico beperkt.
wmertens
lid

Bericht door wmertens »

ivob schreef: 04 mei 2021, 18:05
wmertens schreef: 04 mei 2021, 17:23 Voor legionella zou ik met een elektrische weerstand 1x wekelijks het hele vat naar 55C brengen met WP en dan 60C met weerstand. Dat moet volstaan right, of mag het wat minder?
Of men angst heeft voor een legionella besmetting moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Maar in een normaal gebruikte huishoudelijke installatie komt legionella niet voor.
Als je er schrik voor hebt volstaat 1 x per week naar 60°C opwarmen. Meer is gewoon energieverspilling.
Gebruik je je SWW dagelijks (voldoende beweging) is zelfs dat niet nodig.

Hier wordt bv. al jaren tussen november en april het SWW maar om de 2-3 dagen opgewarmd tot 42-45°C. We leven nog allemaal.
Ik vond juist https://www.iwva.be/drinkwater/kwalitei ... apreventie en maak me nu geen zorgen meer.

Vraag: om de 2-3 dagen opwarmen, hoezo? Waarom niet dagelijks enkel opwarmen wat nodig is? Er is toch standverlies?
wmertens
lid

Bericht door wmertens »

Maarten0 schreef: 04 mei 2021, 18:34 In mijn installatie zit in het buffervat alleen maar "zwart water" van de CV/WP en wordt mijn SWW aangemaakt met een "verswaterstation" dat enkel opgewarmd wordt vanuit het buffervat zodra er afname is van SWW. Dan speelt Legionella dus niet, maar ik ga zeker niemand aanraden om een boiler vol SWW op 40-45°C te verwarmen, maar zelfs dan is het risico beperkt.
Bedoel je dat het SWW door een warmtewisselaar in het buffervat loopt?

Ik heb zoiets ook overwogen maar het nadeel is me dunkt dat je dan het water nog enkele graden hoger moet verwarmen dan gewenst, en dat kost COP.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

wmertens schreef: 04 mei 2021, 18:49 Vraag: om de 2-3 dagen opwarmen, hoezo? Waarom niet dagelijks enkel opwarmen wat nodig is? Er is toch standverlies?
Hoe lager de temperatuur hoe lager de stilstandverliezen.
Hoe hoog je de aanvoertemperatuur constant wil houden hangt af van de persoonlijke behoeften.
Die zijn voor iedereen anders.
2011: 5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO) SMA SB 5000 TL 5 kVA
2013: WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat)
2021: Semi off grid DM+15 kWh thuisbatterij + UPS + off grid mode 7 circuits (in uitvoeringsfase).
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

wmertens schreef: 04 mei 2021, 18:52 Ik heb zoiets ook overwogen maar het nadeel is me dunkt dat je dan het water nog enkele graden hoger moet verwarmen dan gewenst, en dat kost COP.
Dat kan inderdaad een nadeel zijn.
Anderzijds heeft een (groot) buffervat dan weer het voordeel dat je het op temperatuur kan brengen en houden met energieoverschotten en je minder afhankelijk bent van de ogenblikkelijke vraag.

Wat het grootste voordeel oplevert hangt dus een beetje af van de persoonlijke situatie en comfortvereisten.
wmertens
lid

Bericht door wmertens »

Ik heb het juist nagemeten en mijn douche geeft 6.2l/min warm water, 6.8l/min koud water. Als ik dus een douche van 20 minuten wil pakken (don't judge ;-) ) heb ik 124l water nodig aan 41C of zo. Als het vatwater 45C is en het koud water 15C: 41 = 45*x + 15*(1-x) dus x= (41-15)/(45-15)=87%, dus een lange douche vereist 124*0.86=108l SWW @45C of 80l @55C.

Dus een 300l vat lijkt me idd aangewezen voor een gezin van 4, en ik zal moeten hogere temperaturen bufferen als dat nog niet volstaat.

@ivob wordt dat vat niet koud na 2 dagen? Mijn huidig (heel oud) buffervat is 120l (quasi-doorstromer met 35kW gas dus) en verliest minstens 1C/uur.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Ik heb een gelaagd SWW-vat van 300 liter waarbij de bovenste 150 liter alleen is voorbehouden voor verwarming via L/W WP en de 300 liter een buffer is voor de warmtewisselaar van de kachel.
De 150 liter is ruim voldoende voor ons SWW maar er is 300 liter nodig als de kachel werkt om de opwarming van het vat binnen een aanvaardbare temperatuur te houden. Bij slechts 150 liter zou deze bij te lang gebruik van de kachel te hoog oplopen.
Ik gebruik nl. maar een 10 liter voor een douchebeurt en mijn vriendin een 30 liter.

Koud is een relatief gegeven. Ik vind alle SWW boven 20°C al redelijk aangenaam.
Als jij 20°C als 'koud' omschrijft wordt na 2-3 dagen en bij een aanvoertemperatuur van 12-15°C het SWW de derde dag idd 'koud'.
In de zomermaanden gebruiken we een regenwaterdouche met rechtstreekse opwarming door de zon. Dan dient het SWW-vat niet opgewarmd te worden.
De aanvoertemperatuur van de douche gekoppeld aan het SWW-vat is in deze periode dan ook steeds rond de 20°C.

Het verwarmd SWW-vat verliest hier trouwens geen 1°C per uur. Ik heb het maximaal extra geïsoleerd (+10 cm pir + 20 cm rotswol bovenop de standaardisolatie).
De afkoeling van het water gebeurt voornamelijk omdat tijdens de afname van douchewater het vat bijgevuld wordt met koud water. Dat zorgt voor de grootste afkoeling.

In de praktijk komt het er dus op neer - wat betreft de douche gekoppeld aan SWW vat - opgewarmd wordt tot 45°C en er warm water (door mij rond de 30°C en mijn vriendin rond de 38°C) wordt afgenomen tot dit is afgekoeld tot 20-25°C, waarna het pas terug wordt opgewarmd naar 45°C.
Afhankelijk van de aanvoertemp. van het water is dat in de winter om de 2-3 dagen en tijdens de lente-zomer-herfst bijna niet meer (zolang het buiten niet vriest gebruik ik bij voorkeur de regenwaterdouche, mijn vriendin vereist een minimumbuitentemperatuur van 15°C :evil: ).
wmertens
lid

Bericht door wmertens »

@ivob duidelijk, bedankt. Jullie zijn toch wel redelijk hardcore imho ;-)

10l douche zou ik niet kunnen, da's maar 1.5 minuut. 30l, 5 min, hmmm, misschien.

Maar dus, moesten jullie het vat op zo'n 30C houden met de WP, dan zouden jullie toch een betere COP hebben en minder verliezen, nee?
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Ik heb geen energie te weinig, eerder te veel (5000-5200 kWh produktie en slechts 2300-5000 kWh nodig).
Ik verkies persoonlijk dat mijn L/W WP zo weinig mogelijk start/stops maakt.
En zo weinig mogelijk werkt (inzake COP) onder de 3°C.
Deze 2 zaken tezamen genomen kan ik beter het SWW periodiek iets hoger en langer laten opwarmen dan de WP meerdere keren kort laten opstarten en stoppen.
Beter één langere WP sessie dan herhaaldelijk kortere sessies.

Weinig hard core aan hoor.
Gewoon wat je gewend bent of je jezelf aan laat wennen.
Nadeel is dat ik redelijk mottig wordt (of slaperig) in huizen die boven de 21°C verwarmd worden en kunstmatig gekoeld worden.
jeroen beeckx
Master lid
Donateur
Donateur
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx »

één advies, als je de ruimte hebt, kies dan voor één groot vat, bv. hygiene boiler van 2000liter met doorstroom inox sanitaire wisselaar (legionella vrij)

Dit vat kan zeer laag blijven in temperatuur, wat goeie COP geeft en geen legionella bescherming naar 60°C.

Veel te veel worden teveel buffer en sanitair vaten gecombineerd, maar hou het simpel! (1 vat = lowtech= top)
Hierbij komt nog dat je veel meer buffer hebt voor hetzelfde geld én je houdt het hydraulisch veel eenvoudiger; minder aansturen, minder kleppen.

De meeste verwarming installateurs snappen deze eenvoud niet (of interesseert het niet) én installeren wat de desco's van deze wereld voorschrijven...

Grtz!
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net
Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”