Digitale meter en warmtepomp: buffervaten

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
zonnegroet
Installatie Land: België

Bericht door zonnegroet »

Nu de eerste storm omtrent 'de roverheid heeft het rendement van mijn zonnepanelen afgepakt' wat gaat liggen tijd om eens een constructieve poging te doen om effectief nuttig om te gaan met energie & tegelijk financieel een interessante zet te doen.

Voor iedereen die het forum volgt is het allang duidelijk dat batterijsystemen (behoudens aanpassingen in het subsidiesysteem) nog wel even niet interessant zullen zijn.
Een veel nuttiger vraag lijkt me om eens te bekijken wat de zin/onzin/optimum van buffervaten in combinatie met een warmtepomp is.
In diezelfde periode dat je batterij echt nuttig is (tussenseizoen) is namelijk ook het bufferen van energie in de vorm van warm water een nutttig gegeven. Zonnige dag== WP laten draaien om buffervat te warmen (eventueel nog extra elec weerstand als de WP-vermogen niet genoeg is om alles te gebruiken) , om dan savonds/snachts/sochtends/komende dagen je warm water te gebruiken.
Veel goedkoper dan een batterij (delta T van pakweg 30 graden , 500 liter = 19 kwh kost 750-1000 euro) .
Zelfs al reken je aan een COP van 3 (wat je zelfs met geo -pomp moeilijk haalt) kan je dus 6 kwh aan elektriciteit bufferen voor die prijs.
Aansluiten is m.i. ook vrij eenvoudig, grootste probleempunt is vast nog genoeg plaats hebben en je buffervat fysiek krijgen waar het moet staan.

Ik gooi alvast even mijn situatie neer, ben benieuwd naar input/medenadenkers die op hetzelfde pad zitten:

Geothermische boringen, aangesloten op een vaillant vaillant flexotherm exclusive vwf 87/4
boiler geoSTOR VIH RW 400 (warmtewisselaars doorgelust voor maximale efficientie warmtepomp).
evenwichtsfles VWZ MPS 40
thermostaat multimatic vrc700
sturingsmodule vaillant VR70

Hierbij een buffervat plaatsen van bv 1000l (VPS 1000/3-5) kost me zelfbouw 1250 euro in aankoop + 250 euro koppelingsmateriaal, en ik kan 10kwh aan electriciteit kwijt.
Zelfbouw eindigt waarschijnlijk in ergens een buffervat naast huidige setup die ik apart aanstuur met circuatiepomp en driewegklep, om zo boiler (via een van de 2 warmtewisselaars) of de evenwichtsfles (via de nog 2 overige aansluitingen) te bedienen van warm water.
Andere optie is uiteraard dit te laten uitvoeren, en dan ook een 'officieel' buffervat op te nemen in systeemschema.
In beide opties blijft de vraag in hoeverre ik de (potentiaalvrije? ) contacten op mijn VR70 ook kan inzetten om de warmtepomp zelf alvast op interessante momenten te laten draaien.

Let the discussion begin !
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Digitale meter en warmtepomp: buffervaten

Bericht door janus »

Je bent vergeten te vermelden welke pv installatie je hebt.
Ga je die 10kWh ook echt over hebben?
En als het dan een zonnige dag is geweest, je hebt immers 10kWh over, heb je dan die buffer van 10 kWh nog nodig?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Ik volg.
Ik denk enkel dat dit interessant is voor tussen seizoenen.
In de zomer zit je vat vol en kan je moeilijk dag na dag blijven bijduwen.

Toen ik bouwde in 2012 opperde ene installateur voor 1000L vat dat ook op de VVW aangesloten zou worden met gigantische zonneboiler.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor 375L vat en geo wp met beperkte zonneboiler ter ondersteuning.

Mogelijks ga ik dit herbekijken in de toekomst, lees binnen 4-5 jaar.
Denk alleen dat dergelijke setup het complexer maakt.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
zonnegroet

janus schreef: 03 mar 2021, 19:58 Je bent vergeten te vermelden welke pv installatie je hebt.
Ga je die 10kWh ook echt over hebben?
En als het dan een zonnige dag is geweest, je hebt immers 10kWh over, heb je dan die buffer van 10 kWh nog nodig?
Klopt, zeer terechte opmerking.
6.6 kwp 5kva omvormer vol zuid

In tussenseizoen ga ik die dagen zeker hebben.
Vandaag als voorbeeld. We zijn nog maar maart, toch al 11kwh injectie terwijl ik thuis was en elektrisch kookte over de middag.
Komende dagen minder weer dus sowieso nood aan sanitair warm water, mogelijks ook een beetje warmtevraag verwarming.
Overbruggen van 4-5 slechte dagen na een zonnige dag is exact waarvoor ik aan deze setup denk :)
Jry85
junior lid

Bericht door Jry85 »

Vind dit ook wel een interessante piste. Als ik naar de maand februari kijk zijn er toch dertien dagen dat ik meer dan 10 kWh injectie had. Vraag is, hoe krijg je zo een vat nog in de woning/kelder. Heb de technische fiche eens opgezocht, zo'n 1000L vat is 2,3m hoog en 80cm breed zonder isolatie. Zou misschien juist lukken :s
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

Ik heb zo een systeem gebouwd op basis van de 2 relais in de warmtepomp die dienen voor 'Smart Grid'. Die schakelen twee mogelijke modussen:
- warmtepomp mag nu starten en bufferwater (dood water van 2x 500 liter) 5 graden hoger zetten dan normaal
- warmtepomp mag nu starten op max en bufferwater mag naar 70 graden (dat als er dus erg veel zon is).
- ik stuur zelf als derde mogelijkheid een weerstand van 3kw aan. Dit om de WP te sparen: boven de 46 graden gaat de Wp altijd uit en doen we indien condities goed zijn verder met de weerstand. Boven 46gr werkt de WP toch 1 op 1, dan kan dat efficiënter via de weerstand.

Mijn buffervaten zijn ook aangesloten op een zonneboiler met vacuumcollectoren op 60 gr hoek zuid. die doen hun best nu, maar de schakeling op de warmtepomp maakt het comfortabeler (en even goed gratis want overschot).

hier zit dan een complete sturing achter gebouwd in NodeRed en Home Assistant die afhankelijk van de huidige watertemperatuur, de zonnestand en teruglevering bepaalt of de warmtepomp dan wel de weerstand mag starten. De zonneboiler heeft ook altijd voorrang.

Werkt supergoed, en ik heb sinds februari uitsluitend sanitair warm water van de zon (ook tijdens de sneeuwdagen). Die warmte wordt gebruikt door de vloerverwarming (maar die staat uit sinds 15/2, zeer goed geïsoleerd huis en zuid-oriëntatie met glaswand) en voor douchen. Doorheen het buffervat loopt het water voor de douche dat opwarmt.
zonnegroet

bartgo schreef: 04 mar 2021, 19:56 Ik heb zo een systeem gebouwd op basis van de 2 relais in de warmtepomp die dienen voor 'Smart Grid'. Die schakelen twee mogelijke modussen:
- warmtepomp mag nu starten en bufferwater (dood water van 2x 500 liter) 5 graden hoger zetten dan normaal
- warmtepomp mag nu starten op max en bufferwater mag naar 70 graden (dat als er dus erg veel zon is).
- ik stuur zelf als derde mogelijkheid een weerstand van 3kw aan. Dit om de WP te sparen: boven de 46 graden gaat de Wp altijd uit en doen we indien condities goed zijn verder met de weerstand. Boven 46gr werkt de WP toch 1 op 1, dan kan dat efficiënter via de weerstand.

Mijn buffervaten zijn ook aangesloten op een zonneboiler met vacuumcollectoren op 60 gr hoek zuid. die doen hun best nu, maar de schakeling op de warmtepomp maakt het comfortabeler (en even goed gratis want overschot).

hier zit dan een complete sturing achter gebouwd in NodeRed en Home Assistant die afhankelijk van de huidige watertemperatuur, de zonnestand en teruglevering bepaalt of de warmtepomp dan wel de weerstand mag starten. De zonneboiler heeft ook altijd voorrang.

Werkt supergoed, en ik heb sinds februari uitsluitend sanitair warm water van de zon (ook tijdens de sneeuwdagen). Die warmte wordt gebruikt door de vloerverwarming (maar die staat uit sinds 15/2, zeer goed geïsoleerd huis en zuid-oriëntatie met glaswand) en voor douchen. Doorheen het buffervat loopt het water voor de douche dat opwarmt.
kijk dat is een interessante input.
Hoe stuur je je WP aan op die manier? Heb je een interface waarmee je digitaal kan communiceren met je WP?
Want dat is een van de zaken waar ik tegenaanloop, hoe kan ik communiceren met mijn WP, zonder dat het me 100'en euros kost aan een interface en mijn ROI mega terugvalt? die VR70 lijkt een aantal potentiaalvrije contacten te hebben maar helemaal zeker ben ik er niet van, en dan nog is het maar 'dom' on-off communicatie.
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

Zoek in de handleiding van je warmtepomp naar Smart Grid, en dan vind je inderdaad domme potentiaalvrije contacten, aan/uit, meer heb je niet nodig. Vervolgens leg je een kabel tussen die contacten en een bakje, een digitale interface (een Sonoff 4ch pro met tasmota erop bijvoorbeeld) die kan schakelen. Die 4 schakelcontacten op de 4ch pro stuur je dan aan met bijvoorbeeld Home Assistant op een Raspberry. Zo gaat dat hier dus.
Crouch

Bericht door Crouch »

Klopt het dat de vaillant flexotherm exclusive vwf 87/4 die TS heeft niet smart-grid ready is?
In de gegeven omstandigheden voor een nieuwbouw nog de juiste warmtepomp? Of kan dat slim aansturen ook op andere manieren door bv een slimme module te koppelen aan je zonnepaneleninstallatie zodat deze alle grootverbruikers (zoals bv zwembad LW warmtepomp) slim kan aansturen?
Kortom, hoe optimaliseer je dit best?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik zou dat op de eerste plaats aan je leverancier vragen.

Gaan DHZven op een nieuwe installatie is denk ik ook niet de bedoeling?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
zonnegroet

Crouch schreef: 11 mar 2021, 11:47 Klopt het dat de vaillant flexotherm exclusive vwf 87/4 die TS heeft niet smart-grid ready is?
In de gegeven omstandigheden voor een nieuwbouw nog de juiste warmtepomp? Of kan dat slim aansturen ook op andere manieren door bv een slimme module te koppelen aan je zonnepaneleninstallatie zodat deze alle grootverbruikers (zoals bv zwembad LW warmtepomp) slim kan aansturen?
Kortom, hoe optimaliseer je dit best?
Ja dat lijkt me inderdaad correct.
Heb installateurshandleidingen van zowel de warmtepomp, de thermostaat en de VR70 sturingsmodules erbij gepakt en ik zie niet direct 'smart grid' voorkomen. Afhankelijk welke systeemschema er is lijken er een aantal inputs mogelijk te zijn om handmatig warmtevraag voor de vloerverwarming en de boilerlading aan te geven, maar zelfs in de installateurshandleiding is de info hierrond enorm summier en eigenlijk compleet niet technisch.
Enkel woordelijk beschrijven dat het mogelijk is, maar welk soort signaal wordt verwacht e.d. zie ik nergens.
Ben niet beroerd of ontwetend om te werken aan electrische & sanitaire aansluitngen, domotica enz, maar zelfs voor mij is het nu wel heel hard een soep /onduidelijk waardoor ik het niet zo evident vind.
Informatie vragen aan installateur/fabrikant kan, maar ik vrees als particulier dat de service na verkoop die je kan verwachten zonder ervoor te betalen zeer beperkt zal zijn, wat ik eigenlijk zeer jammer/niet kunnen vind voor dergelijke installaties.
Er zal denk ik heel snel worden verwezen naar 'de module x van 700 euro kan dit ', wat dan weer de ecomische ROi helemaal teniet doet.
Maarten0
lid

Bericht door Maarten0 »

Dat is idd zowat het probleem met heel het systeem van Vaillant: enorm veel mogelijkheden, maar zelfs de installateurs geraken er amper uit wijs en uiteindelijk is meestal de oplossing om nog een dure module bij te kopen.
Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”