Inmiddels 10 jaar tevreden gebruiker van de WP

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
Zwerius
lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Inmiddels 10 jaar tevreden gebruiker van de WP

Bericht door Zwerius »

Inmiddels ben ik tien jaar tevreden gebruiker van een Lu/Wa-WP (Mitsubishi Zubadan).
Achteraf aangebrachte extra isolatiemaatregelen werken dubbel op.
Minder warmte-verlies en daardoor ook lager watertemperatuur dus hogere COP! ;-)

Zie hieronder. Verdere details op mijn website.
Afbeelding
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum, NL
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Inmiddels 10 jaar tevreden gebruiker van de WP

Bericht door janus »

Ziet er goed uit :tu:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

RoelandK
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door RoelandK »

Misschien leuk om te weten wat voor huis het is?

Vrijstaand, leeftijd, oppervlakte, hoh vloerverwarming, en gewenste temperatuur.
Gebruik je het ook voor koeling in de zomer?
Diepenbeek - 16x SF 165-s op Zuid-oost (garage dak)

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Zwerius schreef:
05 jan 2020, 12:31
Inmiddels ben ik tien jaar tevreden gebruiker van een Lu/Wa-WP (Mitsubishi Zubadan).
:tu: (en idem voor 7 jaar L/W Samsung Hydrounit en 1 seizoen L/L General ).
Achteraf aangebrachte extra isolatiemaatregelen werken dubbel op.
Minder warmte-verlies en daardoor ook lager watertemperatuur dus hogere COP! ;-)
Valt hier nog af te wachten (pas bijkomend geïsoleerd medio 2019).
Uit lagere watertemp. is hier niet meer echt winst te halen gezien het systeem (geen VV) 27°C nodig heeft om geforceerd te werken en nu al niet
meer dan 35°C aanvoertemp. had - winsten zullen - hopleijk - dus moeten komen uit kortere gebruiksduur van de WP.

Zwerius
lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door Zwerius »

Aanvullende info:
Vrijstaande Woning gebouwd in 1987.
Totaal Vloeroppervlak (excl kelder): ca 229 m2.
Daar komt nog eens ca 100 m2 kelder bij, maar die wordt niet verwarmd.
Wij hebben het altijd (dag en nacht) 22°C tijdens het stookseizoen.
Vloerverwarming 15 cm hoh (20 mm slang). Achteraf had ik natuurlijk beter voor 12,5 of 10 cm kunnen kiezen.
Op de verdieping ligt de vloerverwarming op een houten vloer. 10 cm h.o.h. Voor details zie mijn eerder aangegeven website.
Systeem wordt niet voor koeling gebruikt, hoewel de WP dat wel zou kunnen.
Als je het comfort wilt verhogen in de zomer, moet je niet alleen koelen (daardoor stijgt juist de RV), maar ook ontvochtigen en dat laatste lukt niet met een VV-systeem.

Dat er bij een reeds lage watertemp. geen COP-winst meer te behalen valt door nog lagere watertemperaturen is onjuist. Elke graad lager scheelt ruwweg 2-2,5% COP. En dus 2-2,5% minder verbruik.
Ik vind overigens een aanvoertemperatuur van 35°C nog altijd relatief hoog..... ;-)
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum, NL
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Zwerius schreef:
03 feb 2020, 14:28
Dat er bij een reeds lage watertemp. geen COP-winst meer te behalen valt door nog lagere watertemperaturen is onjuist. Elke graad lager scheelt ruwweg 2-2,5% COP. En dus 2-2,5% minder verbruik.
Ik vind overigens een aanvoertemperatuur van 35°C nog altijd relatief hoog..... ;-)
Ik heb dan ook geen VV-systeem maar een LT DBE gestuurde convector verwarming. ;-)
Dat vraagt nu eenmaal een hogere aanvoertemp. dan bij een VV.

En ik beweer ook niet de onjuistheid van je stelling. Ik beweer alleen dat - door mijn CV systeem - ik de aanvoertemp. niet onder de 27°C kan brengen (want dan werkt net niet meer efficient) . Gezien het nu al voor het grootste deel op 27-28°C aanvoertemp werkt (35°C is de max. benodigde aanvoertemp bij vriesdagen, toen het systeem in 2013 in dienst werd gesteld. Ik heb het systeem - na de verhoogde isolatiegraad in 2019 - nog niet kunnen echt testen op zijn verhoogde zuinigheid gezien het hier voorlopig niet meer wil winteren, we verkeren hier nu al maanden in een permanente herfsttoestand.) kan de aanvoertemp. nauwelijks meer verlaagd worden (wel de tijdsduur van het systeem in werking en de bovengrenstemp. ) en zijn daar - in onze woning* - nog nauwelijks echte winsten op te boeken.

De grootste energiewinsten/besparing bij mijn L/W systeem zitten trouwens niet in de verwarming maar in het beperken van de aanvoertemp. naar het SWW voorraadvat (dat op dezelfde buitenunit is aangesloten). Hier kan je veel meer op besparen (gezien de veel grotere temperatuurvork voor aanmaak dan bij CV) dan op de aanvoertemp. van CV-water.

Mijn (Samsung) systeem is trouwens een split L/W - L/L systeem en kan wel koelen met ontvochtigen (maar wordt in de praktijk nauwelijks gebruikt wegens niet nodig).

Louter uit energetisch en vooral comfortoogpunt was VV idd beter geweest maar dat was (toen) technisch een probleem (te weinig opbouwhoogte voor vloerisolatie) en door de wijze van gebruik (inertheid van VV ism met back up verwarming) niet echt gewenst.

* Normaal gezien wordt bij een aanhoudende buitentemp. van meerdere dagen onder de 3°C de WP automatisch buiten dienst gesteld, dus ze werkt nu al maar hoogst uitzonderlijk op een aanvoertemp. van 35°C.

Plaats reactie