Verbruik geotherm. WP vs opbrengst PV

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
nieuwbouw123
junior lid
Installatie Land: België

Verbruik geotherm. WP vs opbrengst PV

Bericht door nieuwbouw123 » 02 nov 2018, 02:54

Ik ben momenteel in de laatste fase voor beslissingsproces van energie-installatie voor mijn nieuwbouw (vrijstaand, 440 m2 inclusief praktijk vrij beroep).

VREG maakt duidelijk dat consumptie van kWh die je produceert best gelijkvalt met eigen verbruik. Met WP-installatie die tijdens stookseizoen draait is dit per definitie onoverkomelijke mismatch.

Mijn vraag aan eigenaars WP (graag ook type en vermogen vermelden) en bijhorende PV (graag Wp vermelden en oriëntatie): zou ik voor één of meerdere burgerlijke jaren jullie kWh geproduceerd en verbruikt mogen raadplegen ideaal op uurbasis gelogd (gezien in te verwachten nieuwe aanrekening energieprijzen de niet opgebruikte dagproductie netto injectie is en gebruikte energieafname tijdens vroege ochtend en avond in de winter gerekend zal worden als bruto te betalen afname) of anders door 12uursdagdeel versus 12uurs-nachtdeel.

Beloning is good karma en een fles goede wijn voor drie personen te verloten onder inzenders.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Verbruik geotherm. WP vs opbrengst PV

Bericht door janus » 02 nov 2018, 07:25

Titel even aangepast naar pv een ZonnePaneel kan meerdere functies hebben.

Opbrengsten van PV installaties kun je hier op het forum genoeg vinden:
Per maand en per jaar
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

nieuwbouw123
junior lid

Bericht door nieuwbouw123 » 02 nov 2018, 08:59

Dank voor de aanpassing!

Helaas zullen maand of jaarcijfers niet voldoende zijn om de toepasselijke berekening te maken analoog aan hetgeen de VREG-simulator beweert binnen een paar weken te kunnen doen maar dan gedetailleerd.

Ik kijk uit naar daggelogde cijfers van WP en PV van de forumleden (met voor verbruik WP idealiter minstens een % verdeling over de dagdelen dag/nacht). Ik zal de resultaten (zelfconsumptie in geval van WP) zeker delen met het forum!

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 02 nov 2018, 10:19

Ik heb logs van de werkingsmodus van de warmtepomp (op radiatoren weliswaar en inverter L/W) maar spijtig genoeg geen verbruik per uur.
Om een voorbeeld te geven van 7 februari 2018: ijskoude dag met véél zon, gemiddelde dagtemperatuur van -2.6 °C. De warmtepomp draaide toen continu tot ongeveer 10 u en is dan op een veel lager vermogen beginnen pendelen tot ca 13 u. Nadien is ze volledig uitgevallen en pas om 19 u terug opgesprongen. De zon komt die dag overigens op om 8:10 u en gaat onder op 17:38 u.
Dus op een koude zonovergoten dag met hoog verbruik van de warmtepomp en met véél PV opbrengst (250% van de JRC opbrengst) heb ik amper eigenverbruik met de warmtepomp.

nieuwbouw123
junior lid

Bericht door nieuwbouw123 » 02 nov 2018, 11:07

Dank voor de duidelijke omschrijving.

Heb je ook een indicatie voor een zonnige zomerdag indien je de WP ook gebruikt als koeling zou gebruiken.

Verwijzend naar https://create.piktochart.com/output/97 ... ijn-centen van VREG zou het voor het winterverbruik dus gaan over 5.87+38.76+toepasselijke BTW dus grofweg de helft van de werkelijke kostprijs van het verbruik die je in deze situatie niet betaalt wel zal te betalen zijn bij in voege gaan van het wensscenario van de VREG.

Dus conclusie is dan dat quasi het volledige winterverbruik van je warmtepomp bruto betaald zal moeten worden qua transport- en distributiekosten of zie je toch nog ergens een meer rooskleurig verhaal? Is het eventueel mogelijk om een warmtepomp zo in te stellen dat deze overdag de warmte accumuleert in de woning? Of is het een optie om de zonnepanelen anders te oriënteren (deel oost en deel west)? Is er iemand die hier al praktische ervaring mee heeft en al een dergelijke opstelling hanteert?

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 02 nov 2018, 11:58

Drogenhof schreef:
02 nov 2018, 11:07
Dank voor de duidelijke omschrijving.

Heb je ook een indicatie voor een zonnige zomerdag indien je de WP ook gebruikt als koeling zou gebruiken.
Dat wordt 100% afgedekt. Mensen met airco's, buitenzwembaden etc. zullen de grote winnaars zijn van de invoering van de slimme meters.
Drogenhof schreef:
Verwijzend naar https://create.piktochart.com/output/97 ... ijn-centen van VREG zou het voor het winterverbruik dus gaan over 5.87+38.76+toepasselijke BTW dus grofweg de helft van de werkelijke kostprijs van het verbruik die je in deze situatie niet betaalt wel zal te betalen zijn bij in voege gaan van het wensscenario van de VREG.
Het is volgens mij veel meer voor de gemiddelde prosument. Ik betaal 25.5 €cent per kWu (ecopower, geen nachttarief). De fractie van deze prijs die naar elektriciteit zelf gaat is minder dan 25%.
Drogenhof schreef:
Dus conclusie is dan dat quasi het volledige winterverbruik van je warmtepomp bruto betaald zal moeten worden qua transport- en distributiekosten of zie je toch nog ergens een meer rooskleurig verhaal? Is het eventueel mogelijk om een warmtepomp zo in te stellen dat deze overdag de warmte accumuleert in de woning? Of is het een optie om de zonnepanelen anders te oriënteren (deel oost en deel west)? Is er iemand die hier al praktische ervaring mee heeft en al een dergelijke opstelling hanteert?
Ik schat dat van het totale verbruik van de warmtepomp maximaal ca 10% rechtstreeks verbruikt wordt van eigen PV. Ik spreek hierbij dan over een PV installatie die 100% van het totale verbruik (warmtepomp + overig verbruik) afdekt waarbij de helft ZO geöriënteerd is en de andere helft ZW.
Bij mij is er alvast geen buffermogelijkheid: het is een inverterwarmtepomp zonder noemenswaardig buffervat die gestuurd wordt op binnen- en buitentemperatuur. Is het binnen voldoende warm (door de instraling van de winterzon) dan valt ze uit ongeacht hoe koud het buiten is.

Joske_
junior lid

Bericht door Joske_ » 02 nov 2018, 16:27

Ik kan u enkel op dagbasis mijn logging laten inkijken. :oops:
Uurbasis zijn (nog) te veel gegevens om te verwerken op dit moment. Dit is een projectje voor de winter. Ik heb nog geen gegevens van een heel jaar. Verbruik van mijn wp ben ik beginnen meten in februari dit jaar. Opbrengst pv-installatie pas vanaf april dit jaar (toen is ze pas geplaatst.
Dus representatief zijn mijn gegevens nog niet.
In de zomer (juni) zat ik op een eigen verbruik van +/-7%, in augustus is dat verhoogt naar +/-18% wegens koeling met mijn vvw. Vorige maand heb ik zelfs dagen gehad met een eigenverbruik van 100%, maar toen was t koud en heeft de zon niet geschenen. :lol:

nieuwbouw123
junior lid

Bericht door nieuwbouw123 » 02 nov 2018, 16:31

Joske_ schreef:
02 nov 2018, 16:27
Ik kan u enkel op dagbasis mijn logging laten inkijken. :oops:
Uurbasis zijn (nog) te veel gegevens om te verwerken op dit moment. Dit is een projectje voor de winter. Ik heb nog geen gegevens van een heel jaar. Verbruik van mijn wp ben ik beginnen meten in februari dit jaar. Opbrengst pv-installatie pas vanaf april dit jaar (toen is ze pas geplaatst.
Dus representatief zijn mijn gegevens nog niet.
In de zomer (juni) zat ik op een eigen verbruik van +/-7%, in augustus is dat verhoogt naar +/-18% wegens koeling met mijn vvw. Vorige maand heb ik zelfs dagen gehad met een eigenverbruik van 100%, maar toen was t koud en heeft de zon niet geschenen. :lol:
Thanks voor de input maar ik denk dat de rode lijn van het verhaal al duidelijk aan het worden is en de vorige poster in zijn laatste reactie gelijk gaat krijgen. Ik ga het EPB-gewijs nog eens narekenen maar de plannen van de VREG dwingen me nu om de installatie van een WP met ambitie om onder E20 te gaan met de PV-panelen te heroverwegen en al zeker indien het een geoWP is van 30000 euro (inclusief boringen).

Plaats reactie