Nieuwbouw warmtepomp Lucht/Water - goede keuze?

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
Fil_Oost
junior lid
Installatie Land: België

Nieuwbouw warmtepomp Lucht/Water - goede keuze?

Bericht door Fil_Oost » 29 mei 2017, 09:45

We zijn in de ruwbouwfaze van onze nieuwe woning.
Nu vraag ik mij af of de extra kost voor een warmtepomp een juiste keuze is, of als we beter met een klassieke verwarming op gas werken.
Volgende gegevens haal ik uit het voorlopige berekening van EPB verslag:
  • Balansventilatie systeem D, Zehnder comfoair Q350
  • Gegevens bouw
Spouw : 12 cm PUR of PIR
Muur crepi : 24 EPS
Vloer : 10 cm PUR in situ gespoten
Plat dak : 16 cm PUR of PIR
Dat levert een K-33, dus er wordt voldaan aan de K-peil eis
  • Verwarming : alles op vloerverwarming met vertrek temperatuur max 35°C bij -8°C, geregeld met zoneregeling
    Viessmann Vitocal 222-S AWT lucht/waterwarmtepomp, met ingebouwde ww boiler 170liter,
    bij A7/w35, 8.4kw, COP 4.3 met elektrische weerstand type A07 Z013904
    Versie met active cooling en met weerstand, Z011464
    aangevullend pv panelen, 12 stuks van 275wp, omvormer 3KW
    de verwarming wordt gestuurd door domotica, bij afwezigheid verlaging verwarming/regeling.
Voor de levering en plaatsing van de WP, en de vloerverwarming komt dit op afgerond op 17.000 € excl. BTW.
Is dit een investering die op termijn kan teruggewonnen worden?
Epeil komt met de koeling op E29.

Alvast bedankt voor de reacties want ik ben hier niet echt in thuis.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Nieuwbouw warmtepomp Lucht/Water - goede keuze?

Bericht door janus » 29 mei 2017, 10:19

Welkom
Enige bemerkingen.
de verwarming wordt gestuurd door domotica, bij afwezigheid verlaging verwarming/regeling.
In een modern goed geïsoleerd huis wordt er niet meer met regelingen en verlagingen gewerkt omdat je daar nauwelijks mee bespaart, een verloren kost dus.
De woning blijft 24/24 op dezelfde temperatuur ook omdat vloerverwarming gewoon te traag is om goed te kunnen regelen.
Om te bepalen of je de 17000€ kan terugverdienen moet je ook een prijs hebben van een "klassieke" installatie om te vergelijken.

Zonder meer details te kennen lijkt mij de 17.000€ niet overdreven veel.
De vraag is natuurlijk of de 8,4kW goed berekend is en of je die koeling nodig hebt?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Fil_Oost
junior lid

Bericht door Fil_Oost » 29 mei 2017, 10:45

De sturing via domotica kunnen we dan inderdaad beter laten vallen.
Koeling wil ik er graag in omdat ik denk dat met de isolatie in de zomer de warmte ook niet meer uit het huis raakt, of is dat met de ventilatie voldoende haalbaar?
Is enkel warmtepomp zonder koeling dan nog rendabel, dat leken mij net de voordelen t.o.v. de verwaring met gas.
Het gaat over een koppelwoning met verdiep met plat dak. totale woon opp. 158m²
Prijs van de installatie op gas is ca. 7000 € goedkoper.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 mei 2017, 10:54

Koeling wil ik er graag in omdat ik denk dat met de isolatie in de zomer de warmte ook niet meer uit het huis raakt, of is dat met de ventilatie voldoende haalbaar?
Je moet juist zorgen dat de warmte niet IN het huis geraakt. Dan is een eenmalige investering. Dan heb je ook geen systemen nodig die energie verbruiken om ze er terug uit te krijgen.
Warmteregeling (zeker met VV) in een goed geïsoleerd huis (de isolatie van uw muren is wel niet toekomstgericht) is idd achterhaald.

Hier, in een matig geïsoleerd huis met grootste raamopp. volledig zuid gericht, maar met volledige externe zonnewering, is het nu niet warmer dan 22°C. Koeler moet het binnenhuis niet echt worden omdat het verschil met de buitentemperatuur (+ 40°C) dan te groot wordt.

Zoals Janus al aanhaalde moet je alleen het prijsverschil tussen een condensatieketel op gas en een WP in aanmerking nemen om te vergelijken. De rest van die 17.000 euro heb je bij gas nl. ook nodig.

Of het nog rendabel is hangt er van af op welke wijze je je energie betrekt en de evolutie van de kostprijs van de energiesoort

Fil_Oost
junior lid

Bericht door Fil_Oost » 29 mei 2017, 11:04

Aan de ramen op het Glv voorzien we screens daar zitten de ramen hoofdzakelijk op het Zuid / Zuidwesten en op het verdiep rolluiken.
Op die manier hopen we de warmte zoveel mogelijk buiten te houden.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 mei 2017, 11:10

Hopen?

Je architect heeft dat toch advies in gegeven neem ik aan?
Oversteken,luifels en bomen maar best geen ramen op het zuiden.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 mei 2017, 12:03

Oversteken,luifels en bomen maar best geen ramen op het zuiden.
Gezien we hier geen Spaans klimaat hebben ben ik wat betreft het laatste een andere mening toegedaan.
In de winter max. de zon binnentrekken en in de zomer buiten houden (is ramen in de leefruimte op het zuiden met geventileerde luiken).
op het verdiep rolluiken.
Rolluiken (kunststof) gaan niet veel helpen gezien ze te dicht op het glas zitten en geen luchtcirculatie toelaten. Ze gaan eerder de warmte opslaan dan weerhouden.
Het beste zijn houten luiken (draai of schuif) met verschillende tussenstanden (Frans systeem) en op een afstand van het glasopp. geplaatst.
Een verdieping gaat dan nog meer zonlicht en warmte vangen (of alle ramen zouden hier van het zuiden moeten weggericht zijn).
en bomen
Bomen hou je best zo ver mogelijk van de woning vandaan. Bladverliezende bomen zijn een pest voor je dakgoten. Naaldbomen verduisteren de woning te veel in de winter.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 mei 2017, 12:17

Gezien we hier geen Spaans klimaat hebben ben ik wat betreft het laatste een andere mening toegedaan.
In de winter max. de zon binnentrekken en in de zomer buiten houden (is ramen in de leefruimte op het zuiden met geventileerde luiken).
Luifels waar in het voor en najaar de zon onderdoor komt maar in de zomer schaduw geeft op de ramen.
Wat de loofbomen betreft heb je een punt wat de bladeren betreft.

ps. ook hier in Spanje moet je zorgen dat je in de winter veel zon binnen krijgt en dus kleine luifels voorzien.
.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 mei 2017, 12:50

Luifels waar in het voor en najaar de zon onderdoor komt maar in de zomer schaduw geeft op de ramen.
Ik had het niet over de luifels maar over het laatste "geen ramen...": dus wel ramen op het zuiden in de leefruimte ;-)
Maar dat stadium is de TS al voorbij dus doet er niet meer toe.

Slag/rolluiken hebben het voordeel tov luifels dat ze in de winter ook nog eens (een beetje) isoleren en richtbaar zijn.
Laatst gewijzigd door ivob op 29 mei 2017, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 29 mei 2017, 12:53

Oke ;-)

Een raam op het zuiden geeft uiteraard niets zolang het maar niet van die halve gevels zijn, dat is vragen om problemen.
.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 mei 2017, 12:54

Nou hier bestaat de zuidgerichte gevel van de leefruimte voor 60% uit glas.
En die 60% is dan nog een beperking om muur vrij te hebben voor de LT convectoren.
Geen enkel probleem in combinatie met 100% dekkende houten rolpoorten en beperking van de glashoogte
tot 220 cm (in de zomer staat de zon op de middag te hoog om binnen te vallen en in de winter laag genoeg om rechtstreeks binnen te schijnen. :-)

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 30 mei 2017, 10:48

Koeling gaat meer en meer een probleem worden in de luchtdichte huizen van tegenwoordig. zeker met de steeds strenger wordende ventilatie eisen waardoor er onvermijdelijk warmte naar binnen gehaald wordt in periodes zoals de laatste week.

ik vind geen datasheet van de aangehaalde L/W WP

gisteren naar een info-avond over geothermie geweest, lijkt me wel een veelbelovende technologie. hoge rendementen, passieve koeling, weinig onderhoud, en niet zoveel prijsverschil met lucht-water als je goede grond hebt

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 30 mei 2017, 11:57

Bas schreef:
30 mei 2017, 10:48

gisteren naar een info-avond over geothermie geweest, lijkt me wel een veelbelovende technologie. hoge rendementen, passieve koeling, weinig onderhoud, en niet zoveel prijsverschil met lucht-water als je goede grond hebt
Een geothermische warmtepomp met putboringen kost een pak meer dan een lucht/water warmtepomp.
Daar heb je wel een soort passieve koeling (passief niet echt, er draait altijd nog een licht pompje van 60-65W)

Tenzij ze een ondergronds captatie-net hebben voorgesteld.
Mag je heel uw tuin tot 1m of 1,5 meter afgraven ;-)
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

DosD
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door DosD » 30 mei 2017, 12:33

Ivo,
ik lees;beperking van de glashoogte tot 220 cm (in de zomer staat de zon op de middag te hoog om binnen te vallen en in de winter laag genoeg om rechtstreeks binnen te schijnen.

Ik heb er tijdje over nagedacht maar snap niet goed waarom een hogere glashoogte dan wel ineens zon zou pakken, als er een overstek zit dan is er toch vooral schaduw aan bovenzijde.

Ook las ik over Rolluiken (kunststof) gaan niet veel helpen gezien ze te dicht op het glas zitten en geen luchtcirculatie toelaten. Ze gaan eerder de warmte opslaan dan weerhouden.
Ik denk dat de meeste winst toch is dat het licht niet door het glas in de woning kan treden en daar omgezet wordt in warmte.
Als het raam gesloten is houd het dubbel glas de warmte tussen rolluik en glas ook tegen.
Achter een licht gekleurd(wit) rolluik zal het wat minder warm worden dan achter donkergekleurd.
Ik snap wel dat zelfs achter een wit rolluik het nog steeds erg warm is maar denk dat dit haast niks bijdraagt aan verwarming in de woning als je het vergelijkt met geen rolluik en raam in de volle zon.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 30 mei 2017, 13:11

Ik heb er tijdje over nagedacht maar snap niet goed waarom een hogere glashoogte dan wel ineens zon zou pakken, als er een overstek zit dan is er toch vooral schaduw aan bovenzijde.
In de zomer staat de zon onder zulke hoek dat de meeste zonnestralen dan op het dak vallen en niet door het glas. In de winter staat de zon zo laag dat ze rechtstreeks door het glas binnenschijnt. Er zit geen overstek (dat was een oplossing van Janus) op de zuidzijde want dat neemt in de herfst en winter te veel lichtinval weg.
Door een dubbel lateraal rolluik kan je dan nog eens spelen door het glas gedeeltelijk tot volledig aan twee zijden van alle zonnestralen af te schermen (en dat was tot voor gisteren nodig). Door de constructie van smeedijzer en onbehandeld hout kost dat geen energie in gebruik en gaat het zowat een leven lang mee zonder veel onderhoud (om de zoveel jaar de smeedijzeren onderdelen eens in terug de verf zetten).
Als het raam gesloten is houd het dubbel glas de warmte tussen rolluik en glas ook tegen.
Uit de praktijk (vorig huis had rolluiken, zelfs "geïsoleerde" lamellen) weet ik dat dit niet echt helpt. Zeker niet op het zuiden gericht. Het opp. van de luiken
slaat de warmte op en geeft die deels naar binnen af gezien de temp daar lager is. Daar tussen vensterglas en rolluik de lucht ook niet vrij kan bewegen warmt deze nog sneller op. Rolluiken kunnen door hun verticale beweging ook alleen maar (gedeeltelijk) dicht of open en kunnen de lichtinval dus minder sturen.
Weliswaar altijd beter dan geen luiken maar niet zo effectief dan houten zijdelings verplaatsbare luiken waarachter de lucht nog gedeeltelijk vrij kan circuleren, het hout de warmte minder goed doorgeeft en de laterale verplaatsing beter regeling van de lichtinval toelaat.
Het grootste deel van de dag kan ik zelfs met de luiken in gesloten toestand de ramen zelf open laten staan. Dat lukte met rolluiken bijna nooit.
als je het vergelijkt met geen rolluik en raam in de volle zon.
Uiteraard.
Maar gezien vanuit isolatie standpunt moeten het dan wel extern geplaatste rolluiken zijn. En dat vind ik esthetisch dan weer een minpunt.
(maar smaken verschillen).
Laatst gewijzigd door ivob op 30 mei 2017, 13:24, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie