lucht lucht warmtepomp installateur in Antwerpen

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
Noob
junior lid
Installatie Land: België

lucht lucht warmtepomp installateur in Antwerpen

Bericht door Noob » 30 apr 2017, 22:18

Beste leden,

ik zou graag mijn bestaande elektrische verwarming met accumulatie vervangen door een warmtepomp.
Het gaat over een rijwoning met +/- 160m² en 3 slaapkamers.
Ik ben geinteresseerd in een multisplit unit met 4-5 binnentoestellen.
Er zijn nu 3 verschillende offertes binnen van Daikin,Mitsubishi en Fuijitsu.De prijzen varieren van 8000-12000 euro voor hetzelfde vermogen.
Ik heb al zoveel gelezen (ook de forum hier) over de warmtepompen en installateurs dat ik er niet meer uit kan ;-)
De warmtepompen merken zelf zijn allemaal goed en betrouwbaar maar probleem zit meestal bij de installateurs ;-)
Hebben jullie goede ervaringen met bepaalde installateurs of bedrijven van warmtepompen in de regio Antwerpen? Eventueel pm mij :)
Alvast bedankt.
Groet,
Noob

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: lucht lucht warmtepomp installateur in Antwerpen

Bericht door janus » 30 apr 2017, 23:14

Over welk vermogen spreken we hier?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 09 mei 2017, 19:53

http://www.klimaplan.be
Werken zeer netjes en professioneel , geen klagen van.
http://www.klimaplan.be/beoordelingen/

Paul1234
lid

Bericht door Paul1234 » 01 jun 2018, 02:54

Goede gedachte.. wij verwarmen ook heel ons huis met (airco's) en dit is ook de toekomst.
Zou nooit meer een ander systeem willen. Zeer snelle opwarming en lage kosten.
Van Daikin kan je beter ver weg blijven. Niet alleen te duur, maar deze heeft meerdere printplaten en als er 1 kapot gaat, moeten ze beide worden vervangen (zeer duur).
Dit soort info weet vrijwel niemand, maar ik geef het je maar mee.
Een eerlijke installateur zal Mitsubishi zal aanraden, maar dan zal hij weinig onderhoud moeten uitvoeren in de komende 20 jaar :D

Let wel op de prijzen in België, want in Nederland zijn installaties tot 40% goedkoper.

Na de verbouwing hebben we nu een huis van 225 vierkante meter vloeropp.
5 Binnenunits en 4 buiten units.
2x srf35zmx wandmodel
1x SCM 50 ZM multi 3 aansluitingen 6 kw
2x SRK20 ZMX

De SCM 50 is zo krachtig, dat als we alle deuren open zetten, deze meer dan 100 vierkante meter gelijkmatig kan verwarmen en super stil.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 28 jan 2019, 21:08

Paul1234 schreef:
01 jun 2018, 02:54
Goede gedachte.. wij verwarmen ook heel ons huis met (airco's) en dit is ook de toekomst.
Zou nooit meer een ander systeem willen. Zeer snelle opwarming en lage kosten.
Van Daikin kan je beter ver weg blijven. Niet alleen te duur, maar deze heeft meerdere printplaten en als er 1 kapot gaat, moeten ze beide worden vervangen (zeer duur).
Dit soort info weet vrijwel niemand, maar ik geef het je maar mee.
Een eerlijke installateur zal Mitsubishi zal aanraden, maar dan zal hij weinig onderhoud moeten uitvoeren in de komende 20 jaar :D

Let wel op de prijzen in België, want in Nederland zijn installaties tot 40% goedkoper.

Na de verbouwing hebben we nu een huis van 225 vierkante meter vloeropp.
5 Binnenunits en 4 buiten units.
2x srf35zmx wandmodel
1x SCM 50 ZM multi 3 aansluitingen 6 kw
2x SRK20 ZMX

De SCM 50 is zo krachtig, dat als we alle deuren open zetten, deze meer dan 100 vierkante meter gelijkmatig kan verwarmen en super stil.
Waarom van Daikin wegblijven? Deze problemen heeft bijna ieder merk. Andere printplaat wordt soms vervangen omdat de ene de andere defect maakt.
Sommige dingen kan een installateur niet uitmeten, en zelfs de fabrikant niet. Bv, een fan van een buiten toestel kan een print defect maken en andersom. Neen, ik heb niets te maken met Daikin. Het is niet zo éénvoudig als het lijkt.

Noob
junior lid

Bericht door Noob » 28 jan 2019, 23:50

We hebben voor Daikin gekozen juist voor de kwaliteit en de prijs.
Na 6 verschillende offertes van verschillende(6) aannemers, was Daikin de goedkoopste.
Ook voor design is Daikin de mooiste :)
Na 2 jaar verwarmen met warmtepomp kan ik maar zeggen dat het de juiste beslissing was.

juano
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door juano » 30 jan 2019, 10:33

Noob schreef:
28 jan 2019, 23:50
Na 6 verschillende offertes van verschillende(6) aannemers, was Daikin de goedkoopste.
Na 2 jaar verwarmen met warmtepomp kan ik maar zeggen dat het de juiste beslissing was.
@noob

ik heb ook een daikin warmtepomp lucht / lucht . sinds vorig jaar . Laat jij deze regelmatig onderhouden? of doe jij bepaalde dingen er zelf aan?

declerck
Senior lid

Bericht door declerck » 30 jan 2019, 14:54

juano schreef:
30 jan 2019, 10:33
Noob schreef:
28 jan 2019, 23:50
@noob

ik heb ook een daikin warmtepomp lucht / lucht . sinds vorig jaar . Laat jij deze regelmatig onderhouden? of doe jij bepaalde dingen er zelf aan?
Gewoon zelf de filters uit de binnenunit regelmatig uitnemen en stofzuigen.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

Noob
junior lid

Bericht door Noob » 30 jan 2019, 17:20

@ juano

Ik laat jaarlijks onderhoud uitvoeren.
Het kost wat(195 euro zonder btw) maar het is ook voor 2 buitentoestellen en 6 binnenunits.
De filters stofzuigen doe ik zelf elk 2 maanden.Dit is vooral de filters van staande modellen die snel vuil worden.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 30 jan 2019, 17:46

Het probleem is dat je eigenlijk moeilijk weet wanneer er een probleem zit aan de komen. Als er nergens gasverlies is, kan iedereen het onderhoud doen.
Filters reinigen, afvoer nazien op verstoppingen, verdamper reinigen met water (zeep) indien nodig en buiten unit proper houden.
Als je echt de gas hoeveelheid wil nazien, moet deze afgepompt, gewogen worden en indien nodig bijgevuld. Daar heb je een paar uur voor nodig. Meten, of loggen kan bij sommige installaties ook, maar dan ga je enkel op deze gegevens af. Een recente airco probeert zelfs bij te weinig gas nog goed te draaien. In een latere fase gaat de compressor veel te heet worden. Niet elk toestel heeft hiervoor een beveiliging. Mijn ervaring is: Wacht 2 of 3 jaar, en laat dan bij een huishoudelijke installatie het gas afwegen. Dit kost meer, maar je hebt een jaartje uitgespaard en ben je zekerder dat er geen gas verlies geweest is. Wettelijk mag dit dan weer niet, want sommige installaties (hangt van hoeveelheid en type gas af) moeten elk jaar nagezien worden.
Dus, niemand kan op voorhand zeggen dat jou installatie onderhoud nodig heeft.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 30 jan 2019, 21:35

Bij meer dan 3kg gas is het een jaarlijkse verplichting, installateur moet een register aanleggen.

Zelf ook een Daikin, 1 herstelling tot op heden en vervangstukken waren er binnen de 24u(na bestelling, niet na melding).

Buiten kijken of er niets aan de lamellen hangt, pollen of pluizen.
In tussen seizoen binnen elke maand filters stofzuigen.
Wintermaanden om de 14d stofzuigen
's zomers ergens eind juli dus maar 1 keer.

1keer per jaar filter nat wassen en in de zon laten drogen

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 30 jan 2019, 22:15

bruma schreef:
30 jan 2019, 21:35
Bij meer dan 3kg gas is het een jaarlijkse verplichting, installateur moet een register aanleggen.

Zelf ook een Daikin, 1 herstelling tot op heden en vervangstukken waren er binnen de 24u(na bestelling, niet na melding).

Buiten kijken of er niets aan de lamellen hangt, pollen of pluizen.
In tussen seizoen binnen elke maand filters stofzuigen.
Wintermaanden om de 14d stofzuigen
's zomers ergens eind juli dus maar 1 keer.

1keer per jaar filter nat wassen en in de zon laten drogen
Niet meer in kg gas, wel : Max. of gelijk aan 5 Ton CO2-equivalent installatie = (kg x GWP) / 1000

Danny268
junior lid

Bericht door Danny268 » 28 mei 2019, 19:58

Wij hebben zojuist een huis gekocht waarvan alle verwarmingen op elektriciteit is ( uit de jaren 80 )

een van de plannen is om de meeste verwarmingen te vervangen naar lucht - lucht warmtepomp
Mijn keuze is gevallen op de fujitsu multisplit van 12.5 kW met 3 vloermodellen 2.5 kW en 3 wand modellen van 2 kW

Deze gaan we laten plaatsen door de installateur Malmac http://malmac.be/ , is actief in antwerpen !

deze persoon gaat tevens een warmtepompboiler plaatsen ter vervanging van de gewone klassieke boiler

mabo
Senior lid

Bericht door mabo » 01 jun 2019, 15:30

Ik heb begin dit jaar een Daikin L-L multisplit warmtepomp laten plaatsen. (1 buiten unit en 2 binnen units)
Mijn bedoeling was voornamelijk koeling, maar ik ben zo aangenaam verrast over het verbruik bij verwarming, dat ik mijn mazout CV niet meer gebruikt heb, en volledig verwarmd heb met de airco.
Wat het stroomverbruik voor koeling is, zal ik deze zomer ondervinden.

Installateur: https://www.jokri.be
Ze zijn niet in Antwerpen gevestigd, maar werken over het ganse land, ze doen zowel grote bedrijfs installaties als privé woningen.
Ik ben zeer tevreden over de manier waarop de toestellen geïnstalleerd werden,
Er werd de nodige tijd genomen om eerst nauwkeurig te meten waar er moest geboord worden,
en er kwam geen stof aan te pas (stofzuigers op al hun machines)

Qua onderhoud heeft de installateur me gezegd dat ze de zaak konden komen onderhouden,
maar dat het eigenlijk weggegooid geld is, omdat je dat perfect op dezelfde manier als zij kan doen,
namelijk:
Voor de binnen unit, regelmatig de filters stofzuigen of afwassen, en 1 maal per jaar een anti schimmel ontsmettingsprodukt op de verdamper spuiten (product is via diverse webshops in spuitbussen verkrijgbaar), zodat de schimmels die zich in de binnen unit ontwikkelen tijdens het koelen of ontvochtigen, niet doorheen je huis geblazen worden door de ventilator.
De buiten unit jaarlijks eens met de tuinslang (NIET met hoge druk reiniger) uitspuiten, zodat het aangezogen stof eruit gespoeld wordt, en de lucht vrij kan circuleren langs de koelvinnen, zodat er een goede warmtewisseling kan plaatsvinden.

Als er een koelgaslek zou zijn, zal het toestel dat aanduiden met een alarmcode, dan moet je uiteraard een technicus laten komen,
want enkel gecertifiëerde koeltechniekers mogen wettelijk met koelvloeistoffen omgaan.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 01 jun 2019, 16:03

Klopt, onderhoud door installateur is niet echt nodig,maar het hangt af van het gebruikte gas en de koelmiddelinhoud of dit wettelijk moet :-)
Sommige toestellen geven dit aan, maar die (fout of alarm) komt er pas na dat ze al een hele tijd (weken maanden) op een slechter rendement en waarschijnlijk met een te hoge compressor temperatuur gewerkt hebben. Het is niet zwart of wit.

Plaats reactie