warmtepomp lucht lucht om heel het huis te verwarmen

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
stinovitch
lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: warmtepomp lucht lucht om heel het huis te verwarmen

Bericht door stinovitch » 24 jan 2017, 20:48

wwfje schreef:
04 dec 2016, 11:52
Awel, ik heb iets opgemerkt, iets wat ik eigenlijk wist maar toch niet meer aan gedacht.
Deze morgen had mijn wp veel moeite om de living op temperatuur te krijgen
Veel defrost enz.
Ik heb 3 binnen units met een totaal van
9 kw. Mijn buiten unit kan 9 kw geven maar met deze koude verliest hij toch aan capaciteit met als gevolg dat sommige binnen units pruttelen...
Nu heb ik 1 unit uitgezet en het probleem is opgelost, nu geven de overige units genoeg warmte zonder te pruttelen.
Moest ik in jou plaats zijn zou ik de installatie laten nakijken Deze problemen vloeien gewoonlijk voort bij een gas tekort
Vermoedelijk draait je airco / wp op r410a en door de hoge drukken verliezen die wel eens met als gevolg te weinig koelmiddel om te verdampen en te weinig vloeistof om te condenceren
Een goede ll wp kan tot min 15 zonder problemen !!!

wwfje
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door wwfje » 25 jan 2017, 02:49

Bedankt voor je reactie.
We zijn nu al een tijdje verder en ik moet toegeven dat het misschien een indruk van mij was. Wanneer er een defrost gebeurt doet het toestel niets meer. Het is nu veel kouder en om comfortabel warm te krijgen moet ik toch mijn cv aanspreken.
Mijn installateur zei dat ik hem op automatisch moest zetten maar dat kan hij zeker niet trekken. Ik moet hem toch minimum in stand 2 zetten (2 blokjes) In stand 3 of meer is niet te houden, dat kan je doen wanneer je niet thuis bent.
Te veel lawaai en te veel wind.
Hoe kan ik zien dat er te weinig koelvloeistof is? Kan ik de uitblaas temperatuur meten?
Hoeveel graden moet die hebben?
U zegt dat elke goede wp tot -10
kan werken maar dan toch met de nodige defrostst erbij?
Is het ook beter om geen nachtverlaging te doen? Mijn verbruik is nu +-15 kw/h per dag voor 3 units, 5, 2.5 en 1.5kw, dat zou normaal moeten zijn, niet?
Mijn installatie is nog geen jaar oud, is het vaak nodig/ wenselijk om koelvloeistof toe te voegen?
Bedankt.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 25 jan 2017, 09:32

Mijn installatie is nog geen jaar oud, is het vaak nodig/ wenselijk om koelvloeistof toe te voegen?
Normaal moet je daar nooit naar kijken, de installatie is gasdicht en zijn er geen verliezen van gas.
Of de installatie moet slecht gedaan zijn maar dan is het garantie als je installatie minder dan een jaar oud is.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 25 jan 2017, 18:57

Mijn overgedimensioneerde WP doet het uitstekend, zelf bij vries T
Maar, er is een maar gebruik die nu uitsluitend om woning s'morgens op T te brengen en s'avonds vanaf(18:00) om uit te bollen .
Ben zo voor de winter begonnen om in najaar voor eindafrekening enkel met WP te verwarmen tot aan nul afrekening.
Dit geeft mij een besparing* van 40% op gasfactuur.
(*)samen met kleine ingreep op kelderplafond.

wwfje laat uw cv ketel op laagste aquastaat continu opstaan door huisthermostaat op 24 ° te zetten.
Laatst gewijzigd door alfa op 25 jan 2017, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.

bartd
lid

Bericht door bartd » 25 jan 2017, 19:02

wwfje schreef:
25 jan 2017, 02:49
Bedankt.
Normaal gezien moet er nooit koelmiddel toegevoegd worden.
Werd er tijdens de installatie koelmiddel toegevoegd ? Afhankelijk van de lengte van de leidingen is er standaard niet genoeg koelmiddel aanwezig in de buitenunit en moet er koelmiddel bijgestoken worden. Wat is de totale lengte van de leidingen ?
Zeker bij die multi toestellen staat de buitenunit soms ver van de binnenunits en dan kom je in de problemen als alle binnenunits tegelijkertijd verwarmen.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 25 jan 2017, 20:36

ik gebruik mijn airco in reverse mode om s'morgens de living op temperatuur te brengen.
tijdens de dag gebruik ik mijn elektrische kachels om op temp te houden.
Soms blijft de airco aan en verwarm ik enkel met de airco.
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

declerck
Senior lid

Bericht door declerck » 25 jan 2017, 22:42

wwfje schreef:
Bedankt voor je reactie.
We zijn nu al een tijdje verder en ik moet toegeven dat het misschien een indruk van mij was. Wanneer er een defrost gebeurt doet het toestel niets meer. Het is nu veel kouder en om comfortabel warm te krijgen moet ik toch mijn cv aanspreken.
Mijn installateur zei dat ik hem op automatisch moest zetten maar dat kan hij zeker niet trekken. Ik moet hem toch minimum in stand 2 zetten (2 blokjes) In stand 3 of meer is niet te houden, dat kan je doen wanneer je niet thuis bent.
Te veel lawaai en te veel wind.
Hoe kan ik zien dat er te weinig koelvloeistof is? Kan ik de uitblaas temperatuur meten?
U zegt dat elke goede wp tot -10
kan werken maar dan toch met de nodige defrostst erbij?
Is het ook beter om geen nachtverlaging te doen? Mijn verbruik is nu +-15 kw/h per dag voor 3 units, 5, 2.5 en 1.5kw, dat zou normaal moeten zijn, niet?
Bedankt.
Als de koelvinnen van de warmtewisselaar (verdamper) van de buitenunit allemaal bevroren zijn (vòòr een defrost), dan heb je koelmiddel genoeg.
Is er maar een gedeelte bevroren, dan heb je te weinig koelmiddel.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 26 jan 2017, 08:50

Is er maar een gedeelte bevroren, dan heb je te weinig koelmiddel
Is dit altijd zo?
Bij mijn Daikin met 4 binnenin ITS heb ik de indruk dat elke binnenuit een deel van de buitenkant gebruikt.
En als ik me nog goed herinner dan heeft den installateur gezegd dat de keuze binnen en buitenunit fysiek aan elkaar zijn afgestemd en je achteraf niet meer kan wijzigen.

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 26 jan 2017, 10:38

Nu heb ik het zeker opgemerkt, als mijn 3 units samen werken verlies ik aan vermogen, vooral in
de living. Als het te koud is verlies ik vermogen en ik denk niet dat er een tekort is aan vloeistof. Mijn 3units samen hebben 9 kw en mijn buitenunit max 9.5 kw of 11 kw. Het is ook een kwestie van zoeken naar een goede regeling.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 26 jan 2017, 17:17

Hoe vochtig de buiten lucht bij vries T hoe sneller defrost.
-8 BT en 40% vochtigheid zal minder snel in defrost gaan dan -1 BT en 95% vochtigheid.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 27 jan 2017, 09:30

alfa schreef:
25 jan 2017, 18:57
Mijn overgedimensioneerde WP doet het uitstekend, zelf bij vries T
Maar, er is een maar gebruik die nu uitsluitend om woning s'morgens op T te brengen en s'avonds vanaf(18:00) om uit te bollen .
Ben zo voor de winter begonnen om in najaar voor eindafrekening enkel met WP te verwarmen tot aan nul afrekening.
Dit geeft mij een besparing* van 40% op gasfactuur.
(*)samen met kleine ingreep op kelderplafond.

wwfje laat uw cv ketel op laagste aquastaat continu opstaan door huisthermostaat op 24 ° te zetten.
Als ik dat doe blijf ik stookolie verbruiken, watertemperatuur nog meer verlagen? ik wil juist minder stookolie verbruiken.
Ik gebruik mijn wp's dag en nacht. Hoeveel stroom verbruikt u? Hoeveel gas? (equivalent stookolie?)

declerck
Senior lid

Bericht door declerck » 27 jan 2017, 14:43

wwfje schreef:
Je kan inderdaad de uitblaastemperatuur even controleren.
Ik heb daarvoor een ouderwetse kwiktemperatuurmeter in de uitblaasmond gelegd.
Wel de ventilator op de hoogste stand gezet.
Bij mij is de uitblaastemperatuur een 42°C bij een buitentemperatuur van 0°C.
En bij -8°C is de uitblaastemperatuur een 36 °C.

Ik heb voor de maand januari 2017 al een verbruik van 18 kWh/dag voor de warmtepomp (5kW). De binnenunits (2x2.5 kW) draaien van 06:00 u tot 23:00 u.
Als het vriest moet ik nog een elektrische accumulator laten meewerken om het aangenaam warm te houden.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 27 jan 2017, 19:08

Dat heb ik nu al maanden geleden willen verklaren met een overgedimensioneerde WP .
Als die minder moet werken draait die op deellast in lagere druk.
En bij lagere druk zakt T van koelgas in verdamper(*) niet zo hard dan één op hogere druk en volle werking.
*Uit smoorventiel (Carnot werking).

stinovitch
lid

Bericht door stinovitch » 31 jan 2017, 17:39

Als je al de binnen units op maximum zet en dan buiten aan de leidingen gaat voelen moeten die beide warm zijn De dikste leiding warmer dan de dunste In de zomer op koelen zullen ze ook koud zijn tot aan de buiten unit maar dan omgekeerd Indien dit niet zo is heb je een gas tekort Voor een koelmonteur is dit gemakkelijk na te meten En met een wp op r410a kan je wel eens een verlies hebben de drukken in wp modus lopen op tot meer dan 30 bar Een niet vast getrokken flair verbinding kan dan wel eens verliezen ook al door het uitzetten en krimpen 100% kan je nooit garanderen dat een wp dicht blijft !!!

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 01 feb 2017, 18:46

Kan je die leidingen dan met de hand controleren??

Plaats reactie