warmtepomp lucht lucht om heel het huis te verwarmen

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
alfa
Master lid
Installatie Land: België

Re: warmtepomp lucht lucht om heel het huis te verwarmen

Bericht door alfa » 06 nov 2016, 11:14

wwfje schreef:weer typisch Belgisch, installateur zal wel attestje schrijven en ik weet niet of ze dat allemaal willen doen.
Simpele vraag " u mag installeren maar ..." eens kijken wie niet. ;-)
Waarom die functie uit moet is mij een raadsel ?
Bij premies voor hybride auto's die ook praktisch allemaal fossiel rijden daar is er geen regeloplegging .

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 06 nov 2016, 11:25

[mod]hier graag geen berichten hoe we de wet kunnen omzeilen door zelfstandigen onder druk te zetten[/mod]
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 nov 2016, 11:26

eens kijken wie niet.
1 om te beginnen.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 06 nov 2016, 11:44

janus schreef:[mod]hier graag geen berichten hoe we de wet kunnen omzeilen door zelfstandigen onder druk te zetten[/mod]
Een zelfstandiger die nog nooit de wet heeft omzeild ? :lol: bestaat dat?
Net zoals klanten die nog nooit in zak zijn gezet door louche PV installateurs.

Als er nog geen overeenkomst is hoe kan je dan iemand onder druk zetten ;-)

goosst
junior lid

Bericht door goosst » 03 dec 2016, 10:45

Nu er een paar lichte vriesdagen zijn, zijn er mensen die enkel met een L/L warmtepomp verwarmen?
Zoja, is dit nog steeds aangenaam (omwille van defrost en het ontrekken van warmte uit de binnenkamers, koude fronten in het huis omdat enkel lucht opwarmt, geluid, ...)?

Ik ben ook allerlei opties aan het overwegen om een elektrische verwarming te vervangen.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 03 dec 2016, 11:31

Alleen verwarmen met lucht lucht wp
is niet aangenaam met deze temperaturen. Ik laat mijn cv mazout heel af en toe opslaan, zo is het perfect.
Mijn wp laat ik nooit harder blazen dan 1 blokje. Verbruik mazout nu 300 liter /10 maanden... Het is wel warmer in sommige plaatsen tov vroeger, gang / badkamer...

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 03 dec 2016, 12:22

vanaf begin november dit jaar :
06:00 uur springt WL/L op max. T met snelheid 2 van binnen fan en om half 7 springt CV gas mee op.(liggen nog in bed)
Om 07:00 uur WP L:L af en verwarmen verder met aardgas.(staan wij op)
19:30 zetten wij Wp L/L op stille modus en springt cv gas af.
Hierdoor reduceren wij het gas verbruik met 40%
Geeft zelfde resultaat dan primair (cvgas 15°) en secundair (WP L/L 6°) gelijktijdig verwarmen naar 21 °
Voorlopig zetten wij deze werking verder.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 03 dec 2016, 15:13

goosst schreef:Nu er een paar lichte vriesdagen zijn, zijn er mensen die enkel met een L/L warmtepomp verwarmen?
Zoja, is dit nog steeds aangenaam (omwille van defrost en het ontrekken van warmte uit de binnenkamers, koude fronten in het huis omdat enkel lucht opwarmt, geluid, ...)?

Ik ben ook allerlei opties aan het overwegen om een elektrische verwarming te vervangen.
Sinds 2004 hebben we enkel nog L/L WP als verwarming
een buitenunit van 9K6 en 4 binnenunits, 2 muur en 2 vloer
Een van die vloerunits staat in de slaapkamer en is met 26dBa stil (fluistermode), zelfs op de laagste stand hoor je dit amper (28dBa)
De muurunits zijn luidruchtiger, startend bij 32dBa echter toen waren dit de stilste.
Nu zijn er meer merken die stille toestellen aanbieden, echter hoe zwaarder het vermogen van de binnenunit hoe meer lawaai die maken. Nu zijn er zelfs stille muurunits.

De duur van de defrost (zonder verwarmelement) is afhankelijk van de buitentemp en het aantal werkende binnenunits.
Hetgeen opvalt is eerder de stilte omdat de binnenunits stilvallen dan een oncomfortabel gevoel. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar mocht je muziek luisteren met een koptelefoon dan weet ik niet of je de defrost zou opmerken, tenzij bij strenge vorst (-10°).
Een installateur stelde voor om 2 kleinere buitenunits te plaatsen in plaats van 1 grote, daar zal je dan minder 'last' van hebben zekers, maar was wel duurder.

Tijdens de defrost nog mijn hand aan de binnenunit gehouden en ik voel geen koude

Koude zones? Het is luchtverwarming wat betekent dat je de verwarming op laat staan. Gezien er bij ons IR ogen zijn aan de muurunits, staan deze in de stand personendetectie en gaat de temp met 2° lager indien er geen beweging is. 's nachts gaan ze in home leave stand (lagere temp) tenzij het keihard vriest, dan blijven ze gewoon werken zodat het 's morgens snel kan opwarmen.

De comfort temp is een gemiddelde van alle wanden- en luchttemp, indien je lokaal op temp is en gehouden wordt dan zijn de wanden ook niet koud.

Voor een nieuwe installatie zou ik inderdaad uitkijken naar stillere muurunits, naar ik gelezen heb zouden vloerunits nu al voor 22dBa te krijgen zijn en muurunits vanaf 26dBa
En indien ik het goed voorheb zou er een merk zijn met dubbele compressor buitenunit waar je niets meer merkt van defrost en voldoende capaciteit zou bieden bij sterke vrieskou.

O ja de installateur zei dat bij heel strenge vorst (minder dan 8d /jaar tot op heden) de binnentemp mogelijks beperkt zou kunnen zijn, je merkt wel dat de buitenunit serieus zijn taak moet vervullen, met bijhorend verbruik echter 22° is haalbaar. Mocht het nodig zijn zei hij, dan zet je maar voor die paar keer per jaar een gewoon elektrisch vuurtje erbij (cfr de concurrerende installateur met 2 buitenunits)

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 03 dec 2016, 19:51

Ik heb een airco die ik tevens kqn gebruiken als verwarming ( daikin )
Deze gebruik ik nu als verwarming en mag beamen dat dit een aangename warmte verspreidt
heb als hoofd verwarming aterne kachels ben daar ook tevreden over maar ik denk dat er meer rendement te behalen is met de airco installatie dit tov de input energie van de aterno kachels welke op directe energie werken
de airco haalt een hoger rendement . dat denk ik
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 03 dec 2016, 23:59

de airco haalt een hoger rendement . dat denk ik
Dat denk je goed tussen de 4 en 6x hoger rendement :!:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 04 dec 2016, 09:04

verschil bij mijn cv gas:
Cv gas moet eerst water opwarmen met leiding- en uitstoot verlies (kwh)om nadien de lucht op te warmen ,daar zit een energiedrager tussen bij WPL/L is dit directer .
Ik durf er geen % op plakken maar scheelt toch snel 25% primaire energie in kwh om zelfde plaats op te warmen.
Kan je zelf ook nameten (alle radiatoren dicht enkel in woonruimte open ) en vertrek bij een opgewarmde woonruimte.
Eerst met cv en nadien enkel met WPL/L. CV gas laat veel warmte achter op plaatsen die voor woonruimte niet nuttig zijn.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 dec 2016, 10:15

Dit WE lekker de kachel aan: 23°C
WP mag SWW primair op temp. houden.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 04 dec 2016, 11:52

Awel, ik heb iets opgemerkt, iets wat ik eigenlijk wist maar toch niet meer aan gedacht.
Deze morgen had mijn wp veel moeite om de living op temperatuur te krijgen
Veel defrost enz.
Ik heb 3 binnen units met een totaal van
9 kw. Mijn buiten unit kan 9 kw geven maar met deze koude verliest hij toch aan capaciteit met als gevolg dat sommige binnen units pruttelen...
Nu heb ik 1 unit uitgezet en het probleem is opgelost, nu geven de overige units genoeg warmte zonder te pruttelen.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 04 dec 2016, 14:34

wwfje schreef:Awel, ik heb iets opgemerkt, iets wat ik eigenlijk wist maar toch niet meer aan gedacht.
Deze morgen had mijn wp veel moeite om de living op temperatuur te krijgen
Veel defrost enz.
Ik heb 3 binnen units met een totaal van
9 kw. Mijn buiten unit kan 9 kw geven maar met deze koude verliest hij toch aan capaciteit met als gevolg dat sommige binnen units pruttelen...
Nu heb ik 1 unit uitgezet en het probleem is opgelost, nu geven de overige units genoeg warmte zonder te pruttelen.
Klopt, bij koud weer werkt verdamping trager(in buitenunit ) en is er gas wat dunner om te comprimeren .

goosst
junior lid

Bericht door goosst » 05 dec 2016, 18:25

bedankt voor de reacties :)

Plaats reactie