warmtepomp lucht lucht om heel het huis te verwarmen

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
wwfje
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: warmtepomp lucht lucht om heel het huis te verwarmen

Bericht door wwfje » 20 sep 2016, 11:51

Oeps, ik dacht van niet...
De luchtvochtigheid was zo rond de 50% en na een paar uur rond de 20%...
Vermits ik niet actief koel en temperatuur laat zakken dacht ik toch minder te verbruiken.
Bij alleen koelen ontvochtig je ook, dus ik dacht dat koelen meer verbruikt.
Ik weet dat bepaalde daikins hun verbruik kunnen aflezen. Mijn mitsubishi kan dat niet? spijtig...

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: RE: Re: warmtepomp lucht lucht om heel het huis te verwarmen

Bericht door bruma » 20 sep 2016, 14:59

japio schreef:Hangt wel van de luchtvochtigheid af, maar ontvochtigen kost een veelvoud aan energie t.o.van het koelen!
Opgemeten bij mijn daikin verbruik ik in 9u +/-0,5KWh en bij het koelen naar 26° +/- 3,7KWh

Sent from my D6000 using Tapatalk

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 20 sep 2016, 22:58

Dus bij het koelen verbruik je 3,7 kw/h en bij ontvochtigen verbruik je 0,5 kw/h of ben ik mis?

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 20 sep 2016, 23:31

@Bruma, de temperatuur alleen zegt niets.

Simpel experimentje; loop dadelijk even een rondje buiten (lichaam 30+ graden buitentemperatuur 14 graden), jouw lichaam ervaart het temperatuurverschil nog als aangenaam en het kost weinig energie om de afkoeling te compenseren, doe dezelfde wandeling morgenavond nogmaals, maar vernevel dan voor je vertrekt een kopje water over je heen. Je zult merken hoeveel energie het kost om het water te laten verdampen en eenzelfde hoeveelheid energie komt weer vrij als je het vocht weer uit de lucht laat condenseren.
SolarEdge gecertificeerd dealer

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 21 sep 2016, 09:28

wwfje schreef:Dus bij het koelen verbruik je 3,7 kw/h en bij ontvochtigen verbruik je 0,5 kw/h of ben ik mis?
Inderdaad

@japio
het enige wat voor mij van belang is is hoe comfortabel ik me voel en wat het kost aan energie
En ja ik ga ook koelen (in de slaapkamer), en in t bijzonder als ik voor dag en dauw moet opstaan (en weet hoe fris het dan wel is buiten).

Indien ik ga koelen dan zijn de temp 27°C-24°C indien ik me oncomfortabel voel met ontvochten. Indien ik maar kan slapen en niet wakker wordt van t zweten of de kou. En mijn conclusie is dat indien bij mij het koelen aanstaat het véél meer verbruikt.
Vroeger instant opgemeten, nu ook niet meer instant maar met een D/N meter waarvan wekelijks 2* de standen opgeschreven worden zodat week/weekend verbruik van de WP statistisch benaderbaar is (voor wanneer ze ons op injectie zouden afrekenen)

Gezien ik nog D/N teller heb heb ik me een IR module aangeschaft die indien ik koel dit start voor 21u (N) gezien de PV's iets teveel opbrengen tijdens die periode.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 21 sep 2016, 09:53

Tuurlijk eerst comfort en dat was bij mij geen probleem met ontvochtigen in de living. Mijn vrouw vond die lucht fantastisch dat ze met gemak haar workout ( training sessie) kon doen. Terwijl het buiten 32 graden is!
Ik denk ook dat ontvochtigen in een slaapkamer niet ideaal is vermits de airco constant werkt en bij koelen houdt hij de temperatuur op peil. Zelf kan ik niet slapen met airco daarom heb ik hem in de gang hangen... deur open en geen probleem.
Ik vroeg mij gewoon af wat zuiniger is, koelen of ontvochtigen. Bedankt voor de info.
Pascal.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 11 okt 2016, 16:07

Het is nu 11 oktober en we hebben deze morgen toch bijna vorst gehad dus ik wou hier een eerste conclusie trekken. Mijn eerste ervaring met een wp lucht lucht was niet echt denderend. Ik moest alles nog een beetje uitzoeken. Als we gingen slapen deden we alles uit en 's morgens alles terug aan met de nodige decibels en lucht verplaatsing tot gevolg indien je snel een aangename warmte wil hebben. Nogal omslachtig en niet leuk. Het kan veel simpeler. Nu laat ik de wp's constant aan en ik verander gewoon de temperatuur.
Ze blijven altijd in stille modus of soms 1 blokje. De uitblaas modus laat ik langs het plafond gaan zo krijg ik geen warme blaas lucht in het gezicht. Ik hou momenteel mijn huis netjes op temperatuur zonder bijkomende verwarming. De wp heeft enige tijd nodig om op kruissnelheid te komen maar eens op temperatuur houdt hij alles op peil.
Alhoewel hij in fluistermode staat is hij niet stil, je hoort hem wel degelijk blazen maar dat is wennen. Soms gaat hij ook helemaal uit.
Tocht en koude gevoel is er niet. De temperatuur was buiten wel altijd positief dus we zullen zien wanneer het vriest. So far So good.

Bocousse

Bericht door Bocousse » 03 nov 2016, 13:59

Beste wwfje,

ik heb je verhaal betreffende de mitsu hyper gevolgd en ben ook overtuigd geraakt van de hyper MXZ-4E83VAHZ met vloermodellen voor onze keuken en eet/woonkamer. Ik vroeg mij af of jij ondertussen de premie had aangevraagd en wat je ervaring was? bovendien stel ik mij de vraag wat er gebeurt als de wp van bv 22° naar 18° in verwarming wordt teruggeschakeld. Valt de wp dan uit tot wanneer de kamertemperatuur door warmteverlies naar 18° zakt of gaat de wp dan koudere lucht blazen om de temp tot 18° te laten zakken?

iemand hierop een antwoord?

groeten , bocousse

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 03 nov 2016, 14:08

Als je de temp. op 18º zet gaat de wp gewoon uit.

Als je het in de zomer 18º wilt hebben zet je de afstandbediening op "koelen" en dan koelt hij naar 18º

Goed opletten dus welke functie je kiest!
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

wwfje
Senior lid
Contacteer:

HRe: warmtepomp lucht lucht om heel het huis te verwarmen

Bericht door wwfje » 03 nov 2016, 14:28

Zo is het, het toestel doet gewoon niets meer tot de gevraagde temperatuur bereikt is.
Blijkbaar kan men een premie krijgen in 2017
voor warmtepompen. Die ga ik zeker aanvragen, al is het maar 150 euro, ofzo.
Ik denk ook niet dat je je koel functie moet uitschakelen voor die premie.
Nu loopt er een aktie van mitsubishi die een cash back van 60 euro per binnen toestel geeft. ( te verkrijgen na installatie)

Bocousse

Bericht door Bocousse » 03 nov 2016, 14:50

beste wwfje, janus,

bedankt voor jullie snelle reactie.

wwfje, ik denk dat in 2016 de premie veel hoger is en in 2017 wordt teruggeschroefd. ik heb hierover bij Mitsu meer uitleg gevraagd.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 03 nov 2016, 20:59

Ik ben er aan voor de moeite...
Net gelezen dat de premie voor installatie 2016 kan verkregen worden enkel als de actieve koeling is uitgeschakeld. Dus laat ze die premie maar houden...
Kwestie van ervaring denk ik dat het beter is om de wp op een constante temperatuur te houden. Nachtverlaging kan maar ik denk dat dat niet veel uitmaakt qua verbruik. Ik hou hem in fluistermode of 1 blokje.(2 als nodig bij snelle opwarming)
Mijn wp heeft +- 10 kw/ h per dag verbruikt sinds 12 oktober. Echt koud was het nog niet,
Gemiddelde temperatuur?
Enfin, nog steeds tevreden.

bartd
lid

Bericht door bartd » 04 nov 2016, 17:45

Bocousse schreef: wwfje, ik denk dat in 2016 de premie veel hoger is en in 2017 wordt teruggeschroefd. ik heb hierover bij Mitsu meer uitleg gevraagd.
De max. bedragen voor 2017 zijn al bekend maar de voorwaarden nog niet.
Voor een lucht/lucht warmtepomp is er een premie tot 300 euro.

http://app.energiesparen.be/subsidies/s ... oelgroep=1

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 05 nov 2016, 11:39

bartd schreef: Voor een lucht/lucht warmtepomp is er een premie tot 300 euro.
Invullen als hoofdverwarming geeft meer premie.
Attest van permanente uitzetting koelfunctie kan installateur ""goedwillig"" afleveren

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 05 nov 2016, 13:32

weer typisch Belgisch, installateur zal wel attestje schrijven en ik weet niet of ze dat allemaal willen doen.

Plaats reactie