warmtepomp lucht lucht om heel het huis te verwarmen

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
Foroa
Senior lid
Installatie Land: België

Re: warmtepomp lucht lucht om heel het huis te verwarmen

Bericht door Foroa » 23 jun 2016, 13:05

Na jaren centrale luchtverwarming moet die bij ons ook weg. De belangrijkste nadelen, vooral voor mijn vrouw, zijn:
* stof, zelfs met de beste filters plakt er overal aan de uitlaten stof langs de muren
* je kan het buizen systeem niet uitkuisen, na jaren hangt er een laag stof aan de wanden van de buizen
* buizen systeem is een paradijs voor de muizen
* geluid
* akoestische bruggen tussen de verschillende ruimtes via de buizen. Uiterst ambetant in slaapkamers.

Wij hebben totaal geen last van tocht, maar wel, zoals bij iedere verwarming die snel opwarmt een soort onaangename koude uitstraling van objecten en muren die trager opwarmen. Maar ik denk dat dit bij luchtverwarming eigenlijk beter meevalt dan bij andere verwarmingssystemen.

Anderzijds is het goed bij het ontwerp van een luchtverversingssysteem op voldoende plaatsen lucht op te zuigen in de warmste plaatsen, vooral als die warmte stratifieert tegen het plafond. Warme plaatsen zijn niet alleen keuken, kachels, wasplaats maar ook waar veel zon door de ramen binnenkomt. In feite wordt dit best ontworpen als een mini push-up luchtverwarmingssysteem (inlaat beneden, uitlaat boven).

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 23 jun 2016, 14:14

Bedankt voor uw reactie Foroa...Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met "buizen", ik dacht dat het vacuüm getrokken leidingen zijn en dat er in de units filters steken die af en toe moeten gestofzuigd worden. Ik besef wel dat ik misschien meer zal moeten stofzuigen maar in vergelijking met mijn houtkachel die ik jaren had moest ik ook veel stofzuigen en geloof me, een houtkachel DAT geeft pas stof af. Dus wat bedoel je juist met "buizen"?
groet

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 23 jun 2016, 14:51

Wel, ik sprak wel degelijk van "centrale luchtverwarming", dus een centrale ketel met transport van lucht naar en van de kamers via buizen of kanalen.
Filters filteren alleen het grofste stof, het echt fijne stof gaat overal door en blijft overal in- en aanplakken. Open maar eens een stofzuiger van 5 jaar oud. Een witte muur naast een blaasmond moet je om de 5 jaar herschilderen; dat stof dringt in de poriën.
Maar inderdaad, als je van een gezellige houtkachel komt, dan zijn die probleempjes slechts marginaal, of toch voor de komende 5 jaar...

Indien het afzonderlijke "units" zijn ligt de zaak wel wat anders. Maar dan kan je eventueel checken voor onderhoudskosten en vochtigheidsregeling, mogelijke bacterie bestrijding, kortom zoals bij echte airco.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 23 jun 2016, 15:35

Ok ik begrijp het nu... Maar ik gebruik wel zakken in mijn stofzuiger. En dat maakt wel een verschil, hoor. En stof, ja, we leven er midden in. Deze morgen bij het opstaan, de gordijn op een kier en de zon kwam er door, ongelooflijk hoeveel stof, ik sliep in een stofkamer. Misschien zal dat beteren met een airco :-) wie weet.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 23 jun 2016, 17:33

Ik kuis in winter elke week de microfilter en dan ligt er een waas op van zeer fijn stof, met andere woorden dat fijn stof zou elke keer opvliegen door gewoon door huis te stappen en nu blijft het zitten .
Eigelijk word de lucht zuiverder met WPL/L het werkt als een stofzuiger.
De binnen unit enkel laten draaien op "stille modus" vraagt rekenwerk betreft rendement.
Daarom is mijn WP L/L groter genomen dan behoefte, voordeel is s'morgens dat wij nog in bed liggen dan kan die op stand 3 alles opwarmen op 15 min.
Spijtig dat er toen nog geen wiffi verbinding op zat om met gsm van op afstand te besturen.
Ik heb dit jaar eens enkel geprobeerd om puur op WP te verwarmen maar heb vastgesteld dat de 2(*) naast elkaar zuiniger werken .
* primair CV gas ( constant onafhankelijk 15C°) en secundair WP L/L(modulerend 6 à 7 C°)
Die werking kan ook met Pellet of houtkachel met kleiner vermogen.
Vb; Winter : Laat Cv gas of mazout onafhankelijk draaien zet kamer thermostaat op 30 C° zo blijft die altijd op staan , zet cv water op lagere C°
tot in woning +- 15 C° behoud .
Met een secundaire verwarming stook je 6 à 7 C° bij.(WP L/L , kleine pellet of houkachel )
primair en secundair laat beiden in deellast werken en is zuiniger.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 23 jun 2016, 18:06

Bravo alfa die stoftrekker via wp zat in mijn gedachten en wou ik ook te berde brengen.
Ik wil wel proberen altijd met mijn wp te werken het is daarom dat ik de hyper van mitsubishi heb gekozen, die zou zijn vermogen behouden tot -15 graden, dat wil zeggen dat hij bij koud weer genoeg vermogen kan geven om de ruimtes op te warmen in tegenstelling van een gewone wp die minder warmte zal kunnen blazen bij koud weer.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 23 jun 2016, 20:47

hyper van mitsubishi
Is een buitenunit als een ander ,dus die 4 COP moet je met een korrel zout nemen .
Bij -5 C° en stevig werken zal die regelmatig in defrost springen.
Hoe heter het koelgas (hogere druk)in binnenunit hoe lager koelmiddel T° uit smoorklep vloeit in buitenverdamper.
Bij een overgedimensioneerde WP L/L liggen de 2 T° korter(*) bijeen wat het COP ten goede komt.
T° tussen koelmiddel binnenunit en buitenverdamper ligt korter bijéén door lagere druk van comprssor.
Een WPL/L die juist is afgemeten en vollebak draait met volledige compressor druk heeft een nadelig rendement onder vriespunt.
T* tussen koelgas binnenunit en koelmiddel verdamper liggen teveel uit elkaar .

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 23 jun 2016, 23:29

Alfa dit is vrij technisch maar ik versta toch dat je beter een zwaarder model neemt dan een te juist bemeten toestel.
Goedenavond

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 21 jul 2016, 09:09

Een airco werkt energiezuiniger in deellast, bij gematigde temperaturen draait een goed bemeten installatie ook in deellast en biedt zwaarder geen voordeel.
(S)COP/ (S)EER geeft soms een vertekend beeld omdat de ventilatoren een groot aandeel kunnen hebben in het verbruik.

Een zwaarder buitendeel heeft wel hele grote voordelen als je richting de maximale ontwerptemperaturen gaat.
SolarEdge gecertificeerd dealer

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 21 jul 2016, 19:32

japio schreef: Een zwaarder buitendeel heeft wel hele grote voordelen als je richting de maximale ontwerptemperaturen gaat.
Als dan de binnenunit ook wat groter neemt kan je met lagere T* afgifte aan binnenunit evenveel KWh Th in woning blazen onder lager ventilatie stand(minder geluid in woning).
Dus buitentoestel (verdamper) en binnenunit groter nemen.= over gedimensioneerde WP L/L
Geeft niets dan voordelen.

Japio, een kleinere bij gematigde T° is op dat moment ook een over gedimensioneerde W L/L maar zal bij hardere werking toz van grotere meer verbruiken en meer DB's maken door hogere ventilatie stand om meer kwh th binnen te halen.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 21 jul 2016, 21:32

De meerkosten wegen toch maar met veel zoeken en nog meer moeite op tegen het kleine voordeel?
De kleinste binnendelen zijn het stilst en een volgende bouwgrootte is fiks duurder en minder fraai.
Ik heb overigens alleen maar inzicht in Daikin en Toshiba.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 21 jul 2016, 22:36

japio schreef:De meerkosten wegen toch maar met veel zoeken en nog meer moeite op tegen het kleine voordeel?
De kleinste binnendelen zijn het stilst en een volgende bouwgrootte is fiks duurder en minder fraai.
Ik heb overigens alleen maar inzicht in Daikin en Toshiba.
Het carnot cycle is het belangrijkste bij WP , als je dat kan behalen op lagere druk (*)ben je zuinig in verbruik.
Nogmaals de zuinigste werking bij WP is dat koelgasT°(*) zo kort bij T°(*) van koelmiddel in verdamper blijft .
als een juist afgemeten toestel op max. draait bij - 5 Bt° zal die T°(*) groter zijn dan bij een over gedimensioneerd toestel en dus primair meer stroom verbruiken .
Het rendement =COP blijft beter behouden als die 2 T° zo kort mogelijk bijéén blijven en dat kan je op max. bij een afgemeten nooit realiseren, eender welk merk (**)
**met gebruik van zelfde compressors

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 07 aug 2016, 05:17

Ok mensen, ik heb hem eindelijk, de hyper van mitsu. Het zijn 3 compacte units type SF want ik wou geen kasten hangen van meer dan 1 meter groot.
Wat een klimaat controle, echt luxe! Gisteren mijn temperatuur op 21 graden gehouden, zonder enige moeite. Buitenunit werkte amper en praktisch geruisloos.
Ja, ik ben een tevreden man :-)
groet

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 20 sep 2016, 11:15

Ik vraag mij af wat het meeste verbruikt, koelen of ontvochtigen?
Ik heb namelijk alleen maar ontvochtigd in plaats van te koelen met die paar hittegolven.
Dit was meer dan voldoende en het binnenklimaat was fantastisch.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 20 sep 2016, 11:28

Hangt wel van de luchtvochtigheid af, maar ontvochtigen kost een veelvoud aan energie t.o.van het koelen!

Plaats reactie