warmtepomp lucht lucht om heel het huis te verwarmen

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
wwfje
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

warmtepomp lucht lucht om heel het huis te verwarmen

Bericht door wwfje » 20 jun 2016, 10:56

beste mensen,
Dit is de eerste maal dat ik een post plaats en het gaat om het volgende: Ik ben van plan om een warmtepomp te plaatsen om heel mijn huis (+-150m²) te verwarmen.
Het zou gaan om een buitenunit MXZ-4E83VAHZ en 3 binnen units van 1,5/2,5 en 5,0 kw , badkamer, gang, living. Het is allemaal klein begonnen maar hoe meer info je
krijgt wil ik de hyper van Mitsubishi die zijn warmte kan afgeven tot -15. Kostprijs 6200 euro.
Nu, heeft er iemand ervaring met deze toestellen? Pro's/contra's?
Het huis is tamelijk geïsoleerd van 1988 (fermette stijl) met spouwmuur isolatie 2jaar geleden, een aanrader!,
Ik verbruik +- 1000Liter mazout per jaar/ heb zonnepanelen/ SWW met elec.boiler DANK U

alfa
Master lid

Re: warmtepomp lucht lucht om heel het huis te verwarmen

Bericht door alfa » 20 jun 2016, 18:02

Uw warmte vraag is +- 10000 kwh ?? , dan zou ik een L/W Wp installeren op bestaande CV installatie.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 20 jun 2016, 21:54

Hoeveel brengt uw PV installatie op?
Hoeveel overschot is er voor de WP aan te drijven?
Is de rest van de isolatie al aangepakt (dak, vloer,....).
Hou er ook rekening mee dat luchtverwarming een ander comfortgevoel geeft dan stralingswarmte.
Waarom wil je je mazoutketel vervangen door een L/L installatie?
Zijn de radiatoren die er nu zijn overgedimensioneerd? (zo neen werkt een L/W niet).
Kortom met de info die je geeft kunnen we geen echte raad geven maar alleen een beetje gokken.

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 20 jun 2016, 22:15

Ik heb jaaaren een luchtverwarming gehad en dat is grote rommel in mijn ogen! Nu vloerverwarming en radiatoren en ik kan je verzekeren dat het comfort zeker X 10 is!
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 20 jun 2016, 23:08

Hallo, ik heb 12 panelen bijgeplaatst dus totaal 36 panelen. 4500+2900kva
Eerst had ik zo,n 1000 kw te kort nu +-2000 kw
teveel. Ik wou me onafhankelijk stellen van mazout door met een wp te werken. Ja, mijn dak is ook geïsoleerd en nee mijn radiatoren zijn niet reuze groot. Ik heb geen vloerisolatie omdat ik denk dat het geen spectaculair verschil zal uitmaken. Ik kan toch mijn vloer niet opbreken voor vloerverwarming. Is het warmte blaas comfort zo slecht?.. en ik wil mijn bijna 30 jaar oude mazoutketel niet vervangen want ik heb pas 1 jaar geleden een truc gevonden om zuinig te stoken.
Een L/ W wp gaat veel meer verbruiken, denk ik...

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 20 jun 2016, 23:29

wwfje schreef:.....en ik wil mijn bijna 30 jaar oude mazoutketel niet vervangen want ik heb pas 1 jaar geleden een truc gevonden om zuinig te stoken.
En zou je die truc willen delen met ons?

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 20 jun 2016, 23:34

Aan John Dc
Je zegt dat je jaren geen goede ervaring hebt met lucht verwarming, dat verontrust me...
Teveel lawaai, niet warm genoeg te krijgen,
teveel wind ofzo... kan je mij een idee geven waarom je zo negatief over lucht verwarming bent? Groet

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 20 jun 2016, 23:35

Luchtverwarming heeft slechts 1 voordeel...dat de lucht snel opgewarmd is. Maar, en dan komt het, je zit voortdurend "in den trek" of in de tocht als je dit beter verstaat. Je muren, meubels en noem maar op zijn op dat moment niet opgewarmd en dat veroorzaakt tocht. Een luchtverwarming heeft ook een retour nodig wil je redelijk zuinig stoken. Dat zijn eigenlijk de tocht-veroorzakers. Ik had zo'n retour in de livingruimte en ik kan je verzekeren dat het nooit aangenaam vertoeven was. Een radiator of beter nog vloerverwarming met eventueel nog wandverwarming doet het veel beter als je van comfort wil spreken.
Dan nog het hoofdstuk stof dat rond dwarrelt.
Jij wil echter aparte unit's per vertrek plaatsen, die zowel aanzuigen als blazen. Ik denk dat de tocht nog erger zal zijn dan een centrale unit.
Verwarmen in een woning is zo ver mogelijk weg blijven van luchtverwarming. Voor een werkplaats of magazijn is het OK. Maar in mijn ogen NIET voor een woning! Goed en doordacht isoleren is de boodschap, dan heb je niet veel nodig om er behaaglijk bij te zitten in de koudere dagen.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 20 jun 2016, 23:40

Ohla een master lid. :-)
Ja ik wil dat wel eens uitleggen maar nu ga ik slapen. Tot morgen, Slaapwel

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 20 jun 2016, 23:42

Hallo, ik heb 12 panelen bijgeplaatst dus totaal 36 panelen. 4500+2900kva
Eerst had ik zo,n 1000 kw te kort nu +-2000 kw
Hallo, ik heb 12 panelen bijgeplaatst dus totaal 36 panelen. 4500+2900Wp
Eerst had ik zo,n 1000 kWh te kort nu +-2000 kWh

Bedoel je neem ik aan?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 21 jun 2016, 00:00

Mijn antwoord was ongeveer klaar toen ik je andere vraag zag.
Lawaai maakt het zeker! Maar de TV aan of radio aan maakt al verschil. Wat niet weg neemt dat het systeem eigenlijk niet deugd.
Voor mezelf had ik het véél eerder moeten doen maar toen was het mijn bedrijf dat al mijn tijd opslorpte.
Nu heb ik wél de tijd en heb me eens verdiept in soorten verwarming. Het goedkoopste is degelijke isolatie en een SZ brandertje.
SZ staat voor schavelingen en zaagsel. dan weet je dat ook weer. Die branders zijn (kleinschalig) niet te koop dus hebben we er zelf eentje gemaakt.
Resultaat? Mijn woning is nu degelijk verwarmd ZONDER kosten. Dus nul comma nul, (buiten enkele ritjes met de aanhanger om dit spul gratis op te halen)
Hier heersen nu constant temperaturen die voor mij eigenlijk te warm zijn, maar het vrouwtje vind het zalig. En dat is 25° constant.
SWW word ook verzorgt door die brander, die trouwens vol-automatisch werkt. (enkel elke week in het stookseizoen eens uitborstelen om te ontdoen van vliegas)
Jij komt met 1.000 Liter toe, bij mij was dat 3.000 liter. En dan had ik bijlange niet die temp. zoals nu hoor!
Kortom, er bestaan andere manieren om er behaaglijk bij te zitten. Als ik jou was zocht ik verder. Het is geen paar sokken die je alle dagen ververst hé! ;-)

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 21 jun 2016, 00:38

Een woning dat 10000 kwh nodig heeft om te verwarmen, daar zou ik niet veel kosten aan besteden.
@ JohnDc
Ben 100% tevreden over mijn L/LWp , is een overgedimensioneerde WP en binnenunit draait altijd op stille modus 50% van stand 1
T° altijd op 24 C°(is aan het plafond)
"Tocht" nog nooit iets van gemerkt en in winter draait L/L WP (secundair) modulerend naast onafhankelijke werking gas CV (primair)
Een beetje zoals mensen stoken met hout of pellets samen met CV enkel beter afgestemd zodat CV niet uitvalt.
CVgas leverd continu 15 C en WP L/L steekt 6 à 7 C bij.
De cv zal altijd zelfde energie leveren, het is de WP L/L die leefruimte op 21C houd omdat die modulerend werkt.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 21 jun 2016, 09:36

Ja, Janus, kw/h ...niet opgelet :-(

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 21 jun 2016, 09:51

Een paar dingen begrijp ik niet, nl. een luchtverwarming heeft een retour nodig?? Muren en meubels zijn niet opgewarmd en dat veroorzaakt tocht??
Retour in de livingruimte. Dat zijn de tochtveroorzakers? En het stof dat rond dwarrelt...en je denkt dat een wandunit nog erger is dan een centrale unit. Dit is allemaal zeer verontrustend!!

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 21 jun 2016, 12:03

Het is nogal logisch dat bij opwarming lucht je luchtverplaatsing krijgt = stof.
Er is ook altijd geluid bij verwarming lucht. Of je dat hinderlijk vindt of niet is een persoonlijke beleving.
Kan wel een beetje vergelijken.
In één en dezelfde woning:
WP L/W (leef- en werkruimten).
WP L/L (slaapkamers)
Kachel met geruisloze stralingswarmte (leefruimte).

Voordeel van L/L: zeer snel opgewarmd (je warmt idd alleen de aanwezige lucht op ). Bijkomend voordeel is dat je snel actief kan koelen en ontvochtigen (airco).
In mijn ogen dus ideaal voor slaapkamer waar normaal niet verwarmd wordt. Geluid hoor je altijd maar in een slaapkamer geen nadeel om dat de unit niet werkt als er
iemand aanwezig is in de ruimte. Je hebt wel een waterafvoer nodig.
Voordeel van L/W: zeer praktisch in gebruik (automatisch gestuurd-) en zeer rendabel ism PV (op prosumententarief na 0-rekening).
Enkel passieve koeling mogelijk.
WP Buitenunit kan storend zijn voor buren. In de winter op vol vermogen kan de buitenunit behoorlijk wat lawaai produceren. Zet hem dus nooit op een gebruikt terras of onder een
slaapkamerraam e.a.
Grootste voordeel: praktisch en goedkoop in gebruik.
Grootste nadeel: gebrek aan "sfeer", minder "comfort" dan stralingswarmte, geen elektriciteit is geen SWW en CV, afhankelijk van DNB (Je ruilt je afhankelijkheid van mazout dus in
voor afhankelijkheid van een DNB. In feite ben je dus nog meer afhankelijk gezien je met mazout nog een eigen voorraad kan indoen en dan een periode onafhankelijk bent en met een DNB
dagdagelijks afhankelijk bent).
Kachel met stralingswarmte:
Grootste voordeel: Eenmaal meegemaakt is het comfort niet te evenaren. Totaal onafhankelijk van wie of wat dan ook. Gaat een leven lang mee zonder zware kosten (als je wat gebruiksregels in acht neemt).
Klein voordeel: je kan gedurende een paar uur sfeer creëren door de zichtbare vlammen zonder het nadeel van een open haard.
Klein nadeel: niet echt te regelen zoals een traditionele CV maar de stralingswarmte is zo aangenaam (alles met massa in de woning neemt de warmte op en geeft die terug af) dat je het nooit 'echt' te warm hebt.
25°C stralingswarmte is absoluut niet te vergelijken met 25°C opgewarmde lucht.
Grootste nadeel: werkt niet als er langere tijd niemand thuis is dus je kan in een traditioneel huis niet echt zonder andere verwarmingsbron (per 24 uur moet er 2 uur iemand in huis zijn).
Dus echt ideaal is zoals in de meeste gevallen: het en/en verhaal. Maar dat is zeker geen "budget optie" (maar ne mens moet keuzes maken in het leven).
Laatst gewijzigd door ivob op 21 jun 2016, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie